ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ / EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
„Образованието за развитие“ като глобално, европейско и българско предизвикателство
„Education for Development“ as a Global, European and Bulgarian Challenge
С. Николаева / S. Nikolaeva – стр. 297
Система от цели на възпитанието [System of Educational Objectives] /
Н. Колишев / N. Kolishev – стр. 305
Интер- и интраактивен дизайн на бинарни академични курсове (личенопит)
[Design Inter- and Intra-Active of Binary Academic Courses (Personal Experience)] /
Я. Рашева-Мерджанова / Y. Rasheva-Merdzhanova – стр. 325
Перфекционизъм, родителски стилове и субективно благополучие
Perfectionism, Parental Styles and Subjective Well-being] /
М. Рашева / M. Rasheva – 336
Mass Media Culture in Kazakhstan [Медийната култура в Казахстан] /
A. Kulsariyeva / Y. Massanov / I. Alibayeva – 354
Деца с увреждания в детската градина, или за интеграцията на деца със СОП
[Disabled Children in Kindergarten or about the Integration of Children with Special Needs] /
В. Коцева / V. Kotseva – 363
ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ / EDUCATIONAL ASSESSMENT
Reliable, Comparative Data in a Critical Learning Area
[Надеждни, сравнителни данни в критична сфера на обучение]/
Barbara Malak-Minkiewicz / Барбара Малак-Минкевич – 373
Ръководство за съставяне на тестове [Development of Tests, a Manual] /
Ф. Картрайт / F. Cartwright / Дж. Мусио / J. Mussio – 378
Российская система оценки качества образования: главные уроки (аналитический обзор)
[The Russian System of Assessing the Quality of Education: Key Lessons б(Analytical Review)] /
В. Болотов / V. Bolotov / И. Вальдман / I. Valdman / Г. Ковалёва / G. Kovaleva / М. Пинская / M. Pinskaja – 400
Международно изследване на уменията за четене на учениците в 4. клас (PIRLS 2011). Примерни текстове със задачите към тях и ръководствата за оценяването им
[Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS 2011). Sample Text With Items and Scoring Guides] – 414
ДРУГИТЕ СПИСАНИЯ НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ПУБЛИКУВАТ /
PUBLISHED IN THE „AZ BUKI“ JOURNALS – 431
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – 433
ИНТЕР- И ИНТРААКТИВЕН ДИЗАЙН НА БИНА РНИАКАДЕМИ ЧНИ КУРСОВЕ
(ЛИЧЕН ОПИТ )
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova
Sofia University
Abstract.. На базата на разбиране на интерактивността като присъща не само на методите на обучение, а на всички негови компоненти, и като особена за бинарни курсове се разработва цялостен интерактивен дизайн за бинарни академични курсове. Синхронизират се проблемни полета, структура на академично време, структура на активности, обучаващи среди и ресурси. Систематизират се основните характеристики на курсовете като интер- и интраактивност на външна и вътрешна обучаваща среда. Представя се технология на една конкретна бинарна реализация.
Keywords: binary academic courses, interactive design, intra-active design,doors open calendar, multiplied results
DESIGN INTER- AND INT RA-ACTIVE OF BINARY ACADEMIC COURSES
(PERSONAL EXPE RIENCE )
Abstract. On the basis of understanding interactivity as inherent not only to methods of education and as a feature of binary courses, a complete interactive and intra-active design of binary academic courses is developed. Problematic fields, academic time structure, activities structure and educational environments and resources are synchronized. Major features of courses are classified. Their technology based on a particular binary is represented.
Prof. Yana Rasheva-Merdzhanova, DPS
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
ПЕРФЕКЦИОНИЗЪМ, РОДИТЕЛСКИ СТИЛОВЕ И СУБЕКТИВНО БЛАГОПОЛУЧ ИЕ
Максимка Рашева
Институт за изследване на населението и човека – БАН
Abstract.. Целта на изследването е да проучи връзката между перфекционизъм, възприети родителски стилове, депресия и удовлетвореност от живота. Резултатите разкриват, че авторитарният родителски стил е значимо положително свър- зан с депресия. Разрешаващият родителски стил е значимо отрицателно свързанс депресия. Авторитетният родителски стил е значимо положително свързан с удовлетвореност от живота. Дисфункционалните компоненти на перфекционизма са значимо положително свързани с депресия и отрицателно с удовлетвореност от живота. Регресионният анализ показва, че авторитарният родителски стил предсказва развитието на дисфункционалния перфекционизъм. Данните от настоящото изследване могат да са полезни при психологичното консултиране на студенти с дисфункционални перфекционистични тенденции.
Keywords: perfectionism, parental styles, depression, satisfaction of life
PERF ECTIONISM, PARENTAL STYLES AND SUBJECTIVE
WELL – BEING
Abstract. The purpose of the study is to examine the relationship between perfectionism, perceived parental styles, depression and satisfaction of life. The results reveal that the authoritarian parenting style is significantly positive associated with depression. The permissive parenting style is significantly negative associated with depression. The authoritative parenting style is significantly positive associated with satisfaction of life. The dysfunctional components of perfectionism are significantly positive associated with depression and negative with satisfaction of life. The regression analysis shows that the development of dysfunctional perfectionism is predicted by authoritarian parenting style. The finding of present study can be helpful for psychological counseling for students with dysfunctional perfectionist tendencies.
Assoc. Prof. Maximka Rasheva, PhD
Institute for Population and Human Studies
Bulgarian Academy of Sciences
Section „Personality Psychology and Methodology of Psychological Study
REFLECTIONS ON EWC’S CONTRIBUTION TO THE IMPLEMENTATION OF THE COUNCIL
OF EUROPE CHA RTE R ON EDUCATION FOR DEMOC RATIC CITI ZENSHIP AND HUMAN RIGHTS EDUCATION
Ana Perona-Fjeldstad
European Wergeland Centre – Oslo
Аbstract. The political documents and conventions are the cornerstones of Council of Europe’s work. The question is: What are the practical implications of this political framework in the field of education for human rights and democratic citizenship? How can the legal provisions be put into action to promote a culture of human rights and
democracy in our schools and communities? The answer is directly linked to the issue of the training of education professionals in the field, both in-service and pre-service training. The article reflects upon the contribution of the European Wergeland Centre (EWC) towards building capacity of education professionals, especially on how to develop a democratic culture in the school environment (whole-school approach).
Keywords: education, human rights, democratic citizenship, whole-school approach
АНАЛИЗ НА ПРИНОСА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ВЕРГЕЛАНД ЦЕНТЪ Р КЪМ ПРИЛАГАНЕТО НА ХАРТАТА НА СЪВЕТА НА ЕВРОПА ЗА ОБ РАЗОВАНИЕТО ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ДЕМОК РАТИ ЧНОТО ГРАЖДАНСТВО
Abstract.. Политическите документи са крайъгълните камъни на работата на Съвета на Европа. Въпросът е: какви са практическите последици от тези политически рамки за полето на образованието за човешки права и демократично гражданство? Как могат правните основания да бъдат приведени в действие, за да съдействат за формирането на култура по човешките права и демокрацията в нашите училища и общности? Отговорът е пряко свързан с проблема за обучението на специалисти за сферата на образованието както преди, така и по време на упражняването на тяхната професия. Статията представя приноса на Европейския Вергеланд център (EWC) за изграждане на капацитет от такива специалисти и по-специално за това, как да се развива една демократична култура в училищна среда (подход, базиран на училището като цяло).
Ana Perona-Fjeldstad
Executive Director
European Wergeland Centre
MASS MEDIA CUL TUR E IN KAZAKHSTAN
Aktolkyn Kulsariyeva
Yerkin Massanov
Indira Alibayeva
Al-Farabi Kazakh National University
Abstract. This article studies the importance and the role of the contemporary media culture of Kazakhstan as a social phenomenon. The influence of media culture on the national identity and the value system of the Kazakhstani multiethnic society is a highly discussed issue. So is the role of media culture as an integrating agent of the new media environment. Media environment is considered as a set of conditions which enables the functioning of the media culture; this is an area which connects the person with the surrounding world, informs, entertains, propagandizes moral and aesthetic values, exerts an ideological, economic or organizational influence on people’s assessments, opinions and behaviour through intermediary function of mass media.
Keywords: media culture, Kazakhstani society, globalization, political advertising, modernization
МЕДИЙНАТА КУЛТ УРА В КАЗАХСТАН
Abstract.. Тази статия е посветена на състоянието на медийната култура в Казахстан, която в съвременния свят обхваща всички сфери на човешкия живот. Медията е средство на човека за познаване на заобикалящия го свят, за формирането на неговите социологически, интелектуални, нравствени, творчески и психологически умения. Много е важна ролята на медиите за възпитаване на младото поколение и за формиране на национално самосъзнание. Следователно за развитието на масовата медиа трябва да се отделя голямо внимание. В тази статия се поставя въпросът за развитието на масовата медия, за влиянието є върху социологическото развитие на човека по примера на казахстанската медийна култура.
Prof. Aktolkyn Kulsariyeva
Al-Farabi Kazakh National University
School of Philosophy and Political Science
Yerkin Massanov, PhD
Al-Farabi Kazakh National University
School of Philosophy and Political Science
Department of Religious and Cultural Studies
Indira Alibayeva
Al-Farabi Kazakh National University
School of Philosophy and Political Science
Department of Religious and Cultural Studies
ДЕЦА С УВРЕЖДАНИЯ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА, ИЛИ ЗА ИНТЕГ РАЦИЯТА НА ДЕЦА СЪС СОП
Виолета Коцева
ОДЗ №59 „Елхица“ – София
Abstract.. Статията разглeжда проблема за интегрирането на деца с увреждания в масовата детска градина. Представен е опитът на ОДЗ №59 „Елхица“ в София.
