EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT /
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Качество на висшето образование в България в контекста на Европейското пространство за висше образование – проблеми и възможни решения
[Quality of Higher Education in Bulgaria in the Context of the European Higher Education Area – Problems and Possible Solutions] /
Албена Вуцова, Мартина Арабаджиева / Albena Vutsova, Martina Arabadzhieva – 351 стр.
Модерната политика на управление на човешките ресурси и компетентностният подход при обучението в администрацията
[Modern Policy of Human Resources Management in Administration and Competency Approach in Training] /
Поля Кацамунска / Polya Katsamunska – 362 стр.
RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Рефлексивната социална антропология: национални образователни приоритети
[Reflexive Social Anthropology: National Educational Priorities] /
Ирина Колева, Цветелин Симов / Irina Koleva, Tzvetelin Simov – 378 стр.
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Дейност и време. Свободното време на личността
[Activity and Time. Free Time of Personality] /
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov – 393 стр.
UNITING EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Системата „дете – семейство – училище“ в условията на включващото образование
[The System “Child – Family – School” in the Conditions of Inclusive Education] /
Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska – 411 стр.
EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY / ОБРАЗОВАНИЕТО В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО
Проблемът за усвояването на педагогически компетенции чрез учене в електронна среда
[The Problem with Absorption of Pedagogical Competences through Learning in Digital Environment] /
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – 421 стр.
REFLECTION AND EDUCATION / РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ
Рефлексивни проекции в доказателството като логически способ (на примера на обучението по биология)
[Reflective Implication in Logical Demonstration (In Case of Biology Education)] /
Надежда Райчева, Наташа Цанова, Иса Хаджиали / Nadezhda Raycheva, Natasha Tzanova, Isa Hadjiali – 430 стр.
Рефлексивната самооценка като механизъм на личностното самоутвърждаване
[Reflexive Self Assessment as a Mechanism of Personal Self-Affirmation] /
Боян Василев / Boyan Vasilev – 441 стр.
IN MEMORIAM
Живот, изживян на един дъх (в памет на доц. Зорница Ганева)
[Life in One Breath (In memory of Assoc. Prof. Zornitca Ganeva)] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – 448 стр.
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
КАЧЕСТВО НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ В КОНТЕКСТА
НА ЕВРОПЕЙСКОТО ПРОСТРАНСТВО ЗА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ – ПРОБЛЕМИ И ВЪЗМОЖНИ РЕШЕНИЯ
Албена Вуцова, Мартина Арабаджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията е посветена на проблемите, свързани с контрола на качеството на висшето образование в България. Анализирани са стандарти и насоки, целящи осигуряване и подобряване на качеството на висшето образование в европейската общност.
Keywords: higher education, The European Higher Education Area
QUALITY OF HIGHER EDUCATION IN BULGARIA IN THE CONTEXT OF THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA – PROBLEMS AND POSSIBLE SOLUTIONS
Abstract. The article is dealing with specific issues related to the quality control of higher education in Bulgaria. Standards and guidelines aimed at ensuring and improving the quality of higher education in the European community are analyzed.
Prof. Dr. Albena Vutsova
Ms. Martina Arabadzhieva, PhD student
University of Sofia
МОДЕРНАТА ПОЛИТИКА НА УПРАВЛЕНИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ И КОМПЕТЕНТНОСТНИЯТ ПОДХОД ПРИ ОБУЧЕНИЕТО В АДМИНИСТРАЦИЯТА
Поля Кацамунска
University of National and World Economy
Резюме. През последните десетилетия управлението на човешките ресурси в администрацията се превърна в основно направление на реформата и ключов приоритет за административното развитие. Проучванията показват, че макар избраният модел на държавна служба да дава силно отражение върху тази политика. Доброто управление е в тясна зависимост от професионализма на служителите в администрацията, което изисква целенасочени инвестиции за тяхното обучение и развитие. Затова усъвършенстването на системата за постоянно развитие на компетентностите, професионалните умения и квалификацията на служителите се оказва основен елемент на ефективната и модерна политика в областта на човешките ресурси в администрацията. Затова програмите за обучение и развитие се разглеждат като играещи важна роля за повишаване на компетентността, а от тук и в налагането на новите ценности и за получаване на желаната промяна в културата.
Keywords: Public administration reform, administrative system, human resources management, competency management, training needs, competency approach in training
MODERN POLICY OF HUMAN RESOURCES MANAGEMENT IN ADMINISTRATION AND COMPETENCY APPROACH IN TRAINING
Abstract. The paper is focused on the policy of human resources management in the public sector, which aims to increase the professional skills and qualifications of civil servants through trainings in order to develop a modern, effective and citizen-oriented system of public administration. In brief, this policy gives priority to training because it is seen as a targeted investment to good governance.
The first part of the paper deals with two separate but closely related issues – administrative system and reform of human resources management in public administration. The reason is that the principles and organizational model of the administrative system provide implications on the policy of human resources management in administration. The second part explains the relationship between the concept of competency and the model of excellence. This model could be used in any organization, which makes it a contemporary approach to public administration management. Finally, the paper outlines that the traditional model of training is outdated and the competency approach in training has become wide-spread in public and private sectors. The expected result for the Bulgarian administration is that using this training approach will significantly enhance civil servants’ professional competence and thus the impact on the quality of governance will be significant.
Dr. Polya Katsamunska, Assoc. Prof.
University of National and World Economy
РЕФЛЕКСИВНАТА СОЦИАЛНА АНТРОПОЛОГИЯ: НАЦИОНАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРИОРИТЕТИ
Ирина Колева, Цветелин Симов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията включва основни концепти от дисертационно изследване в обсега на социалната рефлексивна антропология. Дадени са целеполагащите характеристики на предприемачеството, като ключова личностна компетентност. Диагностичното изследване е направено с представителна извадка респонденти със специфични етнокултурни особености. Посочени са етнопсихологическите маркери в контекста на националните образователни приоритети и стандарти.
Keywords: reflection, reflexive social anthropology, business, ethnocultural diversity, European educational priority
REFLEXIVE SOCIAL ANTHROPOLOGY: NATIONAL EDUCATIONAL PRIORITIES
Abstract. The article includes basic concepts of dissertation thesis in the field of social reflexive anthropology. Goal-setting characteristics of entrepreneurship as a key personal competence are pointed. A diagnostic study was done with a sample of respondents with specific ethno-cultural characteristics. The etno-psychological markers in the context of national education priorities and standards are listed.
Prof. Dr. Irina Koleva, Tzvetelin Simov, PhD student
Faculty of History
University of Sofia
ДЕЙНОСТ И ВРЕМЕ. СВОБОДНОТО ВРЕМЕ НА ЛИЧНОСТТА
Лучиян Милков
University of National and World Economy
Резюме. Статията насочва вниманието на читателя към един от най-сложните феномени на психологическата наука – този за дейността на личността и взаимоотношенията ѝ с феномена „време“ и по-конкретно – с явлението „свободно време“.
В дейността на личността се проявява психиката ѝ и чрез нея тя може да бъде обективно опозната. Чрез дейността, реализирана в различни времеви диапазони –детство, юношество, младост, творческа зрелост, по време на обучение и възпитание, в процесите на самовъзпитание и самоактуализация, психиката на личността се формира, развива и усъвършенства.
Вижданията за бъдещето както на отделния индивид, така и на цялото общество, се променят успоредно с формирането на времевата перспектива на културно-историческите общности и постепенно се свързват с поколението, което идва на смяна на съществуващото. Така се появява интерес на социума към времевия период от човешкия живот, представляващ началния период на социализация, включващ развитие, възпитание, образование и обучение.
Keywords: activity, time, person, leisure, education, development, student
ACTIVITY AND TIME. FREE TIME OF PERSONALITY
Abstract. The article draws the reader’s attention to one of the most complex phenomena of psychological science – the activity of the individual and his/her relationship with the phenomenon “timeˮ and, in particular, the phenomenon of “free timeˮ.
Prof. Luchiyan Milkov, DSc.
Faculty of Management and Administration
University of National and World Economy
СИСТЕМАТА „ДЕТЕ – СЕМЕЙСТВО – УЧИЛИЩЕ“ В УСЛОВИЯТА НА ВКЛЮЧВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Prof. Dr. Pelagia Terziyska
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. В статията се анализира съвременното състояние на системата „дете – семейство – училище“ в условията на включващото образование на деца със специални образователни потребности. Посочват се трудностите, които срещат учителите, родителите, децата, анализират се страховете им, както и знанията и уменията (компетенциите), които трябва да имат, за да може да се изградят позитивни отношения и да се реализира успешно обучение във включващата класна стая.
Представени са резултати от собствени емпирични изследвания.
Keywords: inclusive education, children with special educational needs, teachers, parents, interaction, cooperation
THE SYSTEM “CHILD – FAMILY – SCHOOL” IN THE CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION
Abstract. The article analyzes the current situation of the system “child-family-school in the conditions of inclusive education of children with special educational needs. The difficulties that are encountered by the teachers, parents, children are pointed out; their fears, as well as their competencies that they should have in order to build positive relations and to realize successful education in the inclusive classroom are analyzed. Results of own empirical research are presented.
Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University “Neofit Rilski”
ПРОБЛЕМЪТ ЗА УСВОЯВАНЕТО НА ПЕДАГОГИЧЕСКИ КОМПЕТЕНЦИИ ЧРЕЗ УЧЕНЕ В ЕЛЕКТРОННА СРЕДА
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян
Резюме. Статията развива идеята за усвояване на педагогически компетенции в процеса на електронното учене. В нея се дискутират същността и възможността да се формира интернационална педагогическа компетентност, за което електронното учене дава много добри възможности. Същевременно се изтъкват трудностите в рамките на теорията на обучение при дефинирането на категорията „компетентност“.
Keywords: international competence, pedagogics, e-learning
THE PROBLEM WITH ABSORPTION OF PEDAGOGICAL COMPETENCES THROUGH LEARNING IN DIGITAL ENVIRONMENT
Abstract. The article develops the idea of absorption of pedagogical competences in the process of e-learning. It discusses the ability to form international pedagogical competence for that e-learning provides great opportunities. At the same time the difficulties in the theory of education in defining the category of “competence” are highlighted.
Dr. Nina Gerdzhikova, Assoc. Prof.
University of Plovdiv – Branch Smolyan
РЕФЛЕКСИВНИ ПРОЕКЦИИ В ДОКАЗАТЕЛСТВОТО КАТО ЛОГИЧЕСКИ СПОСОБ (НА ПРИМЕРА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БИОЛОГИЯ)
Надежда Райчева, Наташа Цанова, Иса Хаджиали
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията е представена същността на доказателството като логически прийом с приложен прочит в процеса на обучение по биология в средното училище. Очертани са граници на проявата на прийома при демонстрирането на групи умения. Изведени са основни рефлексивни проекции в състава му и проявата им при решаване на познавателни задачи в процеса на обучение.
Keywords: biology education, logical demonstration, reflection
REFLECTIVE IMPLICATION IN LOGICAL DEMONSTRATION (IN CASE OF BIOLOGY EDUCATION)
Abstract. The essence of logical demonstration and applications in biology education is presented in the article. Persistence of logical demonstration in learning skills is marked. Reflective implications are described in demonstration applied in solving biology learning tasks.
Dr. Nadezhda Raycheva, Assoc. Prof.
Prof. Dr. Natasha Tzanova
Dr. Isa Hadjiali, Assist. Prof.
Department of Biology Education
University of Sofia
РЕФЛЕКСИВНАТА САМООЦЕНКА КАТО МЕХАНИЗЪМ НА ЛИЧНОСТНОТО САМОУТВЪРЖДАВАНЕ
Dr. Boyan Vasilev
Institute for Population and Human Studies
Bulgarian Academy of Sciences (Bulgaria)
Резюме. В доклада е представена и разработена идеята за ролята на рефлексията за овладяването на самоутвърждаването: рефлексивната самооценка позволява то да се постави под личностен контрол. Чрез рефлексивното самопознание личностното самоутвърждаване се освобождава от психологическите защити, компенсаторните самозаблуди и неадекватните посоки на своето осъществяване. Зрялата степен на самоутвърждаване се характеризира с освобождаване от неефективните механизми на самооценка и самоутвърждаване и целенасочено използване на личностни рефлексивни процедури.
Keywords: self-affirmation, reflection, psychological defenses
REFLEXIVE SELF ASSESSMENT AS A MECHANISM OF PERSONAL SELF-AFFIRMATION
Abstract. In the report is presented and developed the idea of the role of the reflection of the mastery of self-affirmation; reflexive self-asessment allows it to be placed under personal control. Trough reflexive self-knowledge, personal self-affirmation is released from the psychological defenses, compensatory delusions and inadequate ways of its implementation. The mature degree of self-affirmation is characterized by the release of inefficient mechanisms of self-assessment and self assertion and targeted use of personal reflexive procedures.
Mr. Boyan Vasilev, PhD Student
Institute for Population and Human Studies
Bulgarian Academy of Sciences