EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
Open the full text
INTERVIEW / ИНТЕРВЮ
Реформите в образованието – перспективи и предизвикателства. Интервю с Габриела Миткова, началник на Регионалното управление на образованието – Силистра
[Educational Reforms – Challenges and Perspectives. An Interview with Gabriela Mitkova, Head of Regional Management of Education – Silistra]
/ Галя Младенова / Galya Mladenova – 9 стр.
Open the full text
EXPERIENCE ABROAD / ЧУЖДЕСТРАНЕН ОПИТ
The Effectiveness of a Single Test Approach in Identifying Potentially Gifted Young Children
/ Adile Gulsah Saranli – 20 стр.
Open the full text
The Method of Organization of Seminars on the Implementation of the Interdisciplinary Relations
/ Tinatin Aliyeva – 33 стр.
Open the full text
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Модел за мотивация на академичния състав чрез еквивалентно стимулира¬не за постигнато високо качество
[Motivation Model of the Academic Staff through Stimulation for the High Quality Achieved]
/ Христо Христов, Нина Гергова, Мария Христова, Даниела Тодорова / Hristo Hristov, Nina Gergova, Maria Hristova, Daniela Todorova – 43 стр.
Open the full text
Иновативен потенциал на малките и средните предприятия. Бариери при превръщане на знанието в икономическа дейност
[The Innovation Potential of Small and Medium Enterprises. The Barriers in Transforming Knowledge into Economic Activity]
/ Владимир Манолов / Vladimir Manolov – 51 стр.
Open the full text
UNITING EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
За диалога между педагозите в началното училище и специалистите, работе¬щи в социално-педагогически институции
[The Dialogue between Educators in Elementary School and Professionals Working in Childcare Institutions]
/ Мария Дишкова / Maria Dishkova – 64 стр.
Open the full text
REFLECTION AND EDUCATION / РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ
Емпатия и рефлексия
[Empathy and Reflection]
/ Нели Кънева, Кристиана Булдеева / Neli Kaneva, Kristiana Buldeeva – 78 стр.
Open the full text
INTERCULTURAL EDUCATION/ ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
Оценка на ефективността на реализирани проекти за постигане на страте¬гическите цели на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства
[Assessing the Effectiveness of Realized Projects for Achieving the Strategic Objectives of the Centre for Educational Integration of Children and Students from Ethnic Minorities]
/ София Захова / Sofia Zahova – 88 стр.
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ-BUKI“ JOURNALS /
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
THE EFFECTIVENESS OF A SINGLE TEST APPROACH IN IDENTIFYING POTENTIALLY GIFTED YOUNG CHILDREN
Adile Gulsah Saranli
TED University
Abstract. The aim of this research is to understand the effectiveness of the Basic Aptitude Test in identifying very young potentially gifted children. Early intervention, including early identification, is crucial while helping potentially gifted children. Identification should ideally include multiple pedagogical methods such as; observation, parent and teacher interviews, conversations with the child and portfolio examples. However, because of the long identification process, these steps may sometimes be skipped, with all steps compacted in a single test in isolation. For example, within the last few years, there has been attempts in the Turkish education system to identify very young children with the help of only “The Basic Aptitude Test”, labeling 5 or 6 year old children as gifted or not gifted. In this research, we attempt to show that this is a more complicated and very fragile process and using only a single test can result in a substantial number of potentially gifted children being left unidentified. During this research, the Torrance Creativity Test, Tema-3 Early Math Test, Tifaldi Turkish Language Development Test and at last Basic Aptitude Test (5-7) were all applied to 42 preschool age children (age 6) in Ankara, the capital city of Turkey within a one year period. Informed consents were collected from parents, giving permission to work with the children. This research showed that relying on a single test alone can mislead educators and parents. Results revealed that 11 out of the 42 young children were left unidentified based on results from the Basic Aptitudes Test alone. These findings will provide a scientific basis to inform parents, teachers and governments about the crucial and difficult nature of trying to find the most able pupils, showing them which methods may be appropriate for the identification of potentially gifted in early ages.
Keywords: early childhood, high potential, gifted children
Dr. Adile Gülşah Saranli, Assist. Prof.
Faculty of Education
TED University
THE METHOD OF ORGANIZATION OF SEMINARS ON THE IMPLEMENTATION OF THE INTERDISCIPLINARY RELATIONS
Tinatin Aliyeva
Azerbaijan State Pedogogical University
Abstract. The article deals with the method of organization of seminars on the implementation of the interdisciplinary relations for preparing math teachers in higher pedagogical institutions who meet modern requirements. Finding out logical structural schemes of relations between students’ cognitive activity during student years and developing independent cognitive activity habits have been shown in the three-stage schemes. Also the table on different types of interdisciplinary relations, cognitive issues about interdisciplinary relations has been given as an example so as to use generalized interdisciplinary skills.
Keywords: professional training for math teachers, interdisciplinary relations, integration of subjects, cognitive issues, cognitive interest, learning process, implementation of interdisciplinary relations in trainings
Dr. Tinatin Aliyeva
Mathematics and its teaching Methods Department
Faculty of Mathematics
Azerbaijan State Pedagogical University
МОДЕЛ ЗА МОТИВАЦИЯ НА АКАДЕМИЧНИЯ СЪСТАВ ЧРЕЗ ЕКВИВАЛЕНТНО СТИМУЛИРАНЕ ЗА ПОСТИГНАТО ВИСОКО КАЧЕСТВО
Христо Христов, Нина Гергова,
Мария Христова, Даниела Тодорова
Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“
Резюме. Липсата на ефективна свързаност между резултатите от работата и възнаграждението е една от причините за ниската мотивация на препода¬вателите да постигат качество. Предлага се идея да се ограничи посочената несправедливост, която има морални и материални измерения и демотивира академичния състав. Нормативно основание за тази идея е Стратегията за раз¬витие на висшето образование, където в критичен план се казва: „Липсата на съществена диференциация в заплащането – в зависимост от приноса на пре¬подавателите и изследователите, спъва кариерното развитие и закрепва урав¬ниловъчните традиции, характерни за българските академични институции“.
В статията е предложен модел за количествено отчитане на качеството и обема на учебната и изследователската дейност на академичния състав при определяне на възнаграждението на преподавателите във висшите училища. Прилагането на такъв модел е в интерес на всички. Създават се предпоставки за по-успешно класиране в националния рейтинг на професионалните направ¬ления с произтичащите за висшето училище бюджетни бонуси.
Keywords: education, quality, motivation model, higher schools
MOTIVATION MODEL OF THE ACADEMIC STAFF THROUGH STIMULATION FOR THE HIGH QUALITY ACHIEVED
Abstract. The lack of effective connectivity between performance and wages of teachers is one of the reasons for their low motivation to achieve high quality in the educational process. The study suggests an idea how this inequality which has moral and material dimensions to be restricted. The legal basis for this idea is the Strategy for the development of the higher education, where it is critically discussed that:
– there is lack of differentiation in wages in accordance with teachers and researchers’ contribution to the science and educational process;
– hinders the career development of teachers at Bulgarian academic institutions.
The paper proposed a model for quantifying the quality and volume of academic and research activity in order the wages of teachers to be properly determined. The implementation of such a model will be in interest of all. In such way preconditions for better ranking of higher schools in the national rating system will be achieved.
Prof. Hristo Hristov, DSc., Nina Gergova, PhD student
Prof. Dr. Mariya Hristova, Prof. Dr. Daniela Todorova
University of Transport “Todor Kableshkov”
ИНОВАТИВЕН ПОТЕНЦИАЛ НА МАЛКИТЕ И СРЕДНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ. БАРИЕРИ ПРИ ПРЕВРЪЩАНЕ НА ЗНАНИЕТО В ИКОНОМИЧЕСКА ДЕЙНОСТ
Владимир Манолов
Институт за изследване на обществата и знанието – БАН
Резюме. Статията анализира малките и средните предприятия (МСП) като основен икономически субект, носител и генератор на иновации в съвремен¬ните социално-икономически условия. Представени са основни аналитични изводи за ключовата роля на МСП в съвременната икономика на знанието и очертаване на техните предимства пред големите предприятия. Обект на ана¬лиз са иновативните способности на МСП в Европа. Направени са изводи относно необходимите мерки за съществуването на особен клас иновативни предприятия, способни да преминават бариерите при трансформирането на знание в пазарноориентирани резултати.
Keywords: research and innovation policies and strategies, commercialization, innovation, scientific knowledge
THE INNOVATION POTENTIAL OF SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES. THE BARRIERS IN TRANSFORMING KNOWLEDGE INTO ECONOMIC ACTIVITY
Abstract. The article analyzes the small and medium sized enterprises (SME), as a central economic subject, carrier and generator of innovations in the modern socio-economic conditions. General analytical conclusions are presented for the key role of SMEs in today’s knowledge economy and outline of their advantages before large enterprises. Object of analysis are the innovative capabilities of SMEs in Europe. Conclusions are made in regards to the necessary measures for the existence of a specific class innovative enterprises, capable of overcoming the barriers in transforming knowledge into market orientated results.
Mr. Vladimir Manolov, PhD student
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences
ЗА ДИАЛОГА МЕЖДУ ПЕДАГОЗИТЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ И СПЕЦИАЛИСТИТЕ, РАБОТЕЩИ В СОЦИАЛНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИ ИНСТИТУЦИИ
Мария Дишкова
Prof. d-r Asen Zlatarov University
8010 Burgas, Bulgaria
Резюме. В статията се разглежда изключително важен и сериозен проблем, който засяга цялостното развитие на съвременните ученици. Проблемът е липсата на диалог и взаимодействие между образователните и социално- педагогическите институции. Не може да се отрече, че днес образователната действителност е много различна и изисква особено внимание от страна на педагогическата наука и практика. В сградата на училището и в класната стая вече почти ежедневно са налице казуси, които определено надхвърлят уме¬нията на началните училищни педагози и изискват сериозна намеса от спе¬циализираните социално-педагогически институции. За да е ефективна, тази намеса трябва да бъде навременна и адекватна. В конкретни ситуации учите¬лят не само е напълно безсилен да реагира, но и може да усложни ситуацията, ако се намеси непрофесионално. В статията са цитирани отделни фрагменти от изследване, реализирано в продължение на няколко години. Целта на про¬учването е да се потвърди или отрече хипотезата, че липсва взаимодействие между образователните и социално-педагогическите институции. Реализира се чрез анкета, предназначена за педагози, работещи в сферата на начално¬то образование. Причините за липсата на подобно взаимодействие могат да се търсят поравно и в двете страни. От една страна, училището рядко търси помощ отвън. От друга страна, социално-педагогическите институции неви¬наги се отзовават навреме или по най-добрия начин. Оказва се, че „студената война“ в образованието на българските деца се води не само между учители и родители, но и на институционално ниво – между капацитетите, които носят професионална отговорност за обучението, образованието, възпитанието и цялостното развитие на младото поколение. Педагогическото взаимодействие е задължително условие за постигане на положителни резултати при реализи¬ране на тези процеси. Липсата на възпитателно коопериране не само ще въз¬препятства напредъка, но може да нанесе и сериозни щети при изграждането на личността.
Keywords: interaction, social, pedagogical, institutions, education
THE DIALOGUE BETWEEN EDUCATORS IN ELEMENTARY SCHOOL AND PROFESSIONALS WORKING IN CHILDCARE INSTITUTIONS
Abstract. This text highlights an extremely important and serious problem, which concerns the whole development of contemporary students. The name of the problem is lack of dialogue and interaction between the educational and social-pedagogical institutions. It is a fact that today’s educational reality is very differentand definitely needs special attention from the pedagogical theory and practice. In school and in the classrooms almost every day we have cases that require serious intervention from specialized social-pedagogical institutions. To be effective, this intervention must be adequate and in time. In specific situations, the teacher is not only completely powerless to respond, but could complicate the situation if acting unprofessional.
The article cites a research, conducted for several years. The aim of the study was to confirm or deny the hypothesis that there is no interaction between the educational and social-pedagogical institutions. The research is made through a questionnaire designed for educators working in the field of primary education. The reasons for absence of such interaction could be found equally in both sides. On one hand, the school rarely asks for outside help. On the other hand, the social-pedagogical institutions do not always respond in time, or in the best way. It turns out that the “cold war” in the education of Bulgarian children exists not only between teachers and parents, but also at institutional level – between the capacities that carry professional responsibility for training, education and overall development of the younger generation. Educational interaction is an indispensable condition for achieving positive results in the implementation of these processes. The lack of educational cooperation will not only stop progress, but can cause serious damage in shaping the character.
Dr. Maria Dishkova, Assist. Prof.
University „Prof. Dr. Assen Zlatarov“
Нели Кънева, Кристиана Булдеева
Plovdiv University “Paisii Hilendarski'”
Резюме. Емпатията и рефлексията са актуални тематични области в теоре¬тичната психология и в психологическата практика. В доклада се анализират спецификата на всеки един от тези феномени и техните сходства и различия.
Keywords: empathy, reflection, psychological practice
EMPATHY AND REFLECTION
Abstract. Empathy and reflection are important thematical fields in today’s theoretical psychology and psychological practice. The current report outlines the essence of each one of these phenomena, their similarities and dissimilarities.
Ms. Neli Kaneva, Ms. Kristiana Buldeeva
University of Plovdiv „Paisii Hilendarski“
ОЦЕНКА НА ЕФЕКТИВНОСТТА НА РЕАЛИЗИРАНИ ПРОЕКТИ ЗА ПОСТИГАНЕ НА СТРАТЕГИЧЕСКИТЕ ЦЕЛИ НА ЦЕНТЪРА ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНА ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ ОТ ЕТНИЧЕСКИТЕ МАЛЦИНСТВА
София Захова
Институт по етнология и фолклористика с Етнографски музей – БАН
Резюме. Статията представя основните резултати от мониторинг на ефек¬тивността и ефикасността на реализираните проекти по конкурсна процедура на тема „Обучение в дух на толерантност и недискриминация в детските гра¬дини и в училищата чрез съхраняване и развиване на културната идентичност на деца и ученици от етническите малцинства“. Целта е да се оцени степента, в която реализираните проекти са съдействали за постигане стратегическите цели на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етни¬ческите малцинства.
Keywords: monitoring, tolerance, educational integration, ethnic minorities
ASSESSING THE EFFECTIVENESS OF REALIZED PROJECTS FOR ACHIEVING THE STRATEGIC OBJECTIVES OF THE CENTRE FOR EDUCATIONAL INTEGRATION OF CHILDREN AND STUDENTS FROM ETHNIC MINORITIES
Abstract. The article presents the main results of a monitoring of the effectiveness and efficiency of projects, implemented by a selection procedure “Education in a spirit of tolerance and non-discrimination in kindergartens and schools by preserving and developing the cultural identity of children and students from ethnic minorities”. The aim is to be assessed to what extent the implemented projects contributed to achieving the strategic goals of the Centre for Educational Integration of Children and Students from Ethnic Minorities.
Dr. Sofia Zahova
Institute of Ethnology and Folklore Studies with Ethnographic Museum
Bulgarian Academy of Sciences