RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Науката и образованието в условията на Модус 2 общество [Science and Education in Mode 2 Society] /
Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva – стр. 119
Professional Development of University Faculty: A Sociological Analysis /
Gulnar Balakayeva, Alken Tokmagambetov, Sapar Ospanov – стр. 126
Осигуряване на качеството на изпълнение на обученията чрез прилагане на изискванията
за избор на изпълнители посредством открита процедура по ЗОП
[Assurance of Quality Trainings Execution Trough Implementing Transparent Selection Procedures of Subcontractors] /
Петър Зарев / Petar Zarev – стр. 138
EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY / ОБРАЗОВАНИЕТО В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО
„За“ или „против“ използването на електронните уроци [Electronic Lessons – Advantages and Disadvantages] /
Бисерка Василева / Biserka Vasileva – стр. 160
DISCUSSION / ДИСКУСИЯ
За по-хуманистична традиционно-иновационна образователно-възпитателна стратегия у нас.
Концептуална разработка в помощ на подготовката на нов закон за образованието
[For a More Humanistic Academic Educational Strategy in Bulgaria. A Concept Study Assisting the Drawing of a New Education Act] /
Любен Димитров / Lyuben Dimitrov – стр. 169
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕТО В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Оценяване на компетентността да се решават проблеми в PISA 2012 [Assessment оf Problem-Solving Competence in PISA 2012] /
Светла Петрова / Svetla Petrova – стр. 185
Using the Results of a National Assessment of Educational Achievement /
Thomas Kellaghan, Vincent Greaney, T. Scott Murray – стр. 209
READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ – стр. 218
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 220
НАУКАТА И ОБРАЗОВАНИЕТО В УСЛОВИЯТА НА МОДУС 2 ОБЩЕСТВО
Prof. Ludmila Ivancheva
Институт за изследване на обществата и знанието – БАН
Abstract.. Статията проследява развитието в начините на продуциране на науч- но знание, основавайки се на концепта за Модус 1 и Модус 2. Подчертава се, че с настъпването на „общество на знанието“ съществено се видоизменят взаимоотно- шенията научна сфера – индустрия, и по-общо – отношенията наука – общество. Появява се т.нар. „социално разпределена система на производство на знания“, в която участват разнообразни стейкхолдери. Важен белег на Модус 2 са приматът на приложния контекст на изследванията и натискът за по-висока социална релевант- ност. Фокусът се измества от развитие на научните дисциплини в когнитивен план към решаване на конкретни технологични или обществени проблеми чрез създава- не на трансдисциплинарни алианси, което съсредоточава усилията на много по-ши- рока общност и се осъществява в пазарна, мрежова среда, инспирираща засилена дифузия на знания. В сферата на висшето образование тези процеси резултират в появата на т.нар. „предприемачески университети“. В статията е представено също така и сравнение между Модус 1 и Модус 2 в табличен вид по набор индикатори.
Keywords: Mode 2, knowledge production, academia-industry relations, research application, social responsibility, entrepreneurial university
SCIENCE AND EDUCATION IN MODE 2 SOCIETY
Abstract. The paper traces out the development of ways of knowledge production, using the concepts of Mode 1 and Mode 2. It is outlined that in the “knowledge society” significant changes occur in academia-industry interactions, as well as in the science – society relations in general. Into view comes the so-called “socially-distributed system of knowledge production”, with a variety of stakeholders participating in it. Another important feature of Mode 2 is the primate of the context of research application , and also the request for higher social relevance of R&D. The focus is shifted from the development of scientific disciplines in cognitive aspect toward technology or social problem solving by creation of transdisciplinary alliances. This approach concentrates the efforts of much wider community and performs in a network, market environment, inspiring enhanced diffusion of scientific knowledge. In the sphere of higher education the considered processes result in the foundation of so-called “Entrepreneurial Universities”. The paper presents a comparison of Mode 1 and Mode 2 in a table view under set of indicators.
Ludmila Ivancheva, Assoc. Prof.
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences
PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF UNIVERSITY FACULTY: А SOCIOLOGICAL ANALYSIS
Gulnar Toltaevna Balakayeva
Alken Shugaybekovich Tokmagambetov
Sapar Imangalievich Ospanov
Republican Institute of Professional Development for Executive
and Academic Staff of the Education System of the Republic of Kazakhstan (RIPD)
Abstract. This paper shows the process of how university faculty master new training programs on professional development courses, held at the RIPD. As a result of the course, the participants expand their professional capabilities by obtaining additional skills, required innovative knowledge and expertise in the education sphere. The program of the courses and the results are being studied by sociological research methods. The high degree of participants’ satisfaction on the training content and learning process has been identified. Keywords: continuous professional development of university faculty, participants of RIPD, satisfaction with professional development courses
ОСИГУРЯВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ОБУЧЕНИЯТА ЧРЕЗ ПРИЛАГАНЕ
НА ИЗИСКВАНИЯТА ЗА ИЗБОР НА ИЗПЪЛНИТЕЛИ ПОСРЕДСТВОМ ОТКРИТА ПРОЦЕДУРА ПО ЗОП
Петър Зарев
Sofia University
Abstract.. По време на глобален икономически спад от първостепенно значе- ние е пълноценно да се използва потенциалът на всеки и да продължи насър- чаването на по-големи, по-ефикасни и целенасочени инвестиции в качествено образование и обучение. Тези мерки най-често са свързани с подобряване на съдържанието и формите за обучение и развитие, както и създаване на под- крепяща, позитивна среда за упражняване на учителската професия. Нацио- налният институт за обучение и квалификация в системата на образованието (НИОКСО), в изпълнение на политиката на МОН за квалификация на учите- лите, реализира обучения на учители от цялата страна. Статията представя основните практически изисквания, които бяха представени пред кандидатите за изпълнители в тръжните процедури, подготвени и проведени от мениджърския екип на НИОКСО.
Keywords: quality, selection criteria, evaluation methodology training process
ASSURANCE OF QUALITY TRAININGS EXECUTION TROUGH IMPLEMENTING TRANSPARENT SELECTION PROCEDURES OF SUBCONTRACTORS
Abstract. During the global economic downturn, it is essential to fully ex- ploit the potential of each person and continue to encourage larger, more ef- ficient and targeted investment in quality education and training. These mea- sures are mainly aimed at improving the content and forms of training and development, while creating a supportive, positive environment for exercising the teaching profession. The National Institute for Education and Training in Education realized as a partner the project “Training of teaching professionals” and achieved great results. The article presents the main practical requirements that were presented at the tendering procedures for subcontractors, prepared and conducted by the management team of National Institute for Education and Training in Education.
Petar Zarev, PhD student
Department of Ethnology
Faculty of History
University of Sofia
„ЗА“ ИЛИ „ПРОТИВ“ ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ЕЛЕКТРОННИТЕ УРОЦИ
Бисерка Василева
Тeхнически университет – София
Abstract.. В статията се разглежда един от важните проблеми в съвременната дидактика – прилагането на електронното обучение в българското училище; из- ползването на електронния урок като средство за повишаване на ефективността на ученето.
Keywords: e-learning, e-book, e-lesson, educational platform, virtual learning environment, didactic modeling
ELECTRONIC LESSONS – ADVANTAGES AND DISADVANTAGES
Abstract: This article deals with one of the important problems in modern didactics, namely the implementation of e-learning in Bulgarian schools and the use of electronic lesson as a mean of increasing the efficiency of learning.
Mrs. Biserka Vasileva
ЗА ПО-ХУМАНИСТИЧНА ТРАДИЦИОННО- ИНОВАЦИОННА ОБРАЗОВАТЕЛНО-ВЪЗПИТАТЕЛНА СТРАТЕГИЯ У НАС
(КОНЦЕПТУАЛНА РАЗРАБОТКА В ПОМОЩ НА ПОДГОТОВКАТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО)
Corresponding Member Prof. Lyuben Dimitrov, DSc.
Фондация „Човещина“
Abstract.. В публикацията се предлага концептуална разработка на автора, в която той аргументира убеждението си и защитава необходимостта от една по-хуманистична, традиционно-иновационна образователно-възпитателна стратегия у нас при подготовката на новия закон за образованието.
Keywords: education, up-bringing, training, humanistic, traditional, innovative, strategy, act, complete program, inter-relation, factors, family, school, media, society
FOR A MORE HUMANISTIC ACADEMIC EDUCATIONAL STRATEGY IN BULGARIA
(А Concept Study Assisting the Drawing of a New Education Act)
Abstract. The author of the publication provides a concept study through which he sustains the necessity of a more humanistic traditional and innovative educa- tional strategy in the drawing of a new Education Act in Bulgaria.
Corr.-member Prof. Lyuben Dimitrov
“Foundation Humanity”
ОЦЕНЯВАНЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТТА ДА СЕ РЕШАВАТ ПРОБЛЕМИ В PISA 2012
Светла Петрова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Abstract.. Прeдложеният текст съдържа анализ на резултатите на български- те ученици на компютърно базирания модул „Решаване на проблеми“ в Про- грамата за международно оценяване на учениците – PISA 2012. PISA е проуч- ване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). В България то се осъществява от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование (ЦКОКУО). В статията са използвани материали от международния доклад PISA 2012 Results: Creative Problem Solving (OECD, 2014). Статистическата информация е от международната и националната база данни на изследването.
Keywords: PISA, problem solving, international comparative assessment, 15 – 16-years old students
ASSESSMENT OF PROBLEM-SOLVING COMPETENCE IN PISA 2012
Abstract. The article presents an analysis of student performance in the computer-based modul of the Programme for International Student Assessment (PISA 2012), which measures students’ problem-solving skills. PISA is an OECD project. The Centre for Control and Assessment of the Quality in School Education is responsible for the implementation of the Programme in Bulgaria. Texts and materials from the international report PISA 2012 Results: Creative Problem Solving (OECD, 2014) are used in the article. Statistical information is from the international and national data base.
Dr. Svetla Petrova
Centre for Control and Assessment of the Quality in School Education
Ministry of Education and Science