CONTENTS of issue 1/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 1/2019
EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
От главния редактор
[From the Editor-in-Chief] /
Ирина Колева / Irina Koleva – 7 стр.
Open the full text
Престижни отличия за членове на редакционната колегия на сп. „Стратегии на образователната и научната политика“
[Prestigious Awards for Members of the Editorial Board of Strategies for Policy in Science and Education Journal] /
Албена Симова / Albena Simova – 9 стр.
Open the full text
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Държавните висши училища в България и тенденциите за развитие – година по-късно
[The State High Schools in Bulgaria and the Development Trends – a Year Later] /
Лиляна Вълчева, Стефан Аспарухов / Lilyana Valcheva, Stefan Asparuhov – 11 стр.
Open the full text
INTERCULTURAL EDUCATION/ ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
Post-Graduate Qualification of Teachers in Intercultural Educational Environment /
Irina Koleva, Veselin Tepavicharov, Violeta Kotseva, Kremena Yordanova – 26 стр.
Open the full text
INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Special Education Teachers’ Practices and Perceptions Regarding the Creation of a Developmental Environment that Supports the Correction of the Cognitive Activity of Children with Intellectual Disability /
Athanasios Kateris – 36 стр.
Open the full text
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Инспектирането като реализация на политиката за поддържане качеството на училищата
[Inspection as a Realization of School Quality Policy] /
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – 51 стр.
Open the full text
Педагогика на физическата култура – гранична педагогическа наука
[Pedagogy of Physical Culture – a Border Pedagogical Science] /
Чавдар Сотиров / Chavdar Sotirov – p.58
Open the full text
Децата в конституционните норми на България
[Children in the Constitutional Standards in Bulgaria]
Румен Василев, Весела Марева / Rumen Vasilev, Vesela Mareva – 75 стр.
Open the full text
Състояние на българското образование
[The Status of Bulgarian Education] /
Анелия Любенова, Любомир Любенов / Anelia Lyubenova, Lyubomir Lyubenov – 88 стр.
Open the full text
REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Интеркултурният тренинг като част от стратегията за глобализационна интеграция
[Intercultural Training as Part of the Strategy of Globalization Integration] /
Лучиян Милков / Lucian Milkov – 110 стр.
Open the full text
Един нов учебник
[A New Textbook] /
Ирина Колева / Irina Koleva – 112 стр.
Open the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS /
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ДЪРЖАВНИТЕ ВИСШИ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ И ТЕНДЕНЦИИТЕ ЗА РАЗВИТИЕ – ГОДИНА ПО-КЪСНО
Лиляна Вълчева, Стефан Аспарухов
National Trade Union “Higher Education and Science” Confederation of Independent Trade Unions in Bulgaria
Absract. В публикацията са изведени резултати от проведено изследване в началото на 2018 г. върху 33 държавни висши училища (ДВУ) в България по данни на Национания браншов синдикат „Висше образование и наука“ (НБС ВОН) към Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ).
В сравнителния анализ, структуриран в две части: първо – за цялата съвкупност от ДВУ, и второ – за систематизирани от НБС ВОН шест групи ДВУ според спецификата на обучение в тях, е проследен прогресът на развитие на ДВУ от 31.12.2016 г. до 31.12.2017 г. по следните параметри: 1) относителна промяна в натуралните показатели (брой студенти, брой наети, брой преподаватели учени); 2) относителна промяна в основните трудови възнаграждения, вкл. съпоставени към промяната в регионалните средни брутни работни заплати (СБРЗ) по данни от Националния статистически институт (НСИ); 3) промяна в стойностите на допълнителните трудови възнаграждения.
Изследването представлява логическо продължение на публикацията „Систематизация и сравнителен анализ за състоянието на държавните висши училища в България“ (Valcheva, Asparuhov, 2017) и е направено по повод прилаганите и предстоящите реформи в системата на висшето образование и науката в България и в подкрепа на социалните партньори от Министерството на образованието и науката (МОН) и Комисията по образование и наука към Народното събрание (КОН – НС), насочено към Работодателите – за подобряване ефективността на управление на ДВУ в контекста на новите изисквания на Закона за висшето образование (ЗВО), Закона за развитието на академичния състав в Република България (ЗРАСРБ) и други нормативни актове, свързани с начина, условията и реда за финансирането на висшето образование (ВО) и акредитацията на ДВУ.
Keywords: higher education; science; universities; autonomy; quality; financing; management; reform; higher schools; syndicates; social dialogue and partnership
THE STATE HIGH SCHOOLS IN BULGARIA AND THE DEVELOPMENT TRENDS – A YEAR LATER
Abstract. The publication reveals the results of a survey conducted in the beginning of 2018 in 33 State Higher Education Institutions in Bulgaria, according to data from the National Branch Union of Higher Education and Science at the Confederation of Independent Trade Unions in Bulgaria .
In the comparative analysis, structured in two parts – first, for the whole set of state higher schools and secondly – for state higher schools systemized in six units according to the specifics of the training in them, the progress of development of the state higher schools from 31.12.2016 to 31.12. 2017 is traced on the following parameters: 1) relative change in natural indicators (number of students, number of employees, number of teachers-scientists); (2) relative change in basic wages, incl. compared to the change in the regional average gross wages, according to data from the National Statistical Institute (NSI); (3) a change in the value of the additional wages.
The study is a logical extension of the publication „Systematization and Comparative Analysis of the Condition of State Higher Education Institutions in Bulgaria“ (Valcheva, Asparuhov, 2017) and is conducted on the basis of applied and forthcoming reforms in the systemof higher education and science in Bulgaria and in support of the Social Partners of the Ministry of Education and Science and the Education and Science Commission at the National Assembly – aimed at Employers – to improve the efficiency of state higher schools governance in the context of new the requirements of the Higher Education Act, the Law on the Development of the Academic Staff in the Republic of Bulgaria and other normative acts related to the way, the conditions and the order for the financing of higher education and the accreditation of the Higher Education Institutions.
Dr. Lilyana Valcheva, Assoc. Prof
Dr. Stefan Asparuhov, Assist. Prof.
National Trade Union “Higher Education and Science”
Confederation of Independent Trade Unions in Bulgaria
POST-GRADUATE QUALIFICATION OF TEACHERS IN INTERCULTURAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Irina Koleva, Veselin Tepavicharov, Violeta Kotseva, Kremena Yordanova
University of Sofia
Abstract. The article analyses the results of a project, wich was realized with a leading team of lecturers from Sofia University “St. Kliment Ohridsky” and another seven Bulgarian higher schools.
The text contains methodology and technology of professional-pedagogical training of 4500 Bulgarian teachers at national level. Teachers are from the primary education system.
It presents also a developed training package of: a teacher’s handbook/ handbook, a teacher’s manual, basic and additional instructional materials on intercultural education. The training is conducted in two modules: attendance and distance. The results of the 227 trainings conducted in all regions of the Republic of Bulgaria are discussed.
It analyses how these results influence the new law in the Republic of Bulgaria on pre-school and school education and the accompanying state educational standards.
Keywords: anthropology of education; postgraduate qualification; teachers; intercultural education; reflexive approach
Prof. Dr. Irina Koleva
Assoc. Prof. Veselin Tepavicharov, DSc.
Dr. Violeta Kotseva, Assist. Prof.
Dr. Kremena Yordanova, Assist. Prof.
Department of Ethnology
Faculty of History
University of Sofia
SPECIAL EDUCATION TEACHERS’ PRACTICES AND PERCEPTIONS REGARDING THE CREATION OF A DEVELOPMENTAL ENVIRONMENT THAT SUPPORTS THE CORRECTION OF THE COGNITIVE ACTIVITY OF CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITY
Athanasios Kateris
South-West University “Neofit Rilski”
Abstract. Teaching children with intellectual disability is a particularly challenging task because of their limitations in intellectual functioning and adaptive behavior. Their learning characteristics demand specific curriculum content and instructional strategies. Furthermore, although a carefully designed and positive learning environment is beneficial for all students, it is more important for their education. Therefore, their teachers should create the appropriate physical, psychosocial and pedagogical environment which can promote their cognitive activity and the full development of their strengths. In order to investigate how everyday school life teachers, perceive and try to establish the optimal environment for their intellectually disabled students, a survey on special education teachers’ perceptions and practices has been conducted. The results have shown that the participants are well aware of the importance of all aspects of the appropriate learning environment for their students with intellectual disability and that they try to establish this environment in their everyday school life in order to enhance their cognitive activity.
Keywords: students with intellectual disability; special education teachers; environment; cognitive activity
Mr. Athanasios Kateris
Faculty of Pedagogy
South-West University “Neofit Rilski”
ИНСПЕКТИРАНЕТО КАТО РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПОЛИТИКАТА ЗА ПОДДЪРЖАНЕ КАЧЕСТВОТО НА УЧИЛИЩАТА
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян
Absract. Българските училища са национални по характер, но несъмнено са част от Европейската система от училища. Това позициониране повдига въпроса за промяна на стандартите за инспектиране на училищата. Тази статия представя някои изследвания в Германия и Англия, свързани с дефинирането на качеството на образователните институции. Същевременно се правят някои предложения за подобряване на българския стандарт за инспектиране на детските градини и училищата.
Keywords: school inspection; school leaders; school improvement; national standard
INSPECTION AS A REALIZATION OF SCHOOL QUALITY POLICY
Abstract. Bulgarian schools are national in character but nonetheless they are part of European Schools System. This positioning raises the issues of changing the standards for school inspection. This article presents some studies in Germany and England related to the definition of the quality of educational institutions. At the same time, some suggestions for improvement of the Bulgarian standard for inspection of kindergartens and schools are made.
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova, DSc.
University of Plovdiv – Branch Smolyan
ПЕДАГОГИКА НА ФИЗИЧЕСКАТА КУЛТУРА – ГРАНИЧНА ПЕДАГОГИЧЕСКА НАУКА
Чавдар Сотиров
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
Absract. Статията представя кратък исторически анализ на формирането и развитието на педагогиката на физическата култура, представяйки факти и аргументи в нейната защита на фона на философско-педагогическите аспекти на образователното направление „Физическа култура“ в предучилищното образование.
Keywords: pedagogy; culture; sport; pedagogy of physical culture; methodology; educational field
PEDAGOGY OF PHYSICAL CULTURE – A BORDER PEDAGOGICAL SCIENCE
Abstract. The article presents a brief historical analysis of the formation and development of the pedagogy of physical culture, presenting facts and arguments in its defense against the background of the philosophical-pedagogical culture science. The idea of writing this article arises from the tangible penetration of the concept of physical culture in pedagogical literature and rhetoric. The aim of the study is to justify the right of existence and the vitality of the phrase “pedagogy of physical culture” 1), which is apparent from the cohesive blend of the two basic concepts: “pedagogy” and “physical culture”. The introductory remarks logically lead to the methodological need to clarify the subject matter of the research as much as possible. In this respect, taking into account the theoretical base of general pedagogy, the subject of research is assumed to be the overall process of formation and purposeful development of the physical culture of the individual in the conditions of education, training and overall development, theaim of the research being pedagogical functions of the pedagogy of physical culture, which we consider to be within the interdisciplinary scientific fields and border pedagogical sciences.
The narrowing of reflections leads us to a sociological approach to studying culture and considering education as its specific institution at the level of pre-school education. In the course of theoretical assumptions, analyzes and conclusions, it is clear that both concepts of “physical education” and “sport” have their general and specific characteristics, but their content shapes and influences the evolution of pedagogy of physical culture. It is inextricably linked with the other substructures of the social system – education, health care, science, culture, ecology etc.
Dr. Chavdar Sotirov, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
Konstantin Preslavsky University of Shumen
ДЕЦАТА В КОНСТИТУЦИОННИТЕ НОРМИ НА БЪЛГАРИЯ
Румен Василев, Весела Марева
Trakia University Stara Zagora, Bulgaria
Absract. Целта на настоящия анализ е опит да се подпомогне процесът на обучение по правните дисциплини на студентите от специалността „Социални дейности“ при Медицинския факултет в Тракийския университет – Стара Загора.
В разработката се акцентира върху представянето на основните конституционни текстове с влияние върху правата на децата и ангажираните със спазване на техните права институции, както и кратки съждения на текстове от Закона за съдене на хората, свързани с темата. Целта е да се даде възможност студентите да осмислят ролята на конституционните текстове, които са мултиплицирани върху националното ни законодателство и влияят върху поведението на децата.
Кeywords: constitutions; children; basic legislation; children`s rights
CHILDREN IN THE CONSTITUTIONAL STANDARDS IN BULGARIA
Abstract. The purpose of this analysis is to try to support the process of training in the legal disciplines of the students in the Social Sciences department at the Faculty of Medicine in Trakia University – Stara Zagora.
The work focuses on the presentation of the main constitutional texts influencing the rights of children and institutions committed to their rights, as well as short sentences of texts of the law on judging people related to the subject. The aim is to enable students to understand the role of constitutional texts that are multiplied on our national legislation and influence the behavior of children.
Dr. Rumen Vasilev, Assist. Prof.
Ms. Vesela Mareva, PhD student
Faculty of Medicine
Trakia University
СЪСТОЯНИЕ НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Анелия Любенова
Любомир Любенов
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Abstract.. Образованието е една от областите в обществения живот, които се реформират най-трудно, въпреки своята суперактивност и футуристична същност. Основната цел на студията е да се установи статусът на българското образование, като се очертаят насоките за развитие в училищното и висшето образование за достигане на качествено образование, базирано на знанието. Негативните последици от проблемите в българското образование се изразяват главно в незадоволителните резултати от функционирането на сложната и противоречива законодателна база, която не гарантира достатъчно високо качество на образованието на децата и младите хора – от предучилищното до висшето образование. Училищното образование трябва да осигурява обучението и възпитанието на учениците в съответствие с индивидуалните им способности и очаквания за успешна реализация в обществото, а висшето да дава квалификация. Българското образование трябва да бъде дългосрочен национален приоритет при обучението на хора от различни възрасти, като се акцентира върху връзката предучилищно и училищно образование – висше образование – пазар на труда.
Keywords: education; condition; problems
THE STATUS OF BULGARIAN EDUCATION
Abstract. Education is one of the areas in public life that is the most difficult to reform, despite its super-activity and futuristic nature. The main objective of the study is to establish the status of Bulgarian education by outlining the directions for development in school and higher education to achieve quality knowledge based education. The negative consequences of the problems in Bulgarian education are mainly expressed in the unsatisfactory results of the functioning of the complex and contradictory legislative basis which does not guarantee a sufficiently high quality of the education of the children and the young people from the pre-school to the higher education. School education should provide the education and education of the pupils in accordance with their individual abilities and expectations for successful realization in the society, while the higher education should be qualified. Bulgarian education should be a long-term national priority in the training of people of different ages, focusing on the relationship between pre-school and school education – higher education – labor market.
Dr. Anelia Lyubenova
Dr. Lyubomir Lyubenov, Assoc. Prof.
University of Veliko Tarnovo
Veliko Tarnovo, Bulgaria