Промени в няколко наредби анонсира на брифинг министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. „Първият приоритет на МОН е свързан с намаляване на административната тежест и с възможности за осигуряване на повече време за работа на учителите с децата и учениците. За целта през тази седмица ще „отворим“ някои подзаконови нормативни актове, някои от наредбите, свързани със стандарти в училищното образование“, обяви той.
В Наредба 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците например е предвидено намаляване броя на текущите оценки по различните предмети. „По предметите, които се изучават с над 4 часа на седмица, вече няма да е нужно да се пишат по 4 оценки на срок, а само по 3 оценки“, даде за пример той. От две на една пък ще се намалят изискуемите оценки на срок по отделните дисциплини в рамките на профилираните предмети. Предвижда се също да се даде възможност за ангажиране на учениците с изследователска проектна дейност, която може да отнеме и по-продължителен период.
„Нашият екип има приоритет да търси възможност за качествено образование за всяко дете и да се освободи повече време за работа на учителите с учениците в класната стая, включително чрез изследователски и проектни дейности. Това намаляване на минималния брой изпитвания в хода на учебния срок е важна възможност това да се случи“, коментира министър проф. Цоков.
В Наредбата за организацията на дейностите в училищното образование ще се планират нови възможности, свързани с проектно базираното обучение на учениците, фиксиране на неговата структура и съвместното преподаване и оценяване от учители по различни предмети.
Според просветния министър това ще даде по-голяма сигурност на учителите в иновативните училища при тяхната съвместна работа за планиране и организиране на проекти и дейности, както и за оценяване на учениците.
До дни се събират и комисии за обсъждане на промени в Наредбата за статута, професионалното развитие и квалификацията на учителите, на училищните директори и другите педагогически специалисти. Ще работи и комисия, която ще структурира и предложи Наредба за управление на качеството на образователните институции – стандарт, който липсва от години в нашето училищно образование, обяви още министър Цоков. По думите му той е ключов по отношение на всички останали дейности – от структурирането на учебните програми до оценяването и функционирането на образователната система.
„За първия месец, в който екипът ни работи, успяхме да набележим тези промени, които могат да започнат да действат още от идващата учебна година. Заедно с това продължава работата и по стратегическите изменения, които да започнат по-сериозна реформа“, обясни проф. Цоков. Той обяви, че до края на седмицата ще бъдат публикувани за обществено обсъждане и промени в учебните програми.
Министър Цоков заяви още, че се създава карта на иновациите в училищата. Приключило е обобщаването на информацията, като в нея са описани характерът и срокът на действие на съответната иновация. „През следващите седмици предстои визуално да се представи тази информация, за да може всеки училищен директор, учител или експерт в областта на образованието с едно кликване да види характера на иновацията, която се реализира в съответното училище“, обясни министърът. Тази видимост ще улесни анализа на нововъведенията и ще допринесе за тяхното мултиплициране в други образователни институции.
Нов модул в програмата „Иновации в действие“, финансиран със 150 хил. лв., предвижда създаването на пет училищни лаборатории за иновации, обяви още министър Цоков. Те ще бъдат обособени в 108. СУ – София, ОУ „П.Р. Славейков“ – Варна, ПМГ „Яне Сандански“ – Гоце Делчев, Второ ОУ „П.Р. Славейков“ – Стара Загора, и ОбУ „Неофит Рилски“ в село Дерманци, община Луковит. Всяка от тях ще е с различно тематично направление – „Предприемачество и финансова грамотност“, „Екология и зелена енергия“, „Проектно базирано обучение и интегрирано знание“, „Позитивно образование и личностно развитие“ и „Образователна интеграция и гражданско образование“.
В рамките на лабораториите ще бъдат привлечени учители и директори от други училища, като целта е да се формират общности и екипи с визия за сродни образователни иновации чрез представяне и структуриране на идеи, които да доведат до развиване на тематични иновативни мрежи и надградени иновативни модели.
Решен е проблемът с финансиране работата на образователните медиатори, съобщи още министърът. Средствата за тази година ще бъдат обезпечени от бюджета на МОН, а за следващата ще бъдат отпуснати целево малко над 10 млн. лв. от държавния бюджет. В наредбата се въвежда нов елемент за финансиране на училища и детски градини с концентрация на деца и ученици от уязвими групи. Ще се предоставят целево средства за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя в рамките на определените работни места за тези служители.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg