METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Използването на проектобазиран метод и интердисциплинарен подход към учебния процес в професионалното образование
[Fostering the Project-based Method and Interdisciplinary Approach in Vocational Education]
/ Елена Саянова / Elena Sayanova – стр./page 243
Log in to read the full text
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Scientix-общността за научно образование в Европа
[Scientix – the Community for Science Education in Europe]
/ Цеца Христова / Tzetza Hristova – стр./page 261
Log in to read the full text
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Портфолиото на учителя – средство за самооценяване и кариерно развитие на учителя по професионална подготовка
[The Teachers’ Portfolio – a Tool for Self-Assessment and Career Development of a Teacher in Vocational Training]
/ Светлана Янкова Гурмева-Иванова, Здравка Георгиева Костадинова / Svetlana Gurmeva-Ivanova, Zdravka Kostadinova – стр./page 266
Log in to read the full text
Училищен медиатор – предизвикателство и реалност
[School Mediator – Challenge and Reality (а Pilot Survey among Mediators from the Region of Sliven)]
/ Марина Николова, Бисерка Михалева / Marina Nikolova, Biserka Mihaleva – стр./page 272
Log in to read the full text
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
Най-добрият начин да предвидиш бъдещето, е да го създадеш сам
[The Best Way to Predict the Future Is to Create It Yourself]
/ Йорданка Чавдарова / Yordanka Chavdarova – стр./page 282
Log in to read the full text
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Защита на информацията на комуникационни и компютърни мрежи
[Protection of Information of Communication and Computer Networks]
/ Живко Милов / Zhivko Milov – стр./page 289
Log in to read the full text
Защита на информацията в автоматизираните информационни системи в областта на сигурността и отбраната
[Data Protection in Automated Information Systems in the Security and Defence Field]
/ Иванка Димитрова / Ivanka Dimitrova – стр./page 298
Log in to read the full text
Основни характеристики на научната и иновационната политика в програмата на Доналд Тръмп
[Major Characteristics in the Program of President-elect Donald Trump]
/ Марияна Димитрова Димитрова / Mariyana Dimitrova Dimitrova – стр./page 304
Log in to read the full text
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: 125. Средно училище „Боян Пенев“ – София
Мотивация на учителите за повишаване на професионалната квалификация
[Motivation of Teachers for Increasing Their Professional Qualification]
/ Ирена Анастасова / Irena Anastasova – стр./page 313
Log in to read the full text
За „различните“ и „другите“
[For the “Different” and the “Others”]
/ Ирена Тасева / Irena Tasseva – стр./page 321
Log in to read the full text
Малките ежедневни решения водят до големите сбъднати мечти, или За удовлетворението да работиш в едно страхотно училище
[The Small Decisions of the Everyday Turn Big Dreams into True, or About the Satisfaction to Work in One Great School]
/ Стефана Петрова / Stefana Petrova – стр./page 324
Log in to read the full text
Днес представяме: Професионална гимназия по туризъм „Алеко Константинов“ – Плевен
Работата на класния ръководител и извънкласните дейности – важен фактор за педагогическата подкрепа на учениците
[The Work of the Class Teacher and Extracurricular Activities – an Important Factor for Pedagogical Support of Students]
/ Малинка Маринова / Malinka Marinova – стр./page 331
Log in to read the full text
Темата за приятелството и общуването
[For the Friendship and the Communication]
/ Детелина Георгиева Христова / Detelina Georgieva Hristova – стр./page 337
Log in to read the full text
Възможности за развиване на умения и прилагане на теоретичните знания в практиката
[Opportunities to Develop Skills and Apply Theoretical Knowledge in Practice]
/ Петя Христова / Petya Hristova – стр./page 347
Log in to read the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр./page 350
GUIDE FOR AUTHORS
/ УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр./page 352
ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ПРОЕКТОБАЗИРАН МЕТОД И ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРЕН ПОДХОД КЪМ УЧЕБНИЯ ПРОЦЕС В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Елена Саянова
Професионална гимназия по туризъм – Разлог
Absract. Статията разглежда прилагането на проектобазираното обучение за изучаване на конкретен проблем като начин за неговата теоретична или практическа реализация. Показано е използването на този тип обучение за развитие на независима творческа дейност на обучаваните и създаване на краен продукт под формата на нови знания и умения. Дадени са примери за разработване, провеждане и оценяване на проектобазиран урок.
Keywords: interdisciplinary approach; project-based methods; vocational subjects; skills; conclusions; interdisciplinary manner
FOSTERING THE PROJECT-BASED METHOD AND INTERDISCIPLINARY APPROACH IN VOCATIONAL EDUCATION
Abstract. The article is devoted to adopting interdisciplinary approach and project-based methods to teaching vocational subjects as the emphasis is on mastering 21st century skills, recognising questions, identifying evidence, critically evaluating conclusions and communicating to others. Today’s teachers need to move away from using textbooks as the major source of guidance. The article contents addresses the questions whether teachers are able to teach in an interdisciplinary manner and wheyher teachers can be given, and then make use of, guidance to teach in this way. Undoubtedly, teachers are aware of the need for meaningful learning through student involvement provided by project-based and interdisciplinary teaching. The article presents some teaching materials developed withing the course ‘Food on Canvas, which promotes teaching Culinary Arts in the Visual Arts Historical and Cultural Context involving students into various activities related to arts, food consumption and the language acquisition. The course addresses several fields of education and training – Culinary Arts, Art History, English, Health education along with some elements of Museum education. It will lead to enhancing the quality and relevance of the learning offer; fostering the provision and the assessment of transversal skills particularly entrepreneurship, languages and digital skills; promoting take-up of innovative practices in education and training by supporting personalized learning approaches, collaborative learning and critical thinking, strategic use of Information and Communication Technologies.
Dr. Elena Sayanova
Vocational High School of Tourism – Razlog, Bulgaria
SCIENTIX – ОБЩНОСТТА ЗА НАУЧНО ОБРАЗОВАНИЕ В ЕВРОПА
Цеца Христова
Scientix посланик за България
Absract. Статията разглежда Scientix – общността за научно образование в Европа. Показани са отделните етапи за развитие на инициативата, както и образователните политики съвместно с Европейската училищна мрежа (EUM). Авторът се спира на въпросите какви са ползите от Scientix за нашите учители, защо използването на ресурсното хранилище на Scientix е важно за българското образование и какво е нужно да се промени у нас в STEM обучението, за да можем да подпомагаме научните интереси на децата още от най-ранна възраст.
Keywords: STEM; Scientix; science education
SCIENTIX – THE COMMUNITY FOR SCIENCE EDUCATION IN EUROPE
Abstract. The article tells about Scientix – the community for science education in Europe. Described are different stages of development of the initiative, such as educational policies developed together with European School Network (EUM). The author examines the questions about the benefits of Scientix for the teachers, why the use of the resource repository Scientix is important for Bulgarian education and what needs to change in Bulgaria in STEM education to be able to support scientific interests of children from an early age.
Ms. Tzetza Hristova
Scientix Ambassador for Bulgaria
ПОРТФОЛИОТО НА УЧИТЕЛЯ – СРЕДСТВО ЗА САМООЦЕНЯВАНЕ И КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ НА УЧИТЕЛЯ ПО ПРОФЕСИОНАЛНА ПОДГОТОВКА
Светлана Янкова Гурмева-Иванова, Здравка Георгиева Костадинова
Sofia University
Absract. Статията представя подход при решаване на въпроса с качеството на професионалното образование и кариерното развитие на учителите по професионална подготовка. Акцентира се върху карта за самооценяване на учителите и портфолиото като средство за реализиране на самооценяването.
Keywords: portfolio; self-assessment; career development; vocational education
THE TEACHERS’ PORTFOLIO – A TOOL FOR SELF-ASSESSMENT AND CAREER DEVELOPMENT OF A TEACHER IN VOCATIONAL TRAINING
Abstract. The article focuses on a possible approach for solving the issue with the quality of the professional education and the career development of the teacher in vocational training. It is focused on the self-assessment card and on the teacher’s portfolio as a resource of the self- assessment. Every teacher can apply those tools to his everyday practice.
Ms. Svetlana Gurmeva-Ivanova, Assist. Prof., Ms. Zdravka Kostadinova, Assist. Prof.
Department for Information and In-Service Training of Teachers
University of Sofia
УЧИЛИЩЕН МЕДИАТОР – ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО И РЕАЛНОСТ
Марина Николова, ТУ – София, ИПФ – Сливен
Бисерка Михалева, РУО – Сливен
Absract. В статията е представена моментна снимка на извършено пилотно анкетно проучване сред 66 медиатори от област Сливен (ученици и учители). Представени са различните мотиви, които са помогнали в избора на медиатор. Представени са различните конфликтни ситуации, които тези медиатори са разрешили; трудностите, които са срещали в работата си като медиатори; влиянието на подготовката за медиатор върху поведението им и необходимостта от допълнително обучение като медиатори.
Keywords: mediation; aggressive behavior; conflict
SCHOOL MEDIATOR – CHALLENGE AND REALITY (А PILOT SURVEY AMONG MEDIATORS FROM THE REGION OF SLIVEN)
Abstract. The article presents a snapshot of a committed pilot survey among 66 mediators from the region of Sliven (students and teachers). Various motives that have helped in the selection of a mediator are introduced in the text. The article presents different conflict situations that these mediators have solved, difficulties that they have encountered in their work as mediators, the impact of mediator preparation for their behaviour and the need for additional training as mediators.
Prof. Dr. Marina Nikolova
Technical University of Sofia
Faculty of Engineering and Pedagogy – Sliven
Dr. Biserka Mihaleva
Head of Regional Department of Education – Sliven
ЗАЩИТА НА ИНФОРМАЦИЯТА НА КОМУНИКАЦИОННИ И КОМПЮТЪРНИ МРЕЖИ
Живко Милов
Висше училище по телекомуникации и пощи – България
Absract. В темата ще разгледаме следните класификации за защита на комуникационните и компютърните мрежи:
– класификация според физическия обхват;
– класификация според класификация на мрежите според топологията им;
– класификация според мрежовата архитектура и метода на администриране;
– класификация според мрежовата операционна система;
– класификация според мрежовия протокол.
Keywords: network architecture; network operating system; computer networks; protection service
PROTECTION OF INFORMATION OF COMMUNICATION AND COMPUTER NETWORKS
Abstract. In the text we will discuss the following classifications for protection of communication and computer networks:
– classification according to physical range;
– classification according to the method of administration;
– classification based network operating system;
– classification according to network protocol;
– classification of the networks according to their topology;
– classification according to network architecture.
Mr. Zhivko Milov
University of Telecommunications and Post
ЗАЩИТА НА ИНФОРМАЦИЯТА В АВТОМАТИЗИРАНИТЕ ИНФОРМАЦИОННИ СИСТЕМИ В ОБЛАСТТА НА СИГУРНОСТТА И ОТБРАНАТА
Иванка Димитрова
Висше училище по телекомуникации и пощи – България
Absract.Текстът разглежда какво представлява защитената информационна система, какво представлява системата за защита на информацията и какви изисквания се предявяват към нея; какви са заплахите и причините за нарушаване на сигурността на информационните технологии; какви са функциите на защитата и по какъв начин трябва да се реализират, как се противодейства на заплахите и как се отстраняват причините за нарушения на сигурността; как да се построи комплексна система за защита на информацията; как да се достигне високо ниво на сигурност при приемливи разходи на средства за защита на информацията.
Keywords: security; defense; information; army
DATA PROTECTION IN AUTOMATED INFORMATION SYSTEMS IN THE SECURITY AND DEFENCE FIELD
Abstract.The article discusses what is a secure information system; what is information protection system and what requirements brought thereto; what are the threats and causes security breach of information technology; What are the functions of protection and how should realize how counteract the threats and how to eliminate the causes of security breaches; how to build a complex system of information protection; how to achieve a high level of security at acceptable cost of funds for the protection of information.
Ms. Ivanka Dimitrova
University of Telecommunications and Post
ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА НАУЧНАТА И ИНОВАЦИОННАТА ПОЛИТИКА В ПРОГРАМАТА НА ДОНАЛД ТРЪМП
Марияна Димитрова Димитрова
Висше училище по телекомуникации и пощи – България
Absract. В настоящия текст са разгледани четири проблематични области, представени в програмата на президента на Америка – Доналд Тръмп. Областите са в сферата на иновациите и НИРД, данъци и такси за НИРД, развитие на широколентов достъп и телекомуникации, интернет и дигитална политика.
Keywords: innovation; technology; research and development; taxes and budget; broadband; telecommunications; internet; digital market
MAJOR CHARACTERISTICS IN THE PROGRAM OF PRESIDENT-ELECT DONALD TRUMP
Abstract.This paper is considered four areas of the concern presented in the program of the President of America, Mr. Donald Trump. These areas are in: innovation and R & D, taxes and R & D, development of broadband and telecommunications, Internet and digital policy.
Ms. Mariyana Dimitrova Dimitrova
University of Telecommunications and Post
МОТИВАЦИЯ НА УЧИТЕЛИТЕ ЗА ПОВИШАВАНЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ
Ирена Анастасова
125. Средно училище „Боян Пенев“ – София
Absract. Текстът разглежда развитието на образованието като основна задача и приоритет не само на държавната политика, но и възприемането ѝ като такава от цялото общество, от всеки училищен колектив и в крайна сметка – от всеки учител. Показани са някои сериозни предизвикателства пред професионалната дейност на учителя, които очертават насоките, в които трябва да се променя системата за квалификация, за да съответства на променящите се условия в обществото, респективно в системата на образованието.
Keywords: development of education; school team; professional activity; qualification system
MOTIVATION OF TEACHERS FOR INCREASING THEIR PROFESSIONAL QUALIFICATION
Abstract. The text discusses the development of education as a main task and priority not only as a government policy but also its perception by the entire society, each school team, and ultimately – by every teacher. Below are some serious challenges to the professional activity of the teacher that outline the guidelines for changing the qualification system to match changing conditions in society and in particular – in the education system.
Ms. Irena Anastasova
125. Secondary School “Boyan Penev” -Sofia
Ирена Тасева
125. Средно училище „Боян Пенев“ – София
Absract. Авторът споделя своя педагогически опит при работа с деца със специални образователни потребности. Показано е отношението на децата едно към друго, посочени са ползите от подобен тип приобщаващо обучение.
Keywords: teaching experience; special educational needs; attitude; inclusive education
FOR THE “DIFFERENT” AND THE “OTHERS”
Abstract. The author shares her teaching experience in working with children with special educational needs. The text shows the attitude of children to each other. Referred are the benefits of such type of inclusive education.
Ms. Irena Tasseva
125. Secondary School “Boyan Penev” -Sofia
МАЛКИТЕ ЕЖЕДНЕВНИ РЕШЕНИЯ ВОДЯТ ДО ГОЛЕМИТЕ СБЪДНАТИ МЕЧТИ, ИЛИ ЗА УДОВЛЕТВОРЕНИЕТО ДА РАБОТИШ В ЕДНО СТРАХОТНО УЧИЛИЩЕ
Стефана Петрова
125. Средно училище „Боян Пенев“ – София
Absract. Авторът разказва по необичаен начин за живота на училището, за смятани доскоро за необичайни подходи за преподаване. Засегнати са акценти, които приобщават учениците към учебния процес. Дадени са реални примери за нестандартен подход към ученето, работещ в полза на образователния процес.
Keywords: school life; teaching approaches; students; learning process
SMALL DECISIONS OF THE EVERYDAY TURN BIG DREAMS INTO TRUE, OR ABOUT THE SATISFACTION TO WORK IN ONE GREAT SCHOOL
Abstract. The author tells in unusual way about school life and about recently considered as unusual approaches to teaching. Highlighted are accents that involve students in the learning process. Given are examples of unconventional approach to learning, working in favor of the educational process.
