LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
Използване на методи на изследвания (IBSE) за подобряване на образованието по физика и астрономия
[Inquiry-Based Science Education Methodology (IBSE) for Amendment of Physics and Astronomy Education] /
Цеца Христова / Tzetza Hristova – p. 127
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Възможности на учебния предмет „Сервиране“ за реализиране на интерактивните методи на обучение
[Educational Opportunities on the Subject of Serving: Implementation of Interactive Methods of Teaching] /
Слава Рачева / Slava Racheva – p. 32
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Утвърждаване на ученическоaто общежитие като реална среда за системна възпитателна работа по всички основни направления от формирането на личността на ученика
[School’s Dormitory as an Environment for Systematic Educational Work on Student’s Personal Development] /
Стефана Атанасова / Stefana Atanasova – p. 143
Поколение „Z“ е в класните стаи и ние, учителите, трябва да сме готови да го посрещнем и обучим
[“Z”Generation is in the Classrooms and We, the Teachers, Must be Ready to Meet and Train It] /
Бисерка Василева / Biserka Vasileva – p. 155
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Професионално квалификационните степени на педагогическия персонал – предпоставки, администриране, проблематика
[Professional Qualifications of Teaching Staff – Prerequisites, Administration, Issues] /
Недялко Колев / Nedyalko Kolev – p. 169
Анализ на възрастовата структура на преподавателския състав в средните професионални училища в България
[Analysis of Teachers’ Age Distribution in the Bulgarian Secondary Professional School] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov – p. 180
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО СЕЛСКО СТОПАНСТВО – С. СИТОВО, ОБЛАСТ СИЛИСТРА /
VOCATIONAL SCHOOL OF AGRICULTURE – VILLAGE OF SITOVO, SILISTRA DISTRICT
Да подготвиш пчелар
[To Train a Beekeeper] /
Dr. Petar Petrov, Assist. Prof. / Petar Petrov – p. 195
В гимназията в Ситово имаме мечта
[Our Dream in Vocational School of Agriculture, Sitovo] /
Рашид Абтула / Rashid Abtula – p. 198
Добри агрономически практики в ПГСС – с. Ситово
[Good Agronomical Practices in the Vocational School of Agriculture, Sitovo] /
Даниела Георгиева / Daniela Georgieva – p. 200
Информационните технологии в нашето училище
[Information Technologies in Our School] /
Ервин Ибрям / Ervin Ibryam – p. 205
Извънучилищната дейност в ученическото общежитие към ПГСС – с. Ситово
[Extracurricular Activity in the Dormitory of the Vocational School of Agriculture, Sitovo] /
Славянка Стоянова / Slavyanka Stoyanova – p. 206
Работата ми като педагогически съветник
[My Work as a School Counselor] /
Радка Димитранова / Radka Dimitranova – p. 209
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО МЕХАНИЗАЦИЯ НА СЕЛСКОТО СТОПАНСТВО „Н. Й. ВАПЦАРОВ“ – С. СРЕДИЩЕ, ОБЛАСТ СИЛИСТРА /
VOCATIONAL SCHOOL OF MECHANIZATION OF AGRICULTURE “NIKOLA Y. VAPTZAROV“ – VILLAGE OF SREDISHTE, SILISTRA DISTRICT
Летописна хроника за Професионална гимназия по механизация на селското стопанство „Н. Й. Вапцаров“ – с. Средище
[Historical Records of Vocational School of Mechanization of Agriculture “Nikola Y. Vaptzarov“, Sredishte] /
Преподавателски състав / Teaching Staff – p. 213
Проектите и ефектът им върху образователния процес и задържането на децата в професионалното училище
[Projects and Their Effect on the Educational Process – How to Keep Children in Vocational School] /
Камен Неделчев / Kamen Nedelchev – p. 219
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – p. 226
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – p. 228
ИЗПОЛЗВАНЕ НА МЕТОДИ НА ИЗСЛЕДВАНИЯ (IBSE) ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО ПО ФИЗИКА И АСТРОНОМИЯ
Цеца Христова
Професионална гимназия по компютърни технологии и системи – Правец
Absract. Прилагането на методи, базирани на изследване и учене чрез опит, дава много нови възможности за по-качествено образование. Благодарение на своята иновативност те привличат учениците към природните и техническите науки, което е положителна тенденция, която трябва да продължи.
Keywords: inquiry-based science education, IBSE, interactive education, computer-based learning, e-learning
INQUIRY-BASED SCIENCE EDUCATION METHODOLOGY (IBSE) FOR AMENDMENT OF PHYSICS AND ASTRONOMY EDUCATION
Abstract. The article presents methods for interactive education in physics and astronomy, which can increase the students’ interest of these subjects. Also, different European educational projects are given with information how can they be helpful in computer-based learning.
Tzetza Hristova
Vocational School of Computer Technologies and Systems
Pravets, Bulgaria
ВЪЗМОЖНОСТИ НА УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ „СЕРВИРАНЕ“ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ ЗА ОБУЧЕНИЕ
Слава Рачева
Професионална гимназия по туризъм „Иван Петрович Павлов“ – Русе
Absract. Интерактивните методи намират все по-широко приложение в професионалното обучение. Избраният за статията учебен предмет „Сервиране“ е от специфичната професионална подготовка за професия „Готвач“ и има голямо значение за равнището на тази подготовка. В изложението е направен анализ на учебното съдържание по предмета с оглед прилагане на интерактивните методи. Представен е модел на успешно съчетаване на традиционните и интерактивните методи на обучение за постигане на целите и очакваните резултати от обучението по сервиране. Статията обосновава необходимостта от използване на подходящи и разнообразни методи на обучение в професионалното образование. Успешното съчетаване на традиционните и интерактивните методи повишава качеството на обучението и културата на общуване на учениците.
Keywords: interact, interactive, methods of training, serving, learning objectives
EDUCATIONAL OPPORTUNITIES ON THE SUBJECT OF SERVING: IMPLEMENTATION OF INTERACTIVE METHODS OF TEACHING
Abstract. The interactive methods are becoming more widely used in vocational education. The main subject of the article is serving as a part of the training for the occupation of “Cook”. The objective of the study is an analysis of the present educational content of the subject and the opportunities for implementation of interactive teaching methods. The presented model is a successful combination of traditional and modern methods who meet the learning objectives in serving.
Eng. Slava Racheva
Vocational School of Tourism “Ivan Petrovich Pavlov”
Ruse, Bulgaria
УТВЪРЖДАВАНЕ НА УЧЕНИЧЕСКОТО ОБЩЕЖИТИЕ КАТО РЕАЛНА СРЕДА ЗА СИСТЕМНА ВЪЗПИТАТЕЛНА РАБОТА ПО ВСИЧКИ ОСНОВНИ НАПРАВЛЕНИЯ ОТ ФОРМИРАНЕТО НА ЛИЧНОСТТА НА УЧЕНИКА
Стефана Атанасова
Ученическо общежитие при Професионална земеделска гимназия
„Добруджа“ – Силистра
Absract. Настоящата статия представя в систематизиран вид реализираните образователно-възпитателни дейности в ученическото общежитие към Професионална земеделска гимназия „Добруджа“ – Силистра, през учебната 2013/2014 година. Споделени са идеи за системна възпитателна работа, ориентирана към изграждане на стабилна ценностна система у учениците, с цел успешен старт в живота. Материалът е извадка от представената на директора на ПЗГ „Добруджа“ информация за цялостната дейност на ученическото общежитие през първи и втори срок на учебната година.
Keywords: dormitory, hostel, vocational education, agriculture
SCHOOL’S DOMITORY AS AN ENVIRONMENT FOR SYSTEMATIC EDUCATIONAL WORK ON STUDENT’S PERSONAL DEVELOPMENT
Abstract. The paper presents various educational experiences in a school’s dormitory for students, as well as for their educators. Also, the social activities are outlined and an analysis of their use for the personal development of students is given.
Stefana Atanasova
Vocational Agricultural School „Dobrudzha“
Silistra, Bulgaria
ПОКОЛЕНИЕ „Z“ Е В КЛАСНИТЕ СТАИ И НИЕ, УЧИТЕЛИТЕ, ТРЯБВА ДА СМЕ ГОТОВИ ДА ГО ПОСРЕЩНЕМ И ОБУЧИМ
Бисерка Василева
Technical university – Sofia
Absract. В статията се разглежда проблемът за различията в отношението на поколенията, участници в образователно-възпитателния процес – учители и ученици, към прилагането на компютърните технологии в учебния процес. Представена е емпирична картина на състоянието на готовност на българското училище за преминаване в режим и на електронно обучение. Емпиричните данни са събрани чрез метода на анкетното проучване върху представителна извадка от училища на територията на РИО – Сливен. Разискват се обработените в резултатите данни и се предлага кратък анализ.
Keywords: “Х” generation, “У” generation, “Z” generation, digital aliens, digital immigrants, digital adaptives, digital natives
“Z” GENERATION IS IN THE CLASSROOMS AND WE, THE TEACHERS, MUST BE READY TO MEET AND TRAIN IT
Abstract. The article examines the problem of differences in the attitudes of the generations involved in the educational process – teachers and students concerning the application of computer technologies in the learning process. It is a presentation of an empirical picture of the state of preparation of Bulgarian school for switching to an e-learning mode. Empirical data were collected by the method of the survey on a representative sample of schools from Regional Inspectorate of education – Sliven. The article shows results processed in data and provides a brief analysis.
Mrs. Biserka Vasileva
Sliven, Bulgaria
ПРОФЕСИОНАЛНО КВАЛИФИКАЦИОННИТЕ СТЕПЕНИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИЯ ПЕРСОНАЛ – ПРЕДПОСТАВКИ, АДМИНИСТРИРАНЕ, ПРОБЛЕМАТИКА
Недялко Колев
Център за професионално обучение „Астеа“
Absract. При провеждане на срещи и разговори с педагогически специалисти, придобили професионално квалификационни степени (ПКС), се споделят и разискват съществуващи проблеми. С настоящата статия се опитваме да анализираме проблемите и да направим конструктивни предложения за тяхното разрешаване. Настоящото изложение има за цел да информира заинтересованите страни и компетентните институции за съществуващите проблеми, за да може по адекватен начин да се осъществи тяхното разрешаване. Считаме, че по този начин могат да се създадат оптимални условия за педагогическите кадри да участват в обучението и придобиването на професионално квалификационните степени.
Keywords: professional qualifications, educational specialists, innovative development, regulation, remuneration
PROFESSIONAL QUALIFICATIONS OF TEACHING STAFF – PREREQUISITES ADMINISTRATION ISSUES
Abstract. The paper is based on meetings and conversations with pedagogical specialists who have acquired professional qualifications. They shared their knowledge and discussed existing problems in the area. In this article, we try to analyze problems and to make constructive suggestions for their solutions. This paper aims to inform stakeholders and competent institutions of the existing problems in order to implement their solution adequately. We believe that this can create the optimum conditions for teaching staff to participate in training and the acquisition of professional qualifications.
Nedyalko Kolev
Vocational Training Center „Astea“
Varna, Bulgaria
АНАЛИЗ НА ВЪЗРАСТОВАТА СТРУКТУРА НА ПРЕПОДАВАТЕЛСКИЯ СЪСТАВ В СРЕДНИТЕ ПРОФЕСИОНАЛНИ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ
Николай Качармазов
Absract. Измененията в структурата на българската икономика от 1989 г. до наши дни се изразяваха в западане и заличаване на цели отрасли и подотрасли от вторичния сектор на националното стопанство. Сфери като металургия, машиностроене, химическа промишленост, електроника и приборостроене почти изчезнаха като структури на икономиката. Силни сътресения получиха и отраслите от първичния сектор като енергетика, рудодобив, въгледобив, аграрния сектор, добива на нефт и газ, добива на инертни материали и тяхната последваща преработка. Страната се ориентира към масов внос на готови изделия и полуфабрикати, които замениха родното производство. Масовата приватизация от периода 1997 – 2004 г. също ускори този процес. Тези трансформации освободиха от работа много специалисти главно с инженерни специалности, а също и много техници и технолози, които обслужваха тези индустрии. Средните учебни заведения, подготвящи кадри за тези браншове, бяха неглижирани като места за продължаване на образованието и някои от тях постепенно бяха закрити. На образователния пазар се наложиха специалности и професии от т. нар. третичен сектор – финансово-счетоводно обслужване, търговия, туризъм, обществено хранене и други услуги за населението. Професионалните гимназии, подготвящи кадри за строителството, селското стопанство, производството на храни и консерви, също се оказаха донякъде по-слабо атрактивни за кандидат-гимназистите. Това, естествено, се отрази на структурата на преподавателския състав в професионалните училища и в частност на възрастовата структура на педагогическия персонал.
Keywords: structure of the economy, vocational schools, the teaching staff structure, analysis, statistical methods, trend of development
ANALYSIS OF TEACHERS’ AGE DISTRIBUTION IN THEBULGARIAN VOCATIONAL SCHOOLS
Abstract. Changes in the structure of the Bulgarian economy from 1989 to the present day consisted of decline and the obliteration of sub branches of the secondary sector of the national economy. Areas such as metallurgy, machine building, chemical industry, electronics and instrumentation almost disappeared as structures of the economy. Strong shocks received by the primary sector industries such as energy, mining, coal, agriculture, oil and gas extraction of inert materials and their follow-up ‘processing. The country is oriented to massive imports of finished products and semi-finished goods, which replaced domestic production. Mass privatization in the period 1997 – 2004 was also accelerated this process. These transformations freed from many specialists work primarily engineering and also many technicians and technologists who serve these industries. Vocational schools preparing staff for these sectors were ignored as places for further education and some of them were gradually closed. The education market is imposed disciplines and professions so called Tertiary sector – accounting services, trade, tourism, catering and other services for the population. Vocational schools preparing personnel for construction, agriculture, food production and preserves also proved somewhat less attractive to would-be high school students. This, naturally, affect the structure of teaching staff in vocational schools and in particular the age structure of the teaching staff.
Nikolay Kacharmazov
Sofia, Bulgaria
Dr. Petar Petrov, Assist. Prof.
Absract. Професионалната гимназия по селско стопанство в с. Ситово е уникална с професиите, които предлага на младите хора – „Земеделец“, „Пчеларство“, „Производство и преработка на мляко и млечни продукти“. Професионалната гимназия е общинска. Местната власт е предоставила полигон за практическите занятия, помага и с извозването на учениците и учителите. Освен в редовна, тук се преподава и в задочна и самостоятелна форма на обучение. Добре е да се помисли за вариант, в който обучението след средно образование да е само по специалните предмети и да дава съответната квалификация. Най-добрият вариант е професионалните гимназии да станат и центрове за получаване на професия и след завършено средно образование.
Keywords: beekeeper, vocational education, field practices, post-graduate education
TO TRAIN A BEEKEEPER
Abstract. The Vocational School of Agriculture in the village of Sitovo is unique with professions which offers to young people –“Farmer”, “Beekeeper”, “Production and processing of Milk and Milk Products”. The school belongs to the Municipality. The local government has provided ground field for the out-of-class workshops and helps with the transportation of students and teachers. In addition to the full-time education, there are also part-time and individual forms available. It will be in favor of students if there is an availability for post-graduating study in special subjects only. The best option is to turn vocational schools into post-secondary education centers.
Mr. Petar Petrov
Sofia, Bulgaria
ДОБРИ АГРОНОМИЧЕСКИ ПРАКТИКИ В ПГСС – С. СИТОВО
Даниела Георгиева
Професионална гимназия по селско стопанство – с. Ситово
Absract. Благодарение на партньорството на Професионална гимназия по селско стопанство – с. Ситово, със земеделски производители, възпитаниците ѝ придобиват широк спектър от умения. Това, от една страна, превръща земеделското училище в желана територия, което довежда до повишаване на атрактивността на професионалното обучение като цяло. От друга страна, учебните практики засилват мотивацията сред младите хора за учене и работа. За осъществяване на тези цели е необходимо учебната практика да дава възможности за професионално и личностно развитие на учениците на различни нива.
Keywords: agronomy, agriculture, practice, vocational education
GOOD AGRONOMICAL PRACTICES IN THE VOCATIONAL SCHOOL OF AGRICULTURE, SITOVO
Absreact. The partnership of the Vocational School of Agriculture, Sitovo with farmers provide students with an opportunity to gain a wide range of agronomic skills. On the one hand, these practices help the agricultural school to become a more desirable territory, thus increasing the attractiveness of vocational training in general. On the other hand, practical work increases motivation among young people to learn and work. In order to achieve these objectives, the educational practice needs to provide opportunities for professional and personal development of students at different levels.
Mrs. Daniela Georgieva
Vocational School of Agriculture
Sitovo, Bulgaria
ПРОЕКТИТЕ И ЕФЕКТЪТ ИМ ВЪРХУ ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС И ЗАДЪРЖАНЕТО НА ДЕЦАТА В ПРОФЕСИОНАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Камен Неделчев
Професионална гимназия по механизация на селското стопанство
„Н. Й. Вапцаров“ – с. Средище
Absract. Статията обобщава дългогодишен опит в обучението на ученици в областта на селското стопанство в Силистренска област. Представени са проектните участия на Професионална гимназия по механизация на селското стопанство „Н. Й. Вапцаров“ – село Средище, и техният принос за професионалното развитие на възпитаниците на гимназията.
Keywords: agriculture, mechanization of agriculture, projects, teaching and learning using practical work, practical work
PROJECTS AND THEIR EFFECT ON THE EDUCATIONAL PROCESS – HOW TO KEEP CHILDREN IN VOCATIONAL SCHOOL
Abstract. The article summarizes the educational experience in training students in the field of agriculture. It, also, presents project participation of the Vocational School of Mechanization of Agriculture, Sredishte, and the contribution of these projects to the development of secondary school students.
Kamen Nedelchev
Headmaster
Vocational School of Mechanization of Agriculture “Nikola Y. Vaptzarov“
Sredishte, Bulgaria