СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
130 ГОДИНИ ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ /
130 YEARS OF PRESCHOOL EDUCATION IN BULGARIA
Бъдещето зависи от настоящето и миналото. Скрижалите на предучилищното възпитание
[The Future depends on Present and Past. The Legacy of Preschool Education] /
Радка Славова / Radka Slavova – стр.
ТЕОРИЯ И ОПИТ / THEORY & PRACTICE
Социална значимост на родителските права и задължения
[Social Importance of Parents’ Rights and Obligations] /
Цецка Коларова / Tsetska Kolarova – стр. 213
Методи за оценка на ранното когнитивно развитие
[Methods for Evaluation of early Cognitive Development] /
Хариета Манолова / Harieta Manolova – стр. 228
Цифрите в света на детето (45 методически похвата за предучилищна подготовка)
[The Figures in a Child`s World (45 Methodical Techniques for Preschool Preparation) ] /
Даринка Гълъбова / Darinka Galabova – стр. 237
Система от упражнения за решаване на прости текстови задачи в 1. клас
[System of Exercises for solving Simple Text Problems for 1 Grade] /
Велина Пенчева / Velina Pencheva – стр. 247
Възможности на учебниците по „Човекът и природата“ за 3. клас за стимулиране на детските интереси
[Possibilities of the Textbooks on the Subject “Man and Nature“ for 3rd Grade for stimulating Children’s Interests]/
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova – стр. 262
Приложението на програмата „Развитие на критическото мислене
чрез четене и писане“ по учебния предмет „Човекът и природата“ в 4. клас
[Implementation of strategies for the program „Reading and Writing for Critical Thinking –
RWCT“ in the teaching of the subject Man and Nature in 4th grade] /
Даниела Димова / Daniela Dimova – p. 274
Художествени техники за активизиране на въображението при 7-годишни деца в обучението по изобразително изкуство
[Art Techniques for activating the Imagination of Seven-Year-Old Children in Art Classes] /
Лиляна Расокова / Lilyana Rasokova – стр. 285
Енциклопедични знания за любопитковци – помощен материал по глобалната тема „Слънчева система“
[Encyclopedic knowledge for student, with a strong interest – supporting material on global theme: “Solar System“]/
Соня Георгиева / Sonya Georgieva, Петър Цанков /Petar Cancov – стр. 297
Родителите – партньори на училището. Практически идеи за привличане на родителите роми като партньори на училището
[The Parents – Partners of the School. Practical Ideas for Appealing Parents of Rome origin as School Partners] /
Дияна Димитрова / Diyana Dimitrova – стр. 317
НАУЧНО-ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / APPLIED EDUCATIONAL RESEARCH
Актуални аспекти на образованието по социални дейности в контекста
на стратегическото планиране за развитие на социалните услуги
[Actual Aspects of Education in Social Activities in the Context of the Strategic Planning for Development of Social Services] /
Сашо Нунев / Sasho Nunev – стр. 327
Дете пътува в автомобила
[A Children Traveling in Car] /
Красимира Михайлова / Krassimira Michaylova – стр. 362
Ролята на възрастните при формиране на нагласи за тютюнопушене при 4–5–6-годишни деца
[The Role of Adults in the Formation of 4–5–6 Years Old Children Attitudes for Smoking] /
Вилия Великова / Vilia Velikova – стр. 367
МНЕНИЯ И ПОЗИЦИИ / POINTS OF VIEW
Противопоставяне
[Oppositions] /
П. Ердниев / P. Erdniev, Б. Ердниев / B. Erdniev – стр. 372
НОВИ КНИГИ / NEW PUBLICATIONS
Книгата „Наркоманията – бич върху нашите чеда“, принос на една изявена учителка
в борбата със зависимостта от наркотиците сред младите хора
[„The Narcotic Addiction – A Scourge For Our Children“, A Contribution /
Of One Manifested Teacher For The Fight Against The Dependency On Drugs Amongst The Young“] /
Иванка Атанасова / Ivanka Atanasova – стр. 375
ЮБИЛЕЙ / ANNIVERSARY
Здравка Новакова – преподавател и творец
[Zdravka Novakova – Lecturerand Creator] /
Здравко Лалчев / Zdravko Lalchev, Маргарита Върбанова/ Margarita Varbanova – стр. 377
IN MEMORIAM
In memoriam – Иван Марев
[In Memoriam – Ivan Marev] /
Боян Лалов / Boyan Lalov – p. 380
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 381
БЪДЕЩЕТО ЗАВИСИ ОТ НАСТОЯЩЕТО И МИНАЛОТО
Скрижалите на предучилищното възпитание
Радка Славова
директор в МНП (1971–1991 г.)
Absract. Република България е една от страните в Европа с добре развито обществено предучилищно образование на децата от 3–7-годишна възраст. Бележити просветни и културни дейци и видни държавници са в основата на теоретическата, практическата и законодателната дейност за развитието му като неразделна част от образователната система. То намира отражение във всички закони за развитие на учебното дело от 1880 г. до наши дни. През 1934 г. се приема специална Наредба-Закон за предучилищното образование, което е ценен принос в училищното законодателство. Законите имат пожелателен характер, защото държавата не осигурява средства за изграждането и издържането им. Затова броят им бавно нараства. Войните, кризите, природните и социалните бедствия стават причина много от детските заведения да се затварят. След Втората световна война, през 1944 г. в България функционират само 234 детски градини.
След установяване на мирно развитие на страната, постепенно, съобразявайки се с икономическите възможности на държавата, започват да се строят нови сгради и да се преустройват вили, къщи и апартаменти за детски заведения. През 1990 г. всички деца, по желание на родителите, можеха да постъпят в тях. Политическите и икономическите промени през 1989 г. се отразиха негативно на предучилищното възпитание. Много от детските градини, настанени в приспособени сгради, се върнаха на собствениците им. От 4590 детски градини през 2008 г. те намаляха на 2291. Сега отново има много чакащи за настаняване деца. Строят се нови детски градини, но те трудно ще задоволят потребностите на младите семейства. Едновременно с увеличаване на обхвата на децата в детските градини, непрекъснато се обновява и съдържанието на възпитателно образователната работа в тях. Изработват се програми, методически указания, ръководства за управление на детски градини. Детските учители се подготвят в педагогически училища за средно образование в полувисши учебни заведения след средно образование, а от много години само във висши учебни заведения. Предучилищното възпитание в България се радва на положителна оценка от родителите, обществеността и от чуждестранни организации – Юнеско, Уницеф и ОМЕП – специализирана световна организация за предучилищно образование.
Keywords: laws, preschool education, kindergartens, childcare teachers.
THE FUTURE DEPENDS ON PRESENT AND PAST. THE LEGACY OF PRESCHOOL EDUCATION
Abstract. Bulgaria is one of the countries in Europe with a well developed public preschool education for children of age between 3 and 7. Renowned educationalists and statesmen are in the base of the theoretical, practical and legislative activity for its development as an integral part of the education system. This refl ects on every law for the development of the education system since 1880. In 1934 a special Degree-Law for preschool education is passed, which is a valued contribution in the preschool legislature. The law was barely enforced, mainly because the government did not fund the establishment of new facilities. Hence, their number rises with a slow pace. The wars, crises, natural and social calamities became one of the reasons why many childcare facilities stopped functioning. At the end of the Second World War in 1944, only 234 kindergartens functioned in whole Bulgaria. During the peaceful post-war period, gradually new childcare facilities were established, in accordance with the economical state of the country. In 1990 the existing 4590 preschool facilities were able to accept almost every child in a kindergarten. The political and economical changes after 1989, as well as migration and demographic changes, had a negative impact on the preschool education. From 1990 to 2008 the number of kindergartens has decreased from 4590 to 2291. Now families have to wait in line in order to have their children accepted in a kindergarten. New structures are being built, but they will hardly meet the needs of the young families. In coherence with the increase in the acceptance coverage of the kindergartens, the educative material provided is also constantly renewed. New programs, methodological instructions and guidelines for management of childcare facilities are being elaborated. Since many years all the preschool teachers must obtain a university degree. Preschool education in Bulgaria is bestowed with a positive mark from parents, the community and foreign organizations, such as UNESCO, UNICEF and OMEP – a world organization specialized in preschool education.
Radka Slavova
Director of the Ministry of Education (1971–1991)
СОЦИАЛНА ЗНАЧИМОСТ НА РОДИТЕЛСКИТЕ ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ
Цецка Коларова
Sofia University
Absract. Настоящата разработка има за основна цел теоретично да направи анализ на социалната значимост на родителските права и задължения, съобразно с иновационно регламентираните семейни отношения от Семейния кодекс, приет през 2009. Разглежданите проблеми са съществена и основна част от съвременните обществени отношения. В разработката са включени следните основни подтеми за родителските права и задължения: същност, особености, иновации, тенденции.
Keywords: parents’ rights and obligations – essence, peculiarities, innovations, tendencies.
SOCIAL IMPORTANCE OF PARENTS’ RIGHTS AND OBLIGATIONS
Abstract. This paper has a basic aim theoretically to make an analysis of the
social importance of parents’ rights and obligations, according to the innovative family relations regulated by The Family Code from 2009.Discussed problems are a fundamental and basic part of contemporary social relationships. The following main sub-topics of parents’ rights and obligations are included in this paper: essence, peculiarities, innovations, tendencie
Assoc. Prof. Tsetska Kolarova, PhD
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
МЕТОДИ ЗА ОЦЕНКА НА РАННОТО КОГНИТИВНО РАЗВИТИЕ
Хариета Манолова
Medical University of Sofia
Absract. Авторът коментира методическите основания за изучаване на
ранното когнитивно развитие, като се спира на изследвания, свързани с когнитивната последователност, структура и темп на когнитивно функциониране в сензомоторния период. Прави се преглед на някои от най-популярните класически тестове и ординерни пиажетиански скàли, като се обсъждат предимствата и недостатъците на различните методи за оценка. Представя се българската методика за изследване на когнитивното развитие, която е в духа на разбирането на сензомоторната интелигентност според стадиите на Ж. Пиаже.
Keywords: cognitive structure, early child cognitive development, classic “babytests“, ordinary scales, Bulgarian adaptation.
METHODS FOR EVALUATION OF EARLY COGNITIVE DEVELOPMENT
Abstract. The author comments methodological reasons concerning a study
of early cognitive development focusing on researches related to the cognitive sequence, structure and rate of cognitive functioning in the sensorimotor period. A review of some of the most popular classic “baby-tests“ and ordinary scales is made while discussing the advantages and disadvantages of different assessment methods. It is presented the Bulgarian method for investigating the cognitive development which is in the spirit of understanding the sensorimotor intelligence, according to the stages of Piaget.
Principal Assistant Harieta Manolova, DM
Medical University of Sofia
ЦИФРИТЕ В СВЕТА НА ДЕТЕТО (45 методически похвата за предучилищна подготовка)
Даринка Гълъбова
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. Овладяването на елементи от знаковата математическа система
(цифри, знаци) е една от задачите на специалната и психомоторната подготовка на децата за училище. Статията представя теоретико-емпирично изследване на процеса на изучаване на цифрите и подготовката за писането им от 3–7-годишните деца. Систематизират се основни проблеми от практиката и образователните материали. „Писането на цифри“ преди училище се дефинира като методически проблем. Представя се модел на дидактична система за формиране на представи у децата за цифрите като символи на числата. Моделът има 6 модула с 45 похвата, съответстващи на дидактичните подходи за възприемане на нови понятия. Демонстрират се нови сензорни похвати – „симулации на цифри с пръсти“, „вълшебно писане върху пясък“, „писане на цифри върху схематичен образец“ и др. Образователните техники, описани в дидактичната система, са апробирани и са показали дидактичния си потенциал за развиване на образното и символното мислене на децата.
Keywords: preschool preparation, methodical techniques, sensor games, fi gures, numbers, schematic modelling, imaginative thought, didactic system.
THE FIGURES IN A CHILD’S WORLD (45 Methodical Techniques for Preschool Preparation)
Abstract. The assimilation of elements from the mathematical system of signs
(fi gures, signs) is one of the tasks of the mathematical and the psychomotor preparation of children for school. This article presents the theoretically empirical research of the process of studying fi gures and the preparation for their writing by children between 3 and 7 years of age. Fundamental problems from the practice and the educational materials have been systematized. “The writing of fi gures“ prior to school has been defined as a methodical problem. A didactic system model for the formulation of ideas in children about fi gures as a graphic representation of numbers is presented. The model has 6 modules and 45 techniques, which directly correspond to the didactic techniques for assimilation the new concept. New sensor techniques are demonstrated – “simulation of figures with fingers“, “magic writing on sand“, “writing fi gures on a schematic template“, etcetera. The educational techniques, described in the didactic system, have been approved and demonstrating their didactic potential in the development of the imaginative and symbolical children thinking.
Assoc. Prof. Darinka Galabova
Ss. Cyril and Methodius University of Veliko Tarnovo
СИСТЕМА ОТ УПРАЖНЕНИЯ ЗА РЕШАВАНЕ НА ПРОСТИ ТЕКСТОВИ ЗАДАЧИ В 1. КЛАС
Велина Пенчева
48. ОУ „Йосиф Ковачев“ – София
Absract. Статията описва педагогически опит в областта на решаването на прости текстови задачи в 1. клас. Представената система от упражнения е базирана на теоретичните постижения на методическата мисъл в тази област. Систематизира относително единен алгоритъм за решаване на предвидените в учебната програма за 1. клас текстови задачи. Стъпките в този алгоритъм са пет: 1. Анализ на условието; 2. Избор на аритметично действие; 3. Запис на решението; 4. Формулиране на отговора; 5. Устна проверка на решението. Работата с текстови задачи е разделена на два периода – неявен (в периода на ограмотяване) и явен. Статията разглежда техники за осмисляне на значението на аритметичните действия: събиране и изваждане; отношенията „с… повече“ и „с… по-малко“; за сравняване на две числа по тяхната разлика. Описаните техники целят възприемане и затвърдяване на всяка стъпка от алгоритъма за работа с текстова задача, а също осмисляне на текстовата задача като модел на житейска ситуация.
Keywords: first grade, simple problems, algorithm, addition, extraction,“more than… by“, “less than… by“, comparison of fi gures through their valuedifferences.
SYSTEM OF EXERCISES FOR SOLVING SIMPLE TEXT PROBLEMS FOR 1 GRADE
Abstract. The article describes the educational and pedagogical experience in the area of solving simple text mathematic problems in fi rst grade. The system of problems provided is based on theoretical achievements of methodology experience in the area. It systemizes a relatively unifi ed algorithm for fi rst grade mathematic problems solving. The algorithm comprises fi ve stages : 1. Analyzing the conditions 2. Choosing an arithmetic action 3.Recording the solution 4.Formulating the answer 5. Checking the solution orally. Working with text problems is divided into two periods – subtle (during the period of learning how to read and write) and real. The article observes different techniques for considering the meaning of the arithmetic actions; the relation „more than… by“ and „less than… by“; comparing two figures through their value differences. The aim of the described techniques is to comprehend and to confi rm every stage of the algorithm applied to text problems as well as to think about the text problem as a model event of a life model.
Velina Pencheva
48th Secondary School “Yosif Kovachev“
ВЪЗМОЖНОСТИ НА УЧЕБНИЦИТЕ ПО „ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА“ ЗА 3. КЛАС ЗА СТИМУЛИРАНЕ НА ДЕТСКИТЕ ИНТЕРЕСИ
Иванка Кирилова
Union of Scientists in Bulgaria
Absract. Статията разглежда въпроса за възможностите на учебниците по „Човекът и природата“ за 3. клас за удовлетворяване на детските интереси към природата, към съответния учебен предмет, както и за съобразяване с тематичните предпочитания. За целта са използвани методите: теоретичен анализ, контент анализ, анализ на въпросите, количествени методи. От установените резултати проличава, че въпросите за детските интереси към природата и към учебния предмет „Човекът и природата“ са подценени в действащите учебници. Това налага преосмисляне на авторовите концепции и отчитане на детските предпочитания.
Keywords: textbooks on the subject “Man and Nature“, interests, third grade.
POSSIBILITIES OF THE TEXTBOOKS ON THE SUBJECT “MAN AND NATURE“ FOR 3RD GRADE
FOR STIMULATING CHILDREN’S INTERESTS
Abstract. The article examines the issue of the possibilities of the textbooks on the subject “Man and Nature“ for the 3rd grade in order to satisfy the children’s interests towards the nature and the relevant subject, considering the topic preferences. For achieving this goal I use the methods: theoretical analysis, content analysis, analysis of the questions, quantative analysis. From the results, it is obvious that the problem for the children’s interests towards the nature and the subject “Man and Nature“ are underestimated in the current textbooks. This requires reconsidering the authors’concepts, taking into account the children’s preferences.
Dr. Ivanka Kirilova, PhD
Union of Scientist in Bulgaria
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ПРОГРАМАТА „РАЗВИТИЕ НА КРИТИЧЕСКОТО МИСЛЕНЕ ЧРЕЗ ЧЕТЕНЕ И ПИСАНЕ“
ПО УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ „ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА“ В 4. КЛАС
Dr. Daniela Dimova, Assoc. Prof.
Sofia University
Департамент за информация и усъвършестване на учители
Absract. Статията представя основните теоретични основания на концепцията за развитие на критическото мислене. За тяхната практическа реализация предлагаме две от най-ефективните и атрактивни стратегии, разработени в рамките на програмата RWCT (Развитие на критическото мислене чрез четене и писане). Тематичната насоченост е във връзка с учебното съдържание и образователните цели на учебния предмет „Човекът и природата“ в 4. клас.
Keywords: interactive learning, critical thinking, constructivism, learningsupport environment.
IMPLEMENTATION OF STRATEGIES FOR THE PROGRAM „READING AND WRITING FOR CRITICAL
THINKING – RWCT“ IN THE TEACHING OF THE SUBJECT MAN AND NATURE IN 4-TH GRADE
Abstract. The article presents the main theoretical grounds of the concept for developing critical thinking. For their practical implementation, we offer two of the most effective and attractive strategies developed within the program RWCT. Thematically, they are tied to the curriculum in the subject Man and Nature in the fourth grade.
Dr. Daniela Dimova
Sofia University “St. Kliment Ohridski
ХУДОЖЕСТВЕНИ ТЕХНИКИ ЗА АКТИВИЗИРАНЕ НА ВЪОБРАЖЕНИЕТО ПРИ СЕДЕМГОДИШНИ ДЕЦА
В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО
Лиляна Расокова
48. ОУ „Йосиф Ковачев“ – София
Absract. В учебната дейност въображението гарантира способността на
децата да решават творчески задачи, да откриват и създават нови, необичайни образи; да преобразуват и комбинират идеи, знания по нетрадиционен, дори „фантазен“ начин. Да се проследи до каква степен художествените техники водят до активизиране на въображението в обучението по изобразително изкуство при седемгодишните деца е целта на създадената алтернативна програма, по която се работи. Използването на подходящи художествени техники е един от начините
да събудим „дремещия“ творец у всяко дете. Рисунката е средство за изразяване, израз на детската душевност, тя е „език“, сигнал, има свое излъчване, свой стил, свой „почерк“. Докато извършват своята художествена дейност, децата извършват сложни мисловни операции – анализират, диференцират действията на героите си и техните взаимоотношения. Разкриват мотивите на поведение, обобщават по-
стъпките им с оглед на известни норми и правила. Ефективността на използваните техники зависи от поставените задачи, от мотивацията на учениците и организацията на подготовката от страна на учителя и
учениците. Създаването на подходяща атмосфера, използването на разнообразни методи и техники, представянето на новия материал чрез интерактивни методи, съревнования, динамика са гаранция за добри резултати. Художествените техники за активизиране на въображението представляват необятно поле за изява на седемгодишните ученици, повишават нивото на самооценката и самочувствието им.
Keywords: imagination, artistic techniques, painting, activating.
ART TECHNIQUES FOR ACTIVATING THE IMAGINATION OF SEVEN-YEAR-OLD CHILDREN IN ART CLASSES
Abstract. Imagination in learning activities is fundamental for children’s ability to solve creative tasks, to discover and to create new, unusual images, to modify and to combine ideas and knowledge in an untraditional, even “surreal“, way. The objective of the alternative programme introduced in the article is analyzing and determining the extent to which certain artistic techniques, used in art lessons, trigger seven-year-olds’ imagination. The use of proper artistic techniques is a way of awakening the inventor “sleeping“ in every child. The painting is a mean of expression, an expression of a child’s soul. It is a language, a sign with its own spirit, style, and signature.
When engaged with artistic activities, children perform complex mental operations; they analyze, differentiate their main characters’ deeds and relationships. In this process children reveal motives for defi nite kinds of behaviour, classify characters’ actions referring to certain norms and values.
The effectiveness of the used techniques depends on the tasks assigned, on pupils’ motivation, and on the organization of both the teacher and the students. The creation of an appropriate atmosphere, the use of various methods and techniques, the introduction of new material using interactive methods and contests, and dynamics, guarantee good results. Artistic techniques for activating imagination are a boundless fi eld for self-presentation for seven-year-old students. They raise the children’s level of self-esteem and self-confi dence.
Lilyana Rasokova
48th Secondary School “Yosif Kovachev“ – Sofia
ЕНЦИКЛОПЕДИЧНИ ЗНАНИЯ ЗА ЛЮБОПИТКОВЦИ
Помощен материал по глобалната тема „Слънчева система“
Соня Георгиева
Петър Цанков
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
Absract. Обучението по дисциплината „Човекът и природата“ като цяло е абстрактно. Това е особено валидно за частите, в които се представят обекти и явления, които са трудни и/или недостъпни за директно наблюдение. В същото време има обучавани с подчертан интерес и завишени изисквания. Като цяло предложеният текст подобрява разбирането и е насочен към усилване на интелектуалният детски потенциал и подобряване на умствената дейност чрез нетрадиционни учебни задачи.
Keywords: individual work, nontraditional school tasks, activities – arrange,analyze, schematize.
ENCYCLOPEDIC KNOWLEDGE FOR STUDENT, WITH A STRONG INTEREST –
SUPPORTING MATERIAL ON GLOBAL THEME: “SOLAR SYSTEM“
Absract.Teaching in the discipline “Man and nature“ is as a whole abstract. This is especially valid about the parts, in which objects and phenomena are presented and they are diffi cult and/or inaccessible to be directly observed. In the same time there are students with a marked interest and bigger requirements. As a whole the suggested text improves the understanding and it is directed to reinforcement of the intellectual children’s potential and improvement of the intellectual activity by nontraditional school tasks.
Prof. As. Sonya G., Georgieva
student Petar Cancov
University of Ruse “Angel Kanchev“
АКТУАЛНИ АСПЕКТИ НА ОБРАЗОВАНИЕТО ПО СОЦИАЛНИ ДЕЙНОСТИ В КОНТЕКСТА
НА СТРАТЕГИЧЕСКОТО ПЛАНИРАНЕ ЗА РАЗВИТИЕ НА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ
Assoc. Prof. Sasho Nunev
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
Absract. В съвременната образователна и социална ситуация универси-
тетското образование по професионално направление „Социални дейности“ е поставено пред предизвикателството да отговори по подходящ начин на изискванията на актуални европейски и национални политики, модели и практики за интегрирани социални услуги, мултидисциплинарност, междусекторно и междусистемно взаимодействие. Усъвършенстването му се разглежда в контекста на стратегическото планиране за развитие на социалните услуги, извеждащо на преден план необходимостта от включване на клиничен компонент и усвояване на компетентности за предоставяне на интегрирана подкрепа в мултидисциплинарна професионална среда.
Keywords: education in the professional fi eld „Social activities“, educationalqualifi cation profi le, strategic planning for the development of social services, integrated social services, inter-system interaction, clinical component, multidisciplinary work.
ACTUAL ASPECTS OF EDUCATION IN SOCIAL ACTIVITIES IN THE CONTEXT
OF THE STRATEGIC PLANNING FOR DEVELOPMENT OF SOCIAL SERVICES
Abstract. In the modern educational and social situation university education in professional direction “Social activities“ is challenged to respond adequately to the requirements of relevant European and national policies, models and practices for integrated social services, multidisciplinary, intersectoral and inter-system interaction. Its improvement is examined in the context of strategic planning for development of social services, highlighting the need to include clinical component and utilization of competencies in order to provide integrated support in a multidisciplinary professional environment.
Assoc. prof. Sasho Nunev, PhD
Department of Kinesitherapy
University of Ruse “Angel Kanchev“
РОЛЯТА НА ВЪЗРАСТНИТЕ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА НАГЛАСИ ЗА ТЮТЮНОПУШЕНЕ ПРИ 4–5–6-ГОДИШНИ ДЕЦА
Вилия Великова
University of Forestry Sofia, Bulgaria
Център за следдипломно обучение и преквалификация
Absract. Представено е изследване на 4–5–6 г. деца относно формирани нагласи към тютюнопушенето, извършено с техническата помощ на студенти първокурсници в Центъра за следдипломно обучение и преквалификация при Лесотехническия университет. Изследвана е извадка от 86 деца от предучилищна възраст чрез метода интервю. В резултат на изследването се установява, че всяко второ дете, което е виждало свой родител или значим близък да пуши цигари около него, подсъзнателно възприема този модел като значим и залага в себе си поведението на бъдещ пушач.
Keywords: 4–5–6 years old children, beloved adults, tobacco smoking, child’s play.
THE ROLE OF ADULTS IN THE FORMATION OF 4–5–6 YEARS OLD CHILDREN ATTITUDES FOR SMOKING
Abstract. It is presented a study of 4–5–6 years old children concerning their formed attitudes towards smoking. The research was made by the technical assistance of fi rst year students at the Centre for postgraduate training and retraining at the University of Forestry. The “interview method“ was used for a sample from 86 preschool children. As a result, the study found that every second child who has seen a smoking parent or is closed to her/ him smoking beloved person subconsciously perceives this model as a signifi cant one and
sets herself/himself a behavior of future smoker.
Assoc. Prof. Vilia Velikova, PhD
l Center for Lifelong learning
University of Forestry