Смесено обучение ще има, ако детето е болно или по линия на иновативните училища
Новата учебна година ще бъде трудна. Тя ще бъде в условията на продължаваща пандемия и продължаващи ограничения. Почти сигурно е, че няма да имаме крайни мерки на затваряне. Всички страни преминаха към стратегията на отговорност, спазване на дезинфекция, дистанция и живот в условията на коронавирус, докато бъде намерена ваксина. От нас, като министерство, и от вас, като социални партньори, се изисква максимална доза предвидимост. Предлагам да вземем решението, че годината започва за всички ученици на 15 септември присъствено“. Това сподели министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на заседание на Отрасловия съвет.
Министър Вълчев коментира вариантите за започването на учебната година. По думите му те са два. Единият е то да бъде смесено, т.е. частично присъствие, а другият – постоянно да се превключва. „Няма как училището да бъде полуотворено“, категоричен е Вълчев. Всички училищата трябва да имат готовност за превключване към дистанционно обучение при нова извънредна ситуация.
Обсъдени са и вариантите, при които училището ще трябва да реагира при наличието на болен ученик от коронавирус. При положителен тест на един ученик от паралелка ще бъдат направени тестове на всички негови съученици и учители. Под карантина ще бъде поставяна само паралелката, но ако се установи клъстер в училището и заразата е разпространена в повече от един клас, то тогава ще бъде затваряно цялото училище. До 15 септември ще бъдат изготвени ясни и конкретни правила за действие.
На заседанието е разгледана „Рамка за работа в училищното образование през учебната 2020/2021 г. в условията на COVID-19“. Сред мерките за превенция са посочени различно начало на учебните занятия и различно време за междучасията, смесен модел на обучение, провеждането на последователни часове по един и същи предмет, работа в една класна стая и ограничаване броя на учителите, които преподават на отделните випуски.
Всяко училище трябва да предприеме конкретни мерки с цел предпазване от COVID-19, категорични са членовете на Отрасловия съвет. Обсъдени са различни начини, като дезинфекция на помещенията, измерване на температурата при влизане в сградата, осигуряване на зелени коридори и други. Всяко учебно заведение трябва да реши как да организира използването на столовата. Идеята е да бъде избегнато струпването на много хора.
Чуха се различни идеи. Сред предложенията е учебният час за подготвителен, I и II клас да бъде 15 минути, а за III и IV – 20 минути. В прогимназиален и гимназиален етап часовете да бъдат най-дълги – по 30 минути. Междучасията за всички ученици се предлага да бъдат по 15 минути. Членовете на Отрасловия съвет са категорични, че за децата от I до IV клас присъственото обучение е най-наложително. Обединиха се около необходимостта от въвеждане на единна образователна платформа в случай на нова извънредна ситуация. Единодушие срещна и идеята по време на обучението във виртуалните класни учениците задължително да бъдат с включени камери и учителите да им поставят отсъствия, когато децата не „влизат“ в час.
На срещата е представено и изследване на тема „Модели за обучение от разстояние в електронна среда“. В него са разгледани вариантите както как безопасно училищата да отворят наново след периода на строги мерки и карантина, така и как новите възможности, създадени при кризата от физическото затваряне на учебните заведения, да се използват за трансформация на организационните и педагогическите модели в съвременното образование. Всички се обединиха около необходимостта от допълнително обучение по дигитални умения на учителите. Решено е и атестацията на педагогическите специалисти да бъде отложена с една година и вече да бъде обвързана с инспектирането.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg