Театрална трупа „Магим“ е феномен в историята на ученическия училищен театър в България. Клубът по интереси в Математическата гимназия „Баба Тонка“ в Русе съществува почти от нейното основаване.
А днешният му ръководител Ася Кулева създава 31 постановки. През 2022 г. издава и книга – „По немирните стъпки на времето. 100 години ученически театър в МГ „Баба Тонка“. Всяка година трупата подготвя ново представление, което се играе благотворително пред русенската общественост. „Златната мина“ по Ст. Л. Костов е тазгодишната пиеса, събрала герои и ситуации от различни комедии на автора. С присъединяването си към трупата 25 ученици придобиват усещане за принадлежност към дългата история на драматичния училищен състав. Но освен че се посвещава на „Магим“, старши преподавателят по немски език Ася Кулева откликва на интереса на учениците и в още едно от 40-те различни занимания, които гимназията предлага.
„Ето ви идея! По следите на австрийските архитекти в град Русе“ се нарича филмът, който създават участниците в ръководения от Кулева клуб „Голямата и „малката“ Виена. Немски език и странознание“. Филмът се представя пред училището и жителите на града. „Като проучват историята на Русе, на сградите и архитектите им, учениците търсят отговор на въпроса защо Русе е наречен „малката Виена“ – разказва Цветелина Георгиева, преподавател по български език и литература и заместник-директор по учебната дейност в МГ „Баба Тонка“. – Поради недостатъчната информация все още остават въпросителни, но проучванията ще продължат и в бъдеще. Финалната фаза на Проекта включва едноседмично посещение във Виена по програма на Министерството на образованието на Австрия.“ Георгиева допълва, че в хода на проучванията децата обогатяват знанията си за немско-австрийската връзка в архитектурата, в бита, но и в българския език.
Всеки, който е посещавал Деня на отворените врати в МГ „Баба Тонка“, няма как да не си е тръгнал с прекрасни впечатления от атрактивния начин, по който училището представя дейността си. През годините това се случва редовно, а след като пандемията прекъсва полезната традиция, всички отново желаят да покажат потенциала на съвременното интерактивно преподаване. Точно това представляват клубовете по интереси – форма на интерактивно преподаване, към която учениците се чувстват дори по-ангажирани от своите преподаватели. „Готови сме да разкажем за клубната дейност на училището в цялата ѝ пъстрота – казва Цветелина Георгиева. – Благодарение на заниманията по интереси учениците постигат знания, като събират и обработват информация, решават проблеми и формулират тези. Те са вдъхновители, изследователи и творци, а обратната връзка към учителя е ясна, конкретна и идва бързо.“
На разнообразната клубна дейност, представена от 40 клуба – 25 по различни тематични направления и 15 групи по НП „Ученически олимпиади и състезания“, разчитат директорът Галина Бобева и педагогическият състав на Математическата гимназия в Русе. Чрез спецификата на преподаване, отговаряйки на интересите на учениците, екипът се стреми да ги надгражда в трайни умения, които ще запазят мотивацията и ще се използват в бъдеще.
Близо 60 на сто от общия годишен брой часове в клубните дейности са заниманията по тематичните направления „Дигитална креативност“, „Природни науки“, „Математика“ и „Технологии“.
Клубовете „Спортно ориентиране“ и „Дебати“ са поверени на външни лектори. „Съвременните учители са убедени в ползата от интерактивното преподаване, защото учениците са активна страна в учебния процес. Тe не само използват, но създават аудио-визуални материали и се включват в практически занятия и демонстрации. И ако в учебния процес интерактивното обучение не се прилага от учителите във всички часове, в клубовете по интереси при нас то е основното“, казва Цветелина Георгиева. Като преподавател по български език и литература, признава, че споделя стремежа българското образование да бъде модерно, конкурентоспособно и дигитално ориентирано. Но категорично вярва, че хуманитаристиката е и ще бъде неговата душа.
„Училището е призвано да възпитава висшите общочовешки и граждански добродетели“, убедена е Георгиева. И с ентусиазъм разказва за останалите 40% дейности, които функционират като „хуманитарни“ клубове извън приоритетните тематични направления.
Освен театралната трупа „Магим“ и клуба по немски език и странознание Математическата гимназия предлага на своите ученици богат избор от хуманитарни занимания – вокална поп група, клуб по журналистика, клуб за народни танци „Плетеница“, клуб по дебати, клуб „Новите будители“. За децата, които проявяват любопитство към философията и гражданското образование, са сформирани групи по НП „Ученически олимпиади и състезания“. Цветелина Георгиева споделя, че от тази учебна година към Ученическия съвет вече има и доброволчески клуб „Подай ръка“. Под ръководството на училищния психолог Нели Цветкова учениците подготвят и разпространяват материали за кампанията против СПИН, участват в инициативите за даряване на играчки за училищната коледна елха, в ръчното изработване и на мартеници за подарък.
„Историята на клубовете по журналистика и дебати вече надхвърля 15 години“, отбелязва Георгиева. И споделя, че ученици от V до XII клас се обучават от Доротея Александрова – учител по български език и литература. Издаваният от тях вестник „Свободен час“ пък печели през 2022 година втора награда на националния конкурс за ученически медии „Григор Попов“.
Благодарение на младата учителка по български език и литература Борислава Грозева – бивша възпитаничка на МГ „Баба Тонка“ и участничка в театрална трупа „Магим“, през настоящата учебна година се създава и клуб „Новите будители“. „Всички мои идеи се оказваха „динозавърски“ – споделя Грозева. – И не привличаха… Фолклорът оставаше забравена единица памет в света на новото поколение. Но след като се превъплътиха в ролята на лазарки, времето на традициите се превърна за учениците в настояще.“
Същинската дейност в клуба се разгръща върху сценична адаптация на теми от учебното съдържание за XI и XII клас. Това са тематичните раздели „Миналото и паметта“, „Любовта“, „Родното и чуждото“, „Изборът и раздвоението“, „Вяра и надежда“. След като първите изяви пред публика се оказват стимулиращи, учениците откриват умението да разбират персонажите, да се разпознават в ролите и да се въплъщават в тях. Започват да получават покани за участие в различни училищни мероприятия. „Будителите“ четат приказки на петокласниците и шестокласниците в библиотеката, разговорят за любовта с езика на поезията и фолклора. Интересът към клуба се увеличава, създават се приятелства и това дава нов стимул на участниците. „По този начин – казва Борислава Грозева – „новите будители“ се превръщат в будители на другите, макар че първоначалната идея е да събудят себе си.“
За Цветелина Георгиева клубът на будителите носи ентусиазма на възрожденското минало, когато 16-годишни учители са обучавали на четмо и писмо своите по-малки съвременници. „Освен това показва – твърди тя, – че в съвременното образование метод „деца обучават деца“ е успешен за клубна дейност.“
Като училище, специализирано в обучението по математика, в МГ „Баба Тонка“ нито за миг не са пренебрегвали 25-те клуба, сформирани по тематични направления според изискванията на Наредбата за приобщаващо образование. Те подкрепят развитието на ключовите компетентности на учениците в различни области, а математиката като предмет присъства в заниманията по интереси на V, VI и VII клас. Математически ориентираните клубове подготвят учениците за националната олимпиада и за множество други състезания, сред които и международни. Прибавяме към разнообразието от занимания по интереси клубовете по роботика, създаване на видеоигри, блоково програмиране.
Но дори при такава богата палитра от възможности да удовлетворят интересите си, учениците от Математическата гимназия в Русе едва ли биха били напълно доволни. Защото необходимите им качества, като бързина на логическата мисъл, въображение, концентрация и устойчивост на вниманието, съобразителност, подобряване на зрителната памет, се придобиват единствено в съчетание с добра физическа подготовка. Затова отношението към спорта в МГ „Баба Тонка“ е специално, а допълнителните занимания включват клубове по волейбол, баскетбол, тенис на маса и спортно ориентиране.
За директора Галина Бобева и педагогическия екип на русенската Математическа гимназия ползата от клубната дейност е повече от очевидна. В желанието си да предложат на учениците подходяща среда за развитие на всеки техен интерес, те насърчават активността не само на действащите 40 клуба по интереси, но провокират и нови предложения. В крайна сметка, се оказва, че в математическото училище са решили задачата за постигане на личностна мотивация у учениците и отговорът ѝ се съдържа в разнообразната клубна дейност.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg