EDITORIAL / ОТ РЕДАКЦИЯТА – стр. 7
Отвори пълния текст
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Употребите на лудостта в диаболичната проза на Владимир Полянов
[The Uses of Madness in the Diabolic Stories of Vladimir Polyanov]
/ София Ангелова / Sophia Angelova – стр. 9
Отвори пълния текст
LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ
Генериране на езикови фрагменти в компютърна среда в подкрепа на изследователския подход в езиковото образование
[Generating Language Fragments in a Computer Microworld in Support of the Inquiry Based Language Education]
/ Евгения Сендова / Evgenia Sendova – стр. 19
Отвори пълния текст
METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Олимпиадата по български език и литература като огледало на обучението по литература в гимназиалния етап
[The Bulgarian Language and Literature Olympiad as a Mirror of Literature Training in High School Stage]
/ Стилиян Стоянов / Stiliyan Stoyanov – стр. 37
Отвори пълния текст
TEACHER’S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Проектноориентираното обучение в часа по литература
[Project Oriented Literature Training in Action]
/ Петър Алексиев / Petar Aleksiev – стр. 43
Отвори пълния текст
Технология за повишаване на рецептивните и на продуктивните умения чрез прилагане на портфолио и самооценъчни карти в гимназиалния етап на обучението по български език
[Technology to Increase the Recipetive and Productive Skills through Portfolio and Self-assesment Cards in the High School Stage of Training in Bulgarian Language]
/ Марина Петрова / Marina Petrova – стр. 48
Отвори пълния текст
Флоралните елементи в „Бел Ами“ – характеристика на Жорж Дюроа
[Floral Elements in “Bel Ami” – Characteristics of Georges Duroy]
/ Ани Иванова / Ani Ivanova – стр. 62
Отвори пълния текст
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
Полската българистика – актуални практики и стратегии за развитие. Перспективата на Люблинската школа
[Bulgarian Studies in Poland – Current Practices and Development Strategies. The Lublin Perspective]
/ Камен Рикев / Kamen Rikev стр. 70
Отвори пълния текст
Teaching Bulgarian to Non-native Bulgarians
[Преподаване на български език на неговорещи езика българи]
/ Nina Borisova / Нина Борисова – стр. 80
Отвори пълния текст
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
САЩ в ново поколение от интерпретации
[USA in New Generation of Interpretations]
/ Александра Антонова, Пламен Антов / Alexandra Antonova, Plamen Antov – стр. 89
Отвори пълния текст
Към теорията и практиката на превода между близкородствени езици
[Towards the Theory and Practice of Translation Between Closely Related Languages]
/ Ничка Бечева / Nichka Becheva – стр. 93
Отвори пълния текст
OPINIONS AND POSITIONS / МНЕНИЯ И ПОЗИЦИИ
„Добрият учител представя на учениците си света като динамичен и незавършен“ (Интервю с проф. д.п.н. Адриана Дамянова)
[The Successful Teacher Shows the World to the Students as Dynamic and Incompelete (Interview with Prof. Adriana Damyanova, DSc.)]
/ Мая Падешка / Maya Padeshka стр. 100
Отвори пълния текст
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 106
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 108
УПОТРЕБИТЕ НА ЛУДОСТТА В ДИАБОЛИЧНАТА ПРОЗА НА ВЛАДИМИР ПОЛЯНОВ
София Ангелова
Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас
Резюме. Настоящото изследване разглежда употребите на лудостта в диаболичните разкази на Владимир Полянов, като част от изпитанията на нормалността в българската проза. Работата помества проблематиката в сравнителната перспектива на функционирането на лудостта в прозата от Освобождението до 20-те години в творчеството на Иван Вазов, Георги Стаматов, Георги Райчев и др., за да открои съществените различия, радикалната трансформация, на която диаболизмът подлага употребите на лудостта в българската белетристика. Биполярното личностно разстройство се интерпретира като вариант на неоромантическия мотив за двойничеството, патологичното и асоциалното поведение.
Keywords: Bulgarian prose; diabolism; short stories; madness
THE USES OF MADNESS IN THE DIABOLIC STORIES OF VLADIMIR POLYANOV
Abstract. As part of a study of the comprehension of normality in Bulgarian prose, the present text examines the uses of madness in the diabolical stories of Vladimir Polyanov. The research work puts the problem in a comparative perspective with the functions of insanity in the Bulgarian prose from the Liberation until the 1920s in the works of Ivan Vazov, Georgi Stamatov, Georgi Raychev, etc., to highlight the essential differences, the radical transformation to which diabolism puts the uses of madness in Bulgarian prose. The bipolar personality disorder is introduced as a variant of the neo-romantic motif for the dual, pathological and asocial behavior.
Assoc. Prof. Sophia Angelova, DSc.
Assen Zlatarov University
1, Prof. Jakimov St. 8010
Burgas, Bulgaria
ГЕНЕРИРАНЕ НА ЕЗИКОВИ ФРАГМЕНТИ В КОМПЮТЪРНА СРЕДА В ПОДКРЕПА НА ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИЯ ПОДХОД В ЕЗИКОВОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Евгения Сендова
Институт по математика и информатика – БАН
Резюме. В статията са представени идеи за прилагане на изследователски подход при изучаването на естествени езици в специализирана компютърна среда (микросвят в езика за програмиране Лого за обработка на думи и списъци). Разгледани са конкретни примери за моделиране на езикови фрагменти като елемент на учебни ресурси, разработени в контекста на Проблемната група по образованието (1978 – 1999), и на учебници по информатика в средното училище в подкрепа на интегрирането ѝ с езиковото образование. Във връзка със засиления интерес към прилагането на изследователския подход в образованието не само по природни науки, но и по математиката, информатиката и естествените езици, се защитава тезата, че в подходяща компютърна среда учениците могат да действат като изследователи в тези области. Като разработват компютърни модели на езикови явления, учениците материализират хипотезите си за тези явления, проверяват поведението им с различни входни данни и виждат доколко универсални са те. Като получат обратна връзка след изпълнението на компютърните си модели, учениците могат да редактират идеите си, т.е. да ги коригират, модифицират, прецизират, усъвършенстват и обогатяват. Този типичен за научните изследвания подход се оказва важен фактор за повишаване на мотивацията на учениците да изучават тънкостите на естествения език.
Keywords: Inquiry based language education; computer microworlds
GENERATING LANGUAGE FRAGMENTS IN A COMPUTER MICROWORLD IN SUPPORT OF THE INQUIRY BASED LANGUAGE EDUCATION
Abstract. The paper deals with ideas for exploring language in a specialised Logo microworld in an inquiry-based style. Specific examples for modeling language fragments, developed in the frames of the Research Group of Education (1978 – 1999) as elements of the Language and Mathematics integrated subject for 5 – 7 graders, are considered as the roots of an innovative approach to integrating informatics with mathematics and natural languages in secondary school. In concordance with the growing interest to the inquiry-based approach not only to science education but also to mathematics, informatics and language education, we argue that in an appropriately designed microworld for exploring language, the students can act like researchers. By developing computer models of language phenomena the students materialise hypotheses about these phenomena, check the models’ behavior with various input data and verify how general these models are. The feedback the students get after running their computer models helps them to edit their ideas, i.e. to correct, modify, refine and enrich them. This approach, typical for scientific research, turns out to be an important factor for the motivation of students to study natural languages in depth.
Dr. Evgeniya Sendova, Assos. Prof.
Institute of Mathematics and Informatics
Bulgarian Academy of Sciences
Akad. G. Bonchev St., bl. 8
Sofia, Bulgaria
ОЛИМПИАДАТА ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА КАТО ОГЛЕДАЛО НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ЛИТЕРАТУРА В ГИМНАЗИАЛНИЯ ЕТАП
Стилиян Стоянов
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Статията коментира тенденции в обучението по литература в гимназиалния етап на базата на анализ на работи на участници в Националния кръг на олимпиадата по български език и литература. Поставен е акцент върху промяната в рецептивния опит на съвременните ученици. Застъпена е тезата, че учениците изпитват трудности при възприемането на литературните факти и явления в тяхната процесуална връзка. Коментира се проблемът за неразбирането на литературните текстове. Обърнато е внимание на проблеми в българската литературна наука, които се проектират в програмите по литература в гимназиалния етап на обучение и съответно – в учебниците по литература.
Keywords: training in literature; receptive experience; misunderstanding; collage texts; student‘s life experience
THE BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE OLYMPIAD AS A MIRROR OF LITERATURE TRAINING IN HIGH SCHOOL STAGE
Abstract. The article comments on trends in literature education in the high school stage based on an analysis of works by participants in the National Round of the Bulgarian Language and Literature Olympiad. Emphasis is placed on changing the receptive experience of modern students. It is argued that students have difficulties in perceiving things in their procedural relationship and focuses on the problem of misunderstanding literary texts. Attention is paid to problems in the Bulgarian literary science, which are designed in the literature programs in the high school stage and, respectively, in the textbooks of literature.
Prof. Dr. Stiliyan Stoyanov
Department of Literature Faculty of Philology
SWU „Neofit Rilski”
66, Ivan Mihaylov St.
Blagoevgrad, Bulgaria
ПРОЕКТНООРИЕНТИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ В ЧАСА ПО ЛИТЕРАТУРА
Петър Алексиев
32. СУИЧЕ „Св. Климент Охридски“ – София
Резюме. В работата се разглежда въпросът за проектноориентираното обучение по литература като модус на формирането, развиването и поддържането на умения, което предполага интерактивни практики и същевременно – обърнатост на ученето напред („про-“), към конструиране на значения, тоест към активно учене – чрез действие. Използването на проектноориентираното обучение по литература в VIII – XII клас повишава желанието на учениците да учат (в частност – да формират, развиват и поддържат практически, когнитивни, метакогнитивни и интердисциплинарни умения), способността им да вършат работа, която е значима, и нуждата да бъдат оценени и ангажирани в процеса на обработване на информация по начин, близък до начина, по който възрастните учат и демонстрират знанията си.
Keywords: project-oriented learning; metacognitive skills; learning process; team-based learning; interdisciplinary skills; cognitive skills; motivation; interdigital connections
PROJECT ORIENTED LITERATURE TRAINING IN ACTION
Abstract. The work addresses the issue of project-oriented literature education as a mode of forming, developing and maintaining skills, which implies interactive practices and at the same time – convergence of the pro-learning process towards constructing meaning, active learning – through action.The use of Project – oriented learning in literature classes (grades 8 – 12) has led to the increase of students‘ willingness to study (in particular, to form, develop and maintain practical, cognitive, meta-cognitive and interdisciplinary skills), of their ability to do work of significance, and it has also led to their need to be evaluated and engaged in the process of studying information in a way close to the one adults apply to learn and demonstrate their knowledge.
Petar Aleksiev, PhD Student
32. Secondary School
Sofia, Bulgaria
ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ПОВИШАВАНЕ НА РЕЦЕПТИВНИТЕ И НА ПРОДУКТИВНИТЕ УМЕНИЯ ЧРЕЗ ПРИЛАГАНЕ НА ПОРТФОЛИО И САМООЦЕНЪЧНИ КАРТИ В ГИМНАЗИАЛНИЯ ЕТАП НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Марина Петрова
Професионална гимназия по електротехника и електроника – Пловдив
Резюме. Настоящата технология представя един апробиран ефективен модел на урок по български език за повишаване на рецептивните и продуктивните умения на учениците в гимназиалния етап от обучението им по български език. Той е свързан със задачите за четене с разбиране и продуциране на теза и резюме върху информация от изходни текстове. Урочната структура е изградена на принципите за системност, цикличност и повторяемост с включени различни похвати и форми на работа, така че да се избегнат монотонността, скуката и шаблонът. Съществени компоненти в нея са работата с ученическо портфолио по предмета и картата за самооценка на постиженията и пропуските. Тъй като урокът има ясно изразена комуникативна насоченост, чрез прилагането му се стимулират познанието и интелектът, развива се общата култура на ученика.
Keywords: communicative (receptive and productive) skills; portfolio; self-assessment cards
TECHNOLOGY TO INCREASE THE RECIPETIVE AND PRODUCTIVE SKILLS THROUGH PORTFOLIO AND SELF-ASSESMENT CARDS IN THE HIGH SCHOOL STAGE OF TRAINING IN BULGARIAN LANGUAGE
Аbstract. The present technology produces an exemplified effective model of a Bulgarian language lesson for enhancing the receptive and productive skills of the students in the high school stage of their Bulgarian language education. It is related to the tasks for reading with understanding and producing a thesis and a summary of information from source texts. The lesson structure is built on the principles of systemic, cyclical and repeatability, including various techniques and forms of work, so as to avoid monotony, boredom and the template. Essential components include the work with student portfolio on the subject and the self-assessment card of achievements and omissions. Since the lesson has a pronounced communicative orientation, its application stimulates knowledge and intelligence, develops the general culture of the student.
Ms. Marina Petrova
Plovdiv Vocational School of Electrical Engineering and Electronics
31, Knyaginya Mariya Luiza St.
Plovdiv, Bulgaria
ПОЛСКАТА БЪЛГАРИСТИКА – АКТУАЛНИ ПРАКТИКИ И СТРАТЕГИИ ЗА РАЗВИТИЕ. ПЕРСПЕКТИВАТА НА ЛЮБЛИНСКАТА ШКОЛА
Камен Рикев
Университет „Мария Кюри-Склодовска“ – Люблин
Резюме. Статията коментира функционирането на университетската българистика в Полша и предизвикателствата пред осъвременяването на учебните програми през второто десетилетие на XXI век. Авторовата теза налага нуждата от отчитане не само на пазарните фактори в развоя на академичните специалности, но и образователните реформи и регионалната специфика в Полша. Проследява се традицията в Люблинския университет „Мария КюриСклодовска“ с акцент върху създаването на бакалавърска програма по балканистика с изучаване на български език като водещ от 2014 г. Приведените данни доказват жизнеността на българистиката като набор от съвременни академични дисциплини, ориентирани към практическата подготвеност на студентите с оглед на регионалните условия.
Keywords: Bulgarian studies abroad; Balkan studies; Slavic philology at university level; new university BA programs; higher education in Poland
BULGARIAN STUDIES IN POLAND – CURRENT PRACTICES AND DEVELOPMENT STRATEGIES. THE LUBLIN PERSPECTIVE
Abstract. The article reviews the current courses in Bulgarian studies at Marie Curie-Skłodowska University in Lublin, Poland. It stresses out their former success and current challenges due to competition for undergraduate students in Poland, the general crisis of philological studies and the growing unpopularity of Slavistics in European universities. The author presents the objectives leading to the creation of a new BA program in Balkan studies that could potentially benefit Bulgaria-related academic disciplines.
Dr. Kamen Rikev, adiunkt
Institute of Slavic Philology Maria Curie-Skłodowska
University in Lublin
Plac M. Curie-Skłodowskiej 4a, r. 427 20-031
Lublin Poland