REFLECTION AND EDUCATION /РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ
Емпирико-теоретична парадигма за формиране на социокултурна компетентност у учителя, основаваща се на рефлексивния подход
[Empirical and Theoretical Paradigm for the Formation of Sociocultural Competence of the Teacher Based on the Reflective Approach]
/ Петър Зарев / Peter Zarev – 445 стр.
Log in to read the full text
Етнопсихологически емпирико-теоретичен модел на рефлексивна картина за квалификация на учителя
[Еtnopsychological Empirical and Theoretical Model of Reflexive Image for Teacher Qualification]
/ Анелия Андреева / Aneliya Andreeva – 474 стр.
Log in to read the full text
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Организационна култура в училище
[Organizational Culture at School]
/ Ивайло Старибратов, Лилия Бабакова / Ivaylo Staribratov, Lilia Babakova – 492 стр.
Log in to read the full text
Здраве, здравно образование на детето от предучилищна възраст
[Health, Health Education of the Child at Pre-School Age]
/ София Каракехайова / Sofia Karakehayova – 506 стр.
Log in to read the full text
Подготовката за реакция при бедствия като елемент на държавните образователни стратегии
[Disaster Preparedness as an Element of the State Education Strategies]
/ Ясен Цветков / Yasen Tsvetkov – 519 стр.
Log in to read the full text
UNITING EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Компетентност на бъдещите учители за развитие вниманието на малките учениците със специални образователни потребности
[Competence of the Future Teachers for Development the Attention of Small Students with Special Educational Needs]
/ Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska – 530 стр.
Log in to read the full text
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Key Data on Teaching Languages at School in Europe – 2017 Edition (Main Findings)
/ Wim Vansteenkiste – 539 стр.
Log in to read the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ЕМПИРИКО-ТЕОРЕТИЧНА ПАРАДИГМА ЗА ФОРМИРАНЕ НА СОЦИОКУЛТУРНА КОМПЕТЕНТНОСТ У УЧИТЕЛЯ, ОСНОВАВАЩА СЕ НА РЕФЛЕКСИВНИЯ ПОДХОД
Петър Зарев
Национален център за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти – МОН
Absract. Статията се фокусира върху етнопсихопедагогическо изследване, което осветлява някои психолого-антропологични и социално-рефлексивни предпоставки за етнопсихологическо взаимодействие в интеркултурна образователна среда. При подготовка на ново поколение специалисти в областта на образованието следва да поставяме наравно с предметната социокултурната компетентност на учителя, желанието му да общува с учениците, които се проявяват в способността и уменията на психолого-педагогическата диагностика на отделния ученик, неговите характеристики и потребности, самооценка, мониторинг на образователната среда, познавателна мотивация, емоционална интелигентност, да развиват ценностноориентирано поведение и междукултурна рефлексия.
Keywords: ethno-psychology; sociocultural competence; intercultural refiection
EMPIRICA L AND THEORETICAL PARADIGM FOR THE FORMATION OF SOCIOCULTURAL COMPETENCE OF THE TEACHER BASED ON THE REF LECTIVE APPROACH
Abstract. The article focuses on ethnopsychopedagogical research that shed light on some psychological-anthropological and socio-reflexive prerequisites for ethnopsychological interaction in intercultural educational environment. In preparing a new generation of educational specialists, we should emphasize the sociocultural competence of the teacher, his willingness to communicate with the pupils which is manifested through the ability and skills of the psychological-pedagogical diagnosis of the individual pupil, his characteristics and needs, self-assessment, monitoring of the educational environment; cognitive motivation, emotional intelligence, develop value-oriented behavior and intercultural reflection.
Dr. Petar Zarev
National Center for Training
of Pedagogical Specialists
ЕТНОПСИХОЛОГИЧЕСКИ ЕМПИРИКО-ТЕОРЕТИЧЕН МОДЕЛ НА РЕФЛЕКСИВНА КАРТИНА ЗА КВАЛИФИКАЦИЯ НА УЧИТЕЛЯ
Анелия Андреева
20. ОУ „Тодор Минков“ – София
Absract. Темата за етническата и националната идентичност, етническото самосъзнание, интеркултурния диалог, мултикултурализма за съвременното общество придоби особено остър характер през последните години, най-вече със засилването на процесите на имиграция на големи групи хора. Проблемът, на който търсим решение, е невъзможността на системата за продължаваща квалификация да подготви адекватно педагогическите кадри за изпълнение на тяхната основна функция поради несъответствието на елементите и процесите в системата за квалификация на учителя с културологичните и етнопсихолого-педагогическите аспекти на образователните взаимодействия, ориентирани към етапа на постмодернистичното общество. В този контекст настоящото изследване предлага концептуална рамка и експериментален етнопсихологически емпирико-теоретичен модел за квалификация на учителя в интеркултурна образователна среда.
Keywords: continuing qualification system; intercultural education environment; complimentary research data; reflection and educational integration
ЕTNOPSYCHOLOGICAL EMPIRICAL AND THEORETICAL MODEL OF REFLEXIVE IMAGE FOR TEACHER QUALIFICATION
Abstract. The topic of ethnic and national identity, ethnic consciousness, intercultural dialogue, multiculturalism, and contemporary society have become particularly acute in recent years, especially with the intensification of the immigration processes of large groups of people. The problem we are looking for is the inability of the continuing qualification system to prepare adequately the pedagogical staff for the fulfillment of their main function due to the inadequacy of the elements and processes in the teacher‘s qualification system with the cultural and ethno-psycho-pedagogical aspects of educational interactions oriented towards the stage of Postmodernist society. In this context, the present study offers a conceptual framework and an experimental ethno-psychological empirical-theoretical model for teacher qualification in intercultural education environments.
Ms. Aneliya Andreeva
20. School, Todor Minkov
ОРГАНИЗАЦИОННА КУЛТУРА В УЧИЛИЩЕ
Ивайло Старибратов, Лилия Бабакова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство – Пловдив
Absract. Въпросите, свързани с диагностиката и формирането на организационната култура, се обсъждат и дискутират в теорията и практиката на мениджмънта, тъй като организационната култура се разглежда като едно от определящите конкурентни предимства на организацията. Ръководството на образователните учреждания обръща все по-голямо внимание на необходимостта от промяна на действащата култура, което се отразява положително на персонала и съдейства за повишаване качеството на образователния процес и популярността на учебното заведение. За измерването и установяването на типа организационна култура в училище са необходими стандартизирани методики, а за наличието на такива няма данни понастоящем в България. Същността на организационната култура в училищата е много специфична в сравнение с тази в частния сектор, а това се явява препятствие при използването на готови и стандартизирани методики, предназначени за фирми, предприятия или други организационни структури. Ето защо целта на настоящото изследване е да представи първите стъпки при създаването на тест, който да осигури обективното измерване и диагностициране на типа организационна училищна култура.
Keywords: organizational culture; diagnostic; staff
ORGANIZATIONAL CULTURE IN SCHOOL
Abstract. Issues related to the diagnosis and the formation of organizational culture are discussed in the management theory and practice, as organizational culture is seen as one of the determining competitive advantages of the organization. The management of educational institutions increasingly pays attention to the need to change the present culture, which has a positive effect on the staff and helps to improve the quality of the educational process and the popularity of the educational institution. In order to measure and establish the type of organizational culture in the school, standardized methodologies are needed and there are currently no data for their existence in Bulgaria. The essence of organizational culture in schools is very specific in comparison to the private sector, and this is an obstacle to the use of ready-made and standardized methodologies for companies, enterprises or other organizational structures. Therefore, the aim of the present study is to present the first steps in setting up a test to ensure the objective measurement and diagnosis of the type of organizational school culture.
Dr. Ivaylo Staribratov, Assoc. Prof.
University of Plovdiv
Ms. Lilia Babakova
Academy of Music, Dance and Fine Arts
ЗДРАВЕ, ЗДРАВНО ОБРАЗОВАНИЕ НА ДЕТЕТО ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
София Р. Каракехайова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. Благополучието на детето от предучилищна възраст се свързва с физическото, психическото, социалното и емоционалното здраве. Международни и национални документи задават стратегическата рамка за разработване на здравната проблематика. Кратка ретроспекция до 2005 г. илюстрира постиженията в България, свързани със здравното образование на детето. Целевата и съдържателната част на разработки от страни от Европейския съюз по проблемите на здравното образование позволяват да се разкрият аналози в България, подчинени на директивата „Учене през целият живот“.
Keywords: health; documents for health education; programs for health Education
HEALTH, HEALTH EDUCATION OF THE CHILD AT PRE-SCHOOL AGE
Abstract. The well-being of the child at pre-school age is associated with physical, psychological, social and emotional health. International and national documents set the strategic framework for the development of health problems. A brief retrospective until 2005 illustrates the achievements in Bulgaria related to the child‘s health education. The intention and the content of studies in some EU countries about health education problems allow to be revealed analogues in Bulgaria in compliance with the “lifelong learning” directive.
Dr. Sofia Karakehayova, Assoc. Prof.
University of Plovdiv
ПОДГОТОВКАТА ЗА РЕАКЦИЯ ПРИ БЕДСТВИЯ КАТО ЕЛЕМЕНТ НА ДЪРЖАВНИТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНИ СТРАТЕГИИ
Ясен Цветков
University of National and World Economy
Abstract.. Настоящата разработка разглежда подготовката за реакция при бедствия в контекста на държавните образователни стратегии. Направен е функционален анализ на административните единици, които са пряко ангажирани с овладяването на извънредни ситуации, и са разгледани структурите, които трябва да осигурят за тях качествено образование и подготовкаНа следващо място са разгледани отговорните институции, учебни центрове и заведения, които осигуряват теоретичната и практическата подготовка на различните обществени категории. Представени са резултати от емпирично изследване на Българския Червен кръст, чрез които се прави оценка на качеството на подготовка на служители в местната власт и гражданите. Изведено е предложение за създаване на нов организационно-методически модел за разпределяне на отговорностите и задълженията по осигуряване на подготовката на населението.
Keywords: preparedness; disaster responding; disaster risk management; disaster Education
DISASTER PREPAREDNESS AS AN ELEMENT OF THE STATE EDUCATION STRATEGIES
Abstract. This paper discusses preparation for disaster response in the context of state education strategies. A functional analysis has been made of the administrative units that are directly involved in the handling of emergencies, the structures that have to provide quality education and training have been shown. Described are the responsible institutions and training centers that provide the theoretical and practical training of the different social categories. Presented are the results of an empirical study of the Bulgarian Red Cross, which assesses the quality of training of employees in local authorities and citizens. Proposal for creating a new organizational and methodological model for allocation of responsibilities and obligations in ensuring the training of the population is made.
Mr. Yasen Tsvetkov
University of National and World Economy
КОМПЕТЕНТНОСТ НА БЪДЕЩИТЕ УЧИТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ ВНИМАНИЕТО НА МАЛКИТЕ УЧЕНИЦИТЕ СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ
Prof. Dr. Pelagia Terziyska
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria
Absract. Изключително значимо място при формиране на познавателната и емоционално-волевата сфера на децата със специални образователни потребности (СОП) има състоянието на тяхното внимание. То влияе върху цялата им дейност и ефективността на обучението. В този контекст статията насочва към необходимостта от подобряване както на теоретичното, така и на практикоориентираното обучение на студентите. Те трябва да са достатъчно компетентни, за да могат да създават адекватна организация на учебния процес, която да подпомага развитието на вниманието и на различните му свойства. Важно е бъдещият учител не само да познава особеностите на вниманието на малките ученици със СОП, но и да използва ефективни методи за неговата диагностика, за повишаване на степента и подобряване на свойствата му, както и техники за неговото активизиране, поддържане, управление и развитие.
Keywords: pupils with special educational needs; attention; properties of attention; teachers; competence
COMPETENCE OF THE FUTURE TEACHERS FOR DEVELOPMENT THE ATTENTION OF SMALL STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Abstract. The condition of the attention of children with special educational needs (SEN) has an extremely significant place in the formation of their cognitive and emotional-volitional sphere. The attention influences all their activity and the efficiency of the teaching process. In this context, the article directs to the necessity of the improvement of both theoretical and practically-oriented education of the students. They must be competent enough to be able to create an adequate organization of the learning process that could support the development of the attention and its different features. It is important for the future teacher not only to know the peculiarities of the attention of small students with SEN but also to use effective methods for attention’s diagnostics, for increasing the degree and improvement of its features as well as techniques for its activation, support, management and development.
Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski
KEY DATA ON TEACHING LANGUAGES AT SCHOOL IN EUROPE – 2017 EDITION (MAIN FINDINGS)
Wim Vansteenkiste
Abstract. What languages are students learning in schools across Europe and at what age do they begin to study their first and second foreign languages? What level of language proficiency are students expected to reach by the end of compulsory education? How are the language skills of newly arrived migrants assessed and what types of language support are available to them? These are just some of the areas covered in Eurydice‘s new publication Key Data on Teaching Languages at School in Europe.
Keywords: foreign languages; language teaching; compulsory education