BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN PRIMARY SCHOOL /
ОБУЧЕНИЕТОПОБЪЛГАРСКИЕЗИКИЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Приказката в детско-юношеските периодични издания до Първата световна война
[The Fairy Tale in the Periodicals for Children up to the First World War] /
Таня Стоянова / Tanya Stoyanova – 447
METHODOLOGY /
METHODOLOGY
Трансверсални аспекти на уменията за работа с текст
[Transversal Aspects of the Text Skills] /
Мая Падешка / Maya Padeshka – 460
„Методика на езикознанието“ от Ст. Чакъров и М. Господинов в контекста на ранната методическа литература за обучение по роден език
[Methodology of Linguistics by St. Chakarov and M. Gospodinov in the Context of Early Methodical Literature for Education in Native Language] /
Иван Чолаков / Ivan Tcholakov – 478
Теоретични и приложни аспекти на реторичния подход в училищното езиково образование
[Theoretical and Applied Aspects of the Rhetorical Approach in School Language Education] /
Владимир Нищета / Vladimir Nischeta – 494
LITERATURE SCIENCE /
LITERATURE
Женската красота в творбите на Петко Тодоров
[The Female Beauty in Petko Todorov’s Works ] /
Милена Димитрова / Milena Dimitrova – 507
Христо Смирненски и Германската революция от 1918 – 1919
[Hristo Smirnenski and the German Revolution (1918 – 1919)] /
Венцислав Везиров / Ventsislav Vezirov – 518
STUDENT’S FORUM /
СТУДЕНТСКИ ФОРУМ
„Грозни прози“ на Гео Милев. Преосмисляне на библейските символи
[“Ugly Proses” by Geo Milev. Reconsideration of Biblical Symbols] /
Евдокия Петрова / Evdokia Petrova – 525
Log in to read the full text
OPINIONS AND POSITIONS /
OPINIONS AND POSITIONS
Програмата PISA и българските проблеми
[PISA and Bulgarian Problems] /
Сесилия Теллалова / Sesilia Tellalov – 532
Log in to read the full text
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD /
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD
ПЪРВИ МЕЖДУНАРОДЕН ФОРУМ „СВЕТИТЕ БРАТЯ КИРИЛ И МЕТОДИЙ В НАЦИОНАЛНИТЕ МИТОВЕ НА СЛАВЯНИТЕ“ – ВЕНЕЦИЯ, ИТАЛИЯ
I Manoscritti di Frisinga e la tradizione Cirillo-Metodiana
[The Freising Manuscripts and the Cyrillo-Methodian Tradition] / Alberto Frasson – 540
Log in to read the full text
Tradizione Cirillo-Metodiana come dispositivo culturale per la riunifi cazione delle chiese
[The Cyrillo-Methodian Tradition in Strossmayer’s Efforts for Church Reunifi cation] – Fabian Pavel Fonovic – 541
Log in to read the full text
IN MEMORIAM
Проф. Кирил Димчев
Ангел Петров / Angel Petrov – 542
Log in to read the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „ АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ПРИКАЗКАТА В ДЕТСКО-ЮНОШЕСКИТЕ ПЕРИОДИЧНИ ИЗДАНИЯ ДО ПЪРВАТА СВЕТОВНА ВОЙНА
Таня Стоянова
South-West University “Neofit Rilski”
Резюме. Статията разглежда проблема за развитието на приказния жанр у нас в годините до Първата световна война. Факторите, които определят това, са свързани, от една страна, с отношението на литературната приказка към нейната предшественичка – фолклорната, от друга страна, наличието на ди- дактичен елемент в приказките е в пряка зависимост от общите тенденции, които дадено периодично издание споделя. Като се има предвид това, че коментираните вестници и списания са предназначени за детска аудитория, съобразяването с възрастта на реципиента е определящо за доминиращите тенденции в структурата на приказката.
Keywords: children`s literature, periodicals, fairy tale, literature and folklore, education
THE FAIRY TALE IN THE PERIODICALS FOR CHILDREN UP TO THE FIRST WORLD WAR
Abstract. This article focuses on the uses of the term “fairy tale” and its manifesting in the periodicals for children by the World War I. The author discusses some kinds of fairy tales (folklore and literary) and sets some problems about children literature in the context of the periodicals for children.
Dr. Tanya Stoyanova, Assoc. Prof.
South-West University “Neofi t Rilski”
66, Ivan Mihaylov
2700 Blagoevgrad, Bulgaria
ТРАНСВЕРСАЛНИ АСПЕКТИ НА УМЕНИЯТА ЗА РАБОТА С ТЕКСТ
Maya Padeshka
Sofia University
Absract. Уменията за работа с текст, които се формират чрез обучението по български език, се представят като умения с общ характер и имат своето приложение в образователния процес по всички учебни предмети в българското училище. Текстът, сам по себе си обект на изследване с интердисциплинарна природа, служи за реализиране на трансдисциплинарни връзки между различни научни сфери и учебни дисциплини.
Keywords: text, transversal competences, discourse analysis, reading literacy
TRANSVERSAL ASPECTS OF THE TEXT SKILLS
Abstract. The paper analyses the role of the text as an educational resource in different disciplines. The text in itself is considered as a subject of inquiry with interdisciplinary nature, and serves to realize the transdisciplinary relations between different scientifi c spheres and disciplines. The text skills formed through the education in Bulgarian language are presented as skills with general character and have their application in educational process in the subjects, covered in the Bulgarian school.
Dr. Maya Padeshka, Assist. Prof.
University of Sofia
15, “Tsar Osvoboditel” Blvd.
1504 Sofi a, Bulgaria
„МЕТОДИКА НА ЕЗИКОЗНАНИЕТО“ ОТ СТ. ЧАКЪРОВ И М. ГОСПОДИНОВ В КОНТЕКСТА
НА РАННАТА МЕТОДИЧЕСКА ЛИТЕРАТУРА ЗА ОБУЧЕНИЕ ПО РОДЕН ЕЗИК
|
Иван Чолаков
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. Настоящата статия представя едно непроучвано до този момент издание, което има важно място в ранната методическа литература, посветена на проблемите на езиковото обучение. Двутомната Методика на езикознани- ето (1906, 1907) на Ст. Чакъров и М. Господинов се явява продължение на хербартианската педагогическа и дидактическа концепция, която навлиза у нас още през 80-те години на XIX век посредством преводната рецепция на Stjepan Basariček и в продължение на няколко десетилетия има доминиращо влияние върху формирането на методическата мисъл у нас. В този смисъл, разглежданата Методика се явява важен етап в основополагането на методи- ката на обучение по български език като система от теоретични и практико- приложни възгледи, основна част от които са актуални и от гледна точка на съвременната научна мисъл.
Keywords: Methodology of Linguistics, Stoyan Chakarov, M. Gospodinov, Stjepan Basariček, Herbartianism, methods of teaching native language
METHODOLOGY OF LINGUISTICS BY ST. CHAKAROV AND M. GOSPODINOV IN THE CONTEXT
OF EARLY METHODICAL LITERATURE FOR EDUCATION IN NATIVE LANGUAGE
Abstract. This paper presents a publication, unexplored so far, which has an important place in the early methodical literature on the problems of language learning. The Methodology of Linguistics (1906, 1907) in two volumes by St. Chakarov and M. Gospodinov is a continuation of the Herbartian pedagogical and didactic concept that entered in our country as early the 1880s through the translation reception of Stjepan Basariček and for several decades it had dominant impact on the formation of methodical thought in the country. In this sense the Methodology under review is a milestone in the foundation of the methods of teaching Bulgarian language as a system of theoretical and practical-and-applied views, a major part of which are still relevant from the standpoint of modern scientifi c thought.
Dr. Ivan Tcholakov
University of Plovdiv “Paisiy Hilendarski”
24, Tsar Asen Str.
4000 Plovdiv, Bulgaria
ТЕОРЕТИЧНИ И ПРИЛОЖНИ АСПЕКТИ НА РЕТОРИЧНИЯ ПОДХОД В УЧИЛИЩНОТО ЕЗИКОВО ОБРАЗОВАНИЕ
Владимир Нищета
Херсонски държавен университет – Украйна
Absract. В статията се разглежда стратагемата на реторичния подход към езиковото обучение като психолого-педагогическо условие за формиране на реторичната компетентност на учениците в процеса на езиковото образование. Представена e концепцията за реторичен подход (стратегическа концепция, принципи, категориален апарат). Реализацията на реторичния подход в училищното езиково образование се осигурява чрез прилагането на реторизацията на равнищата на образователния процес, учебния предмет, учебните задачи. Keywords: rhetorical approach, rhetorical competence, rhetorization
THEORETICAL AND APPLIED ASPECTS OF THE RHETORICAL APPROACH IN SCHOOL LANGUAGE EDUCATION
Abstract. In the article is considered the stratagem of rhetorical approach to language teaching as a psychological and pedagogical condition of forming of rhetorical competence of pupils in the process of language education. There have been presented the conception of rhetorical approach (strategic idea, principle, categorical apparatus). The implementation of rhetorical approach in school language education is realized by means of using rhetorization on the levels of educational process, subject and task.
Vladimir Nischeta, PhD Student
Kherson State University
Kherson, Ukraine
ЖЕНСКАТА КРАСОТА В ТВОРБИТЕ НА П. ТОДОРОВ
Милена Димитрова
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
ПТГ „Симеон Велики“ – гр. Велики Преслав
Absract. Статията разглежда онази част от персонажите на Петко Тодоров, която като че ли остава встрани от рецепцията на литературната критика. Това са всички женски образи без значение на техния етнос или социално положение. Настоящата работа предлага семиотичен анализ на всички елементи, участващи в изграждането на персонажите, като търси техните общи характеристики и отличителни белези. Като доминанта при женските образи е изведена тяхната изключителност– както във външния вид, така и в поведението им. Формулиран е изводът, че Петко-Тодоровите героини, устремени към любовта и свободата, прекрачват табутата на общността и стават жертва на своята модерна азовост.
Keywords: female character, beauty, exclusiveness, Petko Todorov
THE FEMALE BEAUTY IN PETKO TODOROV’S WORKS
Abstract. The article examines the part of Petko Todorov’s characters, that appears to remain away from the reception of literary criticism. These are all the famele characters, no mater their ethnicity or social status. This work propeses a semeotic analysis of all elements involved in the construction of the characters, looking for their common features and distinctive characteristics. As dominant in female imagery is displayed their exclusiveness – both in their appearance and their behavior. A conclusion is formulated, that Petko Todorov’s heroines aspire to love and freedom transgress taboos of the community and become a victim of their own modern selfhood.
Mrs. Milena Dimitrova, PhD Student
Vocational School “Simeon Veliki“
University of Shumen “Konstantin Preslavsky“
53, Luben Karavelov Str.
9850 Veliki Preslav, Bulgaria
ХРИСТО СМИРНЕНСКИ И ГЕРМАНСКАТА РЕВОЛЮЦИЯ ОТ 1918 – 1919 Г.
Венцислав Везиров
D.A. Tsenov Academy of Economics
Absract. Актуалността на темата е свързана с промени в литературното образование в България след 1989 г., което някои определят като реформа, но те не правят разлика между днешния вид на образование и този, който се появи в края на тоталитарната ера. Причината е, че не е направен подробен анализ на историческите характеристики на литературното образование в страната преди 1944. Ето защо е важно да се направи проучване на пролетарските теми в творчеството на Христо Смирненски и образа на пролетарския лидер. Анализът на „Йохан“ може да обогати темата за немската революция през 1918–1919 г.
Keywords: literature education, proletarian topic, proletarian leader
HRISTO SMIRNENSKI AND THE GERMAN REVOLUTION (1918–1919)
Abstract. The actuality of the topic is related to changes in literature education in Bulgaria after 1989, which some defi ne as a reform, but they do not make difference between today’s type of education and the one that emerged at the end of the totalitarian era. The reason is that a there was not a detailed analysis of the historical characteristics of literature education in the country before 1944. It is therefore important to make a research of the proletarian topics in the works of Hristo Smirnenski and the image of the proletarian leader. The analysis of “Johann” can enrich the topic of the German Revolution in 1918-19.
Dr. Ventsislav Vezirov
Foreign Languages Department D. A. Tzenov Academy of Economics
Svishtov, Bulgaria
„ГРОЗНИ ПРОЗИ“ НА ГЕО МИЛЕВ. ПРЕОСМИСЛЯНЕ НА БИБЛЕЙСКИТЕ СИМВОЛИ
Евдокия Петрова
Sofia University
Absract. Текстовете от „Грозни прози“ са посветени на въстанието от 1919 г. в Германия. Чрез екстатичния експресионистичен език Гео Милев рисува словесна картина на една разрушаваща се, остаряла морално действителност, която обаче е едновременно и момент на възкресение за онези, които до момента са били като мъртви за тази реалност. Това историческо събитие е представено през символиката на библейския контекст, което усилва усещането за предопределеност на събитието и възприемането му като апокалипсис, типично в духа на експресионистичната поетика.
Keywords: еxpressionism, biblical, apocalyptic, history, ugliness, destruction, ecstasy, revolution, rebellion
“UGLY PROSES” BY GEO MILEV. RECONSIDERATION OF BIBLICAL SYMBOLS
Abstract. The “Ugly proses” texts are devoted to uprising in 1919 in Germany. By his ecstatic expressionistc language Geo Milev paint a verbal picture of a burst, outdated moral reality, which is like a resurrection for those who are like already dead in this reality. This historical event is presented in the symbolism of the biblical context which enchances the feeling of predertermination of the event and its perception as an apocalypse. Namely that is typical in the spirit of expressionistic poetics.
Mrs. Evdokia Petrova
University of Sofi a
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria