ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ / LITERATURE
Христо Ботев в контекста на Българското възраждане
[Hristo Botev in the Context of Bulgarian Revival Period] /
Румяна Йовева / Rumyana Yoveva – стр. 487
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Европейският мит за детето и митът Петя Дубарова
[European Child’s Myth and Petya Dubarova’s Myth ] /
Добрина Топалова / Dobrina Topalova – стр. 500
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Делникът: нищета и изкуство
[Everyday Life: Poverty and Art] /
Надежда Стоянова / Nadezhda Stoyanova – стр. 514
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
МЕТОДИКА / METHODOLOGY
Какво ни казва авторът на ученическия текст?
[What does the author of student’s text say?] /
Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 527
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ЛИЧНОСТИ И СЪБИТИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО И В НАУКАТА / INDIVIDUALS AND EVENTS IN EDUCATION AND SCIENCE
ЗадуховнитеуроцинаотецПаисий, нанеговата „Историяславянобългарска“ и техния отзвук въвфилологическияфакултет
на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“
[Father Paisius’s Spiritual Lessons, on his SlavicBulgarian History, as well as on their Resonance at the Paisiy Hilendarski
University of Plovdiv, Faculty of Philology] /
Мила Кръстева /Mila Krasteva – стр. 543
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ / REVIEWS AND INFORMATION
Съвременни схващания за комуникативно ориентираното обучение по български език
[Contribution to the Theory of Communication-Oriented Teaching of Bulgarian] /
Кирил Димчев / Kiril Dimchev – стр. 554
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Езиковата картина на света на българина
[Linguistic Picture of the World of Bulgarian People] /
Петя Стоянова / Petya Stoyanova – стр. 561
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Юбилейна научна конференция по повод 110-годишнината от рождението на Ангел Каралийчев
[Jubilee Scientifi c Conference on the Occasion of the 110th Anniversary of Angel Karaliicev’s Birth] /
Александра Антонова/Alexandra Antonova – стр. 563
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Обучението по български език в чуждоезикова среда – съвременни методи и високи технологии
[Bulgarian Language Tuition in a Foreign Language Environment – Contemporary Methods and High Technologies] /
Невяна Анастасова / Nevyana Anastassova – стр. 565
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENTS – стр. 568
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 573
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ХРИСТО БОТЕВ В КОНТЕКСТА НА БЪЛГАРСКОТО ВЪЗРАЖДАНЕ
Румяна Йовева
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. Творчеството на Христо Ботев е ситуирано в контекста на българската възрожденска поезия. Аргументирано е началото на културната епо-
ха чрез проследяване на битието на религията, фолклора и историята/историчността в съпоставка със Средновековието. В обобщен план е представена
спецификата на лирическия дискурс на Възраждането. Откроени са общи и преди всичко различни места в творби на възрожденски поети и на Ботев.
Другостта на автора се открива в многозначността на неговите текстове, както и в същността и йерархията на неговата ценностна система (на неговия свод на желания), изведена от творчество му.
Keywords: Bulgarian Revival Period, Bulgarian Revival poetry, freedom, nonfreedom, good, evil, fi ght, death, eternal life
HRISTO BOTEV IN THE CONTEXT OF BULGARIAN REVIVAL PERIOD
Abstract. Hristo Botev’s works are situated in the context of the Bulgarian Revival poetry. The beginning of the cultural epoch is argumented by tracing the existence of religion, folklore and history / historicism in comparison with the Middle Ages. The specifi city of the lyrical discourse of the Revival Period is presented on a more general basis. General and more specifi cally different places in works of Revival Period poets and of Botev are emphasized. The otherness of the author is found in the polysemy of his texts as well as in the hierarchy of his value system (of his arch of wishes), identifi ed in his works.
Prof. Rumyana Yoveva D.Sc
Konstantin Preslavsky University of Shumen
ЕВРОПЕЙСКИЯТ МИТ ЗА ДЕТЕТО И МИТЪТ ПЕТЯ ДУБАРОВА
Добрина Топалова
СОУ с хуманитарно-естетически профил
„Св. св. Кирил и Методий“, Бургас
Резюме. В статията се представят същностни аспекти на мита за детето в Европа: развитието му, сакралните и профанните му версии в културата, ос-
новни негови мотиви и функционални ядра, основни архетипови образи и тяхната историческа динамика. Митът Петя Дубарова се идентифицира спрямо двата митологични контекста, в които битува – европейския и българския, от втората половина на ХХ век. Представят се специфичните му характеристики, етиологически и функционални, които го определят като „другия“ мит за детето в тоталитарната култура, като проява на принципа на енантиодромията в човешката култура, характерен за раждането на нови религии, като явление на творческата митология (Камбъл), изразяващо идеала за самосъздаването на човека като автентичен индивид и еманципирането му от колективната/властовата митология.
Keywords: version of the child’s myth, cult, creative mythology, totalitarian ideology, authentic individual.
EUROPEAN CHILD’S MYTH AND PETYA DUBAROVA’S MYTH
Abstract. The article presents essential aspects of the child’s myth in Europe: its development, its sacred and profane versions of culture, its major motifs and functional core, basic archetype images and their historical image dynamics. Petya Dubarova’s myth has been identifi ed from both the mythological contexts in which the underlying ones are the European and Bulgarian from the second half of the twentieth century. Its specifi c characteristics are presented, etiological as well as functional, which describe it as “the other” child’s myth in a totalitarian culture as a manifestation of the principle of enantiodromia in human culture, so typical for the birth of new religions as a phenomenon of creative mythology (Campbell) expressing the ideal of self-creation of man as an authentic individual and his emancipation from collective and authoritative mythology.
Dr. Dobrina Vasileva Topalova
School with humanitarian aesthetic profile
„St.st. Cyril and Methodius“ Burgas
ДЕЛНИКЪТ: НИЩЕТА И ИЗКУСТВО (ОБРАЗИ И УПОТРЕБИ НА ВРЕМЕТО В РАЗКАЗИ НА К. КОНСТАНТИНОВ, Д. ШИШМАНОВ, Е. СТАНЕВ, П. ВЕЖИНОВ И ДР. ОТ 30-ТЕ ГОДИНИ НА ХХ ВЕК)
Надежда Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Една от най-широко разработваните теми в българската литература на 30-те години на ХХ век е тази за всекидневието. В настоящия текст тя
се разглежда през перспективата на съзнатата от персонажите смислова нищета на делника и ролята на изкуството в него. Обект на анализ са разкази
на Константин Константинов, Димитър Шишманов, Емилиян Станев, Павел Вежинов, Чавдар Мутафов и др.
Keywords: daily life, short stories, art, Bulgarian literature from the 30-ies of 20th century
EVERYDAY LIFE: POVERTY AND ART (IMAGES AND USES OF TIME IN SHORT STORIES OF KONSTANTIN KONSTANTINOV, DIMITAR SHISHMANOV, EMILIAN STANEV, PAVEL VEZHINOV AND OTHERS FROM THE 30S OF XX CENTURY)
Abstract. One of the most widely developed themes in Bulgarian literature from the 30s of XX century is that of everyday life. This article focuses on the possibility to represent the poverty of everyday life and experience in art as seen through the short stories of Konstantin Konstantinov, Dimitar Shishmanov, Emilian Stanev, Pavel Vezhinov, Chavdar Mutafov and others.
Assist. Prof. Nadezhda Stoyanova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
КАКВО НИ КАЗВА АВТОРЪТ НА УЧЕНИЧЕСКИЯ ТЕКСТ?
Мая Падешка
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В настоящата статия разглеждаме ролята на стереотипите при продуциране на ученически текстове. Обосноваваме схващане за стереотипа като всяка повтаряща се езикова, тематична или структурна форма, която има свойството да се динамизира и модифицира в определен контекст. Анализираме корпус от ученически текстове с оглед на проявени в тях стереотипизирани езикови, структурни, жанрови и идеологически форми и съответните отклонения (модификации) от тях.
Keywords: stereotype, student text, description, deviation
WHAT DOES THE AUTHOR OF STUDENT’S TEXT SAY?
Abstract. The paper analyses the role of stereotypes in the production of students’ texts. The concept of stereotype is viewed as recurring linguistic, thematic or structural form, which tends tointensify and modify in certain contexts. Linguistic, structure, genre and ideological forms ofstereotypes are analysed on the basis of their occurrence and modifi cation in the corpus of students’texts
Assist. Prof. Maya Padeshka PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
ЗА ДУХОВНИТЕ УРОЦИ НА ОТЕЦ ПАИСИЙ, НА НЕГОВАТА „ИСТОРИЯ СЛАВЯНОБЪЛГАРСКА“ И ТЕХНИЯ ОТЗВУК ВЪВ ФИЛОЛОГИЧЕСКИЯ ФАКУЛТЕТ НА ПЛОВДИВСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ“
Мила Кръстева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Публикацията откроява акцентите в академичния проект на Филологическия факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“,
посветен на международното юбилейно честване „250 години „История славянобългарска“, като описва детайлно главно онези нетрадиционни прояви, които се прилагат за пръв път в подобни академични форуми.
Keywords: Faculty of Philology, Gerov’s Transcription of Slavonic-Bulgarian History, Invitation, International Anniversary Research Conference “250 Years of
Slavo-Bulgarian History, Paisiy Hilendarski Plovdiv University, The SlavonicBulgarian History, Travelling Seminar
ON FATHER PAISIUS’S SPIRITUAL LESSONS, ON HIS SLAVICBULGARIAN HISTORY, AS WELL AS ON THEIR RESONANCE AT THE PAISIY HILENDARSKI UNIVERSITY OF PLOVDIV, FACULTY OF PHILOLOGY
Assos. Prof. Mila Krasteva PhD
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“