ЕК публикува етични насоки в помощ на учителите за неговото използване в преподаването и ученето
Страница на
Антоанета
НАЙДЕНОВА
Европейската комисия публикува набор от етични насоки за преподавателите при използването на изкуствен интелект и данни в образованието. Те са предназначени за учители в началното и средното обучение и могат да се използват и от преподаватели с малък или с никакъв опит в дигиталното образование.
Насоките изясняват популярни и широко разпространени погрешни схващания за изкуствения интелект (ИИ), които могат да объркат хората и да предизвикат безпокойство по отношение на използването му, особено в образованието.
Разглеждат се етични съображения и изисквания, залегнали в насоките. Предлагат се практически съвети на преподавателите и училищните ръководители как да интегрират ефективното използване на ИИ и данни в училищното образование.
Насоките обсъждат и нововъзникващите компетенции за етично използване на ИИ и данни сред учителите и преподавателите, като предлагат начини за повишаване на осведомеността и ангажиране с общността.
Системите с изкуствен интелект са неразделна част от нашето ежедневие. Тъй като те продължават да се развиват и използването на данни нараства, е много важно да развием по-добро разбиране на тяхното въздействие върху света около нас.
Бързото увеличаване на използването на ИИ изисква преподавателите и учениците да имат основно разбиране за него и за използването на данни, за да могат да се ангажират критично и етично с тази технология и да използват пълния ѝ потенциал.
Етичните насоки за използването на изкуствен интелект и данни в преподаването и ученето за преподаватели са част от Плана за действие за цифрово образование 2021 – 2027 г.
В подкрепа на разработването на насоките ЕК сформира експертна група по ИИ и данни в образованието и обучението от 25 експерти, които работят в продължение на една година. Нейният окончателен доклад се основава на рамката на ЕС за цифрово образование за периода. Той представя накратко визията на ЕК за висококачествено, приобщаващо и достъпно цифрово образование в Европа, за насърчаване развитието на високоефективна екосистема за цифрово образование и за повишаване на необходимите за цифровата трансформация умения и компетентности в областта на цифровите технологии.
Централно място в осъществяването на тази визия заемат действията в областта на образованието и обучението за преодоляване недостига на умения, за повишаване на цифровите умения и компетентности на преподавателите и учещите, както и за подобряване качеството и ефективността на преподаването и ученето. Ако се използват ефективно, цифровите технологии имат потенциала да допълват и подобряват преподаването и ученето в класната стая и извън нея. Цифровите технологии могат да играят основна роля за премахване на пречките пред достъпа до учене и увеличаване на приобщаването. Освен това те могат да доведат до по-индивидуализирано обучение, например по-добре насочено съдържание и учебни програми. Възникват и въпроси за неприкосновеността на личния живот, свързана с повсеместното съхраняване на данни за учещите, и за безпристрастността като взаимодействие между алгоритмите и качеството в образованието.
В доклада се определят четири различни, но взаимозависими етични съображения, които трябва да се вземат предвид при използването на ИИ и данни в образованието и обучението: човешки фактор, социална справедливост, хуманност и обоснован избор.
Тъй като е невъзможно да се предвиди бъдещото въздействие на новите технологии, въвеждането на етично използване на ИИ и данни в образованието и обучението се превръща в поетапен процес на непрекъснато обмисляне и промени. Ето защо етичните насоки могат да се разглеждат като развиващ се практически инструмент за преподавателите и директорите на училища.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg