В Професионалната гимназия по земеделие „Стефан Цанов“ – град Кнежа, залагат на иновациите
Зина СОКОЛОВА
Професионалната гимназия по земеделие „Стефан Цанов“ – град Кнежа, е общинско училище със 113 годишна история. Наследник е на първото земеделско училище в града и е преживяло много промени и реформи. Но неизменно е вървяло напред и нагоре благодарение на труда и усилията на всички работещи в него учители и служители. Това разказва неговата директорка инж. Светлана Калапишева.
Едно от най-големите професионални училища в област Плевен се ползва с авторитет на национално ниво. Сградата му е изцяло обновена и разполага с модерни учебни кабинети и работилници. В училището се обучават 418 ученици в 20 паралелки от VIII до XII клас в следните специалности: „Растителна защита и агрохимия“, „Механизация на селското стопанство“, „Агроекология“, „Производител на селскостопанска продукция“, „Земеделец“, „Говедовъдство“, „Селски туризъм“, „Системно програмиране“, „Бизнес администрация“, „Автомобилна мехатроника“, „Автотранспортна техника“. Гимназията има дългогодишен опит в обучението на възрастни чрез семинари, курсове за придобиване на професионална квалификация и за придобиване на правоспособност кат. В, Ткт, Твк, ТвкЗ и ТвкМ.
„Повече от век училището допринася за развитието на професионалното образование в града – казва директорката. – Знанията и професионалните умения, които учениците придобиват, им гарантират успешен старт в живота. Водещи земеделски фирми в Кнежа разчитат на нашите възпитаници.“
Стремежът на педагогическия колектив е да отговори на желанието на младите хора за успешна реализация чрез иновативно професионално образование. Възпитаниците на гимназията имат много постижения във всяка една сфера. Те се включват в инициативи на общината, участват във „Фестивал на местните земеделски продукти и занаяти“, в много дейности по международни проекти по „Еразъм+“. Училището работи и по няколко национални програми на МОН – „Без свободен час“, „Осигуряване на съвременна образователна среда“ – модул „Културните институции като образователна среда“, ИКТ, „Иновации в действие“. Втора учебна година тук се реализира модул „Добри практики за взаимодействие с родителите“ от НП „Заедно за всяко дете“.
Училището участва в проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“. Ученици от Х клас специалност „Автомобилна мехатроника“ и VІІІ клас специалност „Механизация на селското стопанство“ провеждат първото си пробно стажуване във фирми партньори. Целта е да се даде възможност на работодателите да наемат квалифицирани кадри с подходяща професионална подготовка и опит, придобит при обучението в реална работна среда.
Достойни са призовите места, които възпитаниците на училището заемат в олимпиади, спортни състезания, общински и национални конкурси, организирани от МОН. Доказателство за отличната професионална подготовка на учениците, за желанието и ентусиазма да бъдат най-добри в професията, са постигнатите призови места на ежегодните състезания, организирани от МОН в рамките на Панорамата на професионалното образование в Плевен, Шумен и Сандански.
В направленията „Най-добър млад водач на МПС“, „Млад фермер“ и „Цветарство и озеленяване“ учениците от гимназията неизменно печелят отборни места и редица индивидуални награди.
„Гимназията ни е иновативно училище от учебната 2019/2020 година – подчертава инж. Калапишева. – Работим вече три години за въвеждане на иновации в учебния процес. Целта е осъвременяване на интерактивните методи на преподаване и оценяване на учениците. Използват се електронни средства с помощта на съществуващата облачна система. Внедряват интер-
активни учебни материали чрез съвременен софтуер – Thinglink, Animoto, както и Google forms за проверка и оценка на знанията. Използването на Google classroom (виртуална класна стая) също е една от иновациите. Това е онлайн базирана среда за преподаване и учене, която имитира качествата на директното обучение в класната стая. Името на проекта ни за иновативно училище е „Учим днес, за да сме успешни утре“. През учебната 2019/2020 година приложихме иновацията в VІІІ клас. Следващите стъпки са разширяването ѝ и в останалите класове.“
Въведените иновации много помагат в работата от разстояние в онлайн среда, наложила се заради COVID-19, тъй като в гимназията вече имат изградени виртуални класни стаи в осмите класове. Само за един уикенд са изградени такива и в ІХ, Х, ХІ, ХІІ. Така се изпълняват и предвидените дейности за разширяване на иновацията. Виртуалната класна стая се прилага в часовете по общообразователна и по професионална подготовка. Педагогическите специалисти са преминали обучение за работа с Google приложения и интерактивни методи на преподаване. Класните стаи са оборудвани с монитори, има безплатен wi-fi, създаден е електронен облак за бърз достъп до информация.
„Постоянно се опитваме да добавяме нещо ново, за да е интересно на учениците – казва инж. Калапишева. – Даваме им задания със срок и ги стимулираме да потърсят материали, да обмислят как да го направят. Започнахме да прилагаме и проект на интердисциплинарно обучение – учителите постоянно имат нови идеи, правят комбинации между няколко предмета. Ученето чрез правене е водещ метод в часовете по общообразователна и професионална подготовка.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg