СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА
И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА
НАУЧНО СПИСАНИЕ
STRATEGIES FOR POLICY IN SCIENCE
AND EDUCATION
EDUCATIONAL JOURNAL
ГОДИНА XXV / VOLUME 25, 2017
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
СТРАНИЦИ / PAGES
КНИЖКА 1 / NUMBER 1: 1 – 112
КНИЖКА 2 / NUMBER 2: 113 – 224
КНИЖКА 3 / NUMBER 3: 225 – 336
КНИЖКА 4 / NUMBER 4: 337 – 448
КНИЖКА 5 / NUMBER 5: 449 – 552
КНИЖКА 6 / NUMBER 6: 553 – 672
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
378 – 394: Дидактически измерения на четивната грамотност на учениците от един и същи випуск в Бургаски регион, съотнесена към критериите на PISA [Didactic Dimensions of the Reading Literacy of Students from the Same Class in Burgas District, Bulgaria, Compared to the PISA Criteria] / Таня Борисова / Tanya Borisova
613 – 630: Възприятия и нагласи на учениците по важни обществени въпроси (данни от международното изследване на гражданското образование – ICCS 2016) [Attitudes and Perceptions of Students Towards Important Civic Issues (ICCS 2016 Data from the International Study on Citizenship Education)] / Светла Петрова / Svetla Petrova
631 – 660: Модулът на PISA 2015 „Решаване на проблеми в сътрудничество“. Концепция на изследването, анализ на резултатите и примерни въпроси [PISA 2015 Collaborative Problem-Solving Module. Concept of the Study, Analysis of Results and Sample Issues] / Светла Петрова / Svetla Petrova
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
43 – 50: Модел за мотивация на академичния състав чрез еквивалентно стимулиране за постигнато високо качество [Motivation Model of the Academic Staff through Stimulation for the High Quality Achieved] / Христо Христов, Нина Гергова, Мария Христова, Даниела Тодорова / Hristo Hristov, Nina Gergova, Maria Hristova, Daniela Todorova
51 – 63: Иновативен потенциал на малките и средните предприятия. Бариери при превръщане на знанието в икономическа дейност [The Innovation Potential of Small and Medium Enterprises. The Barriers in Transforming Knowledge into Economic Activity] / Владимир Манолов / Vladimir Manolov
143 – 158: Етика и етично поведение в оценяването на изпълнението на публичните програми [Ethical Issues in the Process of Public Program Evaluation] / Ивайло Илиев / Ivaylo Iliev
159 – 174: За средния аритметичен успех и проблемите, свързани с неговата логическа състоятелност [The Nature and Logic of the Indicator Average Grade] / Маргарита Ламбова / Margarita Lambova
231 – 239: Икономически теории и българската образователна политика в сферата на финансиране на образованието [Economic Theories Concerning Bulgarian Educational Policy in the Sphere of Educational Financing] / Ваня Кастрева- Монова / Vania Kastreva-Monova
240 – 269: Систематизация и сравнителен анализ за състоянието на държавните висши училища в България [Comparative Analysis of the Status of the State Higher Schools in Bulgaria] / Лиляна Вълчева, Стефан Аспарухов / Lilyana Valcheva, Stefan Asparuhov
343 – 358: Some Thoughts on the Development of Comparative Education in Japan: Consumer or Producer / Yutaka Otsuka
359 – 377: Концепциите за „общество на знанието“, „информационно общество“ и „икономика на знанието“ – формиране, развитие и съвременни измерения [The Concepts of “Knowledge Society”, “Information Society” and “Knowledge Economy” – Formation, Development and Modern Dimensions] / Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva
539 – 546: Key Data on Teaching Languages at School in Europe – 2017 Edition (Main Findings) / Wim Vansteenkiste
EVENTS / ХРОНИКА
610 – 612: Национална научна конференция по случай 55-годишнината на педагогическото образование в Смолян и 20-годишнината на Филиала към ПУ „Паисий Хилендарски“ [National Scientific Conference on the Occassion of the 55th Anniversary of the Pedagogical Education in Smolyan and the 20th Anniversary of the Smolyan Filial of the University of Plovdiv] / Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova
EXPERIENCE ABROAD / ЧУЖДЕСТРАНЕН ОПИТ
20 – 32: The Effectiveness of a Single Test Approach in Identifying Potentially Gifted Young Children / Adile Gulsah Saranli
33 – 42: The Method of Organization of Seminars on the Implementation of the Interdisciplinary Relations/ Tinatin Aliyeva
INTERCULTURAL EDUCATION/ ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
88 – 106: Оценка на ефективността на реализирани проекти за постигане на стратегическите цели на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства [Assessing the Effectiveness of Realized Projects for Achieving the Strategic Objectives of the Centre for Educational Integration of Children and Students from Ethnic Minorities] / София Захова / Sofia Zahova
175 – 189: Образователната интеграция в измеренията на приобщаващото и на интеркултурното образование [Educational Integration in the Context of Inclusion and Intercultural Education] / Пламен Макариев / Plamen Makariev
190 – 207: Team teaching и/или Cо-tеаching в контекста на приобщаващото и интеркултурното образование [Team Teaching and/or Co-Teaching in the Context of Inclusion and Intercultural Education] / Наталия Витанова, Нели Митева / Natalia Vitanova, Neli Miteva
209 – 218: Някои методологически проблеми при изучаването на съвременните младежки субкултури [Some Methodological Issues Concerning the Study of Modern Youth Subcultures] / Кремена Йорданова / Kremena Iordanova
INTERVIEW / ИНТЕРВЮ
9 – 19: Реформите в образованието – перспективи и предизвикателства. Интервю с Габриела Миткова, началник на Регионалното управление на образованието – Силистра [Educational Reforms – Challenges and Perspectives. An Interview with Gabriela Mitkova, Head of Regional Management of Education – Silistra] / Галя Младенова / Galya Mladenova
REFLECTION AND EDUCATION / РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ
78 – 87: Емпатия и рефлексия [Empathy and Reflection] / Нели Кънева, Кристиана Булдеева / Neli Kaneva, Kristiana Buldeeva
445 – 473: Емпирико-теоретична парадигма за формиране на социокултурна компетентност у учителя, основаваща се на рефлексивния подход [Empirical and Theoretical Paradigm for the Formation of Sociocultural Competence of the Teacher Based on the Reflective Approach] / Петър Зарев / Peter Zarev
474 – 491: Етнопсихологически емпирико-теоретичен модел на рефлексивна картина за квалификация на учителя [Еtnopsychological Empirical and Theoretical Model of Reflexive Image for Teacher Qualification] / Анелия Андреева / Aneliya Andreeva
RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
559 – 573: Значимостта на ученето: анализ на връзките между гледните точки на ученици, родители и учители [The Importance of Learning, Analyzing the Perspectives of Teachers, Parents and Students] / Илиана Мирчева, Елена Джамбазова, Снежана Радева, Деян Велковски / Iliana Mircheva, Elena Djambazova, Snezhana Radeva, Deyan Velkovski
574 – 592: Рефлексия на социално включване на уязвими етнически общности и групи [Reflection on the Social Inclusion of Vulnerable Ethnic Communities and Groups in Bulgaria] / Ирина Колева / Irina Koleva
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
119 – 136: „Химерните групи“ в училище и практики на наследяването: „загубата на бащата“ [Chimera Groups at School and Inheritance Practices: The Absence of the Father] / Николай Цанков, Веска Гювийска / Nikolay Tsankov, Veska Gyuviyska
137 – 142: Университетското обучение по турски език в България – aктуално състояние и перспективи [Turkish Language Teaching at Universities in Bulgaria – Actual Status and Perspectives] / Милена Йорданова / Milena Yordanova
270 – 281: „Химерната група“ в училище и загуба на „биографичното illusio“ [The Chimerical Group in School and the Loss of the Biographical Illusio] / Николай Цанков, Веска Гювийска / Nikolay Tsankov, Veska Gyuviyska
282 – 290: Иновационни стратегии за икономически просперитет [Innovative Strategies for Economic Prosperity] / Анастас Анастасов / Anastas Anastasov
291 – 307: Практически проблеми при противодействието на проявите на насилие и проблемното поведение в училищна среда – образователни, психологически и правни аспекти [Prevention and Intervention of Violations and Problematic Behavior in School – Educational, Psychological and Legal Aspects (Practical Dimensions)] /
Яна Кузманова, Станислав Пандин / Yana Kuzmanova, Stanislav Pandin
308 – 312: Феноменът „многоезичие“ – учебни политики и практики [The Phenomenon “Multilingualism” – Learning Policies and Practices] / Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova
313 – 320: Между носталгията по социализма и свободния достъп до европейския пазар на труда [Between Nostalgia for Socialism and Free Access to the European Labor Market] / Надежда Жечкова / Nadezhda Zhechkova
395 – 409: Необходими промени в съвременния образователен процес [Necessary Changes in the Contemporary Educational Process] / Пламен Иванов / Plamen Ivanov
410 – 418: Новите предизвикателства и новите мерки за качествено образование в Eвропа – къде се намира България? [New Challenges and New Measures for Quality Education in Europe – Where Is Bulgaria?] / Елена Благоева / Elena Blagoeva
419 – 429: Оценка на въздействието на инвестиции в обучение за обучители [Evaluation of the Impact of Investments in Training for Trainers] / Радостина Ангелова / Radostina Angelova
430 – 442: Коучинг. Образователен коучинг [Coaching. Educational Coaching] / Наталия Витанова, Нели Митева / Natalia Vitanova, Neli Miteva
492 – 505: Организационна култура в училище [Organizational Culture at School] / Ивайло Старибратов, Лилия Бабакова / Ivaylo Staribratov, Lilia Babakova
506 – 518: Здраве, здравно образование на детето от предучилищна възраст [Health, Health Education of the Child at Pre-School Age] / София Каракехайова / Sofia Karakehayova
519 – 529: Подготовката за реакция при бедствия като елемент на държавните образователни стратегии [Disaster Preparedness as an Element of the State Education Strategies] / Ясен Цветков / Yasen Tsvetkov
593 – 600: Предизвикателствата за младите хора пред eвропейската програма „Еразъм+“ [The Challenges to Young People that the European Programme “Erasmus+” Poses] / Юлия Дончева / Julia Doncheva
601 – 609: Theoretical Grounds of Choosing and Designing Special Software to Teach Children with Minor Mental Retardation / Efstratios Pantelis
REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
326 – 330: Технохуманизмът и дейтъизмът – новите религии на бъдещето [Technohumanism and Dataism – New Religions of the Future] / Васил Сивов / Vasil Sivov
PORTRAITS / ПОРТРЕТИ
321 – 325: Юджийн Гарфийлд – гигантът на научната информация (1925 – 2017)
[Eugene Garfield – The „Master“ of the Scientific Information (1925 – 2017)] / Светла Байкушева / Svetla Baykusheva
UNITING EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
64 – 77: За диалога между педагозите в началното училище и специалистите, работещи в социално-педагогически институции [The Dialogue between Educators in Elementary School and Professionals Working in Childcare Institutions] / Мария Дишкова / Maria Dishkova
530 – 538: Компетентност на бъдещите учители за развитие вниманието на малките учениците със специални образователни потребности [Competence of the Future Teachers for Development the Attention of Small Students with Special Educational Needs] / Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska