EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Ролята на секторна програма „Леонардо да Винчи“ за развитието на системата на професионалното образование и обучение в България, 2007 – 2010 г.
[The Role оf “Leonardo Da Vinci Programme” for the Development of Vocational Education and Training in Bulgaria, 2007 – 2010] /
Димитър Асенов / Dimitar Assenov – стр. 231
Дидактически подход за обосноваване на педагогически умения на учи- телите
[Didactic Approach for Argumentation of Teachers’ Basic Pedagogic Skills] /
Николай Колишев / Nicolai Kolishev – стр. 249
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Lifelong Learning аs а Strategic Direction in Educational Policy of Modern Higher Educational Institution /
I.A.Nigmatullina, N.I.Boltakova – стр. 267
EVENTS / ХРОНИКИ
Рационалност и интуиция в човешките решения (академично слово) [A Rationality and Intuition in Human Decision Making (Academic Speech)] /
Георги Менгов / Georgi Mengov – стр. 275
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕТО В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Оценяване на компетентността да се решават проблеми в PISA 2012 [Assessment оf Problem-Solving Competence in PISA 2012] /
Светла Петрова / Svetla Petrova – стр. 285
Using the Results of a National Assessment of Educational Achievement /
Thomas Kellaghan, Vincent Greaney, T. Scott Murray – стр. 317
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ – стр. 330
GUIDE FOR THE AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 332
РОЛЯТА НА СЕКТОРНА ПРОГРАМА „ЛЕОНАРДО ДА ВИНЧИ“ ЗА РАЗВИТИЕТО НА СИСТЕМАТА
НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ, 2007 – 2010 Г.
Димитър Асенов
Sofia University
Abstract.. Настоящата статия представлява опит да бъде анализиран същест- вуващият механизъм на провеждане на интеграционни политики у нас в края на седмата година от членството на България в ЕС. Тя има за цел да представи резултатите от осъществено собствено проучване за оценка на въздействието на секторна програма „Леонардо да Винчи“ (едно от свързващите звена, което под- държа и осъществява политиката за професионално образование и обучение на страните от ЕС) върху развитието на системата на професионалното образова- ние и обучение (ПОО) в България. В текста се защитава тезата, че осъществени- те у нас проекти по децентрализираните дейности (Мобилност, Партньорства и Трансфер на иновации) на Програмата изпълняват единствено и само нейните „ниски цели“ (въздействие на индивидуално ниво), с което не допринасят тя да бъде използвана за провеждането на преднамерена политика за решаването на структурните проблеми на българското професионално образование и обучение. Заложеният в проучването концептуален модел на изследване (посредством по- следователната употреба на количествени и качествени методи на изследване и анализ) разкрива основните причини за постигнатите „ниски цели“: – съществуващата у нас нормативна уредба в областта на професионално- то образование и обучение, явяваща се своеобразна пречка за провеждането на интеграционни политики; – липсата на нормативно гарантиран механизъм за публично партньорство с цел формиране и провеждане на секторна политика, в която позицията на за- интересованите страни да подобри ефективността на употребата на програм- ните ресурси на ЕС. Достигнатите изводи предопределят необходимостта от търсенето на ал- тернативен управленски модел в България, който да създаде необходимите предпоставки секторна програма „Леонардо да Винчи“ (като част от новата европейска програма за образование и обучение „Еразъм +“) да реализира за- ложените в нея високи обществени цели, които да се превърнат в гарант на устойчив темп на растеж и социално-икономическо развитие.
Keywords: policy, program, project, education, training, evaluation, impact
THE ROLE OF “LEONARDO DA VINCI” PROGRAMME FOR THE DEVELOPMENT OF VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING IN BULGARIA, 2007 – 2010
Abstract. The current article is an important step to be analyzed the existing mechanism of implementation on integration polices in our country at the end of the seventh year of Bulgarian membership in EU. The aim of the article is to present the results of own study about the impact of the Leonardo da Vinci programme (one of the connecting links which supported and implemented the vocational education and training policy in EU countries) on the development of the vocational education and training system (VET) in Bulgaria. The implemented in our country projects under the decentralized activities (Mobility, Partnership, Transfer of Innovation) realized only the Programme “lower aims” (individual level impact). That don’t contribute the Programme to be used for conducting premeditation policy to settle the structural problems in vocational education and training system in Bulgaria. Implemented conceptual model in the study (through the consistent use of quantitative and qualitative research methods and analysis) revealed the main reason for the achieved “lower aims” – the existing regulation in the field of vocational education and training system in Bulgaria – which is the peculiar obstacle for the implementation of integration policies. The predetermined conclusions address the need for alternative governance model in Bulgaria which to establish the necessary prerequisites “Leonardo da Vinci” programme (as a part of the new European Programme for Education and Training “Erasmus +”) to be able to realize the planned higher public purposes which will be converted in a guarantor of sustainable growth and socio-economic development.
Dimitar Assenov, PhD Student
Department of European Studies Faculty of Philosophy University of Sofia
ДИДАКТИЧЕСКИ ПОДХОД ЗА ОБОСНОВАВАНЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИ УМЕНИЯ НА УЧИТЕЛИТЕ
Николай Колишев
Department for Information, Qualification and Continuing Education
Abstract.. В статията се обосновава дидактически подход за извеждане на основни педагогически умения на учителите, при който изходната точка за оп- ределяне на уменията е спецификата на обучението, отразена в различни глед- ни точки за неговата структура. В широк смисъл реализацията на подхода води до формулирането на дидактическо определение на понятието „педагогически умения на учителите“ и до възникването на разбиране за макроструктурата на уменията. В перспектива това създава теоретични условия за разработването на микроструктура на уменията, благодарение на която да се обясни дидак- тическият механизъм, чрез който учителите прилагат своите педагогически умения. В тесен смисъл реализацията на подхода води до обособяването на комплекс от съществени и специфични педагогически умения на учителите.
Keywords: pedagogic competences, skills, pedagogic skills, basic pedagogic teachers’ skills, structure of education, skills macrostructure and microstructure, theoretical models of the skills
DIDACTIC APPROACH FOR ARGUMENTATION OF TEACHERS’BASIC PEDAGOGIC SKILLS
Abstract. In the article is argued out a didactic approach for the development of pedagogic skills of the teachers. Skills are determined according to the peculiarity of education, refl ected in different points of view of its structure. In a broad sense, the realization of such approach leads to the didactic formulation of the notion ‘pedagogic skills of the teachers ‘ as well as to the understanding of the macrostructure of these skills. In perspective are created conditions for elaboration of a microstructure of the skills, thanks to which they can explain the didactic mechanism of teachers’ pedagogic skills. In a narrow sense the realization of the approach leads to the formulation of a complex of fundamental and specific teachers’ skills.
Dr. Nicolai Kolishev, Аssoc. Prof.
Department for Information, Qualification
and Training – Varna
University of Shumen “Ep. K. Preslavski”,
LIFELONG LEARNING AS A STRATEGIC DIRECTION IN EDUCATIONAL POLICY OF MODERN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION
I.A.Nigmatullina, N.I.Boltakova
Kazan (Privolzhski) Federal University, Russia
Abstract. New strategy of “lifelong learning”, applied to the higher professional education provides the correspondence of professional education system to the demand of actively developing international education and labour market. Therefore, the prerogative of modern higher educational institutions is to generate readiness for lifelong learning in both students and teachers that could be considered as an integral new formation providing individual attitude to continuous educational self- learning research’s activity and perfection of students’ vocational competences to be competitive and successful on the labour market. Keywords: modernization, continuous education, development strategy of high professional education “lifelong learning”, integration of education and science, key competences, interactive technologies and various forms of active learning
ОЦЕНЯВАНЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТТА ДА СЕ РЕШАВАТ ПРОБЛЕМИ В PISA 2012
Светла Петрова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Abstract.. Прeдложеният текст съдържа анализ на резултатите на български- те ученици на компютърно базирания модул „Решаване на проблеми“ в Про- грамата за международно оценяване на учениците – PISA 2012. PISA е проуч- ване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). В България то се осъществява от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование (ЦКОКУО). Примерни задачи, използвани в теста, както и коментари към тях, са публикувани в края на статията. В статията са използвани материали от международния доклад PISA 2012 Results: Creative Problem Solving (OECD, 2014). Статистическата информация е от междуна- родната и националната база данни на изследването.
Keywords: PISA, Problem Solving, international comparative assessment, 15 – 16-years old students
ASSESSMENT OF PROBLEM-SOLVING COMPETENCE IN PISA 2012
Abstract. The article presents an analysis of student performance in the computer-based modul of the Programme for International Student Assessment (PISA 2012), which measures students’ problem-solving skills. PISA is an OECD project. The Centre for Control and Assessment of the Quality in School Education is responsible for the implementation of the Programme in Bulgaria. Texts and materials from the international report PISA 2012 Results: Creative Problem Solving (OECD, 2014) are used in the article. Statistical information is from the international and national data base.
Dr. Svetla Petrova
Centre for Control and Assessment of the Quality in School Education
Ministry of Education and Science