СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА
И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА
НАУЧНО СПИСАНИЕ
STRATEGIES FOR POLICY IN SCIENCE
AND EDUCATION
EDUCATIONAL JOURNAL
ГОДИНА XXIV / VOLUME 24, 2016
ANNUAL CONTENT / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
СТРАНИЦИ / PAGES
КНИЖКА 1 / NUMBER 1: 1 – 120
КНИЖКА 2 / NUMBER 2: 121 – 232
КНИЖКА 3 / NUMBER 3: 233 – 344
КНИЖКА 4 / NUMBER 4: 345 – 456
КНИЖКА 5 / NUMBER 5: 457 – 568
КНИЖКА 6 / NUMBER 6: 569 – 672
EDUCATIONAL ASSESSMENT /
ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
329 – 338: Оценяването в средното образование. Значение, цели, резултати, задачи на оценяването по „Български език и литература“ [The Assessment in Secondary Education. Importance, Objectives, Results of the Assessment in Bulgarian Language and Literature teaching] / Станислав Георгиев / Stanislav Georgiev
575 – 579: Резултати от участието на България в Международното изследване на уменията по математика и природни науки на учениците от IV клас (TIMSS 2015) [Results of the Bulgarian 4th Grade Students in TIMSS 2015] / Марина Мавродиева / Marina Mavrodieva
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT /
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
351 – 361: Качество на висшето образование в България в контекста на Европейското пространство за висше образование – проблеми и възможни решения [Quality of Higher Education in Bulgaria in the Context of the European Higher Education Area – Problems and Possible Solutions] / Албена Вуцова, Мартина Арабаджиева / Albena Vutsova, Martina Arabadzhieva
362 – 377: Модерната политика на управление на човешките ресурси и компетентностният подход при обучението в администрацията [Modern Policy of Human Resources Management in Administration and Competency Approach in Training] / Поля Кацамунска / Polya Katsamunska
463 – 475: Трансформации в социалните функции, роля и статус на науката в съвременното общество на знанието [Transformations in Social Functions, Role and Status of Science in the Modern Knowledge Society] / Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva
476 – 491: Иновативността на малките и средните предприятия като стратегическа цел на научната политика на ЕС: Към модел на интелигентното предприятие [The Innovation in Small and Medium Sized Enterprises as a Strategic Goal of the Scientific Policy of the EU: Towards a Model of Intelligent Enterprise] / Владимир Манолов / Vladimir Manolov
492 – 502: Параметри на управленската култура и компетентността на мениджърите по образование на възрастните [Parameters of the Management Culture and Competences of the Adult Education Managers] / Вяра Гюрова / Viara Gyurova
503 – 516: Методи на финансиране на висше образование в Европа и България [Methods for Funding Higher Education in Europe and Bulgaria] / Мартина Арабаджиева / Martina Arabadzhieva
EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY /
ОБРАЗОВАНИЕ В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО
9 – 17: Views and Suggestions of Teachers of Students with Autism on Technology-Aided Education Applications / Özge Eliçin
18 – 38: Още един начин да повишим мотивацията на учениците за учене [Another Way to Increase Students’ Motivation to Learn] / Бисерка Василева / Biserka Vasileva
264 – 277: Етнопсихологически аспекти на социално-образователните функции на Фейсбук в България [Ethno-Psychological Aspects of the Socio-Educational Functions of Facebook in Bulgaria] / Георги Богданов / Georgi Bogdanov
421 – 429: Проблемът за усвояването на педагогически компетенции чрез учене в електронна среда [The Problem with Absorption of Pedagogical Competences through Learning in Digital Environment] / Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova
IN MEMORIAM
448 – 450: Живот, изживян на един дъх (в памет на доц. Зорница Ганева) [Life in One Breath (In memory of Assoc. Prof. Zornitca Ganeva)] / Вяра Гюрова / Viara Gyurova
INNOVATIVE RESEARCH METHODS / ИНОВАЦИОННИ НАУЧНИ ПОДХОДИ
278 – 306: NDM релацията „морфодинамика – ноосферен интелект“ [The NDM – Relation “Morphodynamics – Noospheric Intellect”] / Марга Георгиева, Сава Гроздев / Marga Georgieva, Sava Grozdev
INTERCULTURAL EDUCATION/ ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
580 – 591: Personal Reflection of the Teacher of Ethno-Psychology / Irina Koleva
REFLECTION AND EDUCATION / РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ
39 – 52: Пловдивската научна традиция в изследването на рефлексията – история и теория [The Plovdiv Science Tradition in Research of Reflection – History and Theory] / Веселин Василев / Veselin Vasilev
53 – 66: Участие на Аза, правилата и смисловият контекст в рефлексивната ситуация [Participation of Self, Rules and Meaning Context in the Reflexive Situation] / Борис Минчев / Boris Minchev
67 – 83: Рефлексивно-синергетичен подход при обучението по математика [Reflective-Synergetic Approach in Mathematics Education] / Васил Милушев / Vassil Milloushev
84 – 89: Дейностно въвеждане на метапредметно и рефлексивно съдържание на аритметичните действия на уроците по математика [Activly Inputting of Metaobjective and Reflexive Content of Arithmetical Actions in Maths Lessons] / Виктор Гуружапов / Victor Guruzhapov
90 – 107: Опит за разбиране на разбирането (методологически и методически аспекти в областта на природонаучното образование) [Understanding for Understanding – Methodological Aspects of Natural Sciences Education] / Даниела Димова / Daniela Dimova
108 – 113: Връзката мотивация – рефлексия в контекста на самопрезентирането [The Relationship between Motivation and Reflection in the Context of Self-Presentation] / Николай Ив. Жилков / Nikolay Iv. Zhilkov
151 – 172: Рефлексивният подход: методология, парадигми и факти [The Reflexive Approach: Methodology, Paradigms and Facts] / Ирина Колева / Irina Koleva
173 – 182: „Стратегическо мислене – метапознание – рефлексия“ в практическото обучение на студенти педагози [Strategic Thinking – Metacognition – Reflection in the Professional Training of Education Majors] / Николай Цанков, Веска Гювийска / Nikolay Tsankov, Veska Gyuviyska
183 – 190: Учебно-познавателните задачи по химия и опазване на околната среда за формиране на рефлексивни умения [Educational and Cognitive Tasks in Chemistry and Environmental Protection for Developing Reflexive Skills] / Магдалена Шекерлийска / Magdalena Shekerliyska
191 – 207: От базови методически подходи за трансверсални компетентности до индивидуална учебна книга [From Basic Methodological Approach for Transversal Competences to Individual Student Paper] / Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdjanova
208 – 217: Концептуален модел на рефлексивния ресурс на педагогическите функции на учителя [Conceptual Model of the Reflective Resourcе of the Teachers Pedagogical Functions] / Диана Железова-Миндизова / Diana Zhelezova-Mindizova
218 – 226: Професионална компетентност и рефлексия на учителя по природни науки. Резултати от анкетно проучване [Professional Competence and Reflection of the Teacher of Natural Sciences. Results of a Survey Investigation] / Нели Димитрова / Neli Dimitrova
307 – 316: Рефлексивен подход към преосмислянето на концепциите за ключовите компетентности в контекста на съвременното училищно възпитание [Reflexive Approach to the Rethinking of the Conceptions for the Key Competences in the Context of the Contemporary School Education] / Сийка Чавдарова-Костова / Siyka Chavdarova-Kostova
317 – 328: Относно рефлексивните умения и компетенции на учителя [About the Reflexive Skills and Competencies of the Teacher] / Росица Иванова / Rositza Ivanova
430 – 440: Рефлексивни проекции в доказателството като логически способ (на примера на обучението по биология) [Reflective Implication in Logical Demonstration (In Case of Biology Education)] / Надежда Райчева, Наташа Цанова, Иса Хаджиали / Nadezhda Raycheva, Natasha Tzanova, Isa Hadjiali
441 – 447: Рефлексивната самооценка като механизъм на личностното самоутвърждаване [Reflexive Self-Assessment as a Mechanism of Personal Self-Affirmation] / Боян Василев / Boyan Vasilev
539 – 551: Учебно-познавателната евристична дейност като фундамент за развиване на рефлексивните способности на учениците [Educational-Cognitive Heuristic Activity as a Foundation for Development of Student Reflexive Abilities] / Нина Иванова / Nina Ivanova
552 – 562: Рефлексивен модел за формиране на консултативни умения [Reflective Model for Forming Counseling Skills] / Ирена Левкова / Irena Levkova
618 – 627: Ролята на педагога за формиране на рефлексия при учениците (От рефлексията на педагога към рефлексия у учениците) [The Role of the Educator to Stimulate the Students’ Reflexivity] / Стоил Мавродиев, Любомира Димитрова / Stoil Mavrodiev, Lubomira Dimitrova
628 – 635: Формиране на рефлексивни умения чрез обучението по психология при подготовката на бъдещи учители [Formation of Reflective Skills Using Psychology Education in the Training of Future Teachers] / Маргарита Атанасова / Margarita Atanasova
636 – 646: Възможности за формиране на ключови компетентности с помощта на рефлексивни дейности – примери от учебната практика [Possibilities for Forming of Key Competences with the Aid of Reflective Activities – Examples from School Practice] / Петинка Галчева, Антоанета Хинева / Petinka Galcheva, Antoinette Hineva
647 – 656: Рефлексията в обучението по информационни технологии [Reflection in Information Technology Education] / Елена Тодорова, Стелиана Чиликова / Elena Todorova, Steliana Chilikova
656 – 661: Reflection as a Construct of the Emotional Competence of the Special Pedagogue / Zoi Diamantopoulou Theodoros
RESEARCH AND PARADIGMS /
RESEARCH AND PARADIGMS
127 – 140: Съвременната езикова ситуация и междукултурната комуникация в българските общности в чужбина [Contemporary Language Situation and Intercultural Communication in the Bulgarian Communities Abroad] / Росица Пенкова / Rossitsa Penkova
141 – 150: Проявление на културните зависимости при тестовото оценяване през призмата на международните сравнителни изследвания на постиженията на учениците [The Impact of Cultural Characteristics in Test Assessment in the Scope of the International Comparative Studies of Students’ Achievements] / Наталия Василева / Natalia Vassileva
239 – 252: Социални предпоставки на творческата активност [Social Preconditions of a Creative Activity] / Божена Такворян-Солакян / Bozhena Takvorian-Solakian
253 – 263: Семантиката на другостта в противостоянията на XXI век [The Semantics of Otherness in the 21st Century Oppositions] / Доротея Валентинова / Dorothea Valentinova
393 – 410: Дейност и време. Свободното време на личността [Activity and Time. Free Time of Personality] / Лучиян Милков / Luchiyan Milkov
517 – 538: Методологична грамотност – теоретична обосновка и дидактически ресурси [Methodological Literacy – Theoretical Grounds and Didactic Resources] / Даниела Димова / Daniela Dimova
592 – 607: Готовността за професионален труд – отговорност на личността и университета [Readiness for Professional Activity – Liability of the Personality and the University] / Чавдар Милков / Chavdar Milkov
608 – 617: Социокултурни предпоставки за модернизиране на съвременото училище [Sociocultural Background for Modernization of Modern School / Пламен Иванов / Plamen Ivanov
RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
378 – 392: Рефлексивната социална антропология: национални образователни приоритети [Reflexive Social Anthropology: National Educational Priorities] / Ирина Колева, Цветелин Симов / Irina Koleva, Tzvetelin Simov
UNITING EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
411 – 420: Системата „дете – семейство – училище“ в условията на включващото образование [The System “Child – Family – School” in the Conditions of Inclusive Education] / Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska