ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
ГОДИНА XV, 2013
VOCATIONAL EDUCATION
ЕDUСATIONAL JOURNAL
VOLUME 15, 2013
Годишно съдържание / Annual Content
СТРАНИЦИ / PAGES
Книжка 1 / Number 1: 1 – 96
Книжка 2 / Number 2: 97 – 200
Книжка 3 / Number 3: 201 – 296
Книжка 4 / Number 4: 297 – 408
Книжка 5 / Number 5: 409 – 496
Книжка 6 / Number 6: 497 – 592
ВСТЪПИТЕЛНА ЛЕКЦИЯ / INAUGURAL LECTION
379 – 383: Some Refl ections on Bulgaria and the Way Forward [Относно България и нейния път напред] / Steve H. Hanke / Стив Ханке
579 – 580: The New EU Programme Erasmus+ [Новата програма на ЕС – Еразъм + ] / Androulla Vassiliou, Doris Pack / Андрула Василу, Дорис Пак
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
124 – 140: Маркетингът като концепция и управленски подход в образованието (емпирично изследване) [Marketing as a Concept and a Management Approach in Education (Empirical Study)] / Радка Питекова / Radka Pitekova
141 – 145: Изследване на корелационните зависимости между специфичните кондиционни качества и точността на стрелбата в коша [Study оf Correlation Between Specific Conditioning Qualities аnd Accuracy Shooting] / Ирен Пелтекова / Iren Peltekova
250 – 258: Кибернетичен подход при управлението на икономически, правни и обществени процеси / [Cybernetic Approach to Management of Economic,Legal, Social Processes] / Минко Георгиев / Minko Georgiev
259 – 276: Изследване на основните фактори на промяна при внедряване на съвременни образователни технологии в училищното образование / [Analysis of the ain Factors of Change Caused by the Implementation of Contemporary Educational Technologies in School Education] /Петър Петров / Petar Petrov
277 – 289: Проучване на характерни езикови дейности на работното място на инженера [Survey on the use of Language Skills, Language Activities and Types of Τext for the Position of Engineering Manager] / Калина Белчева / Kalina Belcheva
330 – 338: Програма за образование за устойчиво развитие на примера на раздел „Компоненти на природна среда на България“ [Program of Stable Development Following the Example of the Section „Components of the Environment of Bulgaria“] / Dr. Mariya Gyulemetova / Mariya Gyulemetova
339 – 348: Европейските езикови сертификати в България и ECL (Eвропейски консорциум за сертифициране на постиженията в овладяването на съвременни езици) [The European Linguistic Certifi cates in Bulgaria and in the ECL (European Consortium for Certifi cation of the Achievements in the Mastering of Contemporary Languages)] / Красимира Скординова-Георгиева / Krasimira ֶSkordinova-Georgieva
349 – 378: Какво мотивира българските ученици за учене [What Motivates Bulgarian Students to Learn] / Бисерка Василева / Biserka Vasileva
449 – 461: Трансформация на класно-урочната система за организация на обучението, или малко образователна футурология [The Transformation of the Class and Lesson-centered Organisation of Education. A Piece of Educational Futurology] / Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdzhanova
462 – 467: Икономическа, правна, институционална същност на транзакция и договор [Economic, Legal, Institutional Substance of the Transaction and Contract] / Минко Георгиев / Minko Georgiev
535 – 547: Причини за преждевременно отпадане от училище и мерки за справяне с проблема [Reasons for Early School Leaving and Problem – Solving Measures] / Пенка Ганова / Penka Ganova
548 – 556: Анализ на Регионално външно оценяване по професионално образование и обучение: професионално направление „Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг“ 2013 г. [Regional Assessment in Vocational Education and Training – Analysis] / Катя Минева / Katya Mineva
КЪМ ЧИТАТЕЛИТЕ / EDITORIAL: 7 – 9 стр.
МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ / INTERNATIONAL EXPERIENCE
76 – 85: Аспекти на образователната система в Исландия [An Overview of the Educational System in Iceland] / Милен Замфиров / Milen Zamphirov
146 – 161: Организационный аспект технологии сквозного курсового проектирования [Organizational Aspects of the Design Course Technology] / Альберт Ростовцев, Лариса Кульгина / Albert Rostovtsev, Larisa Kulgina
162 – 172: Высшее музыкальное образование в Республике Казахстан: этапы становления и развития [Higher Education in Music of Republic of Kazakhstan:Stages Of Development] / Анар Мукашева / Anar Mukasheva
477 – 481: ENTER обединява и провокира [ENTER Unites and Provokes] / Тоня Γеогиева / Tonya Georgieva
505 – 514: Относно качественото професионално образование в Дания [Concerning conditions for the high-quality vocational education in Denmark] / Росица Иванова / Rositsa Ivanova
515 – 524: L’impact des TIC sur la motivation à apprendre le FLE [Impact of ICT on mo tivation for learning French as a foreign language] / Leonarda Myslihaka
525 – 534: Концептуальное видение создания Национальной системы квалификаций [Conceptual Vision for the Creation of a National Qualifi cations Framework] / Жанат Далабаев, Акмарал Жумадилова / Zhanat Dalabaev, Akmaral Zhumadilova
МЕЖДУНАРОДНИ ФОРУМИ / INTERNATIONAL FORUMS
482 – 486: Eco Building Becomes a Window to Knowledge / Nikolay Kanchev
487 – 490: Interview with Medelon de Beus: Ecological Intelligence – Or How to Influence Yourself
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
38 – 47: Икономико-математическото моделиране на храненето на непреживните животни – методически и учебно-познавателни измерения [Economic and Mathematical Modeling Nutritional Non-ruminants – Methodological Study and Dimensions] / Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov
48 – 54: Педагогическа технология за повишаване на ефективността на обучението по учебна практика [Education Technology for Effectiveness Upbringing of Educational Practice Teaching] / Иванка Иванова / Ivanka Ivanova
55 – 60: Избор на скала за оценяване на стила на учене [Comparative Analysis of Two Learning Style Inventories] / Юрий Клисаров / Yurii Klissarov
61 – 67: Формиране на култура за здравословно хранене на учениците от І – ІV клас като елемент на технологичната култура чрез обучението по „Домашен бит и техника“ [Creating a Culture of Healthy Eating Students from І – ІV Grade as an Element of the Technological Culture Through Education of Home Economics] / Тезджан Ангелова / Tezdjan Angelova
68 – 75: Практически насоки за работа с изоставащи деца в детската градина по образователното направление „Конструктивно-технически и битови дейности [Practical Instructions for Work with Children in Diffi culty in the Kindergarden Educational fi eld: „Technical, Construction and Household Activities“] / Марияна Генчева / Mariana Gencheva
115 – 123: Възможности на учебното съдържание по учебния предмет „Градивни елементи“ за активизиране на самостоятелната работа на учениците (специалност „Компютърна техника и технологии“ – 9. клас) [Opportunities in Content on „Building Blocks“ for the Activation of Self-Work of Students (Major: „Computer Technology, Grade 9“)] / Веска Николова /Veska Nikolova
224 – 230: Ролята и значението на интегративните връзки за формиране на практически знания и умения за работа в екип по предмета „Учебно-тренировъчна фирма“ [The Role and Importance of Integrative Connections to Form a Practical Knowledge and Skills in Team Work on the Subject „Educational Training Firm“] / Славка Койчева / Slavka Koicheva
231 – 238: Предимства на оценяването на студенти чрез компютърни тестове по общотехнически дисциплини [Advantages of The Student’s Evaluation By Computer Based Tests in Technical Studies] / Евдокия Пет-кова / Evdokiya Petkova
239 – 246: Резултати от обучение на ученици по учебна практика при използване на информационни технологии [Results of the Education of Students in Practical Training Using Information Technologies] Иванка Иванова / Ivanka Ivanova
247 – 249: Обобщителни теми с игрови методи – описание на собствена добра педагогическа практика [Summary Themes With Game Methods – Description of own Good Pedagogical Practice] Даниела Димитрова / Daniela Dimitrova
315 – 320: Опыт методической историографии (на материале работ по истории преподавания русского языка как иностранного) [Trial of Linguopedagogical Historiography (On the Basis of Works About the History of Teaching Russian as a Foreign Language)] / Леонид Московкин / Leonid Moskovkin
321 – 329: Трансфер на добри практики за професионално обучение на младежи в неравностойно положение в България [Transfer of Good Practices for Vocational Education for Young People in Disadvantage in Bulgaria] / Миглена Молхова, Зорница Станева / Miglena Molhova, Zornitsa Staneva
427 – 433: Използване на „метода на проектите“ в обучението на студенти [Projectbased Learning at the University Level] / Елка Евлогиева / Elka Evlogieva
434 – 448: Методически особености на ролевата игра, прилагана като игрови метод на обучение на студентите в семинарните упражнения по „Туристическо екскурзоводство“ [Methodical particularities of role play, used as a Play Method in the Education of Students in the Seminar Workshops of „Tourism Guiding“] / Захарий Дечев / Zahariy Dechev
557 – 571: Технологическа обособеност на отделните етапи на ролевата игра като игрови метод на обучение на студенти в семинарните упражнения по „Туристическо екскурзоводство“ [Technological Particularities of the Separate Stages of Roleplay as a Play Method in the Education of Students in the Seminar Workshops of „Tourism Guiding“] / Захарий Дечев / Zahariy Dechev
572 – 575: Team – Teaching – a Good Example for Institutional Development and Collegial Learning [Груповото обучение – добра практика за институционалното развитие и опция за обмен на опит между колегите] / Beate Kralicek / Беате Краличек
ПИСМА / LETTERS
184 – 186: Отзив за книгата „Психология на ситуацията“ на Владимир Илиев [Review of the book „The Psychology of the situation“, Vladimir Iliev] /Пенка Марчева / Penka Marcheva
187 – 194: Системите за професионално u1086 обучение в България и Германия – в услуга на младежи в неравностойно положение [The Systems for Vocational Education in Bulgaria and Germany – Support for Disadvantaged Youths] / Миглена Молхова,Зорница Станева / Miglena Molhova, Zornitsa Staneva
ПРОЕКТНИ РЕЗУЛТАТИ / PROJECTS RESULTS
384 – 390: Европа в поддержке билингвизма [Europe Supports Bilingualism] / Надя Чернева /Nadya Cherneva
391 – 398: Модели и методи за билингвално образование [Models and Methods for Bilingual Education] / Кристина Танева / Kristina Taneva
468 – 476: Transmission of Information by Nonsinusoidal Functions [Предаване на информация чрез несинусоидални функции] / Ilka Stefanova / Илка Стефанова
РАКУРС / FORESHORTENING
86 – 90: Димитър Агура – един от бележитите български строители (1892 – 1977) [Dimitar Agura – one of the eminent Bulgarian builders (1892 – 1977)] / Никола Караиванов / Nikola Karaivanov
173 – 177: Първите български професионални училища [First Bulgarian Vocational Education Schools] / Катя Стоянова / Katia Stoyanova
178 – 183: Xуманистични идеи в образованието [Humanistic Ideas in Education] / Росица Иванова / Rosica Ivanova
ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО / THEORY AND METHODOLOGY OF EDUCATION
24 – 37: Съвременни модели в конструктивисткия дизайн на обучение [Contemporary Models in the Design of Constructivist Learning] / Даниела Димова / Daniela Dimova
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
9 – 15: Компетентностният профил на учителя по „Техника и технологии“ в контекста на Националната квалификационна рамка [Competency Profile of the Teacher in Techniques and Technology in the Context of the National Qualifications Framework] / Сашко Плачков / Sashko Plachkov
16 – 23: Изучаване на правата на децата в начална образователна степен [Studying Children’s Rights Basic Education] / Снежана Василева / Snezhana asileva
105 – 114: Съдържателни и практически измерения на мениджмънта на класа като работна (физическа) среда [Theoretical and Practical Aspects of Classroom Management as a Working (Physical) Environment] / Александър Ранев / Aleksandar Ranev
209 – 217: Развитие на ключови умения за управление на кариерата [Developing of Key Skills For Career Management] / Димитър Искрев / Dimitar Iskrev
218 – 223: Дизайн на уеб базиран ресурс за кариерно образование в технологичното обучение [Design of Web-Based Resource for Career Education in Technological Education] / Емилия Тошева / Emilia Tosheva
305 – 314: Active Learning and Participation [Активно учене и участие] / Jan-Willem Noom / Ян-Вилем Нум
417 – 426: Проект за образователна модернизация на ромската общност [Рroject for Educational Modernization of the Roma Community] / Йосиф Нунев / Yosif Nunev
ХРОНИКА / EVENS
399 – 402: Игри в класната стая – сериозните компютърни игри като метод за обучение [Let’s Play in Class – Educational Computer Games as a Teaching Method] / Антоанета Кацарова, Красимира Брозиг / Antoaneta Katzarova, Krasimira Brozig
576 – 578: Обучение за млади франкофони за стартиране на самостоятелен бизнес [Training for young francophones to start own business] / Димитър Пехливанов / Dimitar Pechlivanov