Поредната иновация на Професионалната гимназия „Мария Кюри“ в Разград предвижда въвеждане на предмет по технологии за храни, напитки и ваксини
Над 200 са учениците в Професионалната гимназия по химични технологии и биотехнологии „Мария Кюри“ в Разград през тази учебна година във всички форми на обучение. Те са разпределени в 8 паралелки с дневната форма на обучение, като тези в XI и XII клас са по една, а от VIII до X клас са по две паралелки. Едната от паралелките в IX клас със специалност „Технологии в биопроизводства“ предлага дуално обучение. Има и една задочна паралелка. За тяхното обучение се грижи колектив от 23 души, от които 16 са педагогическите специалисти.
„Гимназията ни не е голяма, но за нас е важен всеки ученик. Ние сме първата в региона иновативна професионална гимназия и се гордеем с реализацията на нашите възпитаници – никой не остава без работа – твърди директорът на ПГХТБ в Разград Стойчо Стоев. – Тук има много предприятия в областта на химията и биотехнологиите, където могат да започнат работа. На територията на града има и филиал на Русенския университет със специалности като нашите и голяма част от учениците ни продължават образованието си в него. Някои избират след дипломирането да учат медицина, фармация и т.н. Така че всички се реализират, дори има недостиг за такива кадри в региона и в съседните общини като Търговище.“
Преди 4 години гимназията кандидатства с иновацията „Училището – мост към професията“, която приключва тази година. Усилията са насочени в организацията на образователно-възпитателната среда по различен начин. Обучението на паралелките от XI и XII клас е изнесено във фирмата партньор „Биовет“ – клон Разград, и в един ден от седмицата учениците провеждат своите занятия на нейна територия. „Обединихме предмети, които са близки, като технология на специалността, процеси и апарати, в блок от 6 часа, за да могат учениците да възприемат учебната материя в нейната цялост, да видят как се прилага на практика в производството и води до резултати. Както и да се научат да поемат отговорност и да се запознаят с фирмената дисциплина“, обяснява Стойчо Стоев.
Организацията се състои в следното – в деня, в който класът трябва да бъде във фирмата, учениците отиват в нея със своя ръководител. Там за тях е заделено оборудвано помещение с мултимедии, бяла дъска и с всички необходими условия да се ползва като класна стая. Учениците минават инструктаж, след което се разпределят в групички по двама-трима по обособени производства и на различни работни площадки, където се поемат от наставници. Те ги запознават с производството и контрола на лекарствените форми и учениците наблюдават кое как се прави. След като приключат, учениците отново се връщат в залата, където под ръководството на своите учители коментират и описват всичко онова, което са видели. Така на практика за една учебна година те имат възможност да минат 3 пъти на едно и също работно място, за да се запознаят с всички процеси и да запомнят къде какво се прави. В края на срока и в края на учебната година учителите съвместно с наставниците подготвят и провеждат нещо като изпити – дават задания, за да могат учениците да покажат какво са научили и усвоили. „Резултатите от първите 3 години бяха много добри и обещаващи. Казвам го в минало време, защото последната година заради пандемията – от октомври 2020 г., обучението не се осъществява по този начин“, уточнява директорът.
Заради успешните резултати от иновацията училището планира да я запази като добра практика и да я продължи и занапред. Сега се подготвя друга иновация за следващите 3 години, с която ще кандидатстват. Тя е за разширяване на знанията и уменията на учениците с вкарването на нов учебен предмет, различен от всички останали с хорариум от часове. Ще обхваща по-широко учебното съдържание, свързано с технология на храни, напитки и ваксини. Така учениците ще могат да бъдат още по-гъвкави на пазара на труда и ще имат възможност да се реализират в много повече предприятия, свързани с химичните технологии и биотехнологиите.
Пандемията поставя гимназията пред изпитания, но благодарение на подкрепата от МОН успяват да осигурят крайни устройства на почти 1/3 от учениците и вече нямат проблеми с обучението в електронна среда от разстояние. Последните 30 таблета получават преди около два месеца, а училището осигурява карти за интернет на децата от социално слабите семейства. Някои от учителите ползват платформата на електронния дневник „Школо“, а други – „Майкрософт Тиймс“ на МОН. Преподавателите по практическите предмети сами си изработват виртуалните класни стаи и материалите и сега всеки ученик може да участва в обучителния процес.
Повечето от учениците в „Мария Кюри“ са от Разградския регион, но има и от съседните области Търговище и Шумен, които проявяват интерес към химията и биологията. Някои от тях използват градското общежитие, което е за нуждите на всички местни училища.
Договорните отношения с „Биовет“ – клон Разград, включват подпомагане на училището – осигуряване на хранителни среди, материали, реактиви, но също и на учениците. От няколко години фирмата предоставя стипендии за отличен успех и подкрепя тези, които пътуват, като поема разходите им за картите или пък месечните такси за общежитието. Това е сериозна подкрепа за учениците от по-бедни семейства от селата.
„Обучението в електронна среда си има предимства, но и достатъчно неудобства, когато става въпрос за професионалното обучение и образование на учениците – казва Стойчо Стоев. – Поддържаме връзки с големите предприятия в областта на фармацевтичната и на химическата промишленост – „Биовет“, „Балканфарма“, „Амилум“. Със затягането на противоепидемичните мерки се ограничиха в голяма степен контактите с тях, но пък ние се опитахме да компенсираме с това, което имаме на територията на училището. Разполагаме с учебно-тренировъчен цех, където може да се симулира производствен процес, може да се наблюдават различни етапи от един процес от реалното производство и съсредоточихме усилията си върху дейностите, които могат да се реализират на място в училище.
Освен това предстоят изпити, а голяма част от учениците ни са билингви, чийто майчин език е турският, и присъственото обучение подобрява комуникацията им. Пандемията ограничи и възможностите за ученически практики в реална работна среда, а с всяка изминала година се увеличава броят на учениците, които като втори матуритетен изпит избират да се явят на теория и практика по специалността.“
Гимназията печели проект по „Еразъм+“ за мобилност на ученици и миналата година в края на октомври и началото на ноември 33 възпитаници на училището заедно с 4 учители отиват в Торино, Италия, където стажуват в различни фирми. За съжаление, се налага тази мобилност да бъде прекъсната заради затварянето на Италия, но учениците успяват да я завършат виртуално, като продължават работата си с фирмите, получават нови задания, изпълняват ги и ги връщат онлайн. Отчетените резултати от проекта са много добри – учениците се връщат от Италия с повишено самочувствие и подобрени комуникативни умения.
Учителите от „Мария Кюри“ по време на пандемията на няколко пъти подготвят и представят комбинирани уроци – пред учениците и открити. Например покрай иновацията с „Биовет“ в един час при учениците влизат трима преподаватели и урокът започва, да речем, с аналитична химия, след което се говори за процеси и апарати и накрая всичко това се обобщава на английски език. Тези уроци се отразяват градивно върху развитието на учениците като личности, защото им предоставят възможност бързо да превключват от едно знание към друго и да търсят как да приложат знанията си на практика.
„В същото време, не сме изоставили и дейностите в областта на химията и биотехнологиите, в които учениците могат да се проявяват като творци, като изследователи, като изпитатели, защото този процес е много важен за училище като нашето“, подчертава Стойчо Стоев. През последните 2 – 3 години Шуменският университет организира национална конференция „От атома до Космоса“, която се утвърди във времето. Учениците от ПГХТБ участват през 2017/2018 г.
със своята разработка „Синтез на монокристали по комбиниран метод“ и заемат първо място. През учебната 2018/2019 г. представят два проекта – „Статистически анализ на температурите в Разградски регион“ и „Регресионен анализ на температурите в региона“, които също печелят първи места в отделните направления. След това тези разработки са публикувани в сборниците с материалите от съответните конференции.
В края на 2020 г., по време на седмата ученическа научна сесия на Ученически институт на БАН, разградската гимназия се представя с два проекта и единият от тях – „Синтез на биоразградими пластмаси от лактопротеини“, заема второ място от всички представени 68 проекта. „Тези постижения на нашите ученици много ни радват“, завършва разговора директорът.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg