"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Istoriya-History
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Bulgarski Ezik i Literatura-Bulgarian Language and Literature Съдържание на сп. "Български език и литература"

Български език и литература, книжка 1, година LIV, 2012

in Съдържание на сп. "Български език и литература"

 


СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS


LITERATURE
Творецът на хармонията или как и защо пеят колелетата /
Р.
Коларов – p. 5

icon Open the full text


Вечерни тайнства („Вечерна хармония” на Бодлер и „Въздишка” на Яворов) /
М. Янакиева – p. 13

icon Open the full text

METHODOLOGY
Литературата – Не (с)поделената отговорност на университета и на училището /
Р. Йовева – p. 24

icon Open the full text

Аспекти на оценяването в съвременното обучение по български език /
А. Петров – p. 33

icon Open the full text

За оценяването чрез учене (Обучаващи функции на оценяването в хетерогенната класна стая) /
М. Падешка – p. 46

icon Open the full text

Използване на интерактивни игри в обучението по български език /
П. Гарушева – p. 56

icon Open the full text

Изследване на езиковата биография и езиковата компетентност на студенти от българските общности в чужбина /
Р. Пенкова – p. 72

 icon Open the full text

 

 
IN MEMORIAM
Й. Тишева – p. 84

icon Open the full text

Искра Ликоманова
Б. Рогалска – p. 88

icon Open the full text

РЕЦЕНЗИИ
Ценен методически труд (Андонова, М. Училищният анализ на драмата от позициите на две изкуства – литературата итеатъра) /
К. Демирева – p. 90

icon Open the full text

 УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – p. 93

icon Open the full text


 ТВОРЕЦЪТ НА ХАРМОНИЯ ИЛИ КАК И ЗАЩО ПЕЯТ КОЛЕЛЕТАТА
Радосвет Коларов

нагоре


ВЕЧЕРНИ ТАЙНСТВА
 („ВЕЧЕРНА ХАРМОНИЯ“ НА БОДЛЕРИ „ВЪЗДИШКА“ НА ЯВОРОВ)

Миряна Янакиева

Resume. Статията представя един възможен междутекстов прочит на две стихотворения – „Въздишка” на Яворов и „Вечерна хармония” на Бодлер. Интерпретирани са както структурните аналогии между двата лирически текста, така и значенията, които получават във всяко от стихотворенията общите им образни и смислови съставки. Множеството подобия, установени между творбите на българския и на френския поет, съдействат за това по-ярко да изпъкнат и различията между начините, по които във всяка от тях са осмислени мотиви като време и памет, живот и смърт.

Keywords: междутекстовост, лирическа повторителност,символ, смисъл, време, памет

 

 

нагоре


 ЛИТЕРАТУРАТА – НЕ (С)ПОДЕЛЕНАТА ОТГОВОРНОСТ
НА УНИВЕРСИТЕТА
И НА УЧИЛИЩЕТО

Румяна Йовева

Resume. Този текст предлага размисли и обобщения за отношението на университета и на училището към литературата, за начините, по които тя пребивава в учебните планове и програми, както и за възприемането и осмислянето й от студентите и от учениците. Направен е опит да се откроят причините за провала на литературното образование – институционални и персонални. Проблемът не е частен, той е относим към всички специалности, в които се подготвят учители, към всички учебни предмети в училище. Основанията за интереса към него са в безотрадните резултати в българското образование, които всички виждаме и с които се примиряваме.

Keywords: литература, институция, власт, университет, литературно образование, методика, литературна наука, учебни планове и програми

 

 

нагоре


 АСПЕКТИ НА ОЦЕНЯВАНЕТО В СЪВРЕМЕННОТО ОБУЧЕНИЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

Prof. Dr. Angel Petrov

Resume. В статията се анализират проблеми, свързани с възможностите за оценяване качеството на овладявани по време на езиковите занятия с комуникативна насоченост лингвистични знания, умения за общуване и ценностни нагласи на учениците. Оценяването се интерпретира като процес, определящ параметрите на ефективността от извършеното планиране на учебния процес по български език, както и на крайния продукт от неговото осъществяване. Върху конкретен текст, създаден от ученик, се демонстрира приложението на някои техники на оценяване, доказали своята резултатност в реалния образователен дискурс.

Keywords: оценяване, техники на оценяване, обучение по български език, лингвистични знания, комуникативни умения, ценностни нагласи на учениците

 

 

нагоре


 ЗА ОЦЕНЯВАНЕТО ЧРЕЗ УЧЕНЕ (ОБУЧАВАЩИ ФУНКЦИИ
НА ОЦЕНЯВАНЕТО
В ХЕТЕРОГЕННАТА КЛАСНА СТАЯ)

Maya Padeshka

Resume. В статията се представят идеи, свързани с възможността за обвързване на процесите на учене и оценяване в часа по български език. За тази цел се припомнят някои теории, осигуряващи възможности за диверсификация на учебно-изпитните процедури с оглед на засилената проактивност и участието на ученика в процесите на овладяването, регулирането и оценяването на знания, умения и нагласи; предлагат се методически варианти, като се прави опит да се приложи моделът на обучаващото оценяване.

Keywords: оценяване, типове оценяване, регулация/саморегулация, диверсификация, знание действие

 

 

нагоре


 ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНТЕРАКТИВНИ ИГРИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

Пенка Гарушева

нагоре


 ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЕЗИКОВАТА БИОГРАФИЯ
И ЕЗИКОВАТА КОМПЕТЕНТНОСТ НА СТУДЕНТИ

ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ОБЩНОСТИ В ЧУЖБИНА

Prof. Rositsa Penkova, DSc.

Resume. В статията се представя накратко изследване на езиковата биография и езиковата компетентност на студенти с български произход от Молдова и Украйна, които учат в първи курс в български висши училища. Езиковата биография се свързва с мотивите за учене на български език; самооценката на студентите за равнището, на което владеят български език; възможностите, коитвиждат, за да се повиши ефективността от усвояване на българския език.
Изследването на езиковата компетентност се прави по шест критерия, отчитащи спецификата на ДОИ за учебно съдържание по български език в средното училище. Съставени са 4 теста за проверка на знанията и уменията по български език на студенти от Молдова и Украйна. В рамките на всеки критерий се представят показатели. Чрез тях се конкретизират същността и функциите на свързаното с критерия учебно съдържание, което се очаква да е овладяно от студентите.
В статията се предлага и набор от техники за преодоляване на езикови слабости. Открояват се възможности за усъвършенстване на езиковата подготовка на студентите от Молдова и Украйна в летни курсове в Департамента за информация и усъвършенстване на учители на СУ „Св. Кл. Охридски”.

Keywords: езикова биография, езикова компетентност, техники за преодоляване на езикови слабости, студенти от българските общности в чужбина

 


нагоре

shareTweetshare
Previous article

сп. "История", книжка 1, година XX, 2012

Next article

сп. „Педагогика“ , книжка 2, година LXXXIV, 2012

Next article

сп. „Педагогика“ , книжка 2, година LXXXIV, 2012

Професионално образование, година XIV, книжка 1, 2012

Философия, година XXI, книжка 1, 2012

Последни публикации

  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30
  • History, issue 1/2022, Volume 30
  • Annual contents of Istoriya-History, 2021
  • History, issue 6/2021, Volume 29
  • History, issue 5/2021, Volume 29
  • History, issue 4/2021, Volume 29
  • History, issue 3/2021, Volume 29
  • History, issue 2/2021, Volume 29
  • History, issue 1/2021, Volume 29
  • Annual contents of Istoriya-History, 2020
  • History, issue 6/2020, Volume 28
  • History, issue 5/2020, Volume 28
  • History, issue 4/2020, Volume 28
  • History, issue 3/2020, Volume 28
  • History, issue 2/2020, Volume 28
  • History, issue 1/2020, Volume 28
  • Annual contents of Istoriya-History, 2019
  • History, issue 6/2019, Volume 27
  • History, issue 5/2019, Volume 27
  • History, issue 4/2019, Volume 27
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US