Казва Неда Кристанова, директор на Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование. Според нея с течение на годините очевидно стана важен единствено количественият измерител – с други думи: колко ти писаха.
А НЕ какво знае и не знае детето, какви са пропуските в знанията му. „В последното изследване на PISA допитването до родителите показва, че за тях е много по-важно да има дисциплина и сигурна среда в училище, а не средният успех и резултатите на учениците, например от външното оценяване. В този смисъл по-скоро е важно детето да няма двойки, ако може да има отлични оценки – още по-добре. Но какво стои зад тези числа, малцина се замислят“, коментира тя. Н. Кристанова заяви още, че се надява предвидените в проектозакона стандарти, насочени към резултатите и постиженията на учениците, да посочат конкретно какви знания, умения и компетентности на дадения ученик по даден предмет стоят срещу получените тройка, четворка, петица, шестица. „В никакъв случай не бива да абсолютизираме международните изследвания, но те са червена лампичка, която светва през 3 или 5 години, че нещата имат нужда от преосмисляне“, казва още тя. Според нея шестобалната система е добра за оценяването в училище. Докато точковата система е подходяща при външното оценяване, например след VII клас, тъй като това улеснява класирането, защото позволява по-голямо разпределение при баловете. „Заблуда е, че с тестовото изпитване можеш да хванеш тройка, играейки на тото. Когато имаш 4 възможни варианта на отговор, изчислено е, че вероятността да уцелиш верния отговор е 25%. Въпросите с избираем отговор по БЕЛ за матурата са 30. 25% от тях не носят 23 точки, с други думи няма как да получиш среден 3 само ако налучкваш“, обяснява още Кристанова.
Четете повече в бр. бр. 32, 6 – 12 август 2015 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg