ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Технологии, които ще променят бъдещето на образованието
Проф. Наталия Витанова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-8.01
Резюме. В тази статия е направен опит да се представят някои от най-добрите технологии, които ще променят бъдещето на образованието – визират се виртуалната и допълнителната реалност, 3D принтингът, сензорите и мрежите, машинното обучение и изкуственият интелект…
Относно задължителността на предучилищното образование – резултати от едно изследване
Проф. д-р Маргарита Колева,
доц. д-р Блага Джорова, д-р Ева Жечева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-8.02
Резюме. Авторите представят резултатите от анкетно проучване, разкриващо спецификата на обществените претенции относно задължителното предучилищно образование в институцията детска градина и конкретно – задължителното включване на 4-годишните в нея…
Aspects оf The Education Policy оf Modern European Countries
Dr. Miroslav Terziyski
South-West University “Neofit Rilski” (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2021-8.03
Abstract. The article presents the issue of the development of educational systems in modern European countries…
ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Influence of Psychological And Pedagogical Features оf Students
оn Their Activity in Self-Education
Dr. Iryna Sereda, Assoc. Prof.
Dr. Svitlana Karskanova, Assoc. Prof.
Mykolaiv V. O. Sykhomlynskyi National University – Mykolaiv (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/ped2021-8.04
Abstract. Theoretical and empirical research which was provided a study of influence of psychological and pedagogical characteristics of students as a separate socio-age group on their activity in self-education.
Development of Socially Desirable Characteristics аnd Values оf Students in Literature Teaching
Nenad Stojković
Elementary school “Jovan Jovanovic Zmaj” – Svilajnac (Serbia)
Prof. Dr. Emina Kopas-Vukašinović
University of Kragujevac – Jagodina (Serbia)
https://doi.org/10.53656/ped2021-8.05
Abstract. This paper emphasizes the effects of teaching literature in the younger grades of primary school in the context of the development of socially desirable behavior of students…
Factors Impacting the Effective Citizenship Values of Secondary School Students Within the Scope of Social Studies Education
Elif Alkar, Tolga Kara
Prof. Dr. Emin Atasoy
Bursa Uludag University (Turkey)
https://doi.org/10.53656/ped2021-8.06
Abstract. In this study, it was aimed to identify the factors impacting the effective citizenship values of secondary school students within the scope of social studies education…
Centralisation and Decentralisation in Higher Education: a Comparative Study of Hungary and Germany
Carla Liege Rodrigues Pimenta, Prof. Dr. Zoltán Rónay,
Prof. Dr. András Német
Eötvös Loránd University (Hungary)
https://doi.org/10.53656/ped2021-8.07
Abstract. The main focus of this article is on comparing the centralisation and decentralisation in higher education in Hungary and Germany…
ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Innovative Teachers, Who Are You? Innovative Teacher Analysis in the Light of The Model оf the ‘Big Five’ Personality Traits
Rina Cohen
South-West University “Neofit Rilski” (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2021-8.08
Abstract. In the 21st century, reality, characterized by volatility, uncertainty, complexity and ambiguity, together termed VUCA, change constantly occurs throughout social, technological, economic, environmental, educational, and political (STEEEP model) aspects of society…
КНИЖНИНА
За приобщаването, обучението и развитието на деца и ученици с интелектуални затруднения
Златкова-Дончева, К. (2021). Приобщаване, обучение и развитие
на деца и ученици с интелектуални затруднения.
Бургас: Либра СКОРП, ISBN 978-954-471-705-6
Проф. д.п.н. Жана Янкова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“