Иновативни подходи, ролеви игри и ситуационни задачи помагат
за реинтеграцията на момичетата от ВУИ „Христо Ботев“ в с. Подем
Милена МИНЧЕВА
Държавната агенция за закрила на детето присъди отличителния знак „Аз гарантирам щастливо детство“ – трето място в категория „Значима иновация“, на Възпитателно училище-интернат „Христо Ботев“, с. Подем, област Плевен. Наградата е връчена на директора инж. Нина Атанасова от председателя на ДАЗД д-р Елеонора Лилова за инициативата им за менторска подкрепа. Над 300 образователни институции и неправителствени организации участваха в конкурса със свои инициативи.
Възпитателното училище-интернат „Христо Ботев“ е единственото специализирано учебно заведение за момичета в страната, настанени по Закона за противообществените прояви на малолетни и непълнолетни. И преподавателите, и възпитателите там се опитват да преборят обществената стигма върху момичетата, които са настанени в него. Често негативното обществено отношение към тези деца, които са направили грешки в живота си, тегне и върху тяхното бъдеще. „Изключително важно е обществеността да разбере, че това са млади хора, които имат право на втори шанс“, казва Даниела Димитрова – психолог в интерната и ръководител на наградената програма „Менторство за приобщаване“. И именно затова хората, които работят тук с тези деца, търсят как да ги променят. Но не като наказателна институция, а като образователна. Финансирането на дейностите по инициативата е от фонд „Активни граждани България“ по финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство
2014 – 2020 г.
„На ученичките са създадени условия за пълноценен образователен процес, интернатна среда за постоянно пребиваване, корекционно-възпитателна работа и психологическа подкрепа. Педагогическият състав е високо квалифициран, притежава опит и е силно мотивиран за прилагане на иновативни подходи в своята работа“, категорична е Даниела Димитрова.
Девойките са на възраст от 13 до 18 години и са с девиантно поведение и противообществени прояви. Най-често са без семейства. Или пък, ако имат родители, те не упражняват пълноценна родителска грижа. Под влияние на неподходяща среда, липса на родителски контрол и загриженост тези девойки са отпаднали от образователната система. Някои от тях са употребявали наркотични и други вредни вещества, имали са криминогенни и неморални постъпки, което ги превръща в една от най-рисковите социални групи.
„В образователната институция те се реинтегрират към образователната система, получават психологическа подкрепа и се провежда активна корекционно-възпитателна работа. Единственият дефицит по време на престоя им е свързан с пряко общуване с естествена, позитивно настроена към тях обществена среда. Този проблем е решен с въвеждането на иновативен за страната подход при работата с подобни целеви групи – „Менторска подкрепа“, разказва психологът Димитрова.
Иновативният подход дава възможност за разширяване парамет-
рите на корекционно-възпитателната работа с целевата група, приобщавайки усилията на специалисти в други обществени сфери и с други професии към извънкласни дейности за личностно развитие и надграждане на социални умения на доброволчески принцип.
В менторския екип, който работи с ученичките, има художник, музикант, хореограф, психолог, социален работник, мениджър,
IT специалист и други. „За целта е разработена методология, съдържаща процедура за избор на ментори, за обучение и подготовка на менторския екип, за прилагане на менторската подкрепа и за измерване на въздействието. Подходът е изграден върху принципите и методите на резилианса (б.а. – способността на травмирания индивид да се развива и израства в много трудни условия, да започва отново и да се възстановява) и на позитивната психология.
Прилагането на „Менторство за приобщаване“ съдържа индивидуална и групова работа; образователни сесии, използващи методите на неформалното образование; творчески дейности в сферата на сценичните и художествено-приложните изкуства; организирани посещения на театрални спектакли, концерти и кинопрожекции; срещи с представители на различни публични институции и структури на местната власт; семейни ваканции. Всички тези дейности се организират и провеждат с прякото участие на менторите.
„През 2021 г. регулярно бяха правени срещи с менторите на територията на образователната институция. Темите, по които се работи, са свързани с превенция на употребата на наркотици и други вредни вещества; трафика на хора; ефективно общуване и преодоляване на конфликтни ситуации. Освен обучителни сесии, дискусии и беседи се провеждат и сесии по психодрама, творчески дейности и изяви, участия в конкурси и културни събития, които развиват личностния потенциал на ученичките, променят представите и нагласите им за пълноценен живот, разрушават унаследената обществена стигма за тях“, разказа Димитрова.
Чрез различни ролеви игри, ситуационни задачи и работа по групи децата участват в панелите „Ефективно общуване“, „Преодоляване на конфликти“, „Лидерство“, „Толерантност във взаимоотношенията“.
В процеса на прилагане на иновативния подход се провежда и изследване на въздействието, което е по специално разработена за целта методология. В резултат на приложения подход са установени ясно дефинирани промени в нагласите и поведението на ученичките. От училището твърдят, че са намалени драстично случаите на агресивно поведение, опитите за бягство, проявите на нетолерантност и неспазване на правилника за вътрешния ред. Проследявайки процеса на реинтегриране на ученичките, които в този период са прекратили престоя си във ВУИ, се наблюдава по-бърза и ефективна адаптация в обществена среда, категорични са от интерната.
„Подходът бе публично представен по време на регионална конференция, в която взеха участие председатели, секретари и обществени възпитатели на комисиите за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни към 11-те общини от област Плевен. Бе провокиран интерес за прилагане на подхода в работата на комисиите, както и на други институции и организации, работещи със и за целеви групи, сходни с целевата група на ВУИ „Христо Ботев“ – с. Подем“, обобщава Даниела Димитрова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg