Отрасловият съвет се събра на първото
си заседание за новата учебна година, за да определи приоритетите за учебната 2020/2021 г.
„Няма съмнение, че ни очаква нелека година. Но съм убеден, че системата ще се справи, защото тя получи висока оценка за работата си през втория срок на миналата учебна година, преминал в карантина“ Това коментира министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред членовете на Отрасловия съвет, които се събраха на първото си работно заседание от началото на учебната 2020/2021 година. Министър Вълчев уточни, че приоритетите през предстоящите месеци са свързани с пандемията. И препоръча на училищата да работят в мрежа, защото практиката показва, че така те взаимно си помагат и резултатите са видими. Сред приоритетите той посочи работата по Механизма, която би била още по-успешна, ако го има ежедневното взаимодействие с родителите. Не скри факта, че все още има силно безотговорни родители, които възпроизвеждат безотговорност и в новите поколения. „С това могат да се справят най-добре само учителите“, категоричен е министър Вълчев.
Ще продължи закупуването на устройства за пречистване на въздуха в българските училища и детски градини. Продължава политиката за изграждането на STEM кабинети. В контекста на това министър Вълчев изрази надежда, че своевременно ще бъде приет бюджет 2020 – 2021, за да има средства за амбициозната програма.
Предстоят и промени в учебните планове за V – VII клас по математика, география, природни науки. Част от фактологията отпада, за да има повече време за затвърждаване на знанията. Социалните партньори приеха да работят съвместно с МОН по очертаните приоритети. Според Синдиката на българските учители в лицето на неговия председател д.ик.н. Янка Такева сред приоритетите са изграждане на мотивираща учебна среда, кадрово обезпечаване на системата, нов ракурс в професионалното образование в контекста на Зелената сделка и необходимостта от промяна на професии и специалности; квалификацията на учителите и като резултат от всичко това – подобряване качеството на образованието и на възпитателната работа.
Председателят на „Подкрепа“ д-р Юлиян Петров акцентира върху привличане на млади кадри и необходимостта от развитие на наставничеството в тяхна подкрепа. Както и върху компенсаторните механизми на учителския труд.
За НУС приоритет е финансирането. Според Асен Александров – председател на Сдружението на директорите в системата на образованието, важен акцент е развитието на компетентностите на младите хора. А това ще стане чрез промяна във формата на изпитване V – XII клас, промяна в учебните планове, за да отговарят те на формата на изпитите, подготовка на учителите да работят в посока развитието на компетентностите на децата, и не на последно място – промяна в подготовката на бъдещите учители.
„Задачата ни е да осигурим максимално здравословна среда, за да имаме успешна година – коментира зам.-министърът на образованието инж. Таня Михайлова.
В заключение министър Вълчев припомни, че е готова рамката на стратегическия документ „Образование 2030“, който чертае развитието на системата за следващите 10 години.
Броят беше под печат, когато Отрасловият съвет продължи с разглеждане на промени в държавни образователни стандарти, свързани с приоритетите и политиките на държавата в областта на предучилищното и училищното образование: Наредба №5 за предучилищното образование, Наредба №10 за организация на дейностите в училищното образование, в Наредбата за приобщаващото образование, Наредба №9 за институциите в системата на предучилищното и училищното образование, както и за финансирането им; и Наредба №4 за нормиране и заплащане на труда.