В Профилираната гимназия „Пейо Яворов“ – Петрич, поощряват извънкласните занимания, в които децата изявяват креативността си
Николай КЪНЧЕВ
Да се познава историята, е не само полезно, но и твърде потребно, любомъд-
рий читателю!“ Този родолюбив и просветителски призив на първия български възрожденец Паисий Хилендарски е поставила на видно място Профилираната гимназия „Пейо Яворов“ –
Петрич. И това никак не е самонадеяно – напротив. В съзнанието на петричани това училище е не само дом за техните деца, но и културна институция, която ги подкрепя в съдбовни за историята на града моменти. Основана като наследник на Солунската гимназия „Св. св. Кирил и Методий“, отворила тук врати през далечната 1919 г. , през годините ПГ „Пейо Яворов“ се превръща в място, обединяващо интелектуалния елит на града и общината.
Ако началото на текста ви се струва прекалено приповдигнато, не сте прави. Със своя външен вид, с организацията и с мотивацията на екипа си гимназията наистина въплъщава възрожденския идеал на българина да даде образование на децата си. И възпитаниците ѝ могат да се гордеят не само с получени знания, но и с отличната атмосфера, в която учат и общуват с връстниците си. Затова ще започнем разказа не със задължителните учебни часове, а с извънкласните занимания.
„Госпожо, може ли и ние да мислим по този въпрос?“ – това питане се чува все по-често в петричката гимназия от деца, които искат да се включат в работата по различни инициативи. Един ученик може да отпадне само ако не му подадеш ръка, смятат в „Пейо Яворов“. Затова тук изобщо не подлагат на съмнение принципа децата и педагозите да работят заедно във и извън час. Допълнителните дейности са застъпени не по-малко от работата в клас. „Имаме различни клубове по интереси – краеведство, научен клуб, дори издаваме две ученически списания“, обяснява директорът Кристина Касабова. Като месечното ученическо списание „Арена физика“ например. Водеща тема на априлския брой е „Изобретенията, които промениха света“.
Всъщност думата „ученическо“ е леко дискусионна. От една страна, списанието се списва от ученици. От друга – нивото на публикуваните в него текстове е много над нивото, което сме свикнали да очакваме под това определение. Идеята стартира трудно, началото е доста обезкуражаващо. Работата започва по проект за извънкласни дейности, финансиран от МОН. Едва се събират пет деца, инициативата е на косъм от безславен завършек.
В началото учениците идват насила, колкото да угодят на учителя си. Много скоро обаче истински се запалват – не само започват да дават свои предложения за текстове и снимки, но водят истински битки да убедят останалите в правотата на идеите си. „През списанието се вижда еволюцията на децата, техният напредък“, обяснява д-р Георги Малчев – учител по физика и „мотор“ на инициативата.
Друга редколегия – тази на ученическото списание „Тайната на здравето“, преди дни е изработила и разпространила сред учениците си свой тематичен постер, посветен на Световния ден на здравето и здравния работник. В началото изданието тръгва с амбицията да пише по теми, свързани с биология, физиология, профилактика на здравето. Рубриките непрекъснато се увеличават, в момента особено популярна е „Работилничка“, представяща рецепти за биодесерти или идеи за организиране на парти. „Непрекъснато развиваме нашите идеи, виждам, че заедно с децата и аз израствам професионално“, споделя ръководителят на проекта – учителят по биология и здравно образование Даниела Харизанова.
В училището е високо ценено и ученето чрез преживяване. Учениците са заснели поредица от родолюбиви филми, разказващи за живота на бележити българи като Левски и Вазов. За целта децата влизат не само в ролята на артисти, но и на сценаристи, режисьори и оператори. Възпитаниците на петричкото училище често са канени да участват във възстановки на исторически събития, нерядко – и в национален ефир. Докато участват, децата научават материала по-добре от който и да е урок. За последните три години спечелените награди за литературно творчество са над 270.
Не по-малко активни са членовете на клуб „Туризъм и екология“, чиито усилия са насочени към опазване на околната среда. Вече са засадени над 30 борчета, за Деня на земята е организирана специална образователна кампания за разделното събиране на отпадъците. Учениците, които изучават френски език, и тази година се включват в Международния ден на Франкофонията – този път с мултимедиен проект, посветен на френския език и култура.
И през тази година, в края на март е организирана акция, насочена към търпението, търпимостта, разбирането и приемането. Ученици, облечени с посветени на Деня на търпението тениски, четат в класовете от горния гимназиален курс подготвен материал по темата, чието послание е свързано с вярата ни в добрите думи, мисли и дела, които внасят в живота ни благост.
Инициативи като „Тайната на здравето“ със сигурност допринасят досега биологията да е най-предпочитаният предмет за ДЗИ. Много е вероятно обаче това да се промени – заради изключително усложнения в момента материал. Трудно е да запалиш децата с един час седмично, още повече ако трябва да изучават и свързани с химия постановки, смятат учители. Няма единно мнение сред педагозите и по въпроса дали да има един, или няколко учебника по предмет. За да бъдат оценени качествата на даден учебник, трябва да мине поне година, да се „пробва“ в час – прочитането му в рамките на седмица не е достатъчно за придобиване на реална представа, смятат те. Най-важно обаче е училището да продължи да бъде храм на духа и знанието. В който да кипи живот, да се раждат нови идеи и да се формират личности, всяка от които да дава своя отпечатък върху богатата и пъстра картина на общеуствения и културния живот. По този начин виждат в ПГ „Пейо Яворов“ възрожденската мечта науката и образованието да променят света, в който живеем.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg