30 ГОДИНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ ПРИ ВЕЛИКОТЪРНОВСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ”
30 YEARS FACULTY OF EDUCATION OF ST. CYRIL AND ST. METHODIUS UNIVERSITY OF VELIKO TURNOVO
Великотърновският университет „Св. Св. Кирил и Методий” – вчера, днес, утре
St Cyril And St Methodius University Of Veliko Turnovo – Yesterday, Today, Tomorrow
Пламен Легкоступ / Plamen Legkostup – 1289
Отвори пълния текст
Педагогическият факултет на Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий” празнува своята тридесетгодишнина
The Faculty of Education of St.Cyril and St.Methodius University of Veliko Turnovo is Celebrating its 30th Anniversary
Розалия Кузманова- Карталова / Rozaliya Kuzmanova-Kartalova – 1302
Отвори пълния текст
Социалната интелигентност – измерение на професионалната компетентност и ефективност на съвременния образователен мениджър
Social Intelligence as a Measurement of the Professional Competence and Effectiveness of the Modern Educational Manager
Пенка Костова / Penka Kostova – 1314
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Глобализационни измерения и съвременно образование
Globalization Perspectives and Cntemporary Education
Маринела Михова / Маrinela Mihova – 1323
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Социалната педагогика и изкуството
The Social Pedagogy and Art
Пламен Легкоступ / Plamen Legkostup – 1331
Отвори пълния текст
Социалната инклузия в съвременното обучение по религия
The Social Inclusion in Contemporary Religious Education
Магдалена Легкоступ / Magdalena Legkostup – 1340
Отвори пълния текст
Специфики на работата с двама клиенти при социалната работа със семейства
Specifi city of the Work with Two Clients in Social Work with Families
Розалия Кузманова-Карталова / Rozaliya Kuzmanova-Kartalova – 1350
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Учители възрожденци в Търново
Renaissance Teachers in Turnovo
Венка Кутева-Цветкова / Venka Kuteva-Tsvetkova – 1357
Отвори пълния текст
Новаторството в Еленското класно училище
Innovation in Elena Secondary School
Веселина Петрова / Veselina Petrova – 1366
Отвори пълния текст
Технологии за полова идентификация на децата от предучилищна възраст
Technologies for Gender Identifi cation of Preschool Children
Рени Христова-Коцева / Reni Hristova-Kotseva – 1374
Отвори пълния текст
Коопериран компетентностен подход в технологичното обучение на студентите-педагози
Cooperated Competence Approach in the Technological Education of Students Studying Pedagogy
Радка Гайдова / Radka Gaidova
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Специфика на основните умения за критическо мислене на учениците от начален училищен етап
Characteristics of the Critical Thinking Skills of Young Students
Антония Кръстева / Antoniya Krasteva – 1381
Отвори пълния текст
Компетентностен подход в обучението по преразказване (1.–4. Клас)
Competence Approach to the Text Reproduction Education (1 st –4 th Grade)
Мариана Мандева / Mariana Mandeva – 1396
Отвори пълния текст
Актуални измерения на професионално-практическата подготовка на студентите за работа в началното училище
Actual Dimensions of the Practical Preparation of the Students for the Work in a Primary School
Галя Бонева / Galia Boneva – 1406
Отвори пълния текст
Някои аспекти на диагностичната дейност на класния ръководител
Some of the Aspects of the Diagnostical Activity of a Class-Teacher
Любомира Попова / Lyubomira Popova – 1413
Отвори пълния текст
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – 1421
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
READ IN THE LASTES ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – 1435
УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – 1437
СОЦИАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ – ИЗМЕРЕНИЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ И ЕФЕКТИВНОСТ НА СЪВРЕМЕННИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЕН МЕНИДЖЪР
Пенка Костова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. В материала се разработва проблемът за социалната интелигентност като измерение на професионалната компетентност и личностната ефективност на съвременния образователен мениджър. Изясняват се съдържателни и функционални характеристики на професията на ръководителя на образователна институция. Акцентира се на професионални роли, професионални компетентности, професионални и личностни качества на педагогическия лидер и мениджър, които се свързват със социалната интелигентност.
Keywords: intelligence, competence, education, manager
SOCIAL INTELLIGENCE AS A MEASUREMENT OF THE PROFESSIONAL COMPETENCE AND EFFECTIVENESS OF THE MODERN EDUCATIONAL MANAGER
Abstract. The paper deals with the problem of social intelligence as a measurement of the professional competence and personal effectiveness of the modern educational manager. We have tried to elucidate the content and functional characteristics of the profession of the educational institution leader. We accentuate on professional roles, professional competences, professional and personal qualities of the pedagogical leader and manager, which are connected with social intelligence.
Prof. d-r Penka Kostova
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
ГЛОБАЛИЗАЦИОННИ ИЗМЕРЕНИЯ И СЪВРЕМЕННО ОБРАЗОВАНИЕ
Маринела Михова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. Теоретично по своя характер, изследването е насочено към разкриване проекциите на връзката глобализация – образование през последното десетилетие. Изяснява се понятието глобализация и се описват нейните измерения. Посочват се образователните акценти в политиката на международните институции, които символизират глобализацията и се разкриват структурните, съдържателните и нормативните последици от зависимостта глобализация – образование.
Keywords: gobalization, knowledge society, knowledge man
GLOBALIZATION PERSPECTIVES AND CONTEMPORARY EDUCATION
Abstract. This study is theoretical and aims to clarify the projections of globalization-education relationship in the last decade. The author clarifi es the concept of globalization and describes its dimensions, identifi es the educational focus of the international institutions that symbolize globalization and reveals the structural, content and legal consequences of globalization-education dependency.
Assoc. prof. Маrinela Mihova, PhD
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Faculty of Education
2, Teodossi Turnovski Str.
5003 Veliko Turnovo, Bulgaria
СОЦИАЛНАТА ПЕДАГОГИКА И ИЗКУСТВОТО
Пламен Легкоступ
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
Резюме. В статията се извежда тезата, че изкуството и образованието заедно, чрез експериментиране и прилагане на художествени практики могат да доведат до трансформиране на социалното пространство. Идеята за връзката между изкуството и въздействието в областта на социалната и експерименталната дейност се разглежда и като връзка, която предполага създаване на ситуации, правещи предаването на знания и обмяната на опит не само по-непринудени и лесни, но и с помощта на художественото творчество и взаимодействието между художествен опит, технологии и медии допринася за включване в общуването и стимулиране на социалната динамика във взаимоотношенията.
Keywords: social pedagogy, interaction, art, education
THE SOCIAL PEDAGOGY AND ART
Abstract. The idea that art and education together through experimentation and application of artistic practices can lead to the transformation of the social space is the thesis inferred in this paper. The idea of the relationship between art and its impact on social and experimental work is analyzed as a relationship that involves creating situations that make the transfer of knowledge and exchange of experience not only more relaxed and easier but with the help of artistic creation and interaction between artistic experience, technology and media it contributes to the involvement in the communication and stimulation of social dynamics in the relationships.
Prof. Plamen Legkostup, Dr. Habil.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
2, T. Turnovski str.
5003 Veliko Turnovo, Bulgaria
СОЦИАЛНАТА ИНКЛУЗИЯ В СЪВРЕМЕННОТО ОБУЧЕНИЕ ПО РЕЛИГИЯ
Магдалена Легкоступ
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Обект на настоящата статия са бедността и социалното изключване като проблеми на инклузивното обучение по религия. Представят се възможности и примерни методи за социално приобщаване в обучението по религия.
Keywords: social inclusion, contemporary religious education
SOCIAL INCLUSION IN CONTEMPORARY RELIGIOUS EDUCATION
Abstract. Subject of this paper are poverty and social exclusion as problems of inclusive religion education. Here we present examples of methods and opportunities for social inclusion in the teaching of religion.
Assoc. prof. Magdalena Legkostup, PhD
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
2, T. Tarnovski Str.
5003, Veliko Turnovo, Bulgaria
СПЕЦИФИКИ НА РАБОТАТА С ДВАМА КЛИЕНТИ ПРИ СОЦИАЛНАТА РАБОТА СЪС СЕМЕЙСТВА
Розалия Кузманова-Карталова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
Резюме. Все по-активно във времена на кризи, икономически и социални трансформации се търсят механизми за помощ и подкрепа на семейството. Една такава възможност за професионална помощ и подкрепа е социалната работа със семейства. В статията се представя анализ на семейните динамики при взаимодействието на семейството със социалния педагог. Представя се спецификата при работа с двама клиенти едновременно – семейната система като цяло и всеки неин член отделно, характерно за практиката при социална работа със семейства.
Keywords: social work with families; client; social educator
SPECIFICITY OF THE WORK WITH TWO CLIENTS IN SOCIAL WORK WITH FAMILIES
Abstract. Support mechanisms for families are sought more actively in times of crisis, economic and social transformations. The social work with families is a possibility for professional help and support. An analysis of family dynamics during the interaction between family members and social worker is presented in the article. Specifi city of the work with two clients at the same time is also presented – the family system as a whole and each of its members separately.
Assoc. Prof. Rozaliya Kuzmanova-Kartalova, PhD
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Faculty of Education
2, Teodossi Turnovski Str.
5003 Veliko Turnovo, Bulgaria
Phone/fax: +359 (0)62 63 88 26
Венка Кутева-Цветкова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически факултет
Резюме. Изследването има историко-педагогически характер. Насочено е към дейността на най-известните учители в Търново през епохата на Възраждането. Представят се техни кратки биографични данни и най-вече приносът им за развитието на учебното дело в града.
Keywords: education, training, teachers, boys school, girls’ school
RENAISSANCE TEACHERS IN TURNOVO
Abstract. This study has historical and pedagogical character. It aims to present the work of the most famous teachers in Turnovo in the Renaissance. It provides brief biographical information for them, especially about their contributions to the development of educational work in the city.
Assoc. Prof. Venka Kuteva-Tsvetkova
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Faculty of Education
НОВАТОРСТВОТО В ЕЛЕНСКОТО КЛАСНО УЧИЛИЩЕ
Веселина Петрова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
Резюме. Авторката посвещава статията на 170-ата годишнина от откриването на Еленското класно училище. Тя публикува доказателства по следните тези: 1) Иван Момчилов създава първото българско класно училище в град Елена през 1843 г.; 2) Учителите в Еленското класно училище обновяват преподаването и превръщат ученето в желана и необходима дейност за учениците; 3) Обществеността в град Елена създава модерна за времето образователна среда за интелектуално развитие на учениците и техните родители.
Keywords: First Bulgarian secondary school, Elena, Ivan Momtchilov, 1843, innovation
INNOVATION IN ELENA SECONDARY SCHOOL
Abstract. The author dedicates this article to the 170th anniversary of establishment of Elena secondary school. She publishes evidence of the following theses: 1) Ivan Momtchilov establishes the First Bulgarian secondary school in the town of Elena in 1843; 2) Teachers in Elena secondary school updated teaching and learning became a desirable and necessary activity for students; 3) Public in Elena creates modern educational environment for intellectual development of students and their parents.
Prof. Veselina Petrova, PhD
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Faculty of Education
2, Theodosiy Tarnovsky Str.
ТЕХНОЛОГИИ ЗА ПОЛОВА ИДЕНТИФИКАЦИЯ НА ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Рени Христова-Коцева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
Резюме. В статията се представят образователни и игрови технологии за полова идентификация на децата от предучилищна възраст в условията на предучилищната образователна институция. Извеждат се характеристики на различните педагогически ситуации като форми на педагогическо взаимодействие, подпомагащи формирането на половата идентичност на детето от предучилищна възраст като базисен конструкт на личността.
Keywords: education technologies, technologies based on play, gender identifi cation, preschool age
TECHNOLOGIES FOR GENDER IDENTIFICATION OF PRESCHOOL CHILDREN
Abstract. This article presents educational technologies and technologies based on play for gender identification of preschool children in a preschool educational institution. The author points out the characteristics of the different pedagogical situations as forms of pedagogical interaction, which support the formation of gender identity of a child under school age as well as the underlying construct of personality.
Assoc. Prof. Reni Hristova-Kotseva, PhD
St. Cyril and St. Methodius
University of Veliko Turnovo
Faculty of Education
19, Hristo Botev str. building №.5
5000 Veliko Tarnovo
КООПЕРИРАН КОМПЕТЕНТНОСТЕН ПОДХОД В ТЕХНОЛОГИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ НА СТУДЕНТИТЕ-ПЕДАГОЗИ
Радка Гайдова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
Резюме. Приоритетна задача на висшето образование в България е повишаване качеството на академичното обучение. Нейната реализация в обучението на студентите-педагози по ОКС „бакалавър” е продължителен процес на промени, актуализация, адаптиране и утвърждаване на националните ключови компетентности към европейските. Съпътстващ задачата и с разширяващо поле за изследване е проблемът за кооперираното приложение на компетентностния подход в областта на технологичното обучение на студентите, подготвящи се за учители на 3 – 11-годишните.
Keywords: students studying pedagogy, technological training, competency approach, cooperation, children, students
COOPERATED COMPETENCE APPROACH IN THE ECHNOLOGICAL EDUCATION OF STUDENTS STUDYING PEDAGOGY
Abstract. A main priority of the higher education in Bulgaria is improving quality of the academic training. The implementation of this goal in the education of undergraduate students studying pedagogy is a continuous process of changes, updating, adapting and establishing the national key competencies to the European ones. Along with this task comes a problem with an expanding fi eld of research – the cooperated application of the competence approach in the sphere of technological education of students, preparing to become teachers of children between the age of 3 and 11.
Assoc. Prof. Radka Gaidova, PhD
St. Cyril and St. Methodius
University of Veliko Turnovo
Faculty of Education
19, Hristo Botev, building №.5
5000 Veliko Tarnovo
СПЕЦИФИКА НА ОСНОВНИТЕ УМЕНИЯ ЗА КРИТИЧЕСКО МИСЛЕНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ НАЧАЛЕН УЧИЛИЩЕН ЕТАП
Антония Кръстева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
Резюме. В статията се извежда потребността от формиране на основни умения за критическо мислене у учениците от началното училище. Тази осо-беност се обуславя от новата педагогическа реалност и постулатите на личностноориентирания образователен процес. Прави се опит да се анализират съществените характеристики на уменията, съобразно възрастовите особености на малките ученици и динамиката в тяхното интелектуално и социално развитие.
Keywords: critical thinking, skills, elementary school
CHARACTERISTICS OF THE CRITICAL THINKING SKILLS OF YOUNG STUDENTS
Abstract. The focus of the article is the critical thinking skills of young students. It analyzes the main characteristics of the skills according to the dynamics of the intellectual and social development of the students. The author adopts the position that modern school is oriented at stimulating various activities of the students, thus aiming at their conversion into an active participants in their own development.
Assoc. Prof. Antoniya Krasteva, PhD
St. Cyril and st. Methodius
University of Veliko Turnovo
Faculty of Education
КОМПЕТЕНТНОСТЕН ПОДХОД В ОБУЧЕНИЕТО ПО ПРЕРАЗКАЗВАНЕ (1.–4. КЛАС)
Мариана Мандева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
Резюме. Защитава се необходимостта от компетентностен подход в началното училищно обучение по преразказване чрез първия (българския) език.
Keywords: competence approach, text reproduction training, Bulgarian as a first language, 1 st –4 th grade
COMPETENCE APPROACH TO THE TEXT REPRODUCTION EDUCATION (1 st –4 th GRADE)
Abstract. The article supports the necessity of a competence approach to the text reproduction education in Bulgarian as a fi rst language in 1 st 4 th grades.
Assoc. Prof. Mariana Mandeva, PhD
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
АКТУАЛНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ПРОФЕСИОНАЛНО-ПРАКТИЧЕСКАТА ПОДГОТОВКА НА СТУДЕНТИТЕ ЗА РАБОТА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Галя Бонева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
Резюме. В статията се разкриват важни аспекти от професионално-практическата подготовка на студентите за работа в началното училище. В съдържанието са представени функциите на хоспитирането, на текущата и преддипломната практики и ролята им за формиране на практическата компетентносна студентите.
Keywords: students, practical preparation, primary school
ACTUAL DIMENSIONS OF THE PRACTICAL PREPARATION OF THE STUDENTS FOR THE WORK IN A PRIMARY SCHOOL
Аbstract. In this article are revealed some of the important aspects of the practical preparation of the students in primary school. Here we present some functions of the observation and of some practices and their role for the practical skills development in the students.
Assoc. Prof. Galia Boneva, PhD
St Cyril and St Methodius University of Veliko Turnovo
2, T. Tarnovski Str.
5003 Veliko Turnovo, Bulgaria
НЯКОИ АСПЕКТИ НА ДИАГНОСТИЧНАТА ДЕЙНОСТ НА КЛАСНИЯ РЪКОВОДИТЕЛ
Любомира Попова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
Резюме. Статията представя диагностичната дейност на учителя класен ръководител. В нея се посочва, че използването на диагностични методи в образователния процес съдейства за преодоляване на различни проблеми и осигурява възможност за пълноценна изява и реализация на ученика.
Keywords: class-teacher, diagnostical activity, diagnostical methods
SOME ASPECTS OF THE DIAGNOSTICAL ACTIVITY OF A CLASS-TEACHER
Abstract. The article explains the specifi c activities, used by class-teachers when they work with students. Also the article provides the reader with useful diagnostical methods how to interact with the students more successfully, in order to socialize the future generaton.
Assoc. Prof. Lyubomira Popova, PhD
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
5003 Vеliko Turnovo, Bulgaria