Европейската комисия публикува Обзор на образованието и обучението за 2019 г., в който се прави анализ на тяхното развитие. Тазгодишното издание измерва напредъка по целите на рамката „Образование и обучение 2020“ във всяка държава членка и спомага да се определи в кои направления следва да бъде насочено финансирането от ЕС за образованието, обучението и уменията в следващия дългосрочен бюджет на ЕС.
Подчертава се необходимостта да се предостави по-добра подкрепа за учителите и да се повиши привлекателността на учителската професия.
Тазгодишното, осмо издание на Обзора е насочено към учителите. То включва и анализира констатациите от обширното проучване сред тях, проведено от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. В международното проучване в областта на преподаването и ученето се подчертава необходимостта от обучение на учителите за по-добро справяне с належащите проблеми, като например използването на информационни и комуникационни технологии, преподаването на ученици със специални нужди и преподаването в мултикултурна среда. В отговор на това в Обзора се препоръчва да се гарантира подходящ брой учители в системата, по всички предмети, в селските и в градските райони. В същото време се подчертава, че са необходими повече усилия, за да се привлекат да преподават най-добрите кандидати, и да се гарантира, че те са подходящо обучени и мотивирани да останат в професията.
Акцентите от доклада за България в Обзора на образованието и обучението за 2019 г. са следните.
- Усилията за модернизиране на системата за образование и обучение продължават. Но подобряването на нейното качество, приложимост на пазара на труда и приобщаващият характер си остават предизвикателство.
- Демографските тенденции и увеличаващият се недостиг на умения означават, че България трябва да инвестира повече в квалификацията на своята настояща и бъдеща работна сила. Нуждата от повишаване на квалификацията и преквалификацията на възрастното население е голяма. Но участието в обученията за възрастни е слабо.
- Престижът на преподавателската професия е нисък, а работната сила в сектора на преподаването застарява. Като начин да се повиши привлекателността на професията, се увеличават заплатите.
- Предприети са стъпки за повишаване на приложимостта на професионалното образование и обучение (ПОО) на пазара на труда.
Скорошно проучване показва, че само 17,7% от преподавателите смятат, че професията им се оценява от обществото, а 57% споделят, че предимствата да бъдеш преподавател, надхвърлят недостатъците (OИСР, 2019 г.). Макар, като цяло, да е непопулярна сред младите българи, преподавателската професия е особено непривлекателна за мъжете, които съставляват едва 17% от преподавателите в училищата (средно за ЕС – 28 %).
Четете повече в бр. 40, 3 – 9 октомври 2019 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg