С конференция за езиковите умения и ролята им за общото образователно пространство отбелязват Европейския ден на езиците
Антоанета
НАЙДЕНОВА
Според данните на „Евростат“ от 2019-а 72,6% от българските ученици в гимназиалния курс на обучение учат два или повече чужди езика. Това нарежда страната ни на 14-о място сред държавите членки по изучаване на чужди езици и е над средното ниво за ЕС, където малко под 60% от учениците учат повече езици.
Лидери по изучаването на чужди езици са Люксембург, Франция, Естония, Чехия, Румъния и Финландия, където почти 100% от децата учат два или повече чужди езика в гимназията.
Гърция е на последното място, където едва 0,7% от учениците в гимназията изучават два или повече чужди езика. Това важи и за Португалия (6%), Ирландия (12%), Италия (25%) и Испания (27%).
Най-често децата изучават английски език (96,4%) като език, различен от майчиния. На второ място се нарежда испанският език (26%), следван от френския език (22%). Почти 100% от учениците в Кипър, Малта, Испания и Австрия учат английски език.
Руският език е относително слабо разпространен и се изучава от 3% от учениците в ЕС, но в България 24% от учениците в гимназията изучават руски език през 2019 г. Най-голям е делът на учещите руски език в Естония (68%), следвана от Латвия (57%) и Литва (30%).
Как да бъдат подкрепени изучаването на чужди езици и езиковото многообразие и каква е ролята им за европейското образователно пространство, бяха основните въпроси, обсъдени по време на конференцията „Езиковите умения и европейското образователно пространство“, посветена на Европейския ден на езиците. Конференцията събра представители на образователната общност, частния сектор и международни организации.
Подкрепата за чуждоезиковото обучение чрез програма „Еразъм+“, европейските инициативи и програми в подкрепа на обучението на преподавателите и популяризирането на културното богатство на езиците на Европа, както и професията на преводача също бяха сред дискутираните теми на конференцията.
„Езиците са богатство и израз на нашата идентичност. Те ни дават възможност да опознаваме хора и култури, да обменяме мнения, да създаваме нови приятелства“, заяви българският еврокомисар Мария Габриел.
Европейският ден на езиците се отбелязва всяка година на 26 септември по инициатива на ЕК и Съвета на Европа. Тази година се организираха над 70 прояви на местно и национално ниво в цяла Европа с финансиране по програма „Еразъм+“ – многоезични онлайн викторини, радиоконкурси, семинари по превод, както и езикови панаири и пътуващи изложби на книги.
„Европейският ден на езиците демонстрира ангажираността на Европа по отношение на многоезичието. Гордея се, че имам възможността да покажа как ЕК и програма „Еразъм+“ подкрепят иновациите и високите постижения в преподаването и изучаването на езици едновременно с честването на езиковото ни многообразие“, каза Мария Габриел.
Според комисаря по въпросите на бюджета и администрацията Йоханес Хан „трябва да учим езици, за да общуваме помежду си, защото взаимното опознаване на езиците ни сближава. В областите, в които нашите собствени езикови умения не са достатъчни, можем да разчитаме на превод, което ни помага да разберем посланието“.
От средата на септември в социалните медии се провежда кампанията #EDLangs с презентации на 24-те официални езика на ЕС чрез конкретни думи, свързани с мотото „Направете така, че гласът ви да бъде чут“, в съответствие с Конференцията за бъдещето на Европа. От 2014 до 2020 г.
програма „Еразъм+“ подпомага близо 20 000 проекта за чуждоезиково обучение във всички сектори на образованието. В обучението по езици постоянно си пробиват път нови цифрови инструменти и нови медии. От стартирането ѝ преди 15 години над 800 000 учители използват платформата eTwinning, за да си сътрудничат с колеги и класове в други държави.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg