МОН изпрати на училищата три примерни варианта за обучението до края на годината
Три примерни графика за редуване на присъствено с обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС) до Рождество е изпратило Министерството на образованието и науката до областните управители и началниците на регионалните управления на образованието. В него се посочва, че продължителното преминаване в системата на училищното образование към ОРЕС, пък било то и само за учениците от един клас или етап, води до десоциализация, снижена когнитивна ангажираност, повишена психическа тревожност и влошена двигателна активност. И това предполага динамичен и гъвкав подход при вземането на решения.
Подчертава се още, че епидемията в страната се развива неравномерно. Има много училища без регистриран случай на коронавирус. Преди дни пред БНР министър Вълчев уточни, че това са над 1250 училища. Затова най-подходящ е локален подход при вземането на решения за преминаване към ОРЕС.
В документа се посочва, че както и досега на национално ниво общите решения за преустановяване на присъствените учебни занятия ще се вземат от министъра на здравеопазването. Заповедите за преминаване към ОРЕС ще се издават от министъра на образованието и науката в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование.
От МОН препоръчват на областно и на общинско ниво решения за спиране на присъствените занятия да се вземат за населените места с най-високи или повишаващи се стойности на заразените, като от обхвата им да се изключат училищата, в които няма установени случаи на COVID-19. Освен това тази мярка да бъде със срок от 2 седмици, като класовете се приоритизират и някои от тях ще учат присъствено по-дълго време. По възможност едни и същи ученици не трябва да остават на ОРЕС за повече от две седмици и при връщане на присъствено обучение то трябва да бъде поне за две седмици.
Изпратеният от МОН алгоритъм предвижда последователност, в която различните паралелки да преминават към дистанционно обучение. Така първи трябва да са паралелките от IX до XII клас, в които не се изучава интензивно или разширено чужд език. След това дистанционното обучение може да се прилага и за осмоклас-
ниците, които не изучават интензивно език, и по-голяма част от гимназистите. Мярката трябва да се приложи предпоследно за прогимназиалния етап, III и IV клас и при изучаващите интензивно чужд език в VIII клас. Последни класните стаи трябва да напускат паралелки с деца и ученици от III до VII клас, от уязвими групи в IV и V група, както и II и I клас.
Силно се препоръчва учениците в начален етап, и особено в I клас, да продължат в присъственото обучение, тъй като за тях ОРЕС е най-непълноценно и трудно за реализиране. А преди да се вземе решение за преминаване към ОРЕС, да се обмисли вариант с разделянето на класовете от начален етап на групи, като обучението във всяка паралелка се провежда в две смени от учител и/или учител ЦОУД във всяка от групите.
Възможен подход е решенията на областния/общинския кризисен щаб да бъдат с препоръчителен характер, като решението за преминаване на ОРЕС се вземе на училищно ниво. От МОН смятат, че за области, които не са в червената зона съгласно критериите на министъра на здравеопазването, не следва да се вземат решения със задължителен характер за училищата. Във всички случаи се препоръчва част от конкретните решения да бъдат взети на училищно ниво – например за кои дейности да бъдат направени изключения, кои класове и как могат да се редуват, къде и кои паралелки могат да се разделят, и т.н.
Решението за преминаване към ОРЕС следва да отчита спецификата на училището и други локални фактори, които могат да доведат до изключения. Те следва да бъдат за отделни часове или дейности – например за провеждане на практика на учениците в професионалните паралелки, в т.ч. учениците, обучавани в дуална форма, изпитите на учениците в задочна и в самостоятелна форма, специализирана подготовка в училищата по изкуствата, в т.ч. и индивидуалните часове, спортната подготовка на учениците в спортните училища и други дейности, при които спецификата на обучението не позволява изцяло и безусловно преустановяване на присъствието в училище. При вземането на решения за изключения присъствието на учениците следва да се организира така, че по възможност часовете да са концентрирани в отделни дни и дейностите да се провеждат индивидуално или в по-малочислени групи.
В писмото се отбелязва още, че тъй като моделите на редуване и частично присъствено обучение на класове създават трудности по отношение на работата на учителите и обучението на учениците, те могат да бъдат съчетани с допълнителни мерки. Например реорганизация на седмичното разписание, като се осигури възможност практическото обучение за придобиване на професионална квалификация да се планира и разположи в последователни дни в оптимален период от учебната година. Възможна е и реорганизация на седмичното разписание, като се осигури възможност за хибридно
обучение, така че учебните часове по предметите, по които учителите може да преподават присъствено, да се разположат в някои дни, а при невъзможност да се намери заместващ учител по определен предмет, да се поставят седмични задачи на учениците за самоподготовка. Може да се намали и учебният час, но с не повече от 10 минути или да се изисква задължително носене на маски и в класната стая по време на час, ако при обучение се смесват ученици от различни паралелки. Посочено е още, че може да се създаде и организация за присъствие на учениците в класната стая, като преподаващият учител работи от разстояние, а в класната стая по време на урока влиза зам.-директор, педагогически съветник, психолог или се намери друго решение.
За висшите училища се препоръчва решения да се вземат от академичните им ръководства, а не от местните щабове.
По отношение на детските градини се обръща внимание на това, че с допълнение в Наредба №5
за предучилищното образование, обнародвано на 6 ноември 2020 г., е дадена възможност за посещение по избор на родителя на децата в задължителна пред-
училищна възраст при направено предложение на кмета на общината и заповед на министъра на образованието и науката.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg