METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
The “Food on Canvas” Training Course as a Creative Approach to Cross-Curricular Learning
/ Elena Sayanova – стр./page 123
Log in to read the full text
Синергия между функциите фасилити мениджмънт и управление на човешките ресурси в съвременните организации
[Synergy Between the Functions Facility Management and Management of Human Resources in Modern Organizations]
/ Александър С. Марков / Alexander S. Markov – стр./page 133
Log in to read the full text
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Нови възможности за квалификация с нови специалности
[New Opportunities for Training in New Specialties]
/ Янка Василева / Janka Vassileva – стр./page 143
Log in to read the full text
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Същност и ползи от CLIL обучението
[Nature and Benefits of CLIL Training]
/ Иванка Пукнева, Людмила Рижук / Ivanka Pukneva, Liudmyla Ryzhuk – стр./page 146
Log in to read the full text
Обучение на инструктори по хранене – мениджмънт на промяната
[Training of Nutrition Instructors – Management for Change]
/ Диана Кирева / Diana Kireva – стр./page 155
Log in to read the full text
Медиацията – една доказано добра педагогическа практика за справяне с училищната агресия
[Mediation – Well Established, Good Pedagogical Practice for Dealing with School Aggression]
/ Бисерка Михалева / Biserka Mihaleva – стр./page 158
Log in to read the full text
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
Помощ за обучаващите се: oбучение на възрастни по счетоводство
[Help for Students: Adult Education in Accounting]
/ Ирена Димитровска-Андреева / Irena Dimitrovska-Andreeva – стр./page 169
Log in to read the full text
Церемонията „Ученик на годината“ – да изберем най-достойния от най-достойните
[The “Student of the Year” Ceremony – to Choose the Best among the Best]
/ Емил Иванов Терзийски / Emil Ivanov Terzijski – стр./page 172
Log in to read the full text
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Съвременна инфраструктура за запазване на данни
[The Modern Backup Infrastructure]
/ Асен Захариев / Asen Zahariev – стр./page 177
Log in to read the full text
Поведение на потребителите при покупка на куриерски услуги
[Customer Behaviour in buying Courier Services]
/ Десислава Янгънова / Desislava Yanganova – стр./page 188
Log in to read the full text
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Математическа гимназия „Баба Тонка“ – гр. Русе
Създаване на мобилни приложения в извънкласната работа по информатика
[Creating Mobile Applications in Extracurricular Lessons in Informatics]
/ Сюзан Феимова / Suzan Feimova – стр./page 197
Log in to read the full text
Стъпалата
[The Stairs]
/ Митко Кунчев / Mitko Kunchev – стр./page 211
Log in to read the full text
Не само с линийка и пергел
[Not Only with a Ruler and Compasses]
/ Боряна Куюмджиева / Boryana Kuymdjieva – стр./page 214
Log in to read the full text
Let’s Catch the Gold Fish! Места за учене
[Let’s Catch the Gold Fish! Places for Studying]
/ Вяра Гунева / Viara Guneva – стр./page 219
Log in to read the full text
Развитие на техниката и информационната мрежа в „Баба Тонка“
[Development of Technologies and Information Network of “Baba Tonka” High School of Mathematics]
/ Галина Бобева / Galina Bobeva – стр./page 227
Log in to read the full text
Уточнение – стр./page 230
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
THE “FOOD ON CANVAS” TRAINING COURSE AS A CREATIVE APPROACH TO CROSS-CURRICULAR LEARNING
Elena Sayanova
Vocational High School of Tourism and Catering – city of Razlog
Abstract. The article presents the training course “Food on Canvas”, which addresses several fields of education and training – Culinary Arts, Art History, English, Health education along with some elements of Museum education and focuses on the course curriculum as well as some the teaching resources including online course. The course offers open educational resources, which are flexible e-learning paths suited for both autonomous and teacher facilitated learning. The idea of the course is to promote teaching Culinary Arts in the Visual Arts Historical and Cultural Context, to perfect English speaking skills by involving our students into various activities related to arts, food consumption and the language acquisition. We want our students to be aware that getting in the habit of being productive in all aspects of their lives will dictate the quality of their lives. The course consists of various activities – lectures, tutorials, master classes, small projects, independent tasks and educational trips to museums.
Keywords: training course, museum education, teaching resources, language skills, quality of life
СИНЕРГИЯ МЕЖДУ ФУНКЦИИТЕ ФАСИЛИТИ МЕНИДЖМЪНТ И УПРАВЛЕНИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ В СЪВРЕМЕННИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ
Александър С. Марков
Sofia University
Absract. В съвременната бързо променяща се среда се наблюдава нуждата организациите да отговорят на предизвикателствата по най-ефективен и ефикасен начин. Тезата на този текст има за цел да посочи едно от потенциалните взаимодействия, които е много вероятно да подкрепят успеха на организациите в близко бъдеще. В тази статия бихме искали да привлечем вниманието към синергията между функциите „фасилити мениджмънт“ и управление на човешките ресурси, които могат да се използват за изграждане на така необходимoто конкурентно предимство, за изграждането на балансирана организационна екология чрез привличане и задържане на най-добрите таланти и за изграждане на среда за доставяне на най-добри резултати в съответната област.
Взаимодействието между различните функции може да даде възможност (или да ограничи) трансформационната промяна, насочена към постигане на такава ефективност. Тясното сътрудничество между фасилити мениджмънт и управление на човешките ресурси може да бъде пример, който ще достави желания резултат.
Keywords: management, leadership, organization, facility management, HR management.
SYNERGY BETWEEN THE FUNCTIONS FACILITY MANAGEMENT AND MANAGEMENT OF HUMAN RESOURCES IN MODERN ORGANIZATIONS
Abstract. In todays fast changing environment there is need for organizations to respond to the challenges in the most effective and efficient way. The thesis of this text is aiming to point one of the potential interactions that is very likely to support organizational success in near future. This article would like to bring attention to the synergy between Facilities Management and Human Resources Management that can be used for giving the organizations so much needed competitive advantage of building the balanced organizational ecology that is able to maintain itself by attracting and retaining top talents and provide the environment for delivering the best results in the respective field.
Synergy between different functions can enable (or constrain) transformational change aiming at achieving such efficiency. The conjunction between Facility Management and Human Resources Management can be an example that will deliver such effect. There is a bridge between, on the one hand build environment and facilities management, focused on real estate provision and on the other business and management studies.
Mr. Alexander S. Markov
University of Sofia (Bulgaria)
НОВИ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА КВАЛИФИКАЦИЯ С НОВИ СПЕЦИАЛНОСТИ
Янка Василева
Национална агенция за професионално образование и обучение
Absract. Статията разглежда промените в Списъка на професиите за професионално образование и обучение (СППОО), поддържан от Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО). Добавени са три нови специалности, които дават допълнителни възможности за квалификация.
Keywords: vocational education, profession, qualification, accessibility of information
NEW OPPORTUNITIES FOR TRAINING IN NEW SPECIALTIES
Abstract. The text presents actual changes in the list of professions for vocational education and training maintained by the National Agency for Vocational Education and Training. Three new specialties that provide additional opportunities for qualification, were added.
Eng. Janka Vassileva
National Agency for Vocational Education and Training – Sofia (Bulgaria)
СЪЩНОСТ И ПОЛЗИ ОТ CLIL ОБУЧЕНИЕТО
Иванка Пукнева, Людмила Рижук
Средно училище „Васил Левски“ – Велинград
Absract. Статията разглежда особеностите на CLIL (Content Language Integrate Learning) преподаването. Засегнати са спецификата на CLIL, основни черти на CLIL подхода, предимства и недостатъци на този специфичен вид обучение. Показани са и варианти за постигане на обратна връзка и за оценка на ефективността.
Keywords: CLIL, foreign language teaching, feedback, effectiveness, scecifics
NATURE AND BENEFITS OF CLIL TRAINING
Abstract. The article examines the characteristics of CLIL (Content Language Integrate Learning) teaching. Highlighted are specifics of CLIL, main basic features of CLIL approach, advantages and disadvantages of this specific type of training. Options for achieving effective feedback and assessment of performance are also shown.
Ms. Ivanka Pukneva, Ms. Liudmyla Ryzhuk
Vasil Levski High School – Velingrad (Bulgaria)
ОБУЧЕНИЕ НА ИНСТРУКТОРИ ПО ХРАНЕНЕ – МЕНИДЖМЪНТ НА ПРОМЯНАТА
Диана Кирева
Медицински колеж към Медицинския университет – Пловдив
Absract. Настоящият материал представлява реализацията на проект за обучение на професионалисти по направлението „Инструктор по хранене“. Възстановяването на обучението ще отговори на съвременното развитие на обществото и начина на живот, характерни с глобализацията на търговията с храни, с промените в технологиите за производството на храни, с промени в навиците за консумацията на храни и с промени в националното и международното законодателство в областта на храните.
Keywords: instructors of nutrition, foods, training, food quality, food safety.
TRAINING OF NUTRITION INSTRUCTORS – MANAGEMENT FOR CHANGE
Abstract. This text presents the realization of a project for studying in Nutrition Instructor subject. This specific field of education responds to the current development of the society and the modern lifestyle, set by the globalization of food trade and the changes in food production technologies, food consumption habits and in national and international legislation in the field of foods.
Ms. Diana Kireva
Medical College – Medical University of Plovdiv (Bulgaria)
МЕДИАЦИЯТА – ЕДНА ДОКАЗАНО ДОБРА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА ЗА СПРАВЯНЕ С УЧИЛИЩНАТА АГРЕСИЯ
Бисерка Михалева
Регионално управление на образованието – Сливен
Absract. В статията се разглежда училищната медиация – една наложила се в двадесет и осем държави добра педагогическа практика за справяне с агресивното поведение на децата и учениците, сериозен и актуален проблем в повечето училищни общности. Проследени са етапите, през които преминава въвеждането на програмата на медиация в училище.
Keywords: mediation, aggressive behavior, conflict, peer mediation
MEDIATION – ONE WELL ESTABLISHED, GOOD PEDAGOGICAL PRACTICE FOR DEALING WITH SCHOOL AGGRESSION
Abstract. The article deals with the topic of school mediation. School mediation has been established in twenty-eight countries as a good teaching practice to deal with a particularly topical and very serious problem in schools – the aggressive behaviour of children and students. The article traces the stages of introduction and implementation of a mediation program at school.
Dr. Biserka Mihaleva
Head of Regional Department of Education – Sliven (Bulgaria)
ЦЕРЕМОНИЯТА „УЧЕНИК НА ГОДИНАТА“ – ДА ИЗБЕРЕМ НАЙ-ДОСТОЙНИЯ ОТ НАЙ-ДОСТОЙНИТЕ
Емил Иванов Терзийски
Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ – гр. Сандански
Absract. Авторът представя своя новаторска практика, осъществена в едно амбициозно българско училище, което вече шестдесет години не се уморява да бъде пионер в утвърждаването на дейности, които имат доказано реален ефект за личностното развитие на своите ученици. Целта на практиката е да мотивира възпитаниците на училището да постигат високи образователни резултати, да повишават своята гражданска и социална отговорност, да популяризират своите успехи и да утвърдят авторитета на учебното заведение.
Keywords: innovative practice, learners’ personal development, high educational results, achievements, activities with proven practical effect, citizen and social responsibility
THE “STUDENT OF THE YEAR” CEREMONY – TO CHOOSE THE BEST AMONG THE BEST
Abstract. The author presents own innovative practice, set up in an ambitious Bulgarian school, which for sixty years stays as a pioneer in sustaining activities with proven effect to learners’ personal development. The aim of this practice is to motivate students to achieve high educational results, increase their citizen’s and social responsibility, popularize their successes and to affirm the educational institution reputation.
Mr. Emil Ivanov Terzijski
Agricultural Vocational Secondary School “Kliment Timiryazev” – Sandanski (Bulgaria)
СЪВРЕМЕННА ИНФРАСТРУКТУРА ЗА ЗАПАЗВАНЕ НА ДАННИ
Асен Захариев
Висше училище по телекомуникации и пощи
Absract. Текстът представя факторите, които се взимат под влияние за изграждането на инфраструктура за запазване и съхранение на информация. Дадена е основна информация, която ще доведе да опазването на бизнеса в случай на бедствие.
Keywords: backup, storage, archive, information, disaster
THE MODERN BACKUP INFRASTRUCTURE
Abstract. The text presents the factors to be taken into effect for the construction of infrastructure for the preservation and storage of information. Basic information that will help protecting of the business in the event of a disaster is given.
Mr. Asen Zahariev
University of Telecommunications and Post – Sofia (Bulgaria)
ПОВЕДЕНИЕ НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ ПРИ ПОКУПКА НА КУРИЕРСКИ УСЛУГИ
Десислава Янгънова
Висше училище по телекомуникации и пощи
Absract. Развитието на куриерските оператори в условията на засилена конкуренция зависи от конкурентоспособността на предлаганите от тях услуги. С цел повишаване на качеството много оператори осъзнаха необходимостта от овладяване на фундаменталните знания, свързани с изучаване на потребителското поведение, и прилагането на получените резултати в реалната си дейност. Целта на настоящата разработка е да се изследва и анализира поведението на индивидуалните потребители на куриерски услуги на конкретен оператор. За нуждите на анализа е проведено наблюдение на място, както и анкетно проучване за степента на удовлетвореност на индивидуалните потребители. Изчислени са съвкупен бал и средна стойност по всеки един от изучаваните показатели. На тази основа са изведени насоки за подобряване на конкурентоспособността на услугите на оператора – обект на изследване.
Keywords: Courier services, Customer behaviour, Customer satisfaction
CUSTOMER BEHAVIOUR IN BUYING COURIER SERVICES
Abstract. The development of courier operators in terms of increased competition depends on the competitiveness of their services. In order to increase the quality of service many operators realize the necessity of mastering the fundamental knowledge related to the study of consumer behaviour and application of the results in real business. The purpose of this paper is to explore and analyse the behaviour of individual users of courier services to a particular operator. The spot monitoring and survey on the degree of consumer satisfaction are conducted. The aggregate score and the average value of each of the studied parameters are calculated. The main factors in achieving competitiveness of the courier operator are being identified.
Ms. Desislava Yanganova
University of Telecommunications and Post – Sofia (Bulgaria)
СЪЗДАВАНЕ НА МОБИЛНИ ПРИЛОЖЕНИЯ В ИЗВЪНКЛАСНАТА РАБОТА ПО ИНФОРМАТИКА
Сюзан Феимова
Профилирана математическа гимназия „Баба Тонка“ – Русе
Absract. Настоящата разработка представя материали за обучението на ученици за създаване на мобилни приложения в часовете за извънкласна работа по информатика. Предложено е примерно тематично разпределение за преподаване. Разгледани са методически аспекти. Направен е увод в мобилното програмиране с език Java в работна среда Eclipse. Дадено е съкратено описание за създаване на контекстно меню в мобилни приложения за Android. Описани са основите за създаване на бази от данни със SQLite.
Keywords: mobile apps, mobile programming, Android OS, Java, Eclipse, context menu, databases, SQLite
CREATING MOBILE APPLICATIONS IN EXTRACURRICULAR LESSONS IN INFORMATICS
Abstract. This paper presents training materials for students to create mobile apps in extracurricular lessons in informatics. Example thematic distribution for teaching is proposed. Methodological aspects are considered. Introduction to mobile programming with language Java and programming environment Eclipse is made. A short description to create a context menu in mobile applications for Android is given. The foundations for creating databases with SQLite are described.
Ms. Suzan Feimova
“Baba Tonka” High School of Mathematics – Ruse (Bulgaria)
Mitko Kunchev
Профилирана математическа гимназия „Баба Тонка“ – Русе
Absract. Авторът разглежда идеята за влагане на изследователски подход в уроците по математика. Разгледани са конкретни примери за работа извън клас, посочена е ползата за стимулиране на интереса на учениците за бъдеща самостоятелна работа. Дадени са насоки за споделяне на натрупания опит с учители.
Keywords: research approach, mathematics, sharing experience, out-of-class work
THE STAIRS
Abstract. The author examines the idea of using the research approach in lessons in mathematics. The text discusses specific examples of out-of-class work and their benefits for stimulating the interest of students for future independent works. Some ideas for sharing experience with teachers are given.
Mr. Mitko Kunchev
“Baba Tonka” High School of Mathematics – Ruse (Bulgaria)
Боряна Куюмджиева
Профилирана математическа гимназия „Баба Тонка“ – Русе
Absract. Често пъти в преподавателската си практика сме попадали в ситуацията на задоволство от това, че сме разказали дадена тема прекрасно, упражнили сме основите понятия достатъчно, направили сме крачка в по-дълбоки води и сме поставили домашна работа, чрез която ще потвърдим общата картина, че всичко е разбрано и усвоено както го усещаме. …Докато не се окаже, че сме сбъркали в преценката си не защото не сме обективни към себе си, а защото сме субективни към обратната страна – тази на ученика.
Keywords: research approach, dynamic software
NOT ONLY WITH A RULER AND COMPASSES
Abstract. In our teaching practice we are often in a situation of being satisfied from telling excellently a specific topic, exercising basics concepts enough, making a step in a deeper water or putting a homework through which confirms the general picture that everything is understood and absorbed right. …until we assume that we are wrong in our assessment, not because we are not objective about ourselves, but because we are subjective to the other side – the student’s one.
Ms. Boryana Kuymdjieva
“Baba Tonka” High School of Mathematics – Ruse (Bulgaria)
LET’S CATCH THE GOLD FISH! МЕСТА ЗА УЧЕНЕ
Вяра Гунева
Профилирана математическа гимназия „Баба Тонка“ – Русе
Absract. Авторът представя резултатите от изследване, което регистрира отношението и нагласите на учениците към културните институти – художествена галерия и музей. Анкетирани са четири класа: два класа ученици от основно училище в Шефилд (Stradbroke School – Sheffield, UK) и 2 класа от ОУ „Иван Вазов“ – Русе. Оценени са предпочитанията на учениците за посещение на музей или галерия в компанията на връстници, учители или родители. Дадени са насоки за развиване на ново отношение към културните институти, за превръщането им в предпочитано интелектуално, емоционално и духовно пространство.
Keywords: students, cultural institutes, art gallery, museum, attitude,
LET’S CATCH THE GOLD FISH! PLACES FOR STUDYING
Abstract. The author presents the results of a study that measures the attitudes of students towards cultural institutes – Art Gallery and Museum. Four classes are questioned – two classes of students from elementary school in Sheffield, England (Stradbroke School – Sheffield, UK) and two classes from “Ivan Vazov” Elementary School in Ruse, Bulgaria. The preferences of students to visit the museum or gallery in the company of peers, teachers or parents are measured. Guide lines on developing new attitude towards cultural institutes for turning them in a favorite intellectual, emotional and spiritual space are given.
Ms. Viara Guneva
“Baba Tonka” High School of Mathematics – Ruse (Bulgaria)
РАЗВИТИЕ НА ТЕХНИКАТА И ИНФОРМАЦИОННАТА МРЕЖА В „БАБА ТОНКА“
Галина Бобева
Профилирана математическа гимназия „Баба Тонка“ – Русе
Absract. Авторът проследява как с развитието на хардуерните и ИТ технологии се е развивала и модернизирала през годините информационната мрежа на Математическа гимназия „Баба Тонка“ – Русе. Показани са амбициите на гимназията да продължава да следи и внедрява световните водещи технологии и иновации за обучение
Keywords: hardware, IT technologies, modernization, information network
DEVELOPMENT OF TECHNOLOGIES AND INFORMATION NETWORK OF “BABA TONKA” HIGH SCHOOL OF MATHEMATICS
Abstract. The author describes how – with the development of hardware and IT technologies, over the years has evolved and modernized the information network of the Mathematics High School “Baba Tonka” – city of Ruse. Shown are the ambitions of the high school to follow up and implement the world’s leading educational technologies and innovations.
Ms. Galina Bobeva
“Baba Tonka” High School of Mathematics – Ruse (Bulgaria)