CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ
INNOVATIVE EDUCATIONAL TECHNOLOGY FOR PERSONAL DEVELOPMENT THROUGH ART CREATIVE ACTIVITIES /
ИНОВАТИВНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ТЕХНОЛОГИИ ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ ЧРЕЗ ХУДОЖЕСТВЕНОТВОРЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ
Mултимедийната презентация на литературен урок като способ за мотивация и развитие на ученика
[Multimedia Presentation of a Literature Lesson as a Way of Motivation and Development for Students]
/ Запрян Козлуджов / Zapryan Kozludzhov
Отвори пълния текст
Принципът за възпитание, образование и терапия чрез изкуство в българия (развитие и актуално състояние)
[The Principle of Education and Therapy through art in Bulgaria (Growth and Contemporary State)]
/ Нели Бояджиева / Neli Boyadzieva
Отвори пълния текст
Темата за рисуването в средновековните трактати
[The Theme of Drawing in the Medieval Treatises]
/ Бисер Дамянов / Biser Damianov
Отвори пълния текст
Възникване на модела за анатомично онагледяване „Екорше“ в обучението на медици и художници през епохата на Ренесанса
[Occurrence of the Model for Anatomical Illustration “Ecorche” in the Training of Medical Professionals and Artists in the Renaissance]
/ Методий Ангелов / Мetodiy Аngelov
Отвори пълния текст
Био – и неврофийдбек методите в полза на личностното развитие на хората с увреждания чрез стимулиране на креативния им потенциал
[Bio and Neurofeedback Methods for the Personal Development of People with Disabilities by Promoting their Creative Potential]
/ Юрий Янакиев, Радослав Щерев / Youri Ianakiev, Radoslav Shterev
Отвори пълния текст
Музикалното възприятие в предучилищна възраст и емпатията
[Music Perception in Pre-school Education and Empathy]
/ Таня Бурдева / Tanya Burdeva
Отвори пълния текст
Стоте езика на децата в Pеджио концепцията
[The Hundred Languages of Children in the Reggio Concept]
/ Боряна Иванова / Boryana Ivanоva
Отвори пълния текст
За необходимостта от балансиран подход към проблема за образователните алтернативи
[On the Need for a Balanced Approach to the Problem of the Educational Alternatives]
/ Даниела Маркова / Daniela Мarkova
Отвори пълния текст
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Интеркултурна компетентност на учителя в системата на предучилищното образование
[Intercultural Competence of Teachers in Pre-primary Education]
/ Ксения Семизорова / Ksenia Semizorova
Отвори пълния текст
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
Антропология на възпитанието
[Anthropology of Education]
/ Албена Чавдарова / Albena Chavdarova
Отвори пълния текст
Версиите в биографиите на личността
[Versions in the Biographies of the Individual]
/ Пламен Радев / Plamen Radev
Отвори пълния текст
THE WRITTEN WORD REMAINS. WRITE CORRECTLY / НАПИСАНОТО ОСТАВА. ПИШИ ПРАВИЛНО
Отвори пълния текст
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
МУЛТИМЕДИЙНАТА ПРЕЗЕНТАЦИЯ НА ЛИТЕРАТУРЕН УРОК КАТО СПОСОБ ЗА МОТИВАЦИЯ И РАЗВИТИЕ НА УЧЕНИКА
Запрян Козлуджов
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. В статията се анализират три взаимообусловени и взаимосвързани понятия през призмата на литературното обучение – иновативни педагогически технологии, личностно развитие и творческа дейност. Трите фактора се определят като важен комплексен определител на съвременния обучитeлен процес.
Keywords: educational technologies, activity approach, personal development, educational process
MULTIMEDIA PRESENTATION OF A LITERATURE LESSON AS A WAY OF MOTIVATION AND DEVELOPMENT FOR STUDENTS
Abstract. The work analyses three interrelated notions through the prism of literature education – innovative educational technologies, personal development and creativity. Their role and significance is highlighted as an important complex determiner of modern educational process. The potential of educational ICT are visualized through multimedia development of a single lesson from the curriculum for general education secondary school, grade XI.
It is asserted that ICT, through appropriate extrapolation, are transformed into innovative educational technologies, which turn students into active actors of the educational process. Education itself attains its goals in a new way and updates its own disciplinary and cognitive value.
Prof. Dr. Zapryan Kozludzhov
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“
ПРИНЦИПЪТ ЗА ВЪЗПИТАНИЕ, ОБРАЗОВАНИЕ И ТЕРАПИЯ ЧРЕЗ ИЗКУСТВО В БЪЛГАРИЯ (РАЗВИТИЕ И АКТУАЛНО СЪСТОЯНИЕ)
Нели Бояджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Принципът за възпитание и образование чрез изкуство се утвърждава първоначално в педагогическото реформаторство в края на XIX и началото на ХХ век в Европа, като претърпява редица трансформации за няколко десетилетия. През втората половина на миналия век проблемът за ролята на изкуството в естетическото възпитание отново излиза на преден план и се развива интензивно в европейските страни и у нас. Днес възпитанието и образованието чрез изкуство е утвърден подход и принцип в педагогиката. От втората половина на ХХ и началото на XXI век се развива принципът на терапията чрез изкуство в образованието и социалната практика. В статията се прави кратка периодизация на развитието му в историята и актуалното състояние в България.
Keywords: principle of education through art, art-therapy, art-pedagogy and education
THE PRINCIPLE OF EDUCATION AND THERAPY THROUGH ART IN BULGARIA (GROWTH AND CONTEMPORARY STATE)
Abstract. The theory and practice of implementation of the art and the education through art begins at the end of the 19-th and the first decades of the 20-th century. At the same time starts the scientific interest towards art as a tool for recreation in the schools and the system of social help and treatment. The second half of the century the art-pedagogical theory and practice turns into central part of the educational system and social pedagogy practice in free time. Today, most of the developed countries have own models for applying art methods and art-animation in work with different groups of clients in social and pedagogical sphere. It is similar in Bulgarian situation and this paper is a short critical survey of the actual point of views and tendencies in social pedagogy nowadays.
Prof. Dr. Neli Boyadzieva
Sofia University
ТЕМАТА ЗА РИСУВАНЕТО В СРЕДНОВЕКОВНИТЕ ТРАКТАТИ
Бисер Дамянов
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Предмет на разглеждане в настоящата статия е въпросът за рисуването в Средновековието, разгледан на основа на писмени източници. Проучването е направено по малкото съхранени специализирани писмени текстове, като Болонски манускрипт, Трактат на Жан льо Бег, Трактат на Ераклиус. В статията са изведени основните положения за рисуването, имплицитно или експлицитно изразени в отделните манускрипти, и по-специално – в съчинението на Теофилус и Ерминията на Дионисий. Формулирани са изводи относно рисуването и неговото разбиране в средновековните трактати, взаимовръзката на боите и образите и етапите на работа по изграждането им.
Keywords: treatises on art, drawing, painting, technology, text, medieval manuscripts
THE THEME OF DRAWING IN THE MEDIEVAL TREATISES
Abstract. The subject matter in this article is the question of painting in the Middle Ages, discussed on the basis of written sources. The study was done on the basis of a few preserved specialized written texts as Bologna manuscript, Treatise of Jean le Beg, Treatise of Eraklius. The basics of painting have been derived in the article, implicitly or explicitly expressed in the various manuscripts, and in particular – in the work of Theophilus and Erminia Dionisie. Conclusions about painting and its understanding in medieval treatises have been formulated along with the relationship of the paints and the images and the different stages in their development.
Prof. Dr. Biser Damianov
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“
ВЪЗНИКВАНЕ НА МОДЕЛА ЗА АНАТОМИЧНО ОНАГЛЕДЯВАНЕ КОРШЕ В ОБУЧЕНИЕТО НА МЕДИЦИ И ХУДОЖНИЦИ ПРЕЗ ЕПОХАТА НА РЕНЕСАНСА
Методий Ангелов
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. През Ренесанса в Италия, от една страна, медиците осъзнават необходимостта от практическо изучаване на човешката анатомия за нуждите на медицината, а от друга – у художниците и скулпторите възниква необходимостта от овладяване на реалистичното изобразяване на човека. Едно от средствата за постигане на тази цел е познанието на науката анатомия, в частност – на костно-мускулната система на човека. Статията има за цел да разгледа и анализира сътрудничеството между художниците и анатомите в тази епоха, довело до редица открития в областта на анатомичното илюстриране за научни и дидактични цели на мускулната и костната система и до появата на нов модел за анатомично онагледяване, наречен екорше. Очертани са и приносите на Леонардо да Винчи за анатомичното онагледяване и предпоставките, които той създава със своята изследователска дейност в областта на анатомията, за появата на новия модел. Посочено е, че през следващите векове моделът екорше силно повлиява обучението по анатомия както на художниците и скулпторите, така и на медиците, особено на анатомите и хирурзите. Представени са най-важните автори, трудове и илюстрации тип екорше от тези времена (вкл. статуи), които са оказали влияние върху анатомичните издания през следващите векове. Анализиран е и стилът на някои знакови илюстрации с фигури „екорше“ на автори от епохата на Ренесанса, както и възпитателните цели, които се поставят чрез тях.
Keywords: ecorche, Renaissance, human anatomy for artists, education, anatomical illustration
OCCURRENCE OF THE MODEL FOR ANATOMICAL ILLUSTRATION ECORCHE IN THE TRAINING OF MEDICAL PROFESSIONALS AND ARTISTS IN THE RENAISSANCE
Abstract. During the Renaissance in Italy, on the one hand, the physicians recognize the need for a practical study of human anatomy for the needs of medicine, and on the other hand, in the artists and sculptors arises the need to master the realistic portrayal of man. One of the means of achieving this objective is the knowledge of science anatomy, in particular – of the musculoskeletal system of man. The article deals with cooperation between artists and anatomists in this era, led to a number of discoveries in the anatomical illustration for scientific and didactic purposes of the muscular and skeletal systems and the emergence of a new model for anatomical illustration, called “Ecorche.” Outlined are the contributions of Leonardo da Vinci for anatomical visualization and prerequisites, which he created with his research in the field of anatomy, the emergence of a new model. It is noted that for centuries this model strongly influenced the teaching of anatomy, both painters and sculptors, as well as the medics, especially anatomists and surgeons. Presented are the most important authors, writings and illustrations (incl. statues) type “Ecorche” of those times that have affected anatomical editions over the next centuries. There is analyzed and commented upon the style of anatomical illustrations with figures “Ecorche” of the emblematic artists of the Renaissance and educational objectives that are placed through them.
Dr. Мetodiy Аngelov, Assoc. Prof.
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“
БИО- И НЕВРОФИЙДБЕК МЕТОДИТЕ В ПОЛЗА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ НА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ ЧРЕЗ СТИМУЛИРАНЕ НА КРЕАТИВНИЯ ИМ ПОТЕНЦИАЛ
Юрий Янакиев
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Радослав Щерев
„Брейн Електроникс“ ООД
Резюме. Статията въвежда в основните приложения на био- и неврофийдбек методите и методите за неинвазивна мозъчна стимулация за по-мащабна представа относно потенциала на невротехнологиите като инструменти за личностно развитие и за стимулиране на креативността. Представени са четири случая на приложение на ЕЕГ биофийдбек при деца със специални образователни потребности – разстройства от аутистичния спектър, дефицит на внимание, умствено изоставане и трудности в социалната адаптация. Описани са подробно подобренията след терапията по отношение на социалните умения, саморегулацията, контрола над вниманието, невро-мускулната координация.
Keywords: psychology, biofeedback, psychotherapy, anxiety; stress, creativity and well-being
BIO AND NEUROFEEDBACK METHODS FOR THE PERSONAL DEVELOPMENT OF PEOPLE WITH DISABILITIES BY PROMOTING THEIR CREATIVE POTENTIAL
Abstract. The article introduces the main applications in bio and neurofeedback methods and methods of non-invasive brain stimulation for a broader understanding of the potential of the neurotechnology as a tool for personal development and creativity stimulation. It explores options for therapy and rehabilitation through EEG biofeedback for people with special educational needs. We have presented four cases of application of EEG biofeedback in children with special educational needs – autistic spectrum disorders, attention deficit, intellectual disability and difficulties in social adaptation. We have described the improvements after treatment in relation to social skills, self-regulation, control of attention, neuro-muscular coordination.
Dr. Youri Ianakiev, Assoc. Prof.
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“
МУЗИКАЛНОТО ВЪЗПРИЯТИЕ В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ И ЕМПАТИЯТА
Таня Бурдева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Статията разглежда възможностите за приложение на играта драматизация в музикалното възпитание на децата от предучилищна възраст за развитие на способностите за емпатия. Музиката, като носител преди всичко на емоционална информация и изкуство, чийто предмет е богатият свят на човешките отношения, на субективното преживяване на действителността, развива емоционалната сфера на детската личност. Когато интерпретационният процес при възприемане на музика включва педагогически технологии с елементи на играта драматизация, се постига по-задълбочено разбиране на произведенията на музикалното изкуство, формира се емпатийна способност за вживяване в художествения образ. Емоционалната идентификация с персонажите на художественото произведение, „пренасянето“ в света на художествения образ, преживяването на емоциите, отразени в музикалните творби, са едни от механизмите в развитието на емпатийния процес.
Keywords: empathy, drama-game, music
MUSIC PERCEPTION IN PRE-SCHOOL EDUCATION AND EMPATHY
Abstract. This paper examines the possibility for application of drama-game in the music education of pre-school age children in developing empathic ability. Music affects the emotional and intellectual development of children. The emotion experienced from a piece of music contributes to develop empathic ability.
Dr. Tanya Burdeva, Assoc. Prof.
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“
СТОТЕ ЕЗИКА НА ДЕЦАТА В РЕДЖИО КОНЦЕПЦИЯТА
Боряна Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Реджио концепцията е една от новите алтернативни концепции в сферата на предучилищното образование. Статията се фокусира върху нейното значение за децата от предучилищна възраст. Подчертават се ценностните моменти в концепцията, които ние приемаме и като фактори за развитие на „стоте езика“ на децата.
Keywords: children, kindergarten, Reggio pedagogy, teachers, family
THE HUNDRED LANGUAGES OF CHILDREN IN THE REGGIO CONCEPT
Abstract. The Reggio concept is one of the new alternative concepts in the area of preschool education. The article emphasizes the importance of this concept for preschool children. The valuable moments which we can accept as factors for the development of „hundred languages” of children are stressed.
Dr. Boryana Ivanоva, Assoc. Prof.
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
ЗА НЕОБХОДИМОСТТА ОТ БАЛАНСИРАН ПОДХОД КЪМ ПРОБЛЕМА ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ АЛТЕРНАТИВИ
Даниела Маркова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. В статията се анализират същността и основните характеристики на алтернативното образование. Проучването на проблема изисква критичен подход, разкриващ както положителните страни, така и противоречията в алтернативните образователни системи и методи.
Keywords: education, alternative education system, alternative methods
ON THE NEED FOR A BALANCED APPROACH TO THE PROBLEM OF THE EDUCATIONAL ALTERNATIVES
Abstract. The article analyzes the nature and the main features of the alternative education. The research of the problem requires critical approach that reveals the positive components and the contradictions in the alternative education system and methods.
Dr. Daniela Мarkova, Assoc. Prof.
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
ИНТЕРКУЛТУРНА КОМПЕТЕНТНОСТ НА УЧИТЕЛЯ В СИСТЕМАТА НА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Ксения Семизорова
Детска градина № 7„Детелина“ – София
Резюме. Успехът на социалното включване на деца от различен етнически и национален произход изисква учителите да надграждат своите знания, умения и компетентности за работа в динамично променящата се среда в условията на детската градина. В настоящата статия е представен модел за усъвършенстване прилагането на интеркултурното образование в системата на предучилищното образование.
Keywords: pre-primary education, teachers, intercultural competence
INTERCULTURAL COMPETENCE OF TEACHERSIN PRE-PRIMARY EDUCATION
Abstract. The success of the social inclusion of children of different ethnic and national origin requires teachers to upgrade their knowledge, skills and competencies to work in a dynamically changing environment in a kindergarten. This article presents a model for improving the implementation of intercultural education in pre-primary education.
Ms. Ksenia Semizorova, Director
Kindergarten N. 7 „Detelina“
ВЕРСИИТЕ В БИОГРАФИИТЕ НА ЛИЧНОСТТА.
Другите в биографията на личността (2015), под общата редакция на проф. Дончо Градев. София: университетско издателство „Св. Климент Охридски“. ISBN:9789540740324
Пламен Радев
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Отзивът представя съдържанието и основните идеи в посочената по-горе книга. Тя е дело на шестима автори от различни висши училища у нас. Тематиката е свързана с различни аспекти на биографията на личността и нейното повлияване от отношенията с другите.
Keywords: biography of the individual
VERSIONS IN THE BIOGRAPHIES OF THE INDIVIDUAL
Abstract. The review presents the contents and main ideas in the aforementioned book. It is the work of six authors from different universities in the country. The subject matter is related to various aspects of the biography of the individual and its influence on relations with others.
Prof. Plamen Radev, DSc
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”