METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Модел на образователна технология на обучението по професия „Десенатор на текстил“ в мултиетническа среда
[Model of Educational Technology for Teaching “Textile Designer” Profession in Multi-ethnic Environment] /
Иван Господинов / Ivan Gospodinov – 111 стр.
Класна стая на бъдещето [The Classroom of Future] /
Даниела Самарджиева, Тихомира Нанева / Daniela Samardjieva, Tihomira Naneva – 117 стр.
Лилия Стоянова / Liliya Stoyanova – 123 стр.
Oценяване в професионалното образование и обучение
[Assessment in Vocational Education and Training] /
Катя Минева, Сашко Арабаджиев – 127 стр.
Успешно изпълнение на проекта „Управление за ефективно професионално образование“
[Successful Implementation оf the Project “Efficient Management оf Vocational Education”] /
Емилияна Димитрова / Еmiliyana Dimitrova – 137 стр.
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Мястото на онлайн обучението днес. Пътища за успешно преподаване във виртуална среда
[The Place of Online Learning in the Modern School System. Roads for Successful Teaching in a Virtual Environment] /
Ваня Налбантова / Vanya Nalbantova – 141 стр.
Aнимация и аниматорска дейност [Animation and Animation Activities] /
Анелия Калчева / Aneliya Kalcheva – 151 стр.
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Педагогически модел за реализиране на самостоятелната работа на учениците в обучението по „Домашен бит и техника“
[Pedagogical Model for Implementation of Independent Exercises in Craft and Stem Activities] /
Радостина Георгиева / Radostina Georgieva – 156 стр.
Mузеите и училищата – заедно за модерно и иновативно образование, или връзка, обречена на успех
[Museums and Schools – Together for Modern and Innovative Education or Collaboration, Doomed to Success] /
Екатерина Цекова / Ekaterina Tsekova – 163 стр.
EVENTS / ХРОНИКА
В подкрепа на EPALE в България
[In support of EPALE in Bulgaria] /
Валентина Дейкова / Valentina Deykova – 169 стр.
INTERNATIONAL EXPERIENCE / МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ
Interdisciplinary Approaches in Agricultural and Environmental Education /
Tonya Georgieva – 175 стр.
Enter International Study Week in Vienna, Austria /
Daniela Atanasova, Nedyalka Palagacheva– 179 стр.
Membership in ENTER or How to Acquire Creative Behavior and Innovative Knowledge and Experience /
Rositsa Genova, Sevdalina Yordanova – 184 стр.
Vocational School of Agriculture “Tsaritsa Yoana” and ENTER /
Georgi Gatev – 186 стр.
History of “St. George the Conqueror” Vocational School /
Rumen Grahovski – 188 стр.
The School in the Global Village /
Svetlana Kalapisheva, Nikolina Koinarska – 190 стр.
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ГОРСКО СТОПАНСТВО „ХР. БОТЕВ“ – ГР. ВЕЛИНГРАД /“VOCATIONAL SCHOOL OF FORESTRY“ – CITY OF VELINGRAD
Kомуникация в образованието и стил на преподаване – моята гледна точка
[Communication in Education and Teaching Style – My Point of View] /
Илияна Гагова / Iliana Gagova – 193 стр.
Креативността в час по литература (по алтернативната методика на Плакроуз)
[Creativity in Literature Lesson (in Alternative Methods of Plackrose)] /
Илияна Гагова / Iliana Gagova – 196 стр.
Мениджмънт на ученическия клас (Личностни и професионални качества на учителя за успешен мениджмънт на класа)
[Management of a student’s class (Personal and professional qualities of the teacher for successful class management)] /
Илияна Гагова / Iliana Gagova – 200 стр.
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDEFORAUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
МОДЕЛ НА ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ПРОФЕСИЯ „ДЕСЕНАТОР НА ТЕКСТИЛ“ В МУЛТИЕТНИЧЕСКА СРЕДА
Иван Господинов
Професионална гимназия по текстил и облекло „Добри Желязков“– Сливен
Резюме. В статията са разгледани теоретичните основания на разработването и прилагането на образователнатехнология на обучението по професия „Десенатор на текстил“, базирана на рефлексивния подход, в условията на мултиетническа среда. Съвременните предизвикателства на интеркултурния диалог в образованието се свързват с познаването на особеностите на ученика и формирането у него както на интелектуални/професионални, така и на личностни компетентности. Проблематиката, отнасяща се до професионалното образование в мултикултурна среда, не е достатъчно проучена и изучаването на нейните теоретични и практически параметри подлежи на бъдещо развитие.
Keywords: vocational education, intercultural education, emotional intelligence
MODEL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY FOR TEACHING TEXTILE DESIGNER PROFESSION IN MULTI-ETHNIC ENVIRONMENT
Abstract. The article examines the theoretical base for the development and implementation of educational technology for teaching “Textile Designer” profession, based on reflexive approach in a multi-ethnic environment. Modern challenges of intercultural dialogue in education are associated with knowledge of the characteristics of the student and shaping his intellectual / professional and personal competencies. The specific of vocational education in a multicultural environment is not sufficiently examined. The study of its theoretical and practical parameters is subject to a future development.
Mr. Ivan Gospodinov
Vocational School of Textile and Clothing “Dobri Zhelyazkov”
Sliven, Bulgaria
Даниела Самарджиева, Тихомира Нанева
СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ – гр. Златица
Резюме. Статията описва едно предизвикателство, което учителите от СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ създават за своите ученици от VII клас. За една седмица учителите заменят традиционния подход в класните стаи с иновативни методи на преподаване: проектно базирано обучение, работа в електронна платформа MOODLE, работа в „обърната класна стая“ и др. Представена е критериална матрица за оценяване на мултимедийна презентация, разработена от училищен екип.
Keywords: learning environment, innovative techniques, presentation skills
THE CLASSROOM OF FUTURE
Abstract. The article describes a challenge that the teachers from “St. P. Hilendarski” High School created for their students from 7th grade. For a week, the teachers replaced the traditional approach in classrooms with innovative teaching methods: project-based learning, engaging with the online platform MOODLE, the “Inverted classroom” technique and others. An evaluation card for assessing the multimedia presentation developed by the school team, is presented as well.
Ms. Daniela Samardjieva, Ms. Tihomira Naneva
“Paisii Hilendarski” High School
Zlatiza, Bulgaria
УЧИТЕЛЯТ – ГЕРОЙ В ЦЕНТЪРА НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА РЕФОРМА (ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА СПЕЦИАЛИСТА)
Lilia Stoyanova
СОУ „Кузман Шапакарев“ – Благоевград
Резюме. Авторът представя професионално мнение по проектозакона за народната просвета от 2016 година. Разгледани са ключовите компетентности, които са дефинирани, политиките, гарантиращи равнопоставеност и повишаване на качеството. Коментирана е също и новата трудова характеристика на длъжността учител.
Keywords: opininion, Law on Public Education, key competences, new teacher’s job description
THE TEACHER – a HERO IN THE CENTER OF the EDUCATIONAL REFORM (THROUGH THE EYES OF THE SPECIALIST)
Abstract. The author presents professional opinion on the draft of the law on Public Education from 2016. They were discussed the key competencies that are defined in the draft, new policies for equality and improving quality. Commented is also new job description of the teacher.
Dr. Liliya Stoyanova
„Kuzman Shapkarev“ High School
Blagoevgrad, Bulgaria
ОЦЕНЯВАНЕ В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Катя Минева, Сашко Арабаджиев
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. Тенденция е през последните години у нас професионалното образование да привлича все по-малко ученици. За последните 14 години обучаващите се в професионални училища намаляват с над една четвърт (26%). Тази тенденция се наблюдава не само в България, но и в Европа. Това са данни от доклада на Института за пазарна икономика (ИПИ), озаглавен „Професионално образование и заетост – предимства, слабости, възможности и опасности“.
Keywords: vocational education, professional competencies, students, professional and social realization, tendency
ASSESSMENT IN VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING
Abstract. In recent years in our country tends to reduce students who are attracted to vocational education. Over the past 14 years students in vocational schools dropped by over a quarter (26%). This trend is observed not only in Bulgaria but also in Europe. These are the data of the report of the Institute for Market Economics (IME) entitled “Vocational Education and Employment – Advantages, Weaknesses, Opportunities and Threats”.
Ms. Katya Mineva, Senior Expert, Mr. Sashko Arabadjiev, Senior Expert
Center for Control and Assessment of the Quality in School Education
Sofia, Bulgaria
УСПЕШНО ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОЕКТА „УПРАВЛЕНИЕ ЗА ЕФЕКТИВНО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ“
Емилияна Димитрова
Национална агенция за професионалното образование и обучение
Резюме. Проектът на Министерството на образованието „Управление за ефективно професионално образование“ представлява първи опит у нас да се създаде обща политика за повишаване на качеството и конкурентоспособността на професионалното образование и обучение. Това става посредством създаване на Единна система за управление на професионалното образование (ЕСУПО), съответна интернетбазирана електронна платформа и чрез поредица от съпътстващи обучения на експерти, директори и учители, работодатели.
Keywords: vocational education, management, web-based platform
SUCCESSFUL IMPLEMENTATION OF tHE PROJECT “EFFICIENT MANAGEMENT OF VOCATIONAL EDUCATION”
Abstract. The project of the Ministry of Education “Managемент for Effective Vocational Education” is the first attempt in the country to create a generalized policy to increase the quality and competitiveness of vocational education. This is achieved by creating a unified management system of vocational education, respective web-based platform and series of accompanying trainings for experts, high-school principals, teachers and employers.
Ms. Еmiliyana Dimitrova
National Agency for Vocational Education and Training
МЯСТОТО НА ОНЛАЙН ОБУЧЕНИЕТО ДНЕС. ПЪТИЩА ЗА УСПЕШНО ПРЕПОДАВАНЕ ВЪВ ВИРТУАЛНА СРЕДА
Ваня Налбантова
Училище„Джон Атанасов“ – Чикаго
Институт за кирилски езици – Чикаго
Резюме. Статията разглежда методическите предизвикателства, които стоят пред съвременните учители в надпревата с високите технологии и социалните медии да спечелят ангажираността на децата. Представени са добри практики, които са изпитани в класната стая от автора, както и редица интернет платформи и апликации, които могат да се използват в онлайн обучението. В статията са разгледани и икономическите предимства от използването на онлайн методи за обучение.
Keywords: online learning, teaching platform, flipped classroom method
THE PLACE of ONLINE LEARNING IN THE MODERN SCHOOLSYSTEM. ROADS FOR SUCCESSFUL TEACHING IN A VIRTUAL ENVIRONMENT
Abstract. The paper discusses the methodological challenges, which are faced by today’s teachers in competition with high technology and social media to engage children’s attention. Good practices are presented from the author’s classroom along with web-platforms and applications that can be used in online learning.
The article discusses the economic advantages of using online learning methods.
Ms. Vanya Nalbantova
“John Atanasov” School – Chicago, US
Institute of Cyrillic Languages
АНИМАЦИЯ И АНИМАТОРСКА ДЕЙНОСТ
Анелия Калчева
Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. В настоящото изследователско търсене е изяснена етимологичната и семантичната същност на анимацията. Проучена е спецификата на аниматора като социокултурен лидер и професионално ангажиран в аниматорска дейност, отличаваща се със своята динамичност, актуалност и значимост.
Keywords: animation, socio-cultural animation, professional animators
ANIMATION AND ANIMATION ACTIVITIES
Abstract. The present research study reveals the etymological and semantic aspects of animation. The study emphasizes on the specific role of the animateur as a socio-cultural leader and his professionally involvement in animating process, distinguishing with its dynamic, modernity and significance.
Ms. Aneliya Kalcheva, Аssist. Prof.
Department of Information and In-Service Teacher Training
Trakia University
ПЕДАГОГИЧЕСКИ МОДЕЛ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА РАБОТА НА УЧЕНИЦИТЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“
Радостина Георгиева
ОУ „Пейо Крачолов Яворов“ – с. Стефаново
Резюме. Централно място в учебно-възпитателната работа заема използването на придобитите знания, умения и навици. Своите знания, умения и навици децата влагат в самостоятелни дейности по изработване на изделие, имитирайки творческа дейност, и по този начин създават нови знания, умения и навици. В началото на учебната година при работа по темите от учебната програма преобладава репродуктивната дейност, т.е. учителят показва изделието и децата се стремят да го изработят по посочения начин. С натрупване на достатъчно знания, умения и навици се увеличава делът на самостоятелната работа на учениците и активната им роля в процеса на обучение по „Домашен бит и техника“. Самата практическа дейност трябва да се организира така, че в рамките на един учебен час да се достигне до получаване на краен продукт, като в същото време дейността да носи в себе си богат информационен заряд.
Keywords: primary school, craft activities
PEDAGOGICAL MODEL FOR IMPLEMENTATION OF INDEPENDENT EXERCISES IN CRAFT AND STEM ACTIVITIES
Abstract. Building on existing knowledge, skills and habits is essential for the educational process. The pupils use such knowledge and habits for acting in individual activities such as crafting an object while imitating creative activity and thus gaining new knowledge and skills. At the beginning of the school year the teacher mainly shows how and children tend to make their craft work as demonstrated. With gaining additional knowledge increases the percentage of individual pupils’ work and their active role in the learning process at Household Activities subject. The practice activities should be organized in a way that – within one lesson, to be possible to be manufactured a complete product as part of activities full of practical information..
Ms. Radostina Georgieva
„Peyo Kracholov Yavorov“ Primary School
МУЗЕИТЕ И УЧИЛИЩАТА – ЗАЕДНО ЗА МОДЕРНО И ИНОВАТИВНО ОБРАЗОВАНИЕ, ИЛИ ВРЪЗКА, ОБРЕЧЕНА НА УСПЕХ
Екатерина Цекова
Национален политехнически музей – София
Резюме. В статията се разглеждат възможностите за сътрудничество между училищата и музеите в тяхната обща мисия по образоването на младото поколение. Предложени са идеи за мотивиране на учениците чрез въвеждане на известни личности, които да засилят интереса към придобиването на знания в различни области. Дадени са примери за успешни практики в подобно сътрудничество.
Keywords: collaboration, museums, schools, science facilitators
MUSEUMS AND SCHOOLS – TOGETHER FOR MODERN AND INNOVATIVE EDUCATION OR COLLABORATION, DOOMED TO SUCCESS
Abstract. The article discusses possibilities for collaboration between schools and museums in their common mission of education younger generations. It has been demonstrated ideas for motivation of the students such as involving celebrities to boost interest in various science fields. Examples are listed for successful collaboration between the institutions.
Dr. Ekaterina Tsekova
National Polytechnic Museum
INTERDISCIPLINARY APPROACHES IN AGRICULTURAL AND ENVIRONMENTAL EDUCATION
Dr. Tonya Georgieva, Assoc. Prof.
General Secretary of ENTER
Agricultural University
Abstract. ENTER (European Network of Learning and Teaching in Agriculture and Rural Development) is a European association of educational institutions in the field of teacher training for secondary and higher vocational schools in agriculture, forestry, horticulture and related subjects. ENTER was founded in 2002 as a result of a merger of REIFEA and IPAC, the former Western and Eastern networks in agricultural pedagogical education.
Keywords: ENTER, education, association, agriculture, forestry, horticulture