Keywords: preschool education, special needs’children
DISABLED CHILDREN IN KINDE RGARTEN OR ABOUT THE
INTEG RATION OF CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS
Abstract. This article discusses the issue about the integration of disabled children in the public kindergarten. The experience of the United Child Kindergarten
59 „Elhitsa“ in Sofia is presented.
Violeta Kotseva
United Child Kindergarten 59 „Elhitsa“
РЪКОВОДСТВО ЗА СЪСТАВЯНЕ НА ТЕСТОВЕ*
Фернандо Картрайт
Джери Мусио
Abstract.. Образованието се превърна в основен фактор, определящ социалното и икономическото развитие на индивидите и нациите. Затова реформата на образователната система е обикновено сред ключовите национални приоритети на правителствата. Националните програми за външно оценяване на учениците са основният инструмент за измерване на качеството на образованието и за текущо наблюдение на ефекта от образователните реформи. Това налага да бъде гарантирано, че разработените тестове и изпитни програми са на най-високо професионално равнище. Целта на настоящото ръководство е да подпомогне всеки екип, отговорен за разработването и провеждането на тестове, както и при анализа и обявяването на резултатите. Текстът е фокусиран върху практическото приложение на теорията за разработване на тестове въз основа на опит от провеждането на различни програми за оценяване в Канада и в други държави. Главните теми, които са разгледани, са следните: планиране на оценяването, разработване на тест, създаване на тестови задачи, съставяне на тестове и провеждане на пилотни тестове, анализ на тестовете и тестовите задачи и интерпретиране на тестовите резултати.
Keywords: education, assessment, item development, test design, testing
DEVELOPMENT OF TESTS, A MANUAL
Abstract. Education has become an important determinant of the social and economic progress of individuals and of nations, and it typically ranks as one of the top priorities established by national governments. National student assessment programs play a central role in measuring the quality of education and monitoring the impacts of education reform. As such, assessment agencies have a responsibility to ensure that the development of tests and examinations meet the highest professional standards. The purpose of this manual is to assist a staff responsible in the design and development of student tests, and the analysis and reporting of results. Our focus here is on the practical application of test theory based on our experiences in carrying out a variety of assessment programs in Canada and internationally. The main themes are as follows: planning the assessment, test design, item development, test development & pilot testing, item and test analysis, interpreting test results.
Fernando Cartwright
Jerry Mussio
РОССИЙСКАЯ СИСТЕМА ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ: ГЛАВНЫЕ УРОКИ
(АНАЛИТИ ЧЕСКИЙ ОБЗОР)
В. Болотов / И. Вальдман / Г. Ковалёва / М. Пинская
Absract. Текст анализирует уроки, которые извлекли многие страны при реформировании своих систем оценивания. Основная цель – представить опыт России по созданию системы оценивания и поделиться уроками, которые извлекли российские специалисты за последние десять лет.
Keywords: еvaluation systems, Russian experience
THE RUSSIAN SYSTE M OF ASSESSING THE QUALITY OF EDUCATION : KEY LESSONS (ANA LYTICA L REVIEW )
Abstract. The text analyzes the lessons learned from many countries in reforming their evaluation systems. The main goal is to share the Russian experience in establishing evaluation systems during the last ten years.
МЕЖД УНА РОДНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА УМЕНИЯТА ЗА ЧЕТЕНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ В 4. КЛАС (PIRL S 2011)
ПРИМЕРНИ ТЕКСТОВЕ СЪС ЗАДАЧИТЕ
КЪМ ТЯХ И РЪКОВОДСТВАТА ЗА ОЦЕНЯВАНЕТО ИМ
Absract. Материалът съдържа общи указания за оценяване и един от разсекретените текстове, използвани в международното изследване PIRLS 2011, заедно със задачите към него и ръководството за оценяването им. Текстът е подходящ за външно оценяване на ученици от 4. клас. TIMSS и PIRLS са търговски марки на Международната асоциация за оценяване на постиженията в образованието (IEA). Отпечатаните материали са адаптирани на български език от Марина Мавродиева, главен експерт в Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование, Национален координатор на PIRLS 2011 за България. Източник: PIRLS 2011 Assessment. Авторски права © 2013 International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Издател: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College, Chestnut Hill, MA and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), IEA Secretariat, Amsterdam, the Netherlands.
Keywords: PIRLS 2011, international study, assessment, scoring guides
PROG RESS IN INTE RNATIONA L READING LITE RACY STUDY (PIRL S 2011) SAMPLE TE XT WITH ITE MS AND
SCO RING GUIDES
Abstract. The material includes one of the released texts, used in the PIRLS 2011 International Study, together with its released items and the scoring guides. The text is suitable for external assessment for students in 4th Grade. TIMSS and PIRLS are copyrighted and are registered trademarks of IEA. The printed materials are adapted in Bulgarian by Marina Mavrodieva, chief expert in Center for Control and Assessment of the Quality in School Education, PIRLS 2011 National Research Coordinator for Bulgaria. SOURCE: PIRLS 2011 Assessment. Copyright © 2013 International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Publisher: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College, Chestnut Hill, MA and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), IEA Secretariat, Amsterdam, the Netherlands.