Подходи за преподаване на английски език, в центъра на които е поставен ученикът
[Student-centered Approaches to English Teaching] /
Даниела Димитрова / Daniela Dimitrova – 239
Източници на тревожни преживявания в юношеска възраст
[Sources of Anxiety in Adolescence] /
Гергана Славчева / Gergana Slavcheva – 247
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Методи и етични аспекти при обучението на лица със слухови нарушения
[Metods and Ethical Aspects in Teaching Students with Hearing Loss] /
Светослава Съева / Svetoslava Saeva – 259
SCHOOL FOR TEACHERS / SCHOOL FOR TEACHERS
ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО СТОПАНСКО УПРАВЛЕНИЕ, АДМИНИСТРАЦИЯ И УСЛУГИ „АТАНАС БУРОВ“ – СИЛИСТРА /
VOCATIONAL SCHOOL OF BUSINESS MANAGEMENT, ADMINISTRATION AND SERVICES “ATANAS BUROV” – CITY OF SILISTRA
Вътрешноучилищната квалификация на учители – фактор за повишаване на качеството на образованието
[Intraschool Qualification of Teachers – a Factor to Improve the Quality of Education] /
Ирина Горанова / Irina Goranova – 273
Състезателна игра на тема „Героите на Възрожденска България“ (обобщителен урок
в V клас за историята на България през епохата на Възраждането)
[Competitive Game Themed “The Heroes of the Bulgarian National Revival” (Summarized Lesson in 5th Grade Concerning
the History of Bulgaria During the Period of the National Revival)] /
Таня Трапова / Tanya Trapova – 279
Log in to read the full text[/emember_protected]
An English Language Workshop at Science and Mathematics High School “Yane Sandanski” – Gotse Delchev /
Mariyana Karamiteva – 288
Добра педагогическа практика – делова игра, в съответствие с характеристиките
на Оперативна програма „Наука и образование 2014–2020“
[The Good Pedagogical Practice as a Business Game in Accordance with the Characteristics
of the Operational Programme “Science and Education for Smart Growth 2014 – 2020”] /
Генка Тодорова / Genka Todorova – 293
Log in to read the full text[/emember_protected]
Училищният директор – лидер, администратор или мениджър
[School Headmaster – a Leader, Administrator or Manager] /
Румена Милова / Rumena Milova – 296
Различните видове оценяване
[Different Types of Assessment] /
Станислава Базитова / Stanislava Bazitova – 305
Квалификационната дейност в ПГСУАУ „Атанас Буров“ – Силистра
[Qualifications at the Vocational School of Economics, Administration and Service “Atanas Burov” – Silistra] /
Наталия Крумова / Natalia Krumova – 309
Предприемачеството – алтернатива за реализация на младите хора
[Entrepreneurship – an Alternative For Young People] /
Диана Ганчева / Diana Ganeva – 313
Обучение на ученици със специални образователни потребности в ПГСУАУ „Атанас Буров“ – Силистра
[Special Education at the Secondary Vocational School of Economics, Administration and Service “Atanas Burov” – Silistra] /
Станислава Великова, Бисерка Костова / Stanislava Velikova, Biserka Kostova – 319
Самооценката – инструмент за измерване на качеството и разкриване на потенциала за развитие на професионалното образование
[Self-assessment – a Tool for Measuring the Quality and the Potential for Development of Vocational Education] /
Ирина Гетова-Георгиева, Марияна Винарова / Irina Getova-Georgieva, Mariyana Vinarova – 326
Ученическият парламент – мост за превенция на агресията и насилието в училище
[Students’s Parliament – a Bridge Against Violence at School] /
Иванка Липчева / Ivanka Lipcheva – 335
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – 346
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ – 348
ПОДХОДИ ЗА ПРЕПОДАВАНЕ НА АНГЛИЙСКИ ЕЗИК, В ЦЕНТЪРА НА КОИТО Е ПОСТАВЕН УЧЕНИКЪТ
Даниела Димитрова
Основно училище „Неофит Рилски“ – Дупница
Absract. В настоящата статията е представена информация за резултатите от обучението и придобитите знания и умения в резултат от участието на автора в методологичен курс във Великобритания. В резултат на едноседмичното обучение в Люис Скул ъф Инглиш в град Саутхемптън преподавателката е усвоила подходи за преподаване на английски език, в центъра на които е поставен ученикът, които споделя с колегите си и искрено се надява да прилагат в практиката си.
Keywords: games, learning styles, mnemonics, pantomime
STUDENT-CENTERED APPROACHES TO ENGLISH TEACHING
Abstract. This article provides information about learning outcomes and acquired knowledge and skills resulting from the participation of the author in methodological course in the UK. As a result of the week-long training in the Lewis School of English in Southampton the teacher has utilized student-centred approaches to the teaching English which she shares with all colleagues giving them the floor to apply them into their practice.
Mrs. Daniela Dimitrova
Primary School “Neofit Rilski”
Dupnitsa, Bulgaria
ИЗТОЧНИЦИ НА ТРЕВОЖНИ ПРЕЖИВЯВАНИЯ В ЮНОШЕСКА ВЪЗРАСТ
Гергана Славчева
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. В статията се анализират характеристиките на тревожността като личностна черта и психично състояние. Изведени са признаците на тревожните преживявания в юношеска възраст. Акцентите са поставени върху факта, че преживяването на тревожност може да повлияе негативно върху качеството на живот, което налага необходимостта да се изследват източниците на тревожни преживявания.
Keywords: disturbing experiences, adolescents, axiety, panic
SOURCES OF ANXIETY IN ADOLESCENCE
Abstract. This article analyzes the characteristics of anxiety both as a trait and a mental state. The signs of anxious experiences in adolescence are displayed. Focus is placed on the fact that they can negatively affect quality of life of adolescents today, which makes it necessary to investigate the sources of anxiety.
Dr. Gergana Slavcheva, Assist. Prof.
University of Plovdiv
Plovdiv, Bulgaria
МЕТОДИ И ЕТИЧНИ АСПЕКТИ ПРИ ОБУЧЕНИЕТО НА ЛИЦА СЪС СЛУХОВИ НАРУШЕНИЯ
Dr. Svetoslava Saeva
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. В статията се представят най-често прилаганите в образователната система методи и комуникативни подходи, свързани с обучението на лица със слухови нарушения. Разгледани са три от най-използваните от тях: мануален, орален и тотална комуникация. Предлага се по-задълбочен поглед в категорията „лица със слухови нарушения“, като се характеризират комуникативните и социалните им особености. Обсъждат се терминологични различия. Разглеждат се и етичните аспекти при общуването с лица, които имат слухови нарушения.
Keywords: hearing loss education, communication, special education, deaf education
METHODS AND ETHICAL ASPECTS IN TEACHING STUDENTS WITH HEARING LOSS
Abstract. In this paper three of the most commonly used teaching methods and communicative approaches regarding teaching students with hearing loss are presented. They are: manual, oral, and total communication. An inside overview concerning “people with hearing loss” category reveals some of their communicative and social peculiarities. In addition, the ethical aspects during teaching and communicating with hearing impaired people are discussed, as well as the terminology related to these learners.
Dr. Svetoslava Saeva, Assist. Prof.
Department of Pedagogy
Faculty of Pedagogy
Neofit Rilski South-West Univeristy
Blagoevgrad, Bulgaria
ВЪТРЕШНОУЧИЛИЩНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ НА УЧИТЕЛИ – ФАКТОР ЗА ПОВИШАВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Ирина Горанова
ПМГ „Яне Сандански“ – Гоце Делчев
Absract. В съвременните условия, когато се променят целите на образованието, съдържанието, методите, организационните форми и средствата на обучението, от съществено значение е постоянното повишаване на квалификацията на педагогическите кадри. В ПМГ „Яне Сандански“ е изградена функционираща система на вътрешноучилищна квалификация на учители, чиято цел е да мотивира учителите за професионално усъвършенстване. В статията са представени различните организационни форми, определени са ролята и мястото на методическите обединения по учебни предмети и главните учители при реализиране на подхода „учене на работното място“.
Keywords: qualification, within-qualification, motivation, head teacher, methodical association of teachers
INTRASCHOOL QUALIFICATION OF TEACHERS – A FACTOR TO IMPROVE THE QUALITY OF EDUCATION
Abstract. In the contemporary world, when the goals of education, the contents, the methods, the organizational forms and the means of education are changing, the constant improvement of the teachers’ qualification is essential. At Science and Mathematics High School “Yane Sandanski” a functioning system for within-school qualification of teachers is developed, which aims to motivate the teachers to seek professional development. The different organizational forms are presented in this article as well as the role of the methodical associations of teachers for the different subjects and the head teachers when implementing the “learning at work” approach.
Mrs. Irina Goranova
Head Teacher
Science and Mathematics High School “Yane Sandanski”
Gotse Delchev, Bulgaria
СЪСТЕЗАТЕЛНА ИГРА НА ТЕМА „ГЕРОИТЕ НА ВЪЗРОЖДЕНСКА БЪЛГАРИЯ“ (ОБОБЩИТЕЛЕН УРОК В V КЛАС ЗА ИСТОРИЯТА НА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ЕПОХАТА НА ВЪЗРАЖДАНЕТО)
Таня Трапова
ПМГ „Яне Сандански“ – Гоце Делчев
Absract. Настоящата публикация представя конкретните стъпки при подготовката и реализацията на състезателна игра в час по история. Методическата разработка е предназначена за учители, преподаващи в V клас и търсещи възможност за разнообразяване на процеса на обучение. Темата ú е свързана със значими събития и личности от епохата на Възраждането.
Състезателните игри са един от основните атрибути на интерактивните методи. Те не само разнообразяват процеса на обучение, но и позволяват на учениците да затвърдят стари и да усвоят нови знания и умения. Това са основните мотиви, които провокират интереса ми към дидактическите игри.
В първата част на методическата разработка са представени предимствата на игровите методи в обучението по история, изяснени са целите, посочени са целевата група, социалната форма и необходимите за провеждане на състезателната игра учебни материали.
Към реализация на играта се преминава след уточняване на правилата, сформиране на отборите и организация на пространството в класната стая.
Във втората част на методическата разработка са описани организацията и ходът на урока. Представени са указания за всеки от трите кръга на състезателната игра. Към всяка конкретна задача са посочени изисквания и стъпки за изпълнението ú. В края на всеки кръг се отчитат резултатите за всеки отбор.
В края на учебния час учителят дава оценка на работата на класа, обявява крайните резултати и отбора победител, прави оценка на постигнатите резултати, отчита затруднения, пропуски и дава препоръки.
Тези насоки улесняват учителя в подготовката и реализацията на играта.
Резултатите от провеждането на състезателната игра показват, че нейното приложение активизира максимално участието на учениците в часа, стимулира интереса им към историята като учебен предмет и засилва мотивацията им за учене.
Keywords: history, interactive methods, approaches in teaching, competitive game, Bulgarian national revival
COMPETITIVE GAME THEMED “THE HEROES OF THE BULGARIAN NATIONAL REVIVAL” (SUMMARIZED LESSON IN V GRADE CONCERNING THE HISTORY OF BULGARIA DURING THE PERIOD OF THE REVIVAL)
Abstract. The following publication showcases the specific steps towards the preparation and realization of a competitive game during History class. The methodical development is meant for teachers that are involved with 5th graders and are looking for ways to diversify the learning process for students. The theme has to do with notable events and characters from the age of the Bulgarian National Revival.
Competitive games are one of the main attributes of the interactive educational methods. They not only bring diversity to the learning process, but also allow the students to confirm old knowledge and obtain new skills. These are the main motives that provoke my interest towards didactic games.
The first part of the methodical development consists of presenting the advantages of using game-like methods in history education, clarifying the aims and selecting the desired goal type, social form and the required materials for leading the lesson.
The game commences once the rules, teams and classroom organization have all been clarified.
In the second part of the development is a description of the lesson’s organization and course. This stage also involves giving instructions about each of the three rounds of the competitive game. There are requirements and steps towards the realization of each task. At the end of every round the results are calculated for each team.
At the lesson’s end the teacher rates the class’ work, announces the final results and the winning team, assesses the achieved results, notes the complications and gaps in knowledge and gives the necessary advice.
These pointers simplify the teacher’s task regarding the preparation and implementation of the game.
The results gathered by such lessons show that making use of their methods guarantees a maximum amount of activity from the class and stimulates their interest towards history as a school subject and increases their motivation for studying.
Mrs. Tanya Trapova
Science and Mathematics High School “Yane Sandanski”
Gotse Delchev, Bulgaria
AN ENGLISH LANGUAGE WORKSHOP AT SCIENCE AND MATHEMATICS HIGH SCHOOL “YANE SANDANSKI” – GOTSE DELCHEV
Abstract. The paper gives an example of a language workshop, which can help students overcome their anxiety. Also, it gives students the opportunity to use real-life communication skills.
Keywords: presentation, language workshop, English, foreign language education, interactive methods
Mrs. Mariyana Karamiteva
English Teacher
Science and Mathematics High School “Yane Sandanski”
Gotse Delchev, Bulgaria
ДОБРА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА – ДЕЛОВА ИГРА, В СЪОТВЕТСТВИЕ С ХАРАКТЕРИСТИКИТЕ НА ОП „НАУКА И ОБРАЗОВАНИЕ 2014 – 2020“
Генка Тодорова
Професионална гимназия по икономика „Тодор Генчов Влайков“ – гр. Клисура
Absract. Основната цел на Оперативна програма „Наука и образование 2014–2020“ е постигането на интелигентен растеж и изграждането на общество, базирано на знанието, чрез повишаване на качеството на научните изследвания и образованието. Постигането на тази цел е обвързано с постигането на редица резултати в рамките на пет приоритета – първият е посветен на научните изследвания и технологичното развитие, вторият – на връзката между образованието, бизнеса и трудовата заетост, третият приоритет е свързан с образованието като фактор за социално приобщаване, четвъртият е посветен на образованието и ученето през целия живот, а последният се отнася до подобряване на образователната инфраструктура. Една от специфичните цели на програмата е: създаване на условия за развитие на личностни и професионални знания и умения през целия живот. За постигането ú в своята педагогическа практика широко прилагам интерактивните методи на обучение и по-точно – деловата игра.
Keywords: bussiness game, good educational practices, vocational education, Operational Programme “Science and Education for Smart Growth 2014 – 2020”
GOOD PEDAGOGICAL PRACTICE AS A BUSSINESS GAME IN ACCORDANCE WITH THE CHARACTERISTICS OF “SCIENCE AND EDUCATION FOR SMART GROWTH 2014 – 2020” OP
Abstract. The main objective of the Operational Programme “Science and Education 2014 – 2020” is to achieve smart growth and building a society based on knowledge, by raising the quality of research and education. This goal is tied to the achievement of a number of results within five distinct areas–the first is dedicated to the research and technological development; the second–the relationship between education, business and employment; the third is connected with education as a factor for social inclusion;the fourth concerns education and lifelong learning; and the last refers to the improvement of educational infrastructure. One of the specific objectives of the program is the development of personal and professional knowledge and skills throughout life.
Mrs. Genka Todorova
Vocational School of Economics “Todor Vlaykov”
Klisura, Bulgaria
УЧИЛИЩНИЯТ ДИРЕКТОР – ЛИДЕР, АДМИНИСТРАТОР ИЛИ МЕНИДЖЪР
Румена Милова
Професионална гимназия по икономика „Тодор Генчов Влайков“ – гр. Клисура
Absract. Статията представя какви са отговорностите на един директор на професионално училище в XXI век. Чрез използване на класификация и примери са демонстрирани предимствата и недостатъците на всеки стил училищно управление.
Keywords: school headmaster, vocational education, management, leadership
SCHOOL HEADMASTER – A LEADER, ADMINISTRATOR OR MANAGER
Abstract. The paper presents the responsibilities of a vocational school’ headmaster in the twenty-first century. With the use of classification and examples, the advantages and disadvantages of each style school management are demonstrated.
Mrs. Rumena Milova
Vocational School of Economics “Todor Vlaykov”
Klisura, Bulgaria
Станислава Базитова
Професионална гимназия по икономика „Тодор Генчов Влайков“ – гр. Клисура
DIFFERENT TYPES OF ASSESSMENT
Mrs. Stanislava Bazitova
English Language Teacher
Vocational School of Ecomonics „Todor Vlaykov“
Secondary School „Hristo G. Danov“
Klisura, Bulgaria
КВАЛИФИКАЦИОННАТА ДЕЙНОСТ В ПГСУАУ „АТАНАС БУРОВ“ – СИЛИСТРА
Наталия Крумова
Професионална гимназия по стопанско управление, администрация и услуги „Атанас Буров“ – Силистра
Absract. Повишаването на квалификацията на учителите в съответствие с новите реалности и европейските изисквания е важно условие за постигане на качествено професионално образование и обучение. Високо качество на учебния процес се постига чрез системно усъвършенстване на компетенциите на учителите и обмяна на добри практики. С провеждане на качествен квали- фикационен процес се създава възможност за издигане на статута на учителя, неговото оценяване и заплащане. Отговорната роля на учителя като активен и реален участник в образователния процес налага системно обогатяване на теоретичната и практическата подготовка.
Keywords: vocation education, secondary school, qualification, best practices
QUALIFICATIONS AT THE SECONDARY VOCATIONAL SCHOOL OF ECONOMICS, ADMINISTRATION AND SERVICE “ATANAS BUROV”– SILISTRA
Abstract. Teacher training in accordance with the new European requirements is essential for achieving quality vocational education. The best quality of the learning process is achieved by systematic improvement of the competence of teachers and the exchange of good practices between them.
Mrs. Natalia Krumova
Vocational School of Business Management,
Administration and Services “Atanas Burov”
Silistra, Bulgaria
ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВОТО – АЛТЕРНАТИВА ЗА РЕАЛИЗАЦИЯ НА МЛАДИТЕ ХОРА
Диана Ганчева
Професионална гимназия по стопанско управление, администрация и услуги „Атанас Буров“ – Силистра
Absract. Обучението по икономически дисциплини в Професионална гимназия по стопанско управление, администрация и услуги „Атанас Буров“ – Силистра, е с утвърдени традиции. Безспорен е фактът, че за да работи училището ефективно, са необходими добри професионалисти, участващи компетентно в процеса на създаване на условия за подготвяне в най-пълна степен на младите хора, които ще бъдат активни участници в обществените процеси. От 2013 г. в гимназията е създаден клуб „Умения за успех“ като алтернатива за развитие на предприемачески дух у младите хора.
Keywords: entrepreneurship, education, high school club, practical training
ENTREPRENEURSHIP – AN ALTERNATIVE FOR YOUNG PEOPLE
Abstract. Vocational School of Business Management, Administration and Services “Atanas Burov” – Silistra, has traditions in quality education and training. It is well known fact that an effective school prepares young people for real life, and our teachers challenge students to be active participants in social processes. Since 2013, Vocational School of Business Management, Administration and Services “Atanas Burov” has established the club “Skills for Success” as an alternative way to develop the entrepreneurial spirit in young people.
Mrs. Diana Ganeva
Vocational School of Business Management,
Administration and Services “Atanas Burov”
Silistra, Bulgaria
ОБУЧЕНИЕ НА УЧЕНИЦИ СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ В ПГСУАУ „АТАНАС БУРОВ“ – СИЛИСТРА
1)Станислава Великова, 2)Бисерка Костова
1) ЕПОВДУСОП
2)Професионална гимназия по стопанско управление, администрация и услуги „Атанас Буров“ – Силистра
Absract. Статията представя възможностите за подпомагане на учениците със специални образователни потребности в професионалното училище. Индивидуалният подход, при който биват съобразени нуждите и уменията на учениците, съвместно с интегрирането на децата с връстници, води до добри резултати. Същевременно съществуват все още различни проблеми, свързани с трудностите и дори невъзможността за покриване на ДОИ, както и с липсата на методики и материали за работа с деца със специализирани образователни потребности.
