RESEARCH AND PARADIGMS /
RESEARCH AND PARADIGMS
Телеологични проблеми пред педагогическата наука в XXI век
[Teleological Issues of the Pedagogical Science in the XXIth Century] /
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov – 351
Прагматичната дидактика
[Pragmatic Didactics] /
Николай Колишев / Nikolai Kolishev – 375
Log in to read the full text[/emember_protected]
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT /
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
HEInnovate Reviews on Promoting Innovative and Entrepreneurial HEIs. Country-Level Review Bulgaria (December 2014) / |
Organisation for Economic Co-operation and Development -397
REVIEWS AND ANNOTATIONS /
REVIEWS AND ANNOTATIONS
Self-Regulated Learning in Academic Environment /
Prof. Irina Koleva – 415
ХРОНИКИ
Разширяване на Европейската дееспособност чрез създаването на Европейска мрежа за грамотността /
[Strengthening Europeans’ Capabilities by Establishing the European Literacy Network] /
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – 418
Log in to read the full text[/emember_protected]
EDUCATIONAL ASSESSMENT /
ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Международно изследване на уменията за четене на учениците в 4. клас (PIRLS 2011).
Примерни текстове със задачите към тях и ръководствата за оценяването им
[Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS 2011).
Sample Text with Items and Scoring Guides] /
Марина Мавродиева / Marina Mavrodieva – 421
Националното външно оценяване по чужди езици – традиции и предизвикателства
[National External Assessment in Foreign Languages – Traditions and Challenges] /
Димитрина Гергова / Dimitrina Gergova – 435
READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ,,АЗ БУКИ“
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ТЕЛЕОЛОГИЧНИ ПРОБЛЕМИ ПРЕД ПЕДАГОГИЧЕСКАТА НАУКА В XXI ВЕК
Лучиян Милков
University of National and World Economy
Absract. В статията се разглеждат проблеми, свързани с телеологията – науката за целта и целеполагането в педагогиката. Извежда се водещото място на целта на възпитанието в процесите на изграждане на личността на гражданина – високонравствен, с евристично мислене и ново отношение към Другия, притежаващ знания, опит и компетентност. За предстоящото приемане на Стратегията за развитие на образователната система на България за следващите десетилетия е от особено значение формулирането на водеща, актуална и съпричастна с новите ценности в Европа и света цел на възпитанието – да е съобразена с процесите, протичащи в социума: информационно общество, глобализация, учене през целия живот, огромни миграционни потоци, свободен избор и самореализация.
Keywords: teleology, purpose of education, goal setting, theory of education, educational system, personal development
TELEOLOGICAL ISSUES OF THE PEDAGOGICAL SCIENCE IN THE XXIth CENTURY
Abstract. The article examines issues related to science teleology- purpose and goal setting in pedagogy. Displays the leading role of the purpose of education in the process of shaping the citizen – high morals, with heuristic thinking, a new attitude towards others, possessing knowledge, experience and competence. For the forthcoming adoption of the Strategy for development of the educational system in Bulgaria for the next decades is essential formulation of a leading, relevant and consistent with the new values in Europe and the world order of education – be consistent with the processes taking place in the society: Information Society, globalization, lifelong learning, huge migratory flows, free choice and self-realization.
Prof. Luchiyan Milkov, DSc.
University of National and World Economy
Николай Колишев
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“, департамент за информация, квалификация и продължаващо образование – Варна
Absract. В статията се обосновава един нетрадиционен вариант на разработване и структуриране на основни въпроси от дидактическата теория, предназначен да осъществи в по-голяма степен прагматичната връзка между изучаваните в педагогическите специалности проблеми на дидактиката и практиката на обучението. Ако в традиционното системно изложение на дидактическата теория системообразуващият фактор са знанията за компонентите на обучението, то в предлаганата схема системообразуващият фактор са педагогическите умения на учителите. Възприетата прагматична ориентация се реализира чрез спазването на следните три основни принципа: принцип на строгата логическа последователност (на строгата системност), принцип на операционализацията и принцип на авторството. Прагматичната дидактическа теория е представена чрез девет теми, в които са подчертани съдържателните и структурните новости.
Keywords: pragmatic didactics, forming factor of system, teachers’ pedagogic skills, principle of strong logic consistency, principle of operationalization and principle of author
PRAGMATIC DIDACTICS
Abstract. The article points on one pragmatic variant of elaboration and structuration of some basic questions of the didactic theory. This variant is intended to better realize the connection between the theoretical didactic problems and the education in practice. If in the traditional didactics knowledge of educational components represent the forming factor of system, in this variant these are teachers’ pedagogic skills. The adopted pragmatic orientation is realized through three basic principles: principle of strong logic consistency, principle of operationalization and principle of author. The pragmatic didactics is presented through nine topics underlining the novelties of structure and content.
Prof. Dr. Nikolai Kolishev
Department for Information, Qualification and Training – Varna
University of Shumen “Ep. K. Preslavski”
HEINNOVATE REVIEWS ON PROMOTING INNOVATIVE AND ENTREPRENEURIAL HEIS COUNTRY-LEVEL REVIEW BULGARIA DECEMBER 2014
Organisation for Economic Co-operation and Development
Abstract. Across Europe and the wider OECD area there are growing signs of a transformation of the ‘traditional’ model of a university, which focuses its efforts on teaching and research, towards an innovative and entrepreneurial higher education institution (HEI), which is designed to empower students and staff to demonstrate enterprise, innovation and creativity in teaching, research and third mission, directs its activities to enhance learning, knowledge production and exchange, in the dedication of creating public value via processes of open engagement (HEInnovate, 2014). The entrepreneurial university concept was developed in the early 1980s and was used as a method to examine the ways in which HEIs contribute to wealth creation and sustainable growth. Many attempts have been made to define the concept, but a single, generally accepted consensus has yet to arise. Whilst this renders it difficult to use the concept for research purposes, it turns it into an excellent lever for HEIs to guide and steer their organisational change processes. The higher education system in Bulgaria is undergoing a significant change process. Access to higher education has been eased and has raised enrolment rates. At the same time, HEIs are confronted with multiple challenges: growing rates of graduate under- and unemployment, attractive study options abroad, and largely underdeveloped links with businesses. These challenges are pressing HEIs to change. To facilitate this change process, the Ministry of Education and Science of Bulgaria approached the European Commission Directorate General for Education and Culture and the Organisation for Economic Co-operation and Development in January 2014 with a request to undertake an external review of the barriers, challenges and opportunities in the higher education system. This started a one- year collaborative review process which included an in-depth peer-review of five case study universities in March and May 2014, an online survey of leaders and students in the period May to September, and a final workshop – involving all HEIs – to discuss the findings of the case study peer- reviews and the surveys, organised in Sofi a in the end of September 2014. This report summarises the key findings and recommendations resulting from this review process. It also presents international learning models, which provide exemplary illustrations of how to implement effective strategies and actions.
Keywords: entrepreneurial university, higher education system, Organisation for
Economic Co-operation and Development
МЕЖДУНАРОДНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА УМЕНИЯТА ЗА ЧЕТЕНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ В IV КЛАС (PIRLS 2011)
ПРИМЕРНИ ТЕКСТОВЕ СЪС ЗАДАЧИТЕ КЪМ ТЯХ И РЪКОВОДСТВАТА ЗА ОЦЕНЯВАНЕТО ИМ
Absract. Материалът съдържа един от разсекретените текстове, използвани в международното изследване PIRLS 2011, заедно със задачите към него и ръководството за оценяването им. Текстът e подходящ за външно оценяване на ученици от IV клас. TIMSS и PIRLS са търговски марки на Международната асоциация за оценяване на постиженията в образованието (IEA). Отпечатаните материали са адаптирани на български език от Марина Мавродиева, главен експерт в Центъра за контрол и оценка на качеството на учи- лищното образование, Национален координатор на PIRLS 2011 за България. Източник: PIRLS 2011 Assessment. Авторски права © 2013 International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Издател: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College, Chestnut Hill, MA and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), IEA Secretariat, Amsterdam, the Netherlands.
Keywords: PIRLS 2011, international study, assessment, scoring guides
PROGRESS IN INTERNATIONAL READING LITERACY STUDY (PIRLS 2011)
SAMPLE TEXT WITH ITEMS AND SCORING GUIDES
Abstract. The material includes one of the released texts, used in the PIRLS 2011 International Study, together with its released items and the scoring guides. The text is suitable for external assessment for students in 4th Grade. TIMSS and PIRLS are copyrighted and are registered trademarks of IEA. The printed materials are adapted in Bulgarian by Marina Mavrodieva, chief expert in Center for Control and Assessment of the Quality in School Education,
PIRLS 2011 National Research Coordinator for Bulgaria.
SOURCE: PIRLS 2011 Assessment. Copyright © 2013 International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Publisher: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College, Chestnut Hill, MA and International Association for the Evaluation of Educational
Achievement (IEA), IEA Secretariat, Amsterdam, the Netherlands.
НАЦИОНАЛНОТО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ ПО ЧУЖДИ ЕЗИЦИ – ТРАДИЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
Димитрина Гергова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. В статията са изследвани традициите в националното външно оценяване по чужди езици, провеждано в българските училища в края на VII клас и в края на VIII клас с интензивно изучаване на чужди езици. Изследването се фокусира върху анализа на структурата на тестовете и ги съпоставя с езиковите тестове, разработени от европейските експертни организации с дългогодишен практически опит и научни изследвания в областта на езиковите изпити. На базата на анализа се правят изводи за проблемите и необходимостта от разработването на адекватни методи и инструменти за оценяване на чуждоезиковите компетентности, съответстващи на принципите, които са теоретично обосновани в редица научни изследвания и утвърдени в европейските оценявания. Преосмислянето на обичайната практика и актуализирането на инструментите за оценяване ще даде възможност постиженията на учениците да бъдат разгледани според нивата на компетентност, формулирани в Общата европейска езикова рамка, и да бъдат сравнявани с данните от измерванията на чуждоезиковите компетентности на учениците в другите европейски държави. Предизвикателствата, пред които е изправена българската система на образование, са взаимосвързани и комплексни. В този контекст настоящото изследване е ценен принос към дискусиите за осигуряване на ефективно обучение по чужди езици, отговарящо на действителните потребности на учениците, и на адекватни методи и инструменти за оценяване на чуждоезиковите комуникативни умения.
Keywords: national external assessment, foreign language competencies, foreign language examination, testdesign, Common European Framework of Reference for Languages
NATIONAL EXTERNAL ASSESSMENTIN FOREIGN LANGUAGES – TRADITIONS AND CHALLENGES
Abstract. The article presents the traditions in the national external assessment in foreign languages, undertaken in Bulgarian schools in the end of VII grade and in the end of VIII grade with intensive learning of foreign languages. The study focuses on the analysis of the tests’ structure and compares them with language tests, developed by European expert organizations with many years of practical experience and scientific studies in the field of language examination. On the ground of the analysis, findings can be made about the problems and necessity of the development of adequate methods and instruments for assessment of foreign language competencies, in compliance with the principles which are theoretically reasoned in series of scientific studies and approved in European examinations. The redefinition of the traditional practice and updating of the instruments for examination will provide opportunities for the students’achievements to be reviewed according to the levels of competency, defined in the Common European Language Framework and to be compared with the examination data of the foreign language competencies of students in other European countries. The challenges ahead of the Bulgarian education system are connected and complex. In this regard the present research is an important contribution to the debates for provision of effective foreign language education, corresponding with the real necessities of the students and of adequate methods and instruments for assessment of the foreign language communication skills.
Mrs. Dimitrina Gergova
Centre for Control and Assessment
of the Quality in School Education