СТРАТЕГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE EDUCATIONAL POLICY
Концептуализация и/или технологизация на идеята за смесено обучение (класическо и електронно) във висшето училищe
[Conceptualizing and Technologizing of the Idea of Mixed-Classical and E-teaching in Higher Education] /
В. Гювийска / V. Gyuviiska / Н. Цанков / N. Tsankov – стр. 383
Роля на емпиричните педагогически изследвания за реализирането на образователните политики в основното училище (I–VII клас)
[The Role of the Empirical Educational Research for the Implementation of Educational Policies in the Compulsory School] /
Н. Герджикова / N. Gerdzhikova – стр. 397
Научната рецензия като продукт на оценяване и като сродяващ духовен опит
[Scientifi c Presentation as a Subject to Assessment and as an Allying Spiritual Experience] /
Я. Рашева-Мерджанова / Y. Rasheva-Merdzhanova – стр. 413
СТРАТЕГИИ В НАУЧНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE SCIENTIFIC POLICY
Social Work in Kazakhstan: Genesis, Modern Realities and Prospects
[Социални дейности в Казахстан: възникване, настояще и бъдещи перспективи] /
Sh. Mukhtarova / Ш. Мухтарова / G. Chernaya / Г. Черная – стр. 417
ИНТЕГРИРАНО ОБРАЗОВАНИЕ / INTEGRATED EDUCATION
Интегрираното образование – модел „изток-запад”
[Lifelong Integrated Education – the West vs. the East Model] /
М. Цонкова / M. Tzonkova – стр. 432
ЛОДИ-моделът за интеграция на детето със СОП
[The PEOP-model for Integration of the Child with Special Educational Needs] /
Р. Николова / R. Nikolova – стр. 452
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 469
КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЯ И/ИЛИ ТЕХНОЛОГИЗАЦИЯ НА ИДЕЯТА ЗА СМЕСЕНО ОБУЧЕНИЕ (КЛАСИЧЕСКО И ЕЛЕКТРОННО)
ВЪВ ВИСШЕТО УЧИЛИЩЕ
Веска Гювийска
Dr. Nikolay Tsankov, Assoc. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”
Abstract.. Статията предлага двоен прочит на идеята за смесен тип обучение във висшето училище (като единство от класическо и електронно обучение). Нейното предназначение е чрез спекулативно мислене да направи концептуална защита на проблема, от една страна, и от друга – да провери възможността за технологичен прочит чрез анкетно проучване на мнението на студентите. Тези две страни (две изследвания) са доказателство, че „смесеното обучение“ не променя или не би могло да промени по същество значими характеристики на обучението във висшето училище. Това е поредният опит висшето образование да бъде модернизирано чрез технология, която не може да гарантира хуманистичната идея, че всяка промяна винаги първо трябва да бъде ценностна. Но образованието е една от малкото научни и социални сфери, в които връзката между концептуализация и технологизация, независимо от същностните им различия, е необходима.
Keywords: e-education, classical education, mixed education, information society, space of fl ows, ontology, phenomenology
CONCEPTUALIZING AND TECHNOLOGIZING OF THE IDEA OF MIXED-CLASSICAL AND E-TEACHING IN HIGHER EDUCATION
Abstract. The article discusses two different perspectives of analyzing the idea of a mixed type of classical and e-teaching in higher education. The idea behind the article is to build a conceptual defense of the problem through the means of speculative thinking, on one hand, and on the other – to verify the possibility of a technological interpretation through a survey of the opinion of the university students. The research done and the survey conducted show that a mixed type of teaching of this kind does not change and could not change the essential characteristics of higher education. Such mixed education is yet another attempt for modernization of higher education through the means of technology which can not guarantee the humanist idea that every change should be primarily that of value. Despite the essential differences between conceptualizing and technologizing, however, education is one of the few scientifi c and sociological spheres where the relation between them is necessary.
Assoc. Prof. Veska Gyuviiska, PhD
South–West University „Neofi t Rilski“
Department of Pedagogy
Senior Assist. Prof. Nikolay Tsankov, PhD
South–West University „Neofi t Rilski“
Department of Pedagogy
РОЛЯ НА ЕМПИРИЧНИТЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕТО НА ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ПОЛИТИКИ
В ОСНОВНОТО УЧИЛИЩЕ (І–VІІ КЛАС)
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Филиал – Смолян
Absract. Ако българските училища трябва да отговорят на потребностите на съвременното общество, то те трябва да бъдат преосмислени и преструктурирани. След приемането на закона за образованието от 1990 г. въпросът за пазарната ориентация на образованието и автономията на училището доминира в политическите дебати за него. Прилагането на резултатите от изследванията в училищен контекст би ни помогнало да разберем и подкрепим подобряването на качеството на обучението в цялата страна. Това означава, че трябва да разгледаме всички появили се предизвикателства и да се заемем с тяхното решаване.
Keywords: education, reform, curriculum
THE ROLE OF ТHE EMPIRICAL EDUCATIONAL RESEARCH FOR THE IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL POLICIES
IN THE COMPULSORY SCHOOL
Abstract. If Bulgarian’s schools are to meet the needs of the modern society, they must be reinvented and restructured. Since passage of the 1990 Education Act, the issue of adequate market orientation and autonomy of the school has dominated the education policy debate. The application of the research results in the school context should help us understand and support the improvement of the quality of schooling nationally. That means that we need to look at all of the challenges involved and tackle them directly.
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova, PhD
University of Plovdiv – College Smolyan
НАУЧНАТА РЕЦЕНЗИЯ КАТО ПРОДУКТ НА ОЦЕНЯВАНЕ И КАТО СРОДЯВАЩ ДУХОВЕН ОПИТ
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova
Sofia University
Absract. Този кратък материал споделя личния, но професионален възглед на автора за научната рецензия като особен вид текстови жанр. Представени са предназначението на научната рецензия като лично усещане за „духовно родителство“; релативната специфика на жанра рецензия – групи релативни компоненти; анровите характеристики на „формиращата“ консултативна рецензия. На текстово равнище научната рецензия владее най-майсторския език-слово за сродяване и пребъдване на споделените общи идеи. Убедена съм, че формирането на такова отношение към родния език не просто като средство за комуникация или (само)идентификация, а като към изначалното Слово (единство на мисъл-воляизказ-дело), ще научи всеки човек – и малък, и голям, да бъде човек, т.е. да познае силата на материализиращата се мисъл и на смислената материя. Рецензирането като взаимно оценяване в училище, промислено и предложено по този отговорен начин на младите хора, е едно от скритите предизвикателства и изпитания, които ни се дават, за да се провери човешкото ни разумно ниво. Дали да не помислим за въвеждане на жанр и опит в „ученическа рецензия“?
Keywords: genre „scientifi c review“, spiritual parentship, relative components, forming consultative review, mutual assessment at school, student review
SCIENTIFIC PRESENTATION AS A SUBJECT TO ASSESSMENT AND AS AN ALLYING SPIRITUAL EXPERIENCE
Abstract. This concise material shares the author’s personal but professional conception of the scientifi c review as a special type of text genre. The purpose of the scientifi c review is presented as a personal sensation for “spiritual parentship“ – the relative specifics of the review genre – groups of relative components, and the genre characteristics of the “forming“ consultative review are also presented. At a text level, the scientifi c review possesses the most masterly language – a word for becoming allied and for the survival of shared common ideas. I do believe that the formation of such an attitude towards the mother language is not just means of communication or (self-)identifi cation, but that the initial Word (the thought-will-expression-deed unity) will show every person – whether a child or an adult, to be a human – i.e. to recognize the true strength of the materializing thought and of the worth-while matter. Review as a mutual assessment at school being thought over and offered in this responsible way to young people is one of the hidden hallenges and trials given to us to test our human-level intelligence. Shouldn’t we consider the introduction of a genre or experience in a “student review“?
Yana Rasheva-Merdzhanova, DPS
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“
SOCIAL WORK IN KAZAKHSTAN: GENESIS, MODERN REALIAS AND PROSPECTS
Shakira Mukhtarova
Galina Chernaya
Buketov Karaganda State University
Abstract. This article considers the sources and formation of social work in Kazakhstan. Features of social protection of population during the historical periods of Kazakhstan’s development are revealed. A great value is given to the issues of social protection of population, practice of social work organization in modern conditions. The article highlights the stages of formation related to the system of social protection of the population in Kazakhstan, and to the structure of managing the system of social protection of population at the present stage. The authors present the system of social welfare of population in the Republic of Kazakhstan and issues of social workers training. Besides, the article defi nes the prospects of social work development in the Republic of Kazakhstan taking into account integration into the world community.
Keywords: charity, social protection of the population, social work, social welfare, social workers training
СОЦИАЛНИ ДЕЙНОСТИ В КАЗАХСТАН: ВЪЗНИКВАНЕ, НАСТОЯЩЕ И БЪДЕЩИ ПЕРСПЕКТИВИ
Absract. Статията разглежда източниците и формирането на социалните дейности в Казахстан. Разкрити са особеностите на социалната защита на населението през различните исторически периоди на развитие на Казахстан. Особено внимание е обърнато на проблемите на социалната закрила на населението и организацията на социалните дейности в съвременни условия. Статията хвърля светлина върху етапите на формиране на системата за социална защита на населението в Казахстан, както и върху структурата на управление на тази система днес. Авторите представят социалната политика в Република Казахстан и проблемите в обучението на социалните работници. Статията разглежда и перспективите в развитието на социалните дейности в Република Казахстан, като взима предвид интегрирането в световната общност.
Prof. Dr. Shakira Mukhtarova
Buketov Karaganda State University
ИНТЕГРИРАНОТО ОБРАЗОВАНИЕ – МОДЕЛ „ИЗТОК-ЗАПАД“
Мария Цонкова
Гражданско сдружение „Постоянно образование“
Absract. В материала се представя модел на източна образователна философия, която може да послужи с идеите си за стратегическа реформа в съществуващата българска образователна система. Основните философски принципи „Номура“ за интегрирано образованиепрез целия живот са извлечени от източното схващане за природата и човека като интегрална част от нея, заради схващането и убеждението, че основната задача (цел) на образованието е развитието на човешката личност и утвърждаването на общочовешките ценности (възстановяване на човечността). С принципите на интегрираното образование през целия живот всеки индивид може да постигне изграждане на характера си в органична връзка със семейството, училището и да даде възможност за взаимно образование на базата на принципа на самообразованието.
Keywords: educational reform, lifelong education, lifelong integrated education, human being, holistic education
LIFELONG INTEGRATED EDUCATION – THE WEST VS. THE EAST MODEL
Abstract. A model of an eastern educational philosophy is described which can help with its ideas of a strategic reform in the already existing Bulgarian educational system. The “Nomura“ basic philosophical principles of lifelong integrated education are based on the eastern view of nature and that of the human being as an integrated part of nature because of the concept and belief that the essential task of education is the restoration of humanity. With the Principles of Lifelong Integrated Education, any individual can achieve character building in the organic cooperation of family, school and society and promote mutual education based on the principle of self-education.
Maria Tzonkova
President of the Civic Organization „Permanent Education“
ЛОДИ-МОДЕЛЪТ ЗА ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕТЕТО СЪС СОП
Румяна Николова
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. В статията се определят педагогическите възможности и значимост на ЛОДИ-модела (Личност, Околна среда, Дейност, Изпълнение, от първите букви на които се образува и названието му) за процеса на интеграция и социализация на децата със специални образователни потребности в условията на детската градина. Установяват се параметрите на позитивна социална подкрепяща среда, гарантираща свободата, равнопоставеността, равния шанс и достъп до образование на всички. Предлагаме този нетрадиционен, но изключително продуктивен модел от ерготерапията, използвайки потенциала на емоционално-волевата сфера за стимулиране на цялостното психофизическо и когнитивно развитие на децата със специални образователни потребности. Изследвана е ефективността на ЛОДИ-модела за емоционалното благополучие на децата със СОП, като се установява нивото им на самочувствие, активност и настроение чрез разработена за целта педагогическа технология.
Keywords: occupational therapy; PEAP-model; integration; socialization, children with special educational needs, pedagogical technology
THE PEOP-MODEL FOR INTEGRATION OF THE CHILD WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Abstract. The study determines the pedagogical potential and importance of the PEOP-model (Person, Environment, Occupation, Performance, the fi rst letters of which form the name of it) for the process of integration and socialization of children with special educational needs in the kindergarten. The parameters of the positive social, supportive environment are established which guarantees freedom, equality, equal opportunity and access to education for all. We offer this unconventional but highly productive model of occupational therapy using the potential of the emotional-volitional sphere to promote the overall mental, physical and cognitive development of the children with special educational needs (SEN). The effectiveness of the PEOP-model for the emotional wellbeing of children with SEN is examined through especially developed teaching technology for establishing their level of confi dence, activity and mood.
Rumiana Nikolova, PhD
South–West University „Neofi t Rilski“
Department of Pedagogy