Ms. Stefana Petrova
125. Secondary School “Boyan Penev” -Sofia
РАБОТАТА НА КЛАСНИЯ РЪКОВОДИТЕЛ И ИЗВЪНКЛАСНИТЕ ДЕЙНОСТИ – ВАЖЕН ФАКТОР ЗА ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ПОДКРЕПА НА УЧЕНИЦИТЕ
Малинка Маринова
Професионална гимназия по туризъм „Алеко Константинов“ – Плевен
Absract. Текстът разглежда стремежа да се създаде качествена организация на обучение на учениците и съвместно да бъдат потърсени ефективни решения за привличане и задържането им в училище. Описани са създадени атрактивни форми за ангажираност на свободното време на учениците, чрез които се постига емоционална привлекателност. От своя страна, това води до развитието на учениците, провокира действията им и чрез компетентно педагогическо насочване води до правилно формиране на личността.
Keywords: quality organization; training of students; effective solutions; attracting; keeping in school
THE WORK OF THE CLASS TEACHER AND EXTRACURRICULAR ACTIVITIES – AN IMPORTANT FACTOR FOR PEDAGOGICAL SUPPORT OF STUDENTS
Abstract. The text examines the ambition for creating a quality organization of training of students and for joint seeking of effective solutions for attracting and keeping them in school. Described are attractive forms of commitment of free time of students, through which emotional appeal is achieved. This leads to the development of students, provokes their activities by competent pedagogical orientation and leads to proper formation of personality.
Ms. Malinka Marinova – Principal
“Aleko Konstantinov” Vocational School of Tourism – Pleven
ТЕМАТА ЗА ПРИЯТЕЛСТВОТО И ОБЩУВАНЕТО
Детелина Георгиева Христова
Професионална гимназия по туризъм „Алеко Константинов“ – Плевен
Absract. В настоящия урок е представена темата за приятелството и общуването. Основните възприятия на юношеството през периода на детството се обосновават с темата за приятелството. В общуването чрез приятелството младите хора задоволяват една от основните си потребности – комуникацията с другите. Радостта и щастието, които юношите търсят, са немислими без другите. Урокът изяснява човешките ценности, нравствената култура и емоционалната интелигентност на юношеството като период.
Keywords: lesson; adolescence; friendship; communication; human values; emotional intelligence
FOR THE FRIENDSHIP AND THE COMMUNICATION
Abstract. The text describes a lesson that presents the theme of friendship and communication. The main perceptions of adolescence during childhood are justified by the theme of friendship. In communicating through friendship young people meet one of their basic needs – communication with others. The joy and happiness that adolescents seek is unthinkable without the other. The lesson clarifies human values, moral culture and emotional intelligence of adolescence as a period.
Ms. Detelina Georgieva Hristova
“Aleko Konstantinov” Vocational School of Tourism – Pleven
ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА РАЗВИВАНЕ НА УМЕНИЯ И ПРИЛАГАНЕ НА ТЕОРЕТИЧНИТЕ ЗНАНИЯ В ПРАКТИКАТА
Dr. Petya Hristova, Assist. Prof.
Професионална гимназия по туризъм „Алеко Константинов“ – Плевен
Absract. Дейностите, които извършвам в час, винаги са свързани с предварително зададени цели, които си поставям за конкретния час и клас. Винаги се стремя да развивам и универсални умения, като умения за комуникация, работа в екип, аналитично мислене и мотивиране работата на учениците. Урокът по „Технология и организация на екскурзоводското обслужване“ е урок, който създава възможности за развиване на умения и прилагане на теоретичните знания в практиката. Дидактическата игра, като метод на обучение, е изключително подходяща за професионалното обучение, защото активизира мисленето на учениците. В изложението е представен модел на реализиране на дидактическата игра в обучението по „Технология и организация на екскурзоводското обслужване“.
Keywords: class activities; skills; teamwork; analytical thinking; motivation; Guide Service
OPPORTUNITIES TO DEVELOP SKILLS AND APPLY THEORETICAL KNOWLEDGE IN PRACTICE
Abstract. The activities performed in class, are always associated with preset goals that the author sets for the exact class hour. The goal is to develop also universal skills such as communication skills, teamwork, analytical thinking and students’ work motivation. The lesson in Technology and Organization of Guide Service creates opportunities for skills development and application of theoretical knowledge into practice. Didactic game as a method of training is ideal for vocational education as it boost the students’ thinking. The text exhibits a model for implementation of didactic game in teaching Technology and Organization of Guide Service.
Ms. Petya Hristova
“Aleko Konstantinov” Vocational School of Tourism – Pleven