СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
Националната оригиналност на българското предучилищно възпитание
[The National Originality of the Bulgarian Preschool Education] /
Йордан Колев / Jordan Kolev – стр. 8
ТЕОРИЯ И ОПИТ / THEORY & PRACTICE
Хартата на Съвета на Европа за образованието за демократично гражданство и образованието
по правата на човека – проекции върху педагогическата теория и практика
[The Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship
and Human Rights Education – Projections on Education Theory and Practice] /
Сийка Чавдарова-Костова / Habil Siyka Chavdarova – Kostova – стр. 19
Международното изследване на гражданското образование (ICCS) и неговото значение за образователната практика
[The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) and its Relevance for Educational Practice] /
Клаудия Ленц / Claudia Lenz – стр. 29
За човешките и детските права и условията, които ги правят реалност в сектора на образованието
[About Human and Children’s Rights and Circumstances Which Make them Reality in the Education Sector] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – стр. 42
Възприятия, нагласи и ценности на българските ученици в областта на гражданското образование
[Civic Perceptions, Values and Attitudes of Bulgarian Students – National Findings from the
IEA International Civic and Citizenship Education Study – ICCS 2009] /
Светла Петрова / Svetla Petrova – стр. 56
Гражданско образование при студенти с педагогически профил
[Civic Education for Students With Educational Profile] /
Цонка Каснакова-Иванова / Tsonka Kasnakova-Ivanova – стр. 68
Европейско кариерно образование в български условия (как отново да наваксваме)
[Carrier Education Under the Bulgarian Conditions – How to Catch Up Once Again] /
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rascheva-Merdjanova -стр. 79
Децата в целевите рискови групи за социални услуги
[Children in Focused Social Services Risk Groups] /
Цецка Коларова / Tsetska Kolarova – стр. 91
НАУЧНО-ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / APPLIED EDUCATIONAL RESERCHES
Самооценка на дидактическата компетентност на студентите от специалностите
„Предучилищна и начална училищна педагогика“ и „Начална училищна педагогика с чужд език“
[Self-Assessment of Didactical Competence of Students in Preschool and Primary School Education
and in Primary School Education with Foreign Language] /
Мария Тенева / Mariya Teneva – p. 109
Съвременното развитие и особености на детската игра
[Contemporary Development and Peculiarities of a Child Play]
Иван Миленски / Ivan Milenski – стр. 118
Значение на детското любопитство в процеса на опознаване и стимулиране на интересите към природата
[Significance of Children’s Curiosity in the Process of Learning and Stimulating Interests Towards the Nature] /
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova – стр. 126
Прилагане на компютризирана схема по предмета „човекът и природата“
в начална училищна степен за обучение на ученици с интелектуални затруднения
[Applying a Computer Sheme for Teaching Students with Mental Problems in Man and Nature Lessons] /
Милен Замфиров / Milen Zamfirov –p. 135
МНЕНИЯ И ПОЗИЦИИ / POINT OF VIEW
Мениджмънт на детската група
[Preschool Group Management] /
Славейка Аврам/ Slaveyka Avram – стр. 143
За квалификацията на непедагогическите кадри – „как да работим с агресивните деца?“
[About the Qualification of Non-Pedagogic Staff – How to Work with Aggressive Children?] /
Юлия Дончева / Julia Doncheva - p. 151
Делегиране на права чрез комисиите в детската градина
[Delegating Rights Through Kindergarten Committees] /
Маргарита Абрашева/ Martha Abrasheva – стр. 156
Иновационни и интерактивни методи в квалификационната дейност на педагогическия колектив
[Innovative and Interactive Methods of Qualifying the Pedagogic Team] /
Стоилка Ташева / Stoilka Tasheva / Севда Лукайчева / Sevda Lykaycheva – стр. 162
ДОБРИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ / GOOD EDUCATIONAL PRACTICES
Това трябва да го знае всяко дете
[ Each Child Must Know It] /
Татяна Атанасова Tatyana Atanassova/Иванка Пампова/Ivanka Pampova – стр. 167
На улицата е опасно
Dangerous Streets] /
Таня Янчева / Tanya Yancheva / Зоя кацарова / Zoya Katzarova – стр. 177
За пътя, за пътните знаци, за децата
[About the Road, Road Signs and Children] /
Елена Стоева / Elena Stoeva – стр. 186
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – p. 189
НАЦИОНАЛНАТА ОРИГИНАЛНОСТ НА БЪЛГАРСКОТО ПРЕДУЧИЛИЩНО ВЪЗПИТАНИЕ
Prof. Jordan Kolev, DSc.
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Absract. Тезата на автора е, че българското предучилищно възпитание е не само на „гребена на вълната“ на европейската педагогика, а има и свои авторски приноси в историческия процес. Доказателства за националната оригиналност на българското предучилищно възпитание са личностите, идеите и експериментите на Драган Цанков, Никола Живков, Георги Живков, Иван Д. Шишманов, Виктория Живкова, Елка Петрова и др.
Keywords: infant-school, kindergarten; childlike wisdom; school children; national revolutionaries; public fi gures; government ministers; traditional teachers; educational innovators; Law of Zhivkov.
THE NATIONAL ORIGINALITY OF THE BULGARIAN PRESCHOOL EDUCATION
Abstract. Author’s thesis is that the Bulgarian pre-school education is not only on the „crest of the wave“ of European education, and has its original contributions to the historical process. Evidences of national originality of the Bulgarian pre-school education are personalities, ideas and experiments of Dragan Tsankov, Nikola Zhivkov, Georgi Zhivkov, Ivan D. Shishmanov, Victoria Zhivkova, Elka Petrova and others.
Prof. D. Sc. (Pedagogy) Jordan Kolev
South-west University „Neofit Rilski“
ХАРТАТА НА СЪВЕТА НА ЕВРОПА ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО ЗА ДЕМОКРАТИЧНО ГРАЖДАНСТВО И ОБРАЗОВАНИЕТО
ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА – ПРОЕКЦИИ ВЪРХУ ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА
Сийка Чавдарова – Костова
Sofia University
Absract. В тази статия е представена Хартата на Съвета на Европа по въпросите на образованието за демократично гражданство и обучението по правата на човека. Хартата се коментира от гледна точка на някои концепции в педагогическата теория. Акцент се поставя в отношенията образователна политика–теория–практика.
Keywords: Charter of the Council of Europe, education, democracy, human rights, educational policy–relations theory–practice.
THE COUNCIL OF EUROPE CHARTER ON EDUCATION FOR DEMOCRATIC CITIZENSHIP AND HUMAN RIGHTS EDUCATION – PROJECTIONS ON EDUCATION THEORY AND PRACTICE
Abstract. In this paper the Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education is presented. The Charter is commented from the point of view of some conceptions in the pedagogical theory. An emphasis is putted on the relationship educational policy – theory – practice.
Assoc. Prof. Dr. Habil Siyka Chavdarova – Kostova
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
МЕЖДУНАРОДНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ГРАЖДАНСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ (ICCS)
И НЕГОВОТО ЗНАЧЕНИЕ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПРАКТИКА
Клаудия Ленц
Европейски Вергеланд център
Осло, Норвегия
Absract. Резултатите от Международното изследване на гражданското образование (ICCS 2009) могат да бъдат използвани за насърчаване подобряването на образователната практика. ICCS откритията подкрепят подходите в гражданското образование, стимулират цялостния поглед върху знания, умения и нагласи/ разпореждания върху развитието на демократично училище и интегрирането на младите хора в гражданския опит сред по-широката общественост. В статията се представя поредица от събития, наречени „Консултации за педагози“, обсъждат се ICCS констатации с образователни практици. Констатираният известен опит от последните консултации за педагози води до извода, че заключенията от изследванията трябва по-активно да се използват като ресурс за обучение на учителите.
Keywords: international research, civic education, approaches consultations.
THE INTERNATIONAL CIVIC AND CITIZENSHIP EDUCATION STUDY (ICCS) AND ITS RELEVANCE FOR EDUCATIONAL PRACTICE
Abstract. This article, the author argues, that the fi ndings of the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS, 2009) can be used to foster improvement of educational practice, if communicated to practitioners. She outlines that ICCS fi ndings support approaches in citizenship education promoting a holistic view on knowledge, skills and attitudes/dispositions, a focus on democratic school development and an
integration of young people’s civic experiences in the wider community. The article introduces a series of events, called Educators’ Consultations, presenting and discussing ICCS fi ndings with educational practitioners. Highlighting some experiences from past Educators’ Consultations, the author concludes that the fi ndings should be more actively used as a resource in teacher training.
Claudia Lenz, PhD
The European Wergeland Centre
ЗА ЧОВЕШКИТЕ И ДЕТСКИТЕ ПРАВА И УСЛОВИЯТА, КОИТО ГИ ПРАВЯТ РЕАЛНОСТ В СЕКТОРА НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Вяра Гюрова
Sofia University
Absract. В началото на статията се обсъждат параметрите на демокрацията в България и мястото на човешките права. Авторът анализира условията, които трансформират човешките права и правата на децата от теория към практика в образованието (в училище). Третата част на статията е посветена на университетското образование на бъдещите учители и възможността културата на човешките и детските права да стане тяхно достояние.
Keywords: human rights, child terms of transformation of knowledge, university, prospective students.
ABOUT HUMAN AND CHILDREN’S RIGHTS AND CONDITIONS WHICH MAKE THEM REALITY IN THE EDUCATION’S SECTOR
Abstract. At the beginning the article discusses parameters of democracy in Bulgaria and place of human rights within. Then author analyses the conditions which transform human and children’s rights from theory to practice in the area of education (in school). Third part of article is devoted to university education of future teachers and opportunity of making culture of human and children’s rights as part of their education.
Prof. Viara Gyurova
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
ВЪЗПРИЯТИЯ, НАГЛАСИ И ЦЕННОСТИ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧЕНИЦИ В ОБЛАСТТА НА ГРАЖДАНСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
(по данни на Международното изследване на гражданското образование – ICCS)
Светла Петрова
Национален координатор на ICCS
Absract. Международното изследване на гражданското образование – ICCS 2009, е проект на Международната асоциация за оценка на образователните постижения (IEA), независима международна асоциация на национални изследователски институции и държавни изследователски агенции от над 60 страни. Целта на ICCS е да събира и анализира данни за знанията на студентите, разположение и нагласи, свързани с гражданското образование. Данните са събрани от над 3300 ученици (8. клас) в България, участвали в проучването през 2009 г. Оценката ICCS определя четири афективни области: възприятия, ценности, нагласи и поведения. Основният фокус на тази статия е върху различни аспекти на възприемането на демокрацията и гражданството от българските ученици; равни права в обществото и тяхното взаимодействие с религията и т.н. Особено внимание е отделено на нагласи, ценности и поведенчески намерения на учениците, свързани с граждански общества и системи; държавни институции и политически партии.
Keywords: citizenship education, ICCS 2009, International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA, international educational study, civic values and attitudes.
CIVIC PERCEPTIONS, VALUES AND ATTITUDES OF BULGARIAN STUDENTS
(NATIONAL FINDINGS FROM THE IEA INTERNATIONAL CIVIC AND CITIZENSHIP EDUCATION STUDY – ICCS 2009)
Abstract. The International Civic and Citizenship Education Study, ICCS is project of the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), an independent international association of national research institutions and governmental research agencies from over 60 countries. The aim of ICCS is to collect and analyze data about students’ knowledge, disposition and attitudes relating to civic and citizenship education. The data are gathered from more than 3 300 students (Grade 8) in Bulgaria, participated in the survey in 2009. The ICCS assessment framework defi nes four affective-behavior domains: perceptions, values, attitudes, and behaviors. The main focus of this article is on aspects of Bulgarian students’ perception of democracy and citizenship; equal rights in society; their engagement with religion, etc. Particular attention is paid to the attitudes, values and behavioral intentions of the students relating to the civic society and systems; state institutions, and political parties.
Svetla Petrova
Chief Expert at Center for Control and Assessment
ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ ПРИ СТУДЕНТИ С ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРОФИЛ
Цонка Каснакова-Иванова
Trakia University -Stara Zagora
Absract. В настоящото изследване е споделен опит в гражданското образование за студенти, същественото значение и необходимостта от това обучение за бъдещите учители. То подчертава също ползите от стратегиите за развитие на критическо мислене в тази област.
Keywords: civic education, strategies for developing critical thinking.
CIVIC EDUCATION FOR STUDENTS WITH EDUCATIONAL PROFILE
Abstract. In the present study is a shared experience in civic education for students. Substantiated the ecessity and importance of this training.
It also stresses the benefi ts of the development strategies of critical thinking in this area.
Assoc. Prof. Tsonka Kasnakova-Ivanova, PhD
Trakia University – Stara Zagora
ЕВРОПЕЙСКО КАРИЕРНО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРСКИ УСЛОВИЯ (Как отново да наваксваме)
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova
Sofia University
Absract. Въз основа на анализ на европейски парадигми за кариерно образование се формира конкретна перспектива за неговата реализация при български условия на всички нива, а именно: закони, система, институционално и личностно. Специфичните социални и икономически, пазарни и образователни предпоставки за конкретни решения са подкрепени с доказателства. Структурирани са професионални функции и характеристики на съответните специалисти.
Keywords: carrier education, regulation, carrier management skills, carrier education networks, professional standards, social partners.
CARRIER EDUCATION UNDER THE BULGARIAN CONDITIONS (How to catch up once again)
Abstract. Based on an analysis on the European paradigms for carrier education, a specifi c perspective is formed for its realization under the Bulgarian conditions at all levels, namely: legal, system, institutional and personal. The specifi c social and economic, market and educational preconditions for specifi c solutions are substantiated. The professional functions and characteristics of the respective specialists are structured.
Prof. Yana Rascheva-Merdjanova, PDS
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
ДЕЦАТА В ЦЕЛЕВИТЕ РИСКОВИ ГРУПИ ЗА СОЦИАЛНИ УСЛУГИ
Цецка Коларова
Sofia University
Absract. Настоящата разработка има за цел теоретично да определи кои контингенти деца се включват в целевите рискови групи за социални услуги. Представен е модел по възрастов показател, който включва три големи групи:
– децата в риск;
– старите хора в риск;
– семействата в риск.
Макар че разглежданите проблеми са една относително малка част от съвременните обществени дискусии, те могат да се превърнат във фактор на обществена промяна за развитието на нашата държава като правова и социално ориентирана.
Keywords: social services, focused risk groups, children.
CHILDREN IN FOCUSED RISK GROUPS OF SOCIAL SERVICES
Abstract. This article has an aim theoretically to defi ne the contingents of children, who are included in the focused risk groups of social services. The model is constructed according to the age as an indicator, which includes the three following groups: children in risk; old persons in risk; families in risk.
Although these problems are a little part of contemporary social discusses, they have a potential to be transformed into the factor of social changing for development of our country as a legal and social state.
Assoc. Prof. Tsetska Kolarova, PhD
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
САМООЦЕНКА НА ДИДАКТИЧЕСКАТА КОМПЕТЕНТНОСТ НА СТУДЕНТИТЕ ОТ СПЕЦИАЛНОСТИТЕ „ПРЕДУЧИЛИЩНА И НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ПЕДАГОГИКА“ И „НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ПЕДАГОГИКА С ЧУЖД ЕЗИК“
Dr. Mariya Teneva
Trakia University -Stara Zagora
Absract. Обучението по Дидактика има основополагащо значение за педагогическите университети. Изучаването на дидактическата проблематика цели да осигури на студентите от педагогическите специалности фундаментални знания за процеса на обучение. Доброто познаване на дидактическата материя е насочено към формиране у студентите на умения и компетенции за проектиране, конструиране и практическо реализиране на ефективен учебен процес.
Keywords: learning process, teaching competence, self-assessment of teaching competence.
SELF – ASSESSMENT OF TEACHING COMPETENCE OF STUDENTS IN PRE-SCHOOL AND PRIMARY SCHOOL EDUCATION WITH A FOREIGN LANGUAGE
Abstract.Training in Didactics is essential for pedagogical universities. Learning didactical issues aims at providing students with knowledge about the learning process. Knowledge of Didactics forms in students skills and competencies to design, construct and implement in practice an effective learning process.
Assis. Prof. Mariya Teneva, PhD
Trakia University
СЪВРЕМЕННО РАЗВИТИЕ И ОСОБЕНОСТИ НА ДЕТСКАТА ИГРА
Иван Миленски
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – филиал Враца
Absract. В статията са разгледани характерът и съдържанието на игрите на съвременните български деца. Анализирани са причините за ограничаване на възможностите за игра и състоянието на съвременната градска среда и индустрията за производство на детски игри и играчки у нас.
Keywords: child play, kinds of plays, reduction of plays.
CONTEMPORARY DEVELOPMENT AND PECULIARITIES CHILD PLAY
Abstract. In the article there have been reviewed the nature and contents
of the plays of the contemporary bulgarian children. The causes for the limitations of the opportunities
for child’s playing are analyzed as well as the conditions of contemporary urban environment and the industry for plays and toys for children in our country.
Assoc. Prof. Ivan Milenski, PhD
„St. st. Cyril and Methodius“ University
ЗНАЧЕНИЕ НА ДЕТСКОТО ЛЮБОПИТСТВО В ПРОЦЕСА НА ОПОЗНАВАНЕ И СТИМУЛИРАНЕ
НА ИНТЕРЕСИТЕ КЪМ ПРИРОДАТА
Иванка Кирилова
Absract. В статията се разглежда въпросът за същността и значението на детското любопитство
и възможностите за неговото стимулиране. Предложени са различни дейности в природонаучното обучение, които съдействат за повишаване на емоционалната стойност в процеса на опознаване на природата. Посочени са и предимствата на практическите задачи с цел стимулиране на детските интереси.
Keywords: curiosity, interest, science education, practical activities.
SIGNIFICANCE OF CHILDREN’S CURIOSITY IN THE PROCESS
OF LEARNING AND STIMULATING INTERESTS TOWARDS THE NATURE
Abstract. The issue of the essence and signifi cance of children’s curiosity and the possibilities for its stimulation are examined in the recent article. Different activities in science education are proposed and they help for increasing the emotional value of the process of science learning. The benefits of the practical activities for stimulating children’s interests are also pointed.
Dr. Ivanka Kirilova, PhD
Union of Scientists in Bulgaria
ПРИЛАГАНЕ НА КОМПЮТРИЗИРАНА СХЕМА ПО ПРЕДМЕТА „ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА“
ЗА ОБУЧЕНИЕ НА УЧЕНИЦИ С ИНТЕЛЕКТУАЛНИ ЗАТРУДНЕНИЯ
Milen Zamfirov
Sofia University
Absract. В статията се представя изградената компютризирана схема на взаимовръзка на понятията по човекът и природата за ученици с интелектуални затруднения. С навлизането на информационните технологии обучението по човекът и природата получи нов тласък на развитие – множество от експериментите могат да бъдат лесно визуализирани и по този начин лесно възприемани и запомняни от учениците. Също така постепенно се усъвършенства тестовата система, която от листове хартия се трансферира в компютърен код и тестови програми. В комбинация с някои утвърдени методи на учене, като например широкоизвестният модел на семантичната памет на Румелхарт, Линдсей и Норман, който разглежда дълбокосъдържателните проблеми на когнитивната психология и по-специално на човешката памет, обучението по човекът и природата може да изглежда по-приятно за учениците и най-важното – много по-успешно от гледна точка на запаметяването на основните понятия и тяхното разбиране.
Keywords: man and nature, computer programme, mental retardation, semantic memory.
APPLICATION OF COMPUTERIZED SHEME FOR TEACHING STUDENTS WITH MENTAL
RETARDATION MAN AND NATURE
Abstract. This article presents a developed computerized scheme for interconnection of terms in Man and Nature school subject for students with mental retardation. There is a new dimension of teaching Man and Nature in school with the modern information technologies in the teaching process – many experiments can be visualized and easier understood by the learners. The test system is also improved – instead of piece of paper and a pen students are tested via interactive computer programmes. Teaching Man and Nature can be fun and successful for the students when using traditional methods such as the world-known model of semantic memory of D.Rumelhart, Lindsay and D. Norman in combination with modern means for teaching and testing.
Chief Assistant Prof. Milen Zamfi rov, PhD
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
Славейка Аврам
South-West University „Neofit Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
Absract. Образователният мениджмънт определя съвременния учител като ключова фигура чрез активността му, с която е възможно да се извършат образователните промени в съответствие с динамично изменящата се социална среда. Иновативно за детския учител е предизвикателството да бъде мениджър на детската група. В публикацията се разглежда спецификата на мениджмънта в детска група, предлагат се идеи в помощ на реализацията на тази нова негова отговорност като: интроспекция на използвания стил; избор на програма, съобразен със спецификата на детската група; екипно планиране на позитивни промени в съответствие с мисията, визията и целта на мениджърския стратегически и оперативен план на детската градина и конкретната група; внедряване на селектирани иновации от арсенала на добри практики; активно привличане на родителите и сътрудничество с културни дейци и институции.
Keywords: the teacher as a manager, team planning, positive changes, selective innovations.
MANAGEMENT OF THE CHILDREN’S GROUP
Abstract.The management of education determines the modern teachers as key figures in the whole educational process and their activity in this sence makes it possible to change the educational work according to the new dynamic social environment. An innovation for the pre-school teacher’s work is the chalange to be also a manager of the group. This article presents some specifi c aspects of the management of the children’s group. It offers some ideas that may help the realization of this new responsibility as follows: introspection of the style applied by the teacher; appropriate choice of a programme according to the specifi c features of the group; team planning and positive changes corresponding to the main goal and mission of the institution, its vision about the development strategy of the pre-school; introduction of new effective practices and cooperative work with parents, artists and cultural institutions.
Slaveyka Avram, Ph.D.
South-West University „Neofi t Rilski“
ЗА КВАЛИФИКАЦИЯТА НА НЕПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ КАДРИ „КАК ДА РАБОТИМ С АГРЕСИВНИТЕ ДЕЦА?“
Julia Doncheva
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
Absract. Непедагогическите кадри в детската градина са помощници на предучилищния педагог не само в отглеждането, но и във възпитанието на поверените деца. Статията отговаря на няколко въпроса относно педагогическата просвета за работа с агресивни деца.
Keywords: non-teaching personnel, pedagogical education, upbringing, prevention, aggressive children.
NON-TEACHING MANPOWER QUALIFICATION IN KINDERGARTEN ON TOPIC: HOW TO WORK WITH AGGRESSIVE CHILDREN?
Abstract. Non-teaching personnel in kindergarten are in help to pre-school teacher not only in upbringing but also in education of the entrusted children. This article answers a few questions about pedagogical education for working with aggressive children.
Julia Doncheva, PhD – Ruse
Master of Preschool-Pedagogy –
First Qualification Degree
Master of Psychology and Sociology in the Management
Member of the Bulgarian Scientifi c Union