Дияна Георгиева
Тракийски университет – Стара Загора
https://doi.org/10.53656/ped2021-2.04
Резюме. Статията е посветена на ресурсите на фасилитиращата (облекчаваща) комуникация (Facilitated communication), намираща широко приложение в качеството на един от алтернативните методи за общуване и взаимодействие при деца с множество нарушения. Световният опит по отношение на прилаганата алтернативна стратегия чрез използване на компютъра за формиране на умения за преднамерена комуникация при децата с атипично развитие дава основание за формулиране на изводи относно ползите на технологията за развитие на писмената комуникация. Представено е експериментално изследване на автора, в което участват 24 деца с множество нарушения с изявена аутистична симптоматика. Резултатите отразяват изразена възходяща динамика в развитието на комуникативните умения чрез самостоятелното опериране с клавиатурата на компютъра за кодиране на писмена информация. Доказва се, че методът на фасилитиращата комуникация определено намира място в обучението и общуването на деца със специфични комуникативни потребности.
Ключови думи: комуникативни умения; улеснена комуникация; деца с множество нарушения, писмена комуникация