Трансформации в социалните функции, роля и статус на науката в съвременното общество на знанието
Transformations in Social Functions, Role and Status of Science in the Modern Knowledge Society]/
Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva – 463 стр.
Open the full text
Иновативността на малките и средните предприятия като стратегическа цел на научната политика на ЕС: Към модел на интелигентното предприятие
[The Innovation in Small and Medium Sized Enterprises as a Strategic Goal of the Scientific Policy of the EU: Towards a Model of Intelligent Enterprise]
/ Владимир Манолов / Vladimir Manolov 476 стр.
Open the full text
Параметри на управленската култура и компетентността на мениджърите по образование на възрастните
[Parameters of the Management Culture and Competences of the Adult Education Managers]/
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – 492 стр.
Open the full text
Методи на финансиране на висше образование в Европа и България
[Methods for Funding Higher Education in Europe and Bulgaria]/
Мартина Арабаджиева / Martina Arabadzhieva – 503 стр.
Open the full text
RESEARCH AND PARADIGMS / RESEARCH AND PARADIGMS
Методологична грамотност – теоретична обосновка и дидактически ресурси
[Methodological Literacy – Theoretical Grounds and Didactic Resources] /
Даниела Димова / Daniela Dimova – 517 стр.
Open the full text
[Educational-Cognitive Heuristic Activity as a Foundation for Development of Student Reflexive Abilities]
Open the full text
Open the full text
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ТРАНСФОРМАЦИИ В СОЦИАЛНИТЕ ФУНКЦИИ, РОЛЯ И СТАТУС НА НАУКАТА В СЪВРЕМЕННОТО ОБЩЕСТВО НА ЗНАНИЕТО
Резюме. Статията разглежда трансформациите, настъпили в социалните функции, ролята и статуса на науката в съвременното общество на знанието. Установено е, че съвременната наука е проблемно насочена, с разширен етос, дълбоко проникваща в обществената система. Забелязва се промяна в целевия контекст на социалните функции – преход от стремеж към получаване на научен резултат, който е възможен и истинен, към научен резултат, който е потенциално полезен и/или целесъобразен. Констатира се, че все по-широкото участие на обществеността в различните етапи на генериране на научно знание, както и засилената ѝ ангажираност с проблемите на научната политика, са сериозен белег за нарасналата роля на науката в съвременното общество на знанието. Направен е изводът, че трансформираните социални функции на науката провокират допълнителни промени в начина на продуциране, валидизиране и разпространение на знанията в базираното на тях общество. Идентифицира се и възстановяване на доверието и признанието на потенциала и ролята на фундаменталните изследвания. Очертани са промените в статуса на науката в съвременното общество на знанието, като са представени и потенциалните негативни ефекти от загубата на академична автономия. Отправени са препоръки във връзка с научната политика с цел засилване на социалната роля на българската наука.
Keywords: social functions of science, knowledge society, social relevance and responsibility, public participation, research policy
TRANSFORMATIONS IN SOCIAL FUNCTIONS, ROLE AND STATUS OF SCIENCE IN THE MODERN KNOWLEDGE SOCIETY
Abstract. The article examines the transformations that have occurred in social functions, role and status of science in the modern knowledge society. It was found that modern science is problem-oriented, with extended ethos, deeply penetrating into the public system. There is a change in the target context of social functions – a transition from aspiration to obtain a scientific result that is possible and true to scientific result that is potentially useful and / or appropriate. It is revealed that the growing participation of the public in various stages of generating scientific knowledge, as well as its strengthened commitment to the issues of science policy, is a serious sign of the increased role of science in the modern knowledge society. The conclusion was made that the transformed social functions of science provoke further changes in the production, validation and dissemination of knowledge in the knowledge-based society. It is identified also a restored trust in the potential and role of basic research. The changes in the status of science are outlined, presenting the potentially negative effects of the loss of academic autonomy. Recommendations toward science policy are made in order to strengthen the social role of Bulgarian science.
ИНОВАТИВНОСТТА НА МАЛКИТЕ И СРЕДНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ КАТО СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ НА НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НА ЕС: КЪМ МОДЕЛ НА ИНТЕЛИГЕНТНОТО ПРЕДПРИЯТИЕ
Резюме. Статията анализира мястото, което малките и средните предприятия заемат в съвременната европейска научноизследователска и иновационна политика и практика. Представени са основни елементи на науковедски модел на иновативно предприятие, изграден за нуждите на тези политики. Обект на анализ са българските предприятия и предпоставки за иновационен потенциал – трансформирането на научно знание в икономически резултат (пазарна стойност). Представени са изводи и препоръки за подобряване на иновационната среда и създаване на условия пред предприятията за преодоляване на бариерите за реализация на иновации.
Keywords: research and innovation policies and strategies, commercialization, innovation system, scientific knowledge
THE INNOVATION IN SMALL AND MEDIUM SIZED ENTERPRISES AS A STRATEGIC GOAL OF THE SCIENTIFIC POLICY OF THE EU: TOWARDS A MODEL OF INTELLIGENT ENTERPRISE
Abstract. The article analyzes the place, which small and medium sized enterprises occupy in the European research and innovation policy and practice. The prerequisites for innovation potential of the Bulgarian enterprises are emphasized, the mechanism of transformation of knowledge into economic result (market value) is analyzed. Conclusions and recommendations for improving the innovation environment and creation of conditions for enterprises for overcoming barriers in realization of innovations are presented.
ПАРАМЕТРИ НА УПРАВЛЕНСКАТА КУЛТУРА И КОМПЕТЕНТНОСТТА НА МЕНИДЖЪРИТЕ ПО ОБРАЗОВАНИЕ НА ВЪЗРАСТНИТЕ
Резюме. Спецификата на работа на образователните мениджъри от системата и институциите за образование на възрастните изисква техните ръководители, в ролята си на мениджъри по образование на възрастните от различни управленски равнища, да имат определена управленска култура, основна част от която е тяхната управленска компетентност. В случая под управленска култура ще разбираме съвкупността от управленска компетентност, управленски ценности, управленски вярвания и убеждения (управленска философия), определящи поведението на ръководителя (изпълнението на управленски функции и роли). Под управленска компетентност разбираме съвкупността от знания, умения, нагласи (отношения) и опит в областта на институции (а за висшите мениджъри – и за управление на системата) за образование на възрастните, които помагат на ръководителите да управляват ефективно. С други думи, управленската компетентност е способността на мениджъра да управлява.
Keywords: management culture, management competency educational management adult education management, adult education manager
PARAMETERS OF THE MANAGEMENT CULTURE AND COMPETENCES OF THE ADULT EDUCATION MANAGERS
Abstract. Adult education performs important functions related to the implementation of the modern philosophies of lifelong learning and life-wide learning. This requires establishing a particular type of educational management – the management of adult education and training of specific managers – those responsible at different levels for managing the sector, the institutions and the services for adult education – known collectively as “adult education managers.” To perform successfully their functions related to the management of the system (sector) of adult education and of the institutions for formal and non-formal education, which offer educational services for adults and carry out the process of adult education, these managers need to acquire and develop a specific competency (or a set of competencies) and a specific managerial culture. The author presents arguments supporting the need for training such managers. The parameters of their managerial culture are outlined in terms of its content: managerial competence, managerial values, managerial beliefs and convictions as well as managerial behavior. A special emphasis is placed on the managerial competence of adult education managers regarded as the sum of competencies related to the management of the organization and educational activities in general (“production management”), human resource management, and operations management (the set of specific activities of all units and all people employed directly or providing and facilitating the process of adult learning and the functioning of the institutions offering it).
МЕТОДИ НА ФИНАНСИРАНЕ НА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ В ЕВРОПА И БЪЛГАРИЯ
Keywords: higher education, funding methods, performance indicators, quality
METHODS FOR FUNDING HIGHER EDUCATION IN EUROPE AND BULGARIA
Abstract. New tendencies connected with higher education funding are based on the growing need of qualified work force and demand of qualified human recourses, new knowledge and skills. These trends result from the strategic document Europe 2020, as well as from the base elements necessary for establishing European higher education area. The article represents the tools of contemporary policy, which implements innovative methods of using public funds, granted to higher education system. Various performance-based models are compared. The article discusses a set of recently implemented indicators used by EU countries, which evaluate recourse policy and quality, provided by the universities. There is an overview of funding methods of Bulgarian system as a part of European higher education area. The article recommends best practices, which could be implemented in the region.
МЕТОДОЛОГИЧНА ГРАМОТНОСТ – ТЕОРЕТИЧНА ОБОСНОВКА И ДИДАКТИЧЕСКИ РЕСУРСИ
Резюме. Статията цели да разшири интерпретационното поле по въпросите, свързани с концепцията за природонаучна грамотност. Научната грамотност има както когнитивен, така и афективен аспект. В настоящата разработка акцентът е поставен върху когнитивния компонент, и по-точно върху методите на научното познание. За да успеят учениците да прилагат научните методи в собствената си познавателна дейност, те първо трябва да ги познават. Резултатът от това опознаване, осмисляне и прилагане наричаме с понятието „методологична грамотност“. Затова централно място в публикацията заема проблемът за мястото на методологичните знания в образователен контекст. Ключово понятие в този процес е „образованият гражданин“, който контактува с научните постижения ежедневно.
Keywords: scientific literacy, methods of scientific knowledge, methodological literacy
METHODOLOGICAL LITERACY – THEORETICAL GROUNDS AND DIDACTIC RESOURCES
Abstract. To succeed students to apply scientific methods in their own cognitive activity they must first know them. The result of this knowledge, understanding and application is the so-called „methodological literacy“. This publication focuses on the place of methodological knowledge in an educational context.
УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛНАТА ЕВРИСТИЧНА ДЕЙНОСТ КАТО ФУНДАМЕНТ ЗА РАЗВИВАНЕ НА РЕФЛЕКСИВНИТЕ СПОСОБНОСТИ НА УЧЕНИЦИТЕ
Нина Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. В статията са изследвани различни условия за съвместяване на евристична дейност, осъществяваща се в учебния процес, с активизиране на процеси на рефлексия, както и възможни следствия от подобно съвместяване. Споделен е положителен изследователски опит на автора в тази насока, свързан с реализирането на принципите на рефлексивно-синергетичен подход в обучението по математика. Лаконично са представени резултати от педагогически експеримент, доказващи тезата, че организирането и управлението на учебно-познавателната евристична дейност на учениците посредством специално създадена за целта образователна технология, разработена в съответствие с основните принципи на рефлексивно-синергетичния подход, повишава равнището на индивидуалните им способности за интелектуална рефлексия.
Keywords: reflexive abilities, educational-cognitive heuristic activity, reflexive-synergetic approach
EDUCATIONAL-COGNITIVE HEURISTIC ACTIVITY AS A FOUNDATION FOR DEVELOPMENT OF STUDENT REFLEXIVE ABILITIES
Abstract. The article studies various conditions of combining heuristic activity, taking place in the process of learning, with activation of reflection processes, as well as any possible consequences of such combination. Author’s positive research experience in this area has been shared, related to the realization of reflexive-synergetic approach principles in mathematics education. Concise presentation is made of the results of a pedagogical experiment proving the thesis that the organisation and management of student educational-cognitive heuristic activity by using an educational technology which has been specifically created for this purpose, developed in compliance with the fundamental principles of the reflexive-synergetic approach, increases the level of student individual intellectual reflection abilities.
РЕФЛЕКСИВЕН МОДЕЛ ЗА ФОРМИРАНЕ НА КОНСУЛТАТИВНИ УМЕНИЯ
Резюме. Различните форми и нива на консултираща дейност представляват съществена част от професионалната дейност на психолога. Статията представя модел за формиране на консултативни умения, който се основава на теорията на транзакционния анализ. Той дава възможност на студентите да изградят някои базисни умения за саморефлексия и рефлексия в процеса на психологическото консултиране.
Кeywords: reflective model, counseling skills, psychological counseling
REFLECTIVE MODEL FOR FORMING COUNSELING SKILLS
Abstract. The various forms and levels of counseling are a considerable part of a psychologist’s professional work. The paper presents a model for forming counseling skills based on the theory of the Transactional analysis. The model gives university students the opportunity to develop some basic skills for self-reflection and reflection needed in the process of psychological counseling.