Гергана Дончева Янков
Университет за национално и световно стопанство
https://doi.org/10.53656/voc23-513izku
Резюме. Каква е ролята на изкуствения интелект (ИИ) в здравния пъблик рилейшънс? Как той преустройва света на здравния PR? Дали ИИ е заплаха за здравните пиари, или се превръща в техен незаменим помощник? Целта на научния доклад е да отговори на тези и още въпроси относно приложението на изкуствения интелект в здравните публични комуникации. Методите, използвани за целта на настоящия доклад, са анализ и синтез на данни от библиографски източници, както и анализ на резултатите от провеждане на научен експеримент в дигитална среда с изкуствен интелект от последно поколение.
Резултати. Ролята на ИИ в здравния PR е все по-осезаема и изцяло наложена в системата на международното здравеопазване – чатбота на СЗО в комуникационна платформа Viber е универсален мост между Организацията и нейните публики и дава многопластови възможности за осведомяване по всевъзможни здравни въпроси. Идентичен резултат е и в платформата Messenger на Facebook. ИИ постепенно променя бизнес средата във всяка сфера, включително и в здравеопазването. ИИ в лицето на ChatGPT се превръща както в помощник на здравните пиари, така и в основен съперник.
Дискусия. Последните пробиви в ИИ технологиите съществено и трайно могат да трансформират здравния PR и начина на прилагането му. Професията PR не е от изчезващ вид, тъй като е свързана с дълбок мисловен процес, креативност, контакти и връзки с „живи“ хора. Тези дейности засега са непосилни за изкуствения интелект, въпреки това ще изпъкнат и ще останат най-добрите професионалисти. Резултатите от научния експеримент задават посока за стремеж към все по-прецизно представяне на специалистите по здравен PR в тяхното професионално поприще.
Заключение. ChatGPT може да съставя уместни текстове, слогани, дори послания, които са с висока ефективност при приложението им в практиката на здравните пиари. В обозримо бъдеще тази технологична новост ще се усъвършенства още повече. Чатботовете, като част от идеята за комуникация чрез ИИ, са област, в която ролята на пиарите е грижливо да обмислят всяко съобщение и логическата свързаност между съобщенията. Възникват следните препоръки за бъдещи проучвания по темата: да се следи технологичният напредък на ИИ и да се намерят нови ниши в дейностите в здравния PR, в които ИИ намира приложение.
Ключови думи: PR; връзки с обществеността; обществени комуникации; комуникация; здравеопазване; изкуствен интелект