Акад. Минчо Хаджийски e един от най-уважаваните български учени и преподаватели. Автор е на 25 нови учебни курса в областта на автоматизацията на корабни машини и механизми, теорията на автоматичното управление, техническата кибернетика, автоматизацията на химикотехнологични и металургични обекти.
Автор е на 370 научни труда, от които 150 са публикувани в чужбина. Бил е ръководител на 46 проекта. На 13 международни проекта е бил национален координатор. Внедрени са 43 негови разработки с документиран икономически ефект от 2 100 000 лв. За постижения в областта на образованието и науката е отличен с орден „Св. св. Кирил и Методий“ – първа степен, както и с почетния знак на БАН „Марин Дринов“ на лента.
„Един виден философ – Алфред Уайтхед, казва, че има три етапа на обучение – емоционален, на прецизност и на обобщение. Моят живот и възрастта, до която достигнах, напълно се вписва в тази схема – казва акад. Хаджийски, който м. г. навърши 80 години. – В първия, емоционалния етап, са важни хората, които са ми повлияли най-много.
Спомня си, че в гимназията не е бил достатъчно добър по български език и решава да изпревари всички. В тези години ксероксът не е познат и затова мобилизира и брат си – заедно ходят в библиотека да преписват цели статии от вестник „Литературен фронт“. Това продължава четири години и дава много добри резултати за усвояване на стил.
Другият фокус на неговите интереси е математиката, но там по думите му няма проблеми. За него е било важно не просто да реши задачите, а да ги реши пръв.
В гимназията му преподава Георги Томалевски, талантлив писател, свързан със Западните покрайнини, когото политическите промени през 1944 г. принуждават да стане учител. Писателят им преподава половин година астрономия, после го наследява млад астроном, който след време става ръководител на Роженската обсерватория.
„Те бяха толкова завладяващи личности, че главите ни хвръкнаха в областта на астрономията – спомня си акад. Хаджийски. Но избира да учи топлотехника в тогавашното МЕИ, сега Технически университет – София.
През последните 20 години акад. Хаджийски се занимава с машинно обучение. Според него, ако един робот ще преподава на живи хора, трябва да се знае много за процеса на преподаване. Роботът трябва да може да разпознава емоции. Когнитивистите са открили стотина различни видове емоции, изразявани със 120 точки на лицето. Те могат да се уловят с камера, за да се следи поведението на всеки ученик. Ученият е убеден, че в близките години обучението ще бъде силно индивидуализирано по простата причина, че рутинните операции ще бъдат заместени от роботи.
Четете повече в бр. 17 – 18, 24 април – 8 май 2019 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg