От учебната 2021/2022 г. ПГ „Димитраки Хаджитошин“ във Враца въвежда дуална форма на обучение за „Бутикови облекла“
От две години предлагаме по-нови и модерни специалности.“ Така започва разказа си инж. Цветомила Христова – директор на Професионалната гимназия „Димитраки Хаджитошин“ във Враца. Възпитаниците им се обучават в четири профила: „Строителство и архитектура“, „Интериорен дизайн“, „Електрически инсталации“ и „Бутикови облекла“. Разнообразната палитра от изучавани професии е резултат от дългогодишната история на школото. През годините то обединява четири бивши професионални гимназии: по строителство и архитектура, лека промишленост и услуги, химични технологии и текстил и дизайн. „Стремим се да поддържаме насочеността на училищата, чието дело продължаваме“, допълва моята събеседничка. Христова заема поста на директор сравнително отскоро. Когато постъпва на работа в училището, паралелките са едва четири, а на 15 септември ще посрещнат десет паралелки. Очаква през новата учебна година броят им да се увеличи с поне още три и така през септември учениците, които ще прекрачат прага на училището, да бъдат над 180. На първо класиране голяма част от местата в паралелките са се запълнили, като тези в „Интериорен дизайн“ – на 100%.
„Независимо от недостатъците на обучението от разстояние в електронна среда, тази година учениците ни се представиха много добре както на изпита след X клас, така и на ДЗИ в XII клас“, отбелязва директорката. На мнение е, че вторият свободно избираем изпит за зрелостниците в една професионална гимназия задължително трябва да бъде по професия. През изминалата учебна година броят на абитуриентите е бил малък, но за сметка на това не са липсвали младежи, които са положили именно изпит по теория и практика на изучаваната от тях професия. Училището е първото в страната, което осъществява дуална форма на обучение в областта на строителството. Партнират си с няколко фирми в града, а през новата учебна година планират да въведат дуална форма на обучение и специалността „Бутикови облекла“.
„По време на пандемията практическото обучение на учениците се осъществяваше много трудно. От една страна, професия не се учи пред монитора, а от друга – много фирми не допускаха на място нашите ученици, защото искаха да предпазят своите работници от разпространението на вируса“, казва Христова. Разказва, че след завръщането на децата в час започват сами да провеждат практическото обучение. Учениците със собствените си ръце ремонтират класните стаи и коридорите в школото. Производствената практика на десетокласниците продължава и в първите летни дни. Проектът за изпълнението на ремонта е направен от учениците от специалността „Интериорен дизайн“, а строителната дейност – от възпитаниците по „Строителство и архитектура“. „За период от две години и половина сме обновили всички класни стаи“, уточнява директорката. Идеите за цялостната визия са на децата, а материалите са осигурени от бюджета на училището. В самото училище се осъществява и учебната практика на учениците от паралелката „Бутикови облекла“. За тях има шивашки кабинет, оборудван с десет професионални машини.
Материалната база в училището е много добра. През лятото смятат да възстановят наследените от предишния строителен техникум работилници. Решили са до началото на новата учебна година със собствени средства и сили те да бъдат въведени отново в експлоатация.
В професионалната гимназия във Враца се опитват да уплътнят с интересно съдържание както учебната програма, така и извънкласната дейност на своите възпитаници.
В училището предлагат уникалната по рода си група за занимания по интереси „Стъклопис“. В края на миналата учебна година дори правят изложба с творби на децата в читалището на града. А след ремонта изделията им ще бъдат поместени в училището – на място, където всички могат да им се радват. Броят на желаещите за тази група по интереси е много голям. За да удовлетвори интересите и предпочитанията на учениците, ръководството на гимназията предвижда догодина групите по „Стъклопис“ да бъдат две. Ръководител е учителката по география и история Анелия Цветкова.
В училището работят 11 преподаватели. „С нарастването на броя на учениците възниква нуждата от още учители“, допълва Христова. Разказва, че интерес към професията имат и младите педагози. За бившата им възпитаничка инж. Добринка Десподова професионалната гимназия е първото работно място. Вече втора година тя преподава специализираните предмети в „Строителство и архитектура“. Десподова започва работа веднага след завършването на образование. Тази година по Национална програма „Мотивирани учители“ придобива правоспособност и за учител по информационни технологии. Друг млад учител е Лора Илиева. Тя преподава биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда.
И Илиева придобива специалност „Учител по физика“ по НП „Мотивирани учители“. „Младите педагози привличат повече деца в училище. Те намират по-лесно пътя към учениците“, казва директорката. Категорична е, че зад успеха на школото стои балансът между опитни и млади преподаватели.
Цветомила Христова е категорична „Искаме да се развиваме и да растем.“ Много от задачите са постигнати, но има още какво да бъде направено. Разказва, че тайната на успеха е упорита работа, осъвременяване на предлаганите специалности, привличане на млади преподаватели и разнообразяване на извънкласната дейност.
За догодина планират да кандидатстват за иновативно училище на МОН, а нововъведението, което предлагат, е разширена учебна програма по „Стъклопис“. „Имаме и други идеи за иновации, но още е рано да говорим за тях“, загатва моята събеседничка.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg