Неврокопската професионална гимназия „Димитър Талев“ в Гоце Делчев има таланти и в сферата на изкуството и роботиката
Близо 200 възпитаници на Неврокопската професионална гимназия „Димитър Талев“ в Гоце Делчев вземат участие в първия етап на проекта на Министерството на образованието и науката „Ученически практики 2“.
Мария АЛЕКСАНДРОВА
По първата дейност на Проекта – практика в реална работна среда, участват 117 от единайсетокласниците и дванайсетокласниците. Младежите работят в избрани от тях предприятия, с които училището има сключен договор, в рамките на 240 часа, като през цялото време получават насоки от наставник от фирмата.
„Тези ученици още от училище виждат какво им предстои, как ще се развиват, какво могат да
направят. Запознават се с новостите в професията, като цяло, и със съвременните технологии, които в училище няма как да предоставим. Предприятията от дадена област инвестират в техника, докато в училище няма как да развием последните технологии – споделя пред „Аз-буки“ зам.-директорът по учебно-производствената дейност Елена Иванова. – С реализирането на Проекта са сключени 23 договора с наши бизнес партньори, а наставниците, необходими за тези ученици, са 29“, допълва тя.
Гимназистите, които участват в „Ученически практики 2“, придобиват важни за бъдещата им работа умения, учат се и на дисциплина. „Трудовите навици, които придобиват в предприятията, са от огромно значение. В училище дисциплината е обърната към тях, а на работното място учениците се учат да се съобразяват с всичко, което се изисква – с техниката на безопасност, правилата в посоките на движение, работното време, работата и всичко останало. Всяка една практика и едно участие в подобни проекти изгражда у тях системния навик за точност, прави ги по-мобилизирани“, смята Иванова.
Придобитите навици по време на стажовете се прилагат и в училище. Гимназистите стават по-точни, започват да се ориентират отрано какво им предстои, след като завършат. По думите на заместник-директорката практиките не само подобряват представянето на учениците в клас, но и ги изграждат като личности и млади творци. „Те успяват да прокарат творческа нотка дори и в най-техническите специалности. Тези практики са от изключително значение за тяхната бъдеща реализация, развитие и изграждането им като личности. Затова са от особено значение“, категорична е Иванова.
Втората дейност по проект „Ученически практики 2“ дава възможност на гимназистите да придобият основите за създаване на свой собствен бизнес, включвайки се в учебно-тренировъчни фирми. 80 от обучаващите се в първи гимназиален етап в Неврокопската професионална гимназия се включват в този модул. „В училище не всички специалности са в икономически профил и се обучават в откриване на учебно-тренировъчни фирми. Идеята на тази дейност при нас е обърната към това как да създадат фирма, как да си създадат лого, как да търсят работници и да си направят целия маркетинг и мениджмънт – обяснява заместник-директорката. – Целта ни е да мотивираме учениците да се развиват във всички области“, каза тя. Обучението на учениците от прогимназиален етап продължава само 8 часа, но въпреки това заниманията им стават интересни и имат желание да се развиват в тази област. „Стремяхме се да ги мотивираме и заинтригуваме какво трябва да направят в бъдеще, за да развиват личен бизнес – разказва Иванова. – Учениците изявяваха желание да продължат впоследствие с тези занимания, но понеже са от VIII до X клас, няма как да ги включим в другата дейност по Проекта“, казва зам.-директорката. Още след първия учебен ден тази есен гимназистите от учебно-тренировъчните фирми проявяват интерес за допълнителни занимания по интереси, за да се развиват в сферата.
Част от учениците имат възможността да карат практика и в чужбина, тъй като школото печели четвърти проект по програма „Еразъм“. Гимназисти от специалности „Туризъм“ и „Счетоводство“ ще стажуват в Испания съответно на рецепции на хотели и в счетоводни фирми. Практиката е на английски език и това стимулира учениците да го учат усърдно. „Те са по-мотивирани да учат не само по специалностите си и основните предмети, но и по английски, за да могат да влязат в групата на избраните и да отидат на европейски стаж“, разказва директорката на гимназията Мария Георгиева.
Тази учебна година Неврокопската гимназия има по-голям прием – разкрива 7 паралелки в VIII клас и една в XI, докато сега завършващите випуските имат само 4 – 5 класа. „Периодът, когато беше малка раждаемостта, се отрази и на нас. Сега осми клас са 7 паралелки, докато миналогодишните дванайсетокласници бяха само 4“,
споделя Иванова. Тя допълва, че само едно от заявените в план-приема 156 места остава незаето. Така през тази учебна година ще се обучават над 800 гимназисти, докато миналата са били 737. Те са разпределени в 4 професионални направления – икономическо, техническо, туризъм и облекло.
В специалност „Конструиране, моделиране и технология на облекло от текстил“ ще завърши и първият випуск в дуално обучение и гимназията ще може да обобщи резултатите от 5-годишното обучение на 24-те зрелостници. Сред паралелките на осмокласниците има и такава с недостиг – „Автоматизирани системи“. „Опитваме се да включим бизнеса с работата в тази паралелка, но е трудно, защото в тези направления няма големи производствени предприятия. Винаги е малък частен бизнес и само до 4 – 5 ученици могат да бъдат на едно място – казва Иванова. – Последните години работим изключително много с бизнеса, но единственото, което представлява проблем, е, че много от фирмите не могат да подсигурят при тях да се реализират голям процент ученици“, допълва тя.
Зам.-директорката дава пример, че в специалност „Компютърна техника“ има 26 ученици, но в града няма голямо предприятие, както е при технолозите на облекло. Затова програмистите са разпределени в много фирми на малки групи. Има и положителна страна от това.
„Отговорността на наставниците е по-голяма, учениците се запознават по-добре със същността на тяхната професия“, смята Иванова. Тя допълва, че като цяло, бизнесът проявява интерес и е отзивчив, затова колективът се надява тази година да имат повече контакти, когато започнат работа. Заместник-директорката подчертава, че като цяло, нямат проблем с намирането на преподаватели по всички специални предмети, като теорията и практиката в клас се водят от един и същи човек. „При нас учителите не са само теоретици и само прак-
тици, а винаги е комбинирано. Според нас един учител е по-добре да е запознат и с теоретичната, и с практическата част, за да може да направи връзката с учениците от теорията към практиката. Професия само с теория не се учи“, казва Иванова.
Материално-техническата база в школото е на високо ниво, но не само тя успява да привлече ученици. Неврокопската гимназия е достъпна по различни канали, тъй като има профили в различни социални мрежи – Instagram, Tiktok, Facebook, Youtube. „Всички виждаме, че подрастващото поколение и учениците, с които работим и очакваме да дойдат при нас, са на „ти“ с технологиите. Малките деца получават информация много по-лесно по различните платформи, които намират в интернет пространството, отколкото да дойдат в училище или да седнат да четат някоя брошура. Подрастващото поколение е в тази среда и за да бъдем откриваеми и леснодостъпни за него, използваме всички канали, с които то е на „ти“ – обяснява Иванова. – Винаги работим в посока как най-лесно да достигнем до настоящите и бъдещите си ученици, да сме на тяхно разположение, спазвайки правила“, казва тя.
Зам.-директорката подчертава, че политиката на училището е не само да обучава своите възпитаници, но и да ги изражда като личности в най-различни аспекти. „Даваме възможност на учениците да се реализират или да се преоткрият и в нещо друго. Някой може да учи в техническо направление, но това не означава, че няма да е добър актьор. Затова и по дейности по интереси имаме и театър, който работи много сериозно“, споделя тя. Благодарение на ученическия парламент в гимназията се организират различни мероприятия, които дават шанс за изява. Такива са „Неврокоп тича“ и „Градът търси талант“.
В гимназията има и музикална група, която прави компютърна музика. Иванова разкрива, че химнът им е направен от преподавател и ученици, изпълнението му на запис е от на автора му, гимназисти и настоящия директор. Гимназията е единственото училище в района, в което роботиката се изучава като избираем предмет. Дори имат договор с Българската академия на науките за съвместно развитие в сферата. Учениците участват и носят награди със своите роботизирани проекти от всички състезания на УчИБАН. „Стремим се да дадем възможност на учениците да се реализират в най-различни аспекти, не само в конкретно професионално направление. Изграждаме ги не само като специалисти, а и като личности. За нас образованието е това. Не само да научи материята, а и да расте със самочувствие, че може да се развива и да постигне много неща в различни насоки“, заявява Иванова.
Благодарение на тласъка, който получават в училище, 98% от завършилите продължават образованието си в университет. „Когато започват VIII клас, те придобиват умението постоянно да са ангажирани с нещо. Когато дойде моментът за завършване, не се виждат да останат неангажирани. Този маратон от ангажимент след ангажимент изгражда навик у тях да търсят нещо ново, в което да се реализират. Затова е съвсем нормално, след като завършат средното си образование, да търсят висши учебни заведения“, казва Иванова. Абитуриентите на Неврокопската гимназия се реализират в различни области, а някои и в чужбина.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg