ЕЗИКОЗНАНИЕ / LINGUISTICS
За понятията стил и регистър
[On The Concepts Style аnd Register] /
Михаил Виденов / Mihail Videnov – стр. 295
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Бройната форма на съществителните имена от мъжки род – норми, правила, нарушения
[The Specifi c Plural Form of Masculine Nouns Used After Cardinal Numbers – Norms, Rules, Breaches] /
Галя Михайлова Христозова / Galya Mihaylova Hristozova – стр. 300
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ / LITERATURE
Устни и разговорни маркери като знаци за разговорност в медийния текст
[Toral and Speech Markers as Signs of Colloquial Style in Media Text] /
Андреана Ефтимова, Andreana Eftimova – стр. 311
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
„Приключенията на Лиско…” от Б. Априлов – повествователен стил и художествен смисъл
[The Fairy-tale Epos “Lisko’s Adventures…” from Boris Aprilov: Narrative Style and Artistic Meaning ] /
Петър Стефанов / Petar Stefanov – стр. 333
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
МЕТОДИКА / METHODOLOGY
Концепцията за постиженията на учениците по БЕЛ – от ДОИ до конкретните стандарти за оценяване от учителя в процеса на обучение
[The Concept of Achievements of Students in the Bulgarian Language and Literature Class – From the State Educational Requirements to the Specific Standards for Teacher Assessment in the Teaching Process] /
Яна Мерджанова, Калина Михова / Yana Merdzanova, Kalina Mihova – стр. 344
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ / TEACHER EXPERIENCE
Информационните технологии в часовете по български език и литература – средство за засилване на интереса
към предмета при деца билингви (роми)
[Information Technology in Bulgarian Language and Literature Classes – Means of Increasing Interest
in the Subject at Bilingual Children (Roma)] /
Даниела Петрова / Daniela Petrova – стр. 362
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ЛИЧНОСТИ В ОБРАЗОВАНИЕТО И В НАУКАТА / INDIVIDUALS IN EDUCATION AND SCIENCE
150 г. от рождението на проф. Иван Д. Шишманов
[150th Anniversary of the Birth of Prof. Ivan D. Shishmanov] /
Пламен Радев / Plamen Radev – стр. 374
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ / REVIEWS AND INFORMATION
Труд с лингвистични и общокултурни приноси
[Research With Linguistic and Cultural contributions] /
Кирил Димчев / Kiril Dimchev – стр. 378
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 381
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Михаил Виденов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. С появата на социолингвистиката редица проблеми, смятани преди това за чисто стилистични, станаха социолингвистичен обект. Такъв е и случаят с основните понятия стил и регистър. Те не са синоними. Стилът е преднамерена, умишлена организация на изразните средства за означаване на трите нива: неутрално, високо и ниско. Той е мислене за езика. Регистърът е мрежа от изразни средства, иманентни и типични за социалната природа на участника в речевия акт: в процеса на речта той не ги търси, защото са част от естествения му речев код. И все пак между стила и регистъра няма китайска стена.
Keywords: style, register, speech code, code switching
ON THE CONCEPTS STYLE AND REGISTER
Abstract. With the advent of sociolinguistics a number of problems considered to be purely stylistic until then, became an object of sociolinguistic research. Such is the case with the basic concepts style and register. They are not synonymous. Style is premeditated, deliberate organization of means of expression to designate the three levels: neutral, high and low. It is thinking about language. Register is a network of means of expressions which are immanent and typical of the social nature of the speech act participant: in the process of speaking s/he does not search for them because they are part of his/her natural speech code. Nevertheless, there is no Chinese wall between style and register.
Аcad. Prof. Mihail Videnov D.Sc
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
БРОЙНАТА ФОРМА НА СЪЩЕСТВИТЕЛНИТЕ ИМЕНА ОТ МЪЖКИ РОД – НОРМИ, ПРАВИЛА, НАРУШЕНИЯ
Галя Михайлова Христозова
Бургаски свободен университет
Резюме. Бройната форма на съществителните имена от мъжки род, завършващи на съгласен, е една от книжовните правописни норми с
граматически характер, която се нарушава и създава правописни и правоговорни проблеми. В статията се разглеждат основните варианти на употреба на бройна форма, някои по-специфични случаи, правописни и правоговорни особености. Прави се диференциация между употребата на бройна форма и на обикновената форма за множествено число при съществителни имена за не-лица и за лица. Анализират се типични нарушения на нормата.
Keywords: specifi c plural form of nouns, ordinary plural form, cardinal numbers
THE SPECIFIC PLURAL FORM OF MASCULINE NOUNS USED AFTER CARDINAL NUMBERS – NORMS, RULES, BREACHES
Abstract. The specifi c plural form of masculine nouns ending with a consonant which is to be used after cardinal numbers is one of the literary spelling norms of a grammatical character which is often violated and creates spelling and orthoepic problems. The article looks into the main uses of the specifi c plural form, some more specifi c cases, spelling and orthoepic peculiarities. A differentiation is made between the use of the specifi c plural form and the ordinary plural form in nouns for persons and non-persons. Typical breaches of the norm are analyzed.
Prof. Galya Mihaylova Hristozova D.Sc
Burgas Free University
УСТНИ И РАЗГОВОРНИ МАРКЕРИ КАТО ЗНАЦИ ЗА РАЗГОВОРНОСТ В МЕДИЙНИЯ ТЕКСТ
Андреана Ефтимова
СУ „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията се опитва да изясни и положи в система няколко много важни понятия за съвременната лингвистика, социолингвистика и теория на медиатекста. В езиковедските дисциплини се влага различен смисъл в понятията, обозначени с термините разговорен стил, разговорна реч, устна комуникация и регистър. Затова е необходимо да се откроят различичното и общото в обхвата на тези понятия. В статията разделям разговорните маркери от маркерите на устната комуникация, които имат еднакви функции обаче в медийния текст – като маркери на разговорността в имитирането на разговорен стил. Маркерите на устната комуникация пък не са зависими от стила, а от регистрите, чийто избор зависи от факторите на конкретната ситуация.
Keywords: mediatext, colloquial style, colloquial speech, oral speech, register
OF COLLOQUIAL STYLE IN MEDIA TEXT
Abstract. The paper tries to explain a few important notions in contemporary linguistics, sociolinguistics and theory of mediatext. All researchers talk about colloquial style, colloquial speech, oral communication/speech and register, but there is not a consensus on their substance. So it is necessary to look for differences and similarities between these notions. We separate colloquial speech markers from oral communication markers, which have equally functions in written media text – as colloquial speech markers in specially imitation of colloquial style.
Associate Professor Andreana Eftimova, Ph.D
Sofi a University “St. Kliment Ohridski“
Faculty of Journalism and Mass Communications
„ПРИКЛЮЧЕНИЯТА НА ЛИСКО…” ОТ Б. АПРИЛОВ – ПОВЕСТВОВАТЕЛЕН СТИЛ И ХУДОЖЕСТВЕН СМИСЪЛ
Петър Стефанов
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Резюме. Статията разглежда онези аспекти на известната приказна поредица на Б. Априлов, свързани с обновяването на жанра и извеждането му до една интелектуално ориентирана хуманистична концепция. Проследява се развитието на първоначалния замисъл на писателя, при което с времето повествованията за Лиско, без да разширяват особено географията си, непрекъснато разширяват своя художествен смисъл. Показва се как художествената игра се премества подчертано в игровото пространство на ума и езика, за да се превъзмогнат клишетата – повествователни, сюжетни, фразеологични, и върху традиционно приказното да се надстрои още нещо – проява на модерно естетическо мислене, в което се отваря подчертано място за иронията, двусмислицата, парадокса. Анализът се стреми да покаже как, като остава в рамките на господстващия идеал на времето за високото предназначение на човека, за обществено служене, Б. Априлов облагородява и хуманизира този идеал, освобождава го от нормативно-императивния му характер, изпълва го с вълнуващ екзистенциален смисъл.
Keywords: children’s literature, fairy-tale epos, antitotalitarian pathos, moral ideal, Lisko, absurdism, existence
THE FAIRY-TALE EPOS “LISKO’S ADVENTURES…” FROM BORIS APRILOV: NARRATIVE STYLE AND ARTISTIC MEANING
Abstract. The current article looks at aspects of the famous fairy-tale series by B. Aprilov, related to remodelling of the genre and its change to an intellectually oriented humanistic concept. It follows the development of the initial intention of the author, showing how the stories about Lisko, without signifi cantly broadening their geographic context, are constantly broadening their artistic meaning. It shows how the artistic game is moving to the game space of mind and language, in order to overcome clichés: narrative, storyline, phraseological, and in order to superstruct on the basis of the traditional fairy- tale, a manifestation of modern aesthetic thinking 0which provides room for irony, ambiguity, and paradox. The analysis aims at revealing how by staying within the boundaries of the predominant ideal of the time for the higher purpose of the human being, for serving society, B. Aprilov enriches and humanizes this ideal, releasing it from its normative imperative character, fi lling it with exciting existential meaning.
Petar Stefanov
University of Veliko Tarnovo “St. Cyril and St. Methodius”
КОНЦЕПЦИЯТА ЗА ПОСТИЖЕНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ ПО БЕЛ – ОТ ДОИ ДО КОНКРЕТНИТЕ СТАНДАРТИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ
ОТ УЧИТЕЛЯ В ПРОЦЕСА НА ОБУЧЕНИЕ
Яна Рашева-Мерджанова
СУ „Св. Климент Охридски”,
Факултет по педагогика
Калина Михова
134. СОУ „Димчо Дебелянов”,
София
Резюме. През последните години образованието в световен и в национален мащаб се ориентира към компетентностния, конструктивисткия и прагматичния подход. На тази теоретична основа и в търсене на трудните преходи между ДОИ и непосредственото текущо оценяване от учителя в класната стая в статията се предлагат критерии и показатели за оценяване в три посоки: на интерпретативно съчинение; на есе по хуманитарен проблем върху изучавана литературна творба; на есе по житейски проблем (на свободна тема). Компонентите, принципът на изработване и на използване на представените методически стандарти за текущо оценяване по БЕЛ в гимназиалната степен са преносими и за други възрасти и по други учебни предмети. Съгласуването на различни равнища: методическо обединение, училище, регион, национално равнище, само би помогнало в ориентацията и напредъка на нашите ученици в персонален, национален и в международен план.
Keywords: achievements – State Educational Requirements – assessment – interpretative work – essay on a humanitarian issue – essay on a worldly issue – criteria and indicators – transferability
THE CONCEPT OF ACHIEVEMENTS OF STUDENTS IN THE BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE CLASS – FROM THE STATE EDUCATIONAL REQUIREMENTS TO THE SPECIFIC STANDARDS FOR TEACHER ASSESSMENT IN THE TEACHING PROCESS
Abstract. In the recent years, education both worldwide and on a national level has orientated to the competence, constructive and pragmatic approach. On this theoretical base and in the search for the diffi cult transitions between the State Educational Requirements and the direct ongoing assessment by the teacher in the class room, the present article offers assessment criteria and indicators in three directions, namely: of an interpretative work; of an essay on a humanitarian issue on a studied literature work; of an essay on a worldly issue (free elective topic). The components, the principle of development and of use of the used methodical standards for ongoing assessment in Bulgarian Language and Literature at a secondary school level may be also transferred to other age groups, as well as to other study subjects. The coordination at various levels: methodical union, school, region, national level, could only contribute to the orientation and the progress of our students in personal, national and international aspects.
Yana Rasheva-Merdzhanova
Prof. PhD in pedagogy Yana Rasheva-Merdzhanova,
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“, Faculty of Pedagogy
Kalina Mihova PhD
134 Language School