Keywords: special education, educational needs, methodology, vocational education
SPECIAL EDUCATION AT THE SECONDARY VOCATIONAL SCHOOL OF ECONOMICS, ADMINISTRATION AND SERVICE “ATANAS BUROV” SILISTRA
Abstract. The paper presents a methodology for students with special educational needs in vocational school. The individual approach together with the integration of children with their peers in the classroom leads to optimal results. However, there are still different problems related to the difficulties and even the inability of the students to cover the national educational requirements, and the lack of methods and materials for working with children with special educational needs.
Mrs. Stanislava Velikova, Mrs. Biserka Kostova
Vocational School of Business Management,
Administration and Services “Atanas Burov”
Silistra, Bulgaria
САМООЦЕНКАТА – ИНСТРУМЕНТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО И РАЗКРИВАНЕ НА ПОТЕНЦИАЛА ЗА РАЗВИТИЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Ирина Гетова-Георгиева, Марияна Винарова
Професионална гимназия по стопанско управление, администрация и услуги „Атанас Буров“ – Силистра
Absract. Основен и определящ фактор за качеството на образованието и обучението е създаването и поддържането у учениците, учителите и ръководството на мотивация за постигане на качество чрез периодично и обективно оценяване на дейността им и справедливо възмездяване за получените резултати. Самооценката е механизъм за измерване на качеството на професионалното образование на базата на ясни и прозрачни правила и процедури. Чрез нея се разпознават добрите практики и се създават условия за тяхната устойчивост, разкрива се потенциалът за развитие на гимназията, идентифицират се проблемните области, предприемат се съответните мерки и действия и се очертават приоритетите за следващите оценки.
Keywords: self-evaluation, vocational education, motivation, best practices
SELF-ASSESSMENT – A TOOL FOR MEASURING THE QUALITY AND THE POTENTIAL FOR DEVELOPMENT OF VOCATIONAL EDUCATION
Abstract. One of the keystones of education and training for students, as well as for their teachers, is the motivation to achieve, which, in all cases, needs to go through a periodic and objective evaluation, and fair consideration of the results obtained. Self-assessment is a mechanism for measuring the quality of vocational education based on clear and transparent rules and procedures. It is used to identify best practices and create conditions for their sustainability, but also it reveals problematic areas in education.
Mrs. Irina Getova-Georgieva, Mrs. Mariyana Vinarova
Vocational School of Business Management,
Administration and Services “Atanas Burov”
Silistra, Bulgaria
УЧЕНИЧЕСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ – МОСТ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА И НАСИЛИЕТО В УЧИЛИЩЕ
Иванка Липчева
Професионална гимназия по стопанско управление, администрация и услуги „Атанас Буров“ – Силистра
Absract. Агресията при юношите (тийнейджърите) в учебна среда и рефлексията на този проблем върху родители и учители поставят агресивното поведение на преден план като част от проблемите на личностното израстване, успешната адаптация на учениците в училище. Това определя потребността от изследване на особеностите на характера, склонността към агресия и изясняване на причините за нея при новопостъпилите ученици в ПГСУАУ „Ат. Буров“ в началото на всяка учебна година.
Keywords: vocation education, secondary school, adolescent aggression, school violence
STUDENTS’S PARLIAMENT – A BRIDGE AGAINST VIOLENCE AT SCHOOL
Abstract. Aggression in adolescents in the learning environment has its reflection on parents and teachers. The aggressive behavior problem is a part of the problems of personal growth, which hinder the successful adaptation of students at school. This determines the need to study the individual characteristics of students, as well as their violent tendencies to clarify the reasons for aggression to the freshman students at beginning of each school year.
Mrs. Ivanka Lipcheva
Vocational School of Business Management,
Administration and Services “Atanas Burov”
Silistra, Bulgaria