EDITORIAL / ОТ РЕДАКЦИЯТА – 119
Д-р Ирина Владикова – Българка на годината`2014
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Дискурсът на българската диаспора в Украйна: етноезиков, социолингвистичен и комуникативен аспект
[The Discourse of the Bulgarian Diaspora in Ukraine: Ethnolinguistic, Sociolinguistic and Communicative Aspects]
Светлана Корниенко / Svitlana Korniienko – 130
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Импресионистични техники в „Идилии”
[Impressionist Techniques in „idylls”]
Милена Димитрова / Milena Dimitrova – 138
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Между детския авангардизъм и пародийното му отрицание(за художествените преображения на една тема в прозата за деца на Цв. Ангелов)
[Between Avant-gardism for Children and its Parodic Denial (About the artistic transfigurations of a theme in the fiction for children of Tzvetan Angelov)]
Петър Стефанов / Petar Stefanov – 150
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
TEACHER`S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Христо Смирненски и постсимволизмът в цикъла „Зимни вечери”. Изследване на интензитета на звука и светлината
[Hristo Smirnenski and the Post-Symbolism in „Zimni Vecheri“. A Study of the Intensity of Sound and Light ]
Нели Минкова / Neli Minkova – 162
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Интерактивните методи в помощ на учителя по български език при развиване на езиковата компетентност на ученици билингви (V клас)
[Interactive methods to help teachers in Bulgarian language in developing their language competence of bilingual pupils (V Grade)]
Стела Балазова-Панайотова / Stela Balazova – Panayotova – 175
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
A SURVEY OF BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE TEACHERS) / АНКЕТА С УЧИТЕЛИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
Моят професионален ден има смисъл! (На въпросите отговаря Емилия Петрова, учител от гр. Севлиево)
[My Professional Day Makes Sense! (A Survey with Mrs. Emilia Petrova, Teacher from City of Sevlievo)] – 188
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Антонимите – в съзнанието, в езика и в речника
[Antonyms – in consciousness, in language, in the dictionary]
Пенка Пехливанова / Penka Pehlivanova – 200
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Явление в съвременния научен дискурс
[Phenomenon in Modern Scientifi c Discourse]
Кирил Димчев / Kiril Dimchev – 205
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ПРАГМАТИЧНИ АСПЕКТИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ПРИ РАБОТА С ТЕКСТ
Фани Бойкова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”
Резюме. Статията разглежда някои прагматични характеристики на обучението по български език при работа с текст; неговата роля едновременно катосредство за комуникация и обект на изследване на стратегии и механизми закомуникация в обучението по български език. Прилагането на прагматичния подход в часовете по български език се реализира чрез изпълнението на различни задачи със специфични комуникативни цели, които отразяват характеристиките на ситуацията на комуникация: тема на съобщението, особеностина речевите актове, участници и т.н.
Keywords: text, pragmatics, Bulgarian language education, communicative competence
PRAGMATIC ASPECTS OF BULGARIAN LANGUAGE TEACHING WHEN WORKING WITH TEXT
Abstract. The article depicts the pragmatic characteristics of the text and its role both as a communication tool and object of study of strategies and mechanisms for communication in Bulgarian language education. The implementation of the pragmatic approach in the classes of Bulgarian language is realized through the implementation of different tasks with specifi c communicative goals, which reflect the characteristics of the communication situation: subject of the communication, specificities of the speech acts, participants etc.
Dr. Fani Boykova, Assist. Prof.
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“
24, Tsar Asen Str.
Plovdiv, Bulgaria
ДИСКУРСЪТ НА БЪЛГАРСКАТА ДИАСПОРА В УКРАЙНА: ЕТНОЕЗИКОВ, СОЦИОЛИНГВИСТИЧЕН И КОМУНИКАТИВЕН АСПЕКТ
Светлана Корниенко
Софийски университет „Св. Климент Охридски”
Резюме. Езикът на българския етнос в Украйна функционира изолирано от книжовния език и не само се е съхранил, а е останал основно средство за общуване на шест поколения – от времето на преселването до днес. В статията са представени три аспекта на проблема: етноезиков, социолинвистичен и ко- муникативен аспект на функционирането на българския език в Украйна. Най- голямо внимание е отделено на комуникативния аспект, защото той е основана езиковото обучение.
Keywords: discourse, literary Bulgarian language, ethnolinguistic, sociolinguistic and communicative aspects, ethnic Bulgarians
THE DISCOURSE OF THE BULGARIAN DIASPORA IN UKRAINE: ETHNOLINGUISTIC, SOCIOLINGUISTIC AND COMMUNICATIVE ASPECTS
Abstract. Although the language of Bulgarian ethnos in Ukraine functions separately from the literary one, it not only survived but remains the main means of communication of six generations – from the time of migration up to present day. The article shows three aspects of the problem: ethnolinguistic, sociolinguistic and communicative aspects of the Bulgarian language functioning in Ukraine. Most attention is paid to the communicative aspect because it is the basis of language teaching.
Mrs. Svitlana Korniienko, PhD Student
University of Sofia
Studentski grad, bl. 57В, room 812
Sofia, Bulgaria
ИМПРЕСИОНИСТИЧНИ ТЕХНИКИ В „ИДИЛИИ“
Милена Димитрова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Професионална техническа гимназия „Симеон Велики“
Резюме. Статията разглежда диалога Петко Тодоров – Йоханес Шлаф. След анализ на творбите се стига до следните изводи. В текстовете и на двамата творци се откриват особености на импресионистичния стил. Употребатана синия цвят, мъглата, както и неясните определители за време и място, обилието от неопределителни и обобщителни местоимения допринасят не самоза подчертаване на тенденцията към неопределеност, неяснота и завоалиранена съдържанието, но и извеждат идилиите от конкретно субективното до общочовешкото и вечното. А типичната за импресионизма номиналност авторите постигат чрез употреба на повишено количество глаголи с нединамичнасемантика и множество отглаголни съществителни, субстантивирани прилагателни имена, съществителни за усещания и др. Приоритетно е използванетона съчинителна връзка и безсъюзно свързване на всички нива с цел постиганеедновременност на възприятията, а не усещане за последователност.
Keywords: Impressionism, uncertainty, objectifi cation, Johannes Schlaf, Petko Todorov
IMPRESSIONIST TECHNIQUES IN “IDYLLS”
Abstract. Petko Todorov follows the literary fashion and the infl uence of his teacher, the idyllist Johannes Shlaff regarding the language, lexis and syntax. In the texts of both poets features of impressionistic style are discovered. The use of the blue color, the fog, the vague qualifi ers for time and place, the abundance of indefi nite pronouns and pronominal adverbs contribute not only to highlight the tendency to uncertainty, ambiguity and veiled content but display the idylls of particular subjective to the universal and eternal .The typical for impressionism objectifi cation is achieved by the use of excessive amount of verbs with non-dynamic semantics and numerous verbal, substantive adjectives, nouns for sensations etc. The coordinative connection and parataxis is essential at all levels to achievesimultaneousness of perceptions, not a sense of consistency.
Mrs. Milena Dimitrova, PhD Student
University of Shumen “Konstantin Preslavsky”
Vocational Technical School „Simeon Veliki“
53, Luben Karavelov
9850 Veliki Preslav, Bulgaria
МЕЖДУ ДЕТСКИЯ АВАНГАРДИЗЪМИ ПАРОДИЙНОТО МУ ОТРИЦАНИЕ
(За художествените преображения на една тема в прозата за деца на Цв. Ангелов)
Петър Стефанов
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Работата разглежда прозата на Цв. Ангелов за деца като поредица от културно-идеологически жестове в преображенията на единосъщието – верността към лагерно-пионерската тема. Анализът проследява как се мени художествената концепция на писателя в стремежа му да бъде в крак с либерализацията на естетическата норма, как се трансформира пионерският мит в литературата. Целта е да се покаже естетико-концептулната ограниченост на нормативно зададеното изкуство, което не само разкрива истината за детскотобитие, но и скрива нещо от нея.
Keywords: children’s literature, normativism, pioneer theme, parodicity
BETWEEN AVANT-GARDISM FOR CHILDREN AND ITSPARODIC DENIAL
(About the artistic transfi gurations of a theme in the fi ction for children ofTzvetan Angelov)
Abstract. The paper examines the children’s fi ction of Tzvetan Angelov asa sequence of cultural-ideological gestures within the transfi gurations of theConsubstantiality: namely the loyalty to the young pioneer camping topic. Theanalysis follows the shift in the writer’s artistic concept in an attempt to move withthe liberalization of the aesthetic norm, as well as the transformation of the pioneermyth in literature. The goal is to reveal the aesthetic-conceptual limitation of thenorm imposed art, which not only reveals the truth about children’s world but alsohides something of it.
Prof. Dr. Petar Stefanov Petrov
University of Veliko Turnovo “St. st. Cyril and Methodius”
2, T. Turnovski Str.
5003 Veliko Turnovo, Bulgaria