В най-старото старозагорско училище – СУ „Иван Вазов“, се стремят да надграждат непрекъснато постигнатото
Росица РАНЧЕВА
Едно от училищата в Стара Загора, което през последните четири години не само бележи значителен ръст във всяко отношение, но и се нареди сред елитните, е СУ Иван Вазов“. Това е най-старото старозагорско училище, което през 2022 г. навърши 181 години.
След пълното опожаряване на града през 1877 г. по време на Руско-турската война е построена една от най-представителните сгради за Пълната мъжка гимназия – една от първите след Освобождението. В нея са учили бъдещият министър на народната просвета Стоян Омарчевски, акад. Петко Стайнов, проф. Димитър Гюдженов, литературният и музикален критик Георги Стоянович-Берсенев, Гео Милев, Веселин Ханчев, Димитър Димов, Анна Томова-Синтова и други.
След години гимназията е настанена в нова модерна сграда, която след преместването на Ветеринарномедицинския институт става негова база. Нова сграда се гради за СУ „Иван Вазов“, но в югоизточния край на града. След абсолютния възход следват години на „успокояване“, на задоволяване с най-необходимото, на едва ли не затихващи функции. Допреди четири години, когато след проведен конкурс директор на СУ „Иван Вазов“ става амбициозният математик Динко Цвятков. Под негово ръководство учениците са с 200 повече и сега са 950.
Броят на учителите нараства с 12 и вече са 85, с тенденция през новата учебна година да станат 90. Реализирани са три международни проекта,
реновиран е напълно сградният фонд, създадена е лаборатория по национална програма,
изцяло обновени са физкултурният салон и дворът.
„В момента приключваме програмата „Спаси планетата“ – изключително обогатяващ проект, коментира Динко Цвятков. – Видяхме на място в чужбина хората как преработват отпадъците си, как от животински екскременти се произвежда метан, а от метана – електричество, което захранва болницата и училищата в малък град в Чехия. Същото е в Словакия. В Испания навсякъде има контейнери за разделно събиране на пластмаса, метали и хранителни продукти. Всичко това се преработва и се връща обратно в икономиката като ресурс. Това е пример за подражание и ние активно възпитаваме нашите ученици в това отношение.
На проведеното международно състезание нашите деца се справиха най-добре със задачата да направят сферично огледало с картонно алуминиево фолио, в което да пържат яйце. Във фокуса се слага метално съдче, в което се сипва олио, то загрява и яйцето се пържи. Направихме го показно в Испания, но масово се прилага в Африка. Сферичните огледала са специално изработени. Пържихме и картофи. Никакъв не е проблемът, само трябва да има слънце.
С други думи, наблегнахме на ресурсите в природата, без да ѝ вредим.“
В този ред на мисли, по Плана за възстановяване и развитие училището кандидатства заедно с Община Стара Загора за изграждане на фотоволтаични мощности. „Нашето училище има много голяма осветеност и ще покриваме нуждите от електричество. Вероятно ще се стигне до необходимите 1 млн. лв. с климатична инсталацията, която да се захранва, термопомпи и пр.
Това е алтернатива на газовото отопление, която ще бъде модерна и иновативна, стига средствата да стигнат до нас. Това е полезната зелена енергия“, категоричен е директорът.
През новата учебна година предстои създаване на зелена класна стая и зелено училище. Екипът е решил да се правят повече опити пред учениците и заедно с тях да им се показва природата с нейните дадености. Радост за всички е, че в СУ „Иван Вазов“ са постъпили много мотивирани млади преподаватели, които говорят за опазване на билките и на животинския свят.
В Спасителния център за диви животни към „Зелени Балкани“ има осиновени животни, за които се грижат децата. В северната част на училищния двор те засаждат дървета, наесен предстои нова кампания, за да бъде зелено и хубаво. Родители и учители разчертават двора с най-различни игри.
Създадена е и модерна лаборатория по природни науки с всички екологични изисквания, с платформи и материали за опити.
Очевидно е, че на учителите, чиято средна възраст е 42 г., им се работи, което завладява
и учениците.
Търся разковничето как едно квартално училище, стана желано като елитните. Директорът Цвятков се усмихва и без да се замисли, отговаря: „С труда на колегите и отношението на екипа. Всички много обгрижват децата. Те виждат, че искаме да ги научим на добро, да им дадем нужните знания… Малко повече популярност дадохме на случващото се в училище. Това промени отношението към нас. Всеки от колегите максимално даде гласност на онова, което постига, за резултатите в учебната дейност, за извънкласните форми на работа. Преди бяхме затворени. Нямаше кой да предприеме подобна крачка. Всъщност чрез социалните мрежи всеки колега с профила си правеше достояние не само своята работа, но преди всичко децата и техните усилия. Всеки от нас започна да публикува какво прави. Например активно работим с учениците в извънкласните дейности. Сформирахме 17 групи за занимания по интереси преди всичко в областта на математиката и изкуствата, информационни технологии, български език, творчество, спорт. Почти всеки ден различни екипи участват в състезания, във фестивали, в турнири. Родителите виждат тази активност и дават висока оценка. По-голямата част от нашите ученици имат батковци или каки, които или учат в по-горните класове, или са завършили нашето училище“, разказва директорът.
Голяма е ролята и на материално-техническата база. Според Цвятков училището е много добре оборудвано технологично. Колегите му са отворени за всякакви нови програмни продукти, платформи и облачни технологии. „Прилагаме ги с лекота и учителите настояват да се развиват. От тях интересът и ангажираността се предават и на учениците. Много е мотивиращ този факт“, отбелязва той.
И още нещо. Училището работи непосредствено с Института по математика на БАН и екипа на акад. Петър Кендеров, проф. Тони Чехларова и доц. Евгения Сендова. Там всичко е отворено към Европа и европейската училищна мрежа. И човек вижда изпреварващите тенденции в образованието по математика. Организират се срещи с учители от цялата страна. Опитът, който Динко Цвятков пренася в Стара Загора, е от конференциите, организирани в БАН. Там се обсъждат различни гледни точки за преподаване на математика. Въвеждат се много иновативни неща, което децата оценяват. Тенденцията, която се налага, е не да се реши една задача от сборниците с Питагоровата теорема, а тя да се приложи в практиката.
При нас децата искат приложност, да се вижда ефектът от цялата им работа
– категоричен е директорът. – Досега в училище не сме имали ученик, който да иска да се занимава с наука. Искам математиката да бъде силна като школа в нашето училище. А затова трябва да работят учители с много желание. Да искат да се развиват и така да развиват и децата. Ако ние спрем да се развиваме, няма да има напредък и при учениците.“
Новата учебна година ще започне с 5 пълни паралелки в V клас и 2 паралелки в гимназиален етап – една професионална и една профилирана, насочени в областта на IT сектора. Цвятков е сигурен, че ще приемат деца, които са мотивирани и да им се учи.
В училището правят всичко възможно да постигнат затворен цикъл, т.е. тези, които са в школото от I клас, да продължат и в гимназиален, защото имат нужната основа. Те виждат това, оценяват учителите си и остават в СУ „Иван Вазов“. Още повече че базата е много добра, учителите също са доказано добри.
А за какво мечтае директорът на СУ „Иван Вазов“?
Училището да бъде модерно, но да се уважават многолетните традиции. Да има развитие на децата във всички направления – в науката, изкуствата, спорта. Постигнатото да се надгражда непрестанно. Да се намерят и прилагат още методи и пътища за мотивиране на младите хора да усвояват знанията. Динко Цвятков иска „вазовци“ да овладяват технологиите, да владеят езици, да знаят, да могат и да са креативни, да постигат високи резултати в образованието. И да са горди, че са възпитаници на най-старото старозагорско училище.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg