RESEARCH AND PARADIGMS /
RESEARCH AND PARADIGMS
Съвременната езикова ситуация и междукултурната комуникация в българските общности в чужбина
[Contemporary Language Situation and Intercultural Communication in the Bulgarian Communities Abroad] /
Росица Пенкова / Rossitsa Penkova – 127 стр.
Проявление на културните зависимости при тестовото оценяване през призмата на международните сравнителни изследвания на постиженията на учениците
[The Impact of Cultural Characteristics in Test Assessment in the Scope of the International Comparative Studies of Students’ Achievements] /
Наталия Василева / Natalia Vassileva – 141 стр.
REFLECTION AND EDUCATION /
РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ
Рефлексивният подход: методология, парадигми и факти
[The Reflexive Approach: Methodology, Paradigms and Facts] /
Ирина Колева / Irina Koleva – 151стр.
„Стратегическо мислене – метапознание – рефлексия“в практическото обучение на студенти педагози
[Strategic Thinking – Metacognition – Reflection in the Professional Training of Education Majors] /
Николай Цанков, Веска Гювийска / Nikolay Tsankov, Veska Gyuviyska – 173 стр.
Учебно-познавателните задачи по химия и опазване на околната среда за формиране на рефлексивни умения
[Educational and Cognitive Tasks in Chemistry and Environmental Protection for Developing Reflexive Skills] /
Магдалена Шекерлийска / Magdalena Shekerliyska – 183 стр.
От базови методически подходи за трансверсални компетентности до индивидуална учебна книга
[From Basic Methodological Approachfor Transversal Competences to Individual Student Paper] /
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdjanova – 191 стр.
Концептуален модел на рефлексивния ресурс на педагогическитефункции на учителя
[Conceptual Model of the Reflective Resourcе of theTeachers Pedagogical Functions] /
Диана Железова-Миндизова / Diana Zhelezova-Mindizova – 208 стр.
Професионална компетентност и рефлексия на учителя по природнинауки. Резултати от анкетно проучване
[Professional Competenceand Reflection of the Teacher of Natural Sciences. Results of a Survey Investigation] /
Нели Димитрова / Neli Dimitrova – 218 стр.
READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ,,АЗ БУКИ“
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
СЪВРЕМЕННАТА ЕЗИКОВА СИТУАЦИЯ И МЕЖДУКУЛТУРНАТА КОМУНИКАЦИЯ В БЪЛГАРСКИТЕ ОБЩНОСТИ В ЧУЖБИНА
(Някои аспекти, свързани с обучението по български език)
Prof. Rositsa Penkova, DSc.
СУ „Климент Охридски“ – Департамент
за информация и усъвършенстване на учители
Резюме. Културно-историческата и езиковата ситуация на българските
общности извън грани ците на България се променя в съответствие с проме-
ните в съвре менната действителност у нас и в страните, където има българ-
ски общности. Статията се фокусира върху промяната на езиковата ситуация
и междукултурната комуникация, осъществявана в българските общности в
чужбина след 1989 г. Вниманието е насочено към създаването на граждански
и държавни структури: асоциации, местни самоуправляващи се структури,
неделни училища; музикални, танцови и театрални клубове; вестници и спи-
сания, телевизионни и радиопредавания и др. Въз основа на теоретичен ана-
лиз на характеристиките на междукултурното общуване статията подчертава
спецификата на процеса на развитие на междукултурната комуникативна ком-
петентност на младите българи, живеещи в чужбина. Направени са изводи за
съвременното образование на български език в чуждестранна езикова среда.
Keywords: language situation, Bulgarian communities abroad, interculturalcommunication, language teaching
CONTEMPORARY LANGUAGE SITUATION AND INTERCULTURAL COMMUNICATION IN THE BULGARIAN COMMUNITIES ABROAD
(Some aspects concerning Bulgarian language education)
Abstract. The cultural-historical and language situation of the Bulgarian
communities abroad is changing in accordance with the changes in contemporary
world, both here in Bulgaria and in the countries with Bulgarian communities.
The paper focuses on the changes in the language situation in the Bulgarian
communities abroad after 1989. Specific data is presented about the creation
of civil and state structures: associations, local self-governing structures,
Sunday schools; music, dance and theatre clubs; newspapers and magazines,
television and radio broadcasts, etc. On the basis of a theoretical analysis
of the characteristics of intercultural communication the article highlights
the specifics of the process of development of intercultural communicative
competence of the young Bulgarians living abroad. Conclusions about
the contemporary education in Bulgarian language in foreign language
environment are made.
Prof. Rossitsa Penkova, DSc.
Department of Information and In-service Teacher Training
ПРОЯВЛЕНИЕ НА КУЛТУРНИТЕ ЗАВИСИМОСТИ ПРИ ТЕСТОВОТО ОЦЕНЯВАНЕ ПРЕЗ ПРИЗМАТА НА МЕЖДУНАРОДНИТЕ СРАВНИТЕЛНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ НА ПОСТИЖЕНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ
Наталия Василева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Целта на настоящата статия е да се очертаят основните аспекти
на културния контекст при тестовото оценяване на постиженията на учени-
ците и в частност – при международните програми, свързани с оценяването.
Описани са няколко типични отклонения в процеса на създаването на тестови
инструменти, които биха довели до ненадеждни резултати за постиженията на
учениците, ако не бъде отчетено влиянието на различни културни характерис-
тики. Споменати са някои от процедурите, които се използват в работата по
тези програми с цел отчитането и минимизирането на влиянието на културния
контекст върху постиженията на учениците.
Keywords: cultural context, assessment, international student assessment, bias,tests, achievements, student performance
THE IMPACT OF CULTURAL CHARACTERISTICS IN TEST ASSESSMENT IN THE SCOPE OF THE INTERNATIONAL COMPARATIVE STUDIES OF STUDENTS’ ACHIEVEMENTS
Abstract. This article aims to outline the main aspects of the cultural context
in the test evaluation of students’ achievement and particularly in the international
assessment studies. A few typical deviations in the process of creating test instruments
are described, which could lead to unreliable results of students’ performance if the
influence of different cultural characteristics is not recognized. The article focuses
on some of the procedures used in the development and in the work on international
studies such as PISA, TIMSS, PIRLS and ICCS to report on and minimize the
impact of cultural influence on students’ achievements.
Mrs. Natalia Vassileva, PhD Student
Faculty of Education
University of Sofia
РЕФЛЕКСИВНИЯТ ПОДХОД: МЕТОДОЛОГИЯ, ПАРАДИГМИ И ФАКТИ
(В системата на образователното взаимодействие)
Prof. Irina Koleva
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се анализират историко-философските и историко-
психологическите аспекти на рефлексията. Извеждат се научни факти за въз-
никването и приложението на рефлексивния подход в българското образова-
телно пространство. Маркираните направления и концепции не претендират
за изчерпателност на проблема за осъзнаването, и по-точно за отношението
„осъзнаване – рефлексия“.
Keywords: reflexive approach, reflexivity, awareness, schools and trends in
reflective pedagogy and psychology
THE REFLEXIVE APPROACH: METHODOLOGY, PARADIGMS AND FACTS
(In the system of academic cooperation)
Abstract. The article analyzes the historical-philosophical and historical psychological
aspects of the reflexivity. Scientific evidences for the emergence
and application of the reflexive approach in the Bulgarian educational space are
displayed. The marked fields and conceptions do not exhaust the problem of
„awareness“ and more precisely the relationship „awareness – reflection“.
Prof. Dr. Irina Koleva
University of Sofia
„СТРАТЕГИЧЕСКО МИСЛЕНЕ – МЕТАПОЗНАНИЕ –РЕФЛЕКСИЯ“ В ПРАКТИЧЕСКО ОБУЧЕНИЕНА СТУДЕНТИ ПЕДАГОЗИ
Николай Цанков, Веска Гювийска
ЮЗУ „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Статията разглежда релацията „стратегическо мислене – метапозна-
ние – рефлексия“ в контекста на практическото обучение на студентите педагози.
Тя прави ретроспекция на идеята за стратегическо мислене при Им. Кант, Джон
Дюи до Мартин Ковингтън, който го проблематизира от гледна точка на образова-
нието и успеваемостта на студентите. Последната е възможна само при наличие
на ясни критерии от студента за собствените възможности, сложността на задача-
та и ресурсите за нейното решаване. По принцип това е и процес на метапознание,
доколкото студентът оценява собственото си мислене и тип професионална ре-
флексия, която изработва като самонаблюдение и самопознание. Ние допускаме,
че най-важното условие за реализирането на тази релация е езиковото поведение
на студента, където съвпадат език и идея, мислене и въпрос, съмнение и проверка
на аргументите. Основа на идеята е концепцията на Доналд Дейвидсън, който
осмисля връзката между език и действие, както и връзката на езика с психичната
дейност на личността, като мрежа от убеждения, нагласи и очаквания.
Keywords: strategic thinking, metacognition, reflection, professional training, resoning ability, inquiry and validation, philosophy of language, expanding knowledge
STRATEGIC THINKING – METACOGNITION– REFLECTION IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF EDUCATION MAJORS
Abstract. The paper explores the relation strategic thinking – metacognition –
reflection in the context of the professional training programs of education majors.
It revisits the idea of strategic thinking championed by an array of philosophers
from Immanuel Kant through John Dewy to Martin Covington, who foregrounds
the issue from the point of view of education and student success. The latter is
feasible only if clear criteria are available to the student as regards his/her
capabilities, the complexity of the task and the resources employed in its resolution.
In principle, this is a process of metacognition inasmuch as the student evaluates
his/her own reasoning and professional reflection developed in the shape of selfobservation
and self-cognition. Our assumption is that the most important condition
for the utilization and realization of this relation is the language behavior of the
student wherein language and idea, reasoning and questioning, doubt and argument
validation coincide. The analysis is developed within the framework of Donald
Davidson’s conception of reiterating the relation between language and act and that
between language and mental processes as a network of convictions, attitudes and
expectations.
Dr. Nikolay Tsankov, Assoc. Prof.
Dr. Veska Gyuviyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University
УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛНИТЕ ЗАДАЧИ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА ФОРМИРАНЕ НА РЕФЛЕКСИВНИ УМЕНИЯ
Магдалена Шекерлийска
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Рефлексивните умения са част от природонаучната грамотност и
компетентност на учениците. Учебно-познавателните задачи са основно сред-
ство в процеса на обучение по химия и опазване на околната среда, като част
от технологията за формиране и развиване на различни умения. Чрез задачата
в учебно-познавателната дейност се инициира активно участие от страна на
ученика в процеса на обучение и се формират неговите рефлексивни умения.
Статията предлага вариант за приложение на учебно-познавателни задачи за
моделиране, мисловен експеримент и рефлексия.
Keywords: educational and cognitive tasks, reflection in education Chemistry,
active learning
EDUCATIONAL AND COGNITIVE TASKS IN CHEMISTRY AND ENVIRONMENTAL PROTECTION FOR DEVELOPING REFLEXIVE SKILLS
Abstract. Reflexive skills are part of students’ scientific literacy and competence.
Educational and cognitive skills are an essential means of the teaching process in
Chemistry and Environmental Protection and are part of the processing method that
models and develops different skills. Using these tasks in educational and cognitive
activities students are initiated to actively participate in the teaching process and
their reflexive skills are formed. The article offers several options of applying
educational and cognitive tasks in modeling, mental experiment and reflection.
Magdalena Shekerliyska, PhD Student
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
University of Blagoevgrad
ОТ БАЗОВИ МЕТОДИЧЕСКИ ПОДХОДИ ЗА ТРАНСВЕРСАЛНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ ДО ИНДИВИДУАЛНА УЧЕБНА КНИГА
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova
СУ „Св. Климент Охридски“
Резюме. Изследването е опит да се разкрие тенденцията на интегриране
между частните методики на обучение в съвременната разнообразна образо-
вателна среда, в която личността сама комбинира видове и равнища образо-
вателни услуги, а учителите все по-често разработват и реализират екипно
учебни занятия. Обосновават се и се представят базови методически подходи
като ядро на една „метаметодика“ на обучение. Те са организирани около кри-
терия за формиране на трансверсални личностни компетентности на активния
рефлексивен човек като цел на съвременното образование.
Keywords: transversal and key competencies – basic methodical approaches:
genealogical, interdisciplinary, axiological, multi-sensory, hologram-dynamic, regional,
expert – personal school book
FROM BASIC METHODOLOGICAL APPROACH FOR TRANSVERSAL COMPETENCES TO INDIVIDUAL STUDENT PAPER
Abstract. The research aims to explore the tendencies of integration between
specifi c methods of education in the contemporary educational environment,
in which each person combines types and levels of educational services on their
own, and the teachers more and more frequently develop and realize lessons as a
group. Basic methodical approaches are examined and presented as the core of a
‘meta-method’ for education. They are organized around the condition of forming
transversal personal competencies as a goal of contemporary education.
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova, DSc.
University of Sofia
КОНЦЕПТУАЛЕН МОДЕЛ НА РЕФЛЕКСИВНИЯ РЕСУРС НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ ФУНКЦИИ НА УЧИТЕЛЯ
Диана Железова-Миндизова
Русенски университет „Ангел Кънчев“ – Филиал Силистра
Резюме. Направеният анализ на традиционните педагогически качества
разкрива широкоспектърния профил на учителя и потвърждава тезата,
че рефлексивните умения са неразривна част от педагогическия труд.
Характеризираните четири основни професионални функции (комуникативна,
конструктивна, организаторска и гностична) на учителя са тясно свързани,
с взаимно влияние и въздействие. Всяка от тях се структурира и реализира
на базата на елементи или страни от останалите, а самата тя предпоставя
и осигурява другите функции. Умението за педагогическа рефлексия се
съдържа във всяка педагогическа функция. Тази рефлексивна компетентност
на учителя води както до качествено остойностяване на неговия труд, така
и неизменно до неговото професионално надграждане, а структурираната
педагогическа рефлексия се извежда като важен компонент на традиционните
професионални педагогически роли, функции и характеристики.
Keywords: pedagogical reflection, sustainable reflective competence, pedagogical functions
CONCEPTUAL MODEL OF THE REFLECTIVE RESOURCE OF THE TEACHERS PEDAGOGICAL FUNCTIONS
Abstract. The analysis of the traditional pedagogical qualities reveals the
multifaceted profile of the teacher and confirms the thesis that reflective skills
are an integral part of the pedagogical work. The outlined four main professional
functions (communicative, constructive, organiza tional and gnostic) of the teacher
are closely related, with mutual influence and impact. Each one is structured and
implemented on the basis of the components of the others, while representing and
providing other functions. The skill of pedagogical reflection is contained in every
pedagogical function. This competence of the reflective teacher contributes to
qualitative evaluation of his labor, and invariably to his professional upgrading,
while the structured pedagogical reflection is displayed as an important component
of the traditional professional pedagogical roles, functions and features.
Dr. Diana Zhelezova-Mindizova, Assoc. Prof.
University of Ruse „Angel Kanchev“ – Silistra Branch
ПРОФЕСИОНАЛНА КОМПЕТЕНТНОСТ И РЕФЛЕКСИЯ НА УЧИТЕЛЯ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ. РЕЗУЛТАТИ ОТ АНКЕТНО ПРОУЧВАНЕ
Neli Dimitrova, Assoc. Prof.
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В доклада се представя теоретично и емпирично проучване на про-
фесионалните компетентности на учителя по природни науки. Проведено е анке-
тиране на 40 учители по природни науки, които са носители на високи професио-
налноквалификационни степени и работят в различни типове училища. Целта да
се изберат учители, които са провеждали свои изследвания, е да се анализират и
оценят техните рефлексивни умения по отношение на значимите за тях функции и
професионални компетентности в условията, в които работят.
Keywords: professional competence of the teacher, functions of the teacher, reflection
of the teacher
PROFESSIONAL COMPETENCE AND REFLECTION OF THE TEACHER OF NATURAL SCIENCES.RESULTS OF A SURVEY
Abstract. The report presents a theoretical and empirical study of the professional
competence of the teacher of natural sciences. A survey is conducted among 40 teachers
who work in different types of schools. The aim is to choose the teachers who have
conducted their own research, to analyze and evaluate their reflexive skills in relation to
spearhead functions and professional competencies in the conditions in which they work.
Dr. Neli Dimitrova
Department of Information and In-service Training of Teachers