МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ / INTERNATIONAL EXPERIENCE
Относно качественото професионално образование в Дания
Concerning Conditions for the High-quality Vocational Education in Denmark /
Росица Иванова / Rositsa Ivanova – page 505
Log in to read the full text
L’impact des TIC sur la motivation à apprendre le FLE
Impact of ICT on Motivation for Learning French as a Foreign Language /
Leonarda Myslihaka – стр. 515
Log in to read the full text
Концептуальное видение создания Национальной системы квалификаций
Conceptual Vision for the Creation of a National Qualifi cations Framework /
Жанат Далабаев, Акмарал Жумадилова / Zhanat Dalabaev, Akmaral Zhumadilova – page 525
Log in to read the full text
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
Причини за преждевременно отпадане от училище и мерки за справяне с проблема
Reasons for Early School Leaving and Problem – Solving Measures /
Пенка Ганова / Penka Ganova – стр. 535
Log in to read the full text
Анализ на Регионално външно оценяване по професионално образование и обучение: професионално направление „Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг“ 2013 г.
Regional Assessment in Vocational Education and Training – Analysis /
Катя Минева / Katya Mineva – стр.548
Log in to read the full text
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Технологическа обособеност на отделните етапи на ролевата игра като игрови метод на обучение на студенти в семинарните упражнения по „Туристическо екскурзоводство“
Technological Particularities of the Separate Stages of Roleplay as a Play Method in the Education of Students in the Seminar Workshops of „Tourism Guiding“ /
Захарий Дечев / Zahariy Dechev – стр. 557
Log in to read the full text
Tеam – Teaching – a Good Example for Institutional Development and Collegial Learning
Груповото обучение – добра практика за институционалното развитие и опция за обмен на опит между колегите /
Beate Kralicek / Беате Краличек – стр. 572
Log in to read the full text
ХРОНИКИ / EVENTS
Обучение за млади франкофони за стартиране на самостоятелен бизнес
Training for Young Francophones to Start Own Business /
Димитър Пехливанов / Dimitar Pechlivanov – стр. 576
Log in to read the full text
ВСТЪПИТЕЛНА ЛЕКЦИЯ / INAUGURAL LECTION
The New EU Programme Erasmus+
Новата програма на ЕС – Еразъм + /
Androulla Vassiliou, Doris Pack / Андрула Василу, Дорис Пак – стр. 579
Log in to read the full text
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENT – стр. 581
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 587
УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 589
ОТНОСНО КАЧЕСТВЕНОТО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ В ДАНИЯ
Росица Иванова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. В статията се разглеждат предпоставките за качествено образование в Дания, която е конкурентоспособна страна на световния пазар на труда. Към тях включваме икономическите условия, гъвкавото законодателство,благоприятната социална политика, макро- и микрополитиките в областта на образованието, високото ниво на квалификация и преквалификация и на Lifelong learning сред датчаните.
Keywords: Denmark, vocational education, conditions
CONCERNING CONDITIONS FOR THE HIGH-QUALITY VOCATIONAL EDUCATION IN DENMARK
Abstract. The article examines the conditions for high-quality education in Denmark, a competitive country in the international labor market. The inspected conditions include economic settings, fl exible legislation, favorable social policy, macro- and micro- educational policies, the high level of training as well as retraining and Life-long learning.
Asst. Prof. Rositsa Ivanova
Plovdiv University „Paisiy Hilendarsky“
Plovdiv, Bulgaria
L’IMPACT DES TIC SUR LA MOTIVATION À APPRENDRE LE FLE
Leonarda Myslihaka
University „Aleksander Xhuvani“
Elbasan, Albanie
Abstract. Les technologies de l’information et de la communication (TIC) ont déjà donné une nouvelle dimension à l’enseignement des langues étrangères. La nouvelle génération veut apprendre avec l’aide de nouvelles technologies et cet article vise à motiver les étudiants à apprendre le français comme une langue étrangère à travers les technologies de l’information et de la communication. Les technologies de l’information et de la communication font déjà partie de l’éducation en Albanie, et maintenant l’intention est d’utiliser ces nouvelles technologies dans la classe comme un moyen pour développer et promouvoir l’enseignement. Aussi la motivation pour apprendre une langue étrangère à travers les TIC peut être défi nie comme un mécanisme psychologique et social qui génère le desir d’apprendre la langue seconde, qui déclenche des comportements d’apprentissage, notamment la prise de parole en classe de langue, qui permet à l’élève de maintenir son engagement à réaliser les tâches proposées, quelque soit le degree de réussite immediate dans son interaction avec les autres élèves ou le professeur, qui le conduit à faire usage des instruments d’apprentissage mis à sa disposition (manuel, ordinateur, TBI, video, CD-Rom, DVD, ect). Nous tenterons dans notre communication de répondreaux questions relatives à l’apport des TIC dans l’enseignement du FLE: Comment intégrer les TICE en classe de langue de manière à favoriser la motivation, l’activité et l’autonomie de l’apprenant ? Nous verrons qu’en Albanie, ni les enseignants ni les élèves ne sont préparés à faire face à la nouvelle méthodologie qui accompagne les TICE. Bien que les TIC ont un impact positif, nous pouvons dire qu’il y a plusieurs raisons qui font obstacle à leur intégration dans les classes de langues étrangères.
Keywords: TIC, motivation, enseignement/apprentissage, FLE, education
IMPACT OF ICT ON MOTIVATION FOR LEARNING FRENCH AS A FOREIGN LANGUAGE
Abstract. Information and Communication Technologies (ICT) have already given a new dimension to the teaching of foreign languages. The new generation wants to learn with the help of new technologies. This paper aims to motivate students to learn French as a foreign language through information and communication technologies. Information and Communication Technologies are now made part of education in Albania and the intention is to use these new technologies in the classroom as a means to further develop and promote teaching. Also, the motivation to learn a foreign language through ICT can be defined as a social and psychological mechanism that generates the desire to learn a foreign language and promotes student engagement in the implementation of the proposed tasks. ICTs (computers, TBI, video, CD – Rom, DVD, etc.) enable the teacher-student interaction. We will try to answer the question of how to integrate ICT in teaching French language in order to favor motivation, interaction and autonomy of students. On the other hand, we shall see that presently in Albania, as well as students, teachers are not yet prepared to withstand this new methodology associated with ICT. Although ICT has a positive impact, we can say that there are several reasons that hinder their integration in foreign language classes.
Leonarda Myslihaka, PhD
University “Aleksander Xhuvani”
Elbasan, Albanie
КОНЦЕПТУАЛЬНОЕ ВИДЕНИЕ СОЗДАНИЯ НАЦИОНАЛЬНОЙ СИСТЕМЫ КВАЛИФИКАЦИЙ
Жанат Далабаев
„Республиканский научно-методический центр развития технического и профессионального
образования и присвоения квалификации“
Акмарал Жумадилова
Евразийский национальной университет имени Л.Н.Гумилева
Absract. В статье описана актуальность создания Национальной системы квалификаций в Республике Казахстан, ее преимущества; даны понятия и возможная взаимосвязь элементов данной системы квалификаций.
Keywords: profession, qualifi cations, qualifi cation system, qualifi cations Framework, evaluation and assignment of qualifi cation, competence, professional standard.
CONCEPTUAL VISION FOR THE CREATION OF A NATIONAL QUALIFICATIONS FRAMEWORK
Abstract. This article describes the development of a national qualifi cations system in the Republic of Kazakhstan. Focus is on the advantages of this system and the relationship between its elements.
Zhanat Dalabaev
RNMC Kazakhstan
Astana, Kazakhstan
Akmaral Zhumadilova
Eurasian National University „L. N. Gumilyov“
Astana, Kazakhstan
ПРИЧИНИ ЗА ПРЕЖДЕВРЕМЕННО ОТПАДАНЕ ОТ УЧИЛИЩЕ И МЕРКИ ЗА СПРАВЯНЕ С ПРОБЛЕМА
Пенка Ганова
„Образователни програми и образователно съдържание“
Ministry of Education and Science
Absract. Преждевременното напускане на училище е значим социален и икономически проблем, който намалява възможностите на личността за реализация в живота и на пазара на труда. Намаляването на дела на преждевременно напусналите училище до нива под 10% е една от целите на стратегията „Европа 2020“, а в приетата наскоро от Министерския съвет Стратегия за намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система се предвижда до 2020 г. чрез реализиране на предвидените мерки делът на отпадналите от училище да спадне до 11%. Делът на учениците, напуснали професионално образование, спрямо общия брой ученици, напуснали гимназиалния етап, е твърде висок. Основното съдържание на тази статия е насочено към идентифициране на причините за преждевременно напускане на училище и на мерките на национално, регионално и училищно равнище, които се предприемат за намаляването му.
Keywords: school leavers, statistics, school, social problems
REASONS FOR EARLY SCHOOL LEAVING AND PROBLEMSOLVING MEASURES
Abstract. Early school leaving is a signifi cant social and economic problem which reduces opportunities for personal fulfi llment in life and the labour market. The reduction of early school leavers’ share below 10% is one of the objectives of Strategy “Europe 2020”, and in the recently approved by the Council of Ministers Strategy for prevention and reduction of the share of the drop-outs and early school leavers it is planned until 2020, through implementation of the envisaged measures, the share of the drop-outs to decrease to 11%. The share of students who have discontinued vocational education as compared to the total number of drop-outs from the upper secondary school is too high. The main content of this article is related with identifi cation of the reasons for early school leaving and the measures at national, regional, local and school level, which are being to reduce it.
Penka Ganova
Chief expert in Department „Vocational Education and Training“
Directorate „Educational Programmes and Educational Content“
Ministry of Education and Science
Sofia, Bulgaria
АНАЛИЗ НАРЕГИОНАЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ ПО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Професионално направление „Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг“ 2013 г.
Катя Минева
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Absract. Предложената статия е анализ на резултатите от проучване на степента на придобитите от учениците в професионалните училища знания, умения и компетентности в професионалното направление „Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг“. Разбирайки качеството на професионалното образование и обучение като единство на качеството на реално получените резултати, качеството на образователния процес и потребностите на обществото и пазара на труда, то получената информация от изследването дава възможност да се проследи взаимодействието и функционирането им и да се очертаят областите, в които се наблюдават несъответствия с поставените цели и стандарти.
Keywords: key competences, assessment, vocational skills and competencies, training
REGIONAL ASSESSMENT IN VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING – ANALYSIS
Abstract. The proposed article is an analysis of the results of a study of the extent acquired by students in vocational schools knowledge, skills and competencies in the vocational branch „Hotel-keeping, restaurant-keeping and catering.“ Understanding the quality of vocational education and training as a unity of quality real results, quality of education and the needs of society and the labor market, the information obtained from the survey makes it possible to trace the interaction and functioning, and to outline areas in the observed discrepancies with the objectives and standards.
Katya Mineva
Center for Control and Assessment of the Quality in School Education
125, Tsarigradsko shose Blvd., bl. 5, fl .2
1113 Sofia, Bulgaria
ТЕХНОЛОГИЧЕСКА ОБОСОБЕНОСТ НА ОТДЕЛНИТЕ ЕТАПИ НА РОЛЕВАТА ИГРА КАТО ИГРОВИ МЕТОД НА ОБУЧЕНИЕ НА СТУДЕНТИ В СЕМИНАРНИТЕ УПРАЖНЕНИЯ ПО „ТУРИСТИЧЕСКО ЕКСКУРЗОВОДСТВО“
Захарий Дечев
Университет „Проф. д-р А. Златаров“
Absract. В настоящата статия се разглеждат технологичните особености на отделните етапи при практическото реализиране на ролевата игра като игрови метод на обучение в семинарните упражнения на студентите, изучаващи университетската учебна дисциплина „Туристическо екскурзоводство“ в специалност „Туризъм“. Отделните етапи в ролевата игра технологически структурират нейното функциониране. Откроени и подробно са разгледани отделните компоненти и показатели във всеки от етапите – планиране, претворяване и преценяване, съобразно своето самостоятелно разгръщане според типичната си същност и характерност. Познаването на всеки отделен етап в ролевата игра подпомага преподавателя и студентите да усвоят начина му на протичане, разгръщане и организиране в игровия процес.
Keywords: play, role, technology, indexes, professor, student
TECHNOLOGICAL PARTICULARITIES OF THE SEPARATE STAGES OF ROLEPLAY AS A PLAY METHOD IN THE EDUCATION OF STUDENTS IN THE SEMINAR WORKSHOPS OF „TOURISM GUIDING“
Abstract. This article looks in to the technological particularities of the separate stages of the practical realization of role play as a play method of education in the seminar workshops of the students studying the university discipline „Tourism guiding“ in the specialty of „Tourism“. The separate stages of role play technologically structure its functioning. The separate components and indexes of each of the stages – planning, recreating and evaluation, are distinguished and looked into in detail, in compliance with their individual unfolding according to their typical essence and nature. Knowing each separate stage in role play helps both the professor and the students to assimilate its way of work, unfolding and organization in the play process.
Prof. Zahariy Dechev, PhD
Prof. Assen Zlatarov University of Burgas
3, Adam Mickiewicz St,
8000 Burgas, Bulgaria
TЕАМ – TEACHING – A GOOD EXAMPLE FOR INSTITUTIONAL DEVELOPMENT AND COLLEGIAL LEARNING
Beate Kralicek
University College for Agrarian and
Environmental Pedagogy, Wien, Austria
Abstract. The article focuses on the practice of team teaching (TT) in secondary schools and at universities. The advantages of this method were fi rst observed in schools due to the positive effects it had on students with special needs. The application has now spread to all levels of education and the focus stayed the same: The learning of students and their needs are in the foreground. This is why it is important to adhere to important principles which are relevant for all phases of teaching and learning. How to work with a co-teacher in class and how to prepare and evaluate the lessons are important questions and principles which are tackled in the article. A best practice example of collaborative teaching at Plovdiv Agricultural University proves the arguments for this method and shows the possibility for wide application.
Keywords: Team teaching, collegial cooperation, collaborative teaching, students´ needs, equality, collective learning, interpersonal skills, professional learning communities
ГРУПОВОТО ОБУЧЕНИЕ – ДОБРА ПРАКТИКА ЗА ИНСТИТУЦИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И ОПЦИЯ ЗА ОБМЕН НА ОПИТ МЕЖДУ КОЛЕГИТЕ
Absract. Статията разглежда темата за екипното обучение в средните училища и университетите. Предимствата на този метод първоначално са изследвани в училищата заради положителния ефект, който груповото обучение е имало върху децата със специални нужди. Сега този метод на преподаване е разпространен във всички образователни равнища, но основата си остава същата: обучението, съобразено с нуждите на учащите се, е от първостепенно значение. Затова е важно да се спазват основните правила, присъщи на всички фази на преподаването и ученето. Как да работим с учител в екип по време на часа и как да подготвим материала, който ще преподаваме – това са важните въпроси, които статията разглежда. Добър пример за подобно сътрудничество в преподаването е дейността на Аграрния университет в Пловдив, която дава възможност за бъдещи изследвания и задълбочени проучвания.
Проф. Беате Краличек
Университет за аграрна и екологична педагогика
Виена, Австрия
ОБУЧЕНИЕ ЗА МЛАДИ ФРАНКОФОНИ ЗА СТАРТИРАНЕ НА САМОСТОЯТЕЛЕН БИЗНЕС
Димитър Пехливанов
Absract. В София се проведе обучение за стартирането на собствен бизнес, предназначено за млади франкофони от региона на ЦИЕ, финансирано от Международната организация на Франкофонията и водено от професионални обучители. В продължение на почти 4 дни млади хора на възраст 25 – 30 години от България, Румъния, Албания, Молдова, Македония и Армения се учеха на основни принципни постановки и психологическа мотивировка за стартирането на собствен бизнес. Участниците направиха и много практически упражнения, сред които разработка на бизнес план и обсъждане на конкретни казуси. В края на обучението се състоя вечер на културите, на която всички участници представиха отделни елементи от културата на своите държави.
Keywords: training, young francophone, Central and Eastern Europe, business, micro enterprises, marketing, practical exercises, friendly spirit, business plan, multicultural evening
TRAINING FOR YOUNG FRANCOPHONES TO START OWN BUSINESS
Abstract. In Sofia has been held a training on how to start our own business, designated for young people – francophones fro the region of Central and Eastern Europе, fi nanced by the international organization of Francophonie and led by professional trainers. For almost 4 days young people between 25-30 years from Bulgaria, Roumania, Albania, Moldova, Macedonia and Armenia have been trained on the main principles and the psychologic motivation for starting their own business. The participants made also many practical exercices, among which the development of a business – plan and the discussion of concrete cases. At the end of the training a multicultural evening took place, on which the participants have presented different elements of their national cultures.
Dimitar Pechlivanov
Leading Expert